Permalänk

Får någon annans mejl

Hej

Jag har ett underligt problem med min mejl. Jag har två konton, ett på Gmail och en på Yahoo Mail. Min e-postadress är på båda ställena förnamnefternamn@, d.v.s. ingen punkt mellan för- och efternamn. Ibland får jag underliga mejl adresserade till både min Gmail och Yahoo adresserade till förnamn.efternamn@ då avsändaren angett samma för-och efternamn med enda skillnaden är punkten. Jag har fått både fakturor och väldigt känsliga uppgifter skickade till mig på via e-posten.

Har kontaktat Google angående detta och det säger att det är en teknisk begränsning som gör att detta problem uppstår och att det är inget de kan göra åt saken.

Vad kan jag göra?

Mvh

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Hej

Jag har ett underligt problem med min mejl. Jag har två konton, ett på Gmail och en på Yahoo Mail. Min e-postadress är på båda ställena förnamnefternamn@, d.v.s. ingen punkt mellan för- och efternamn. Ibland får jag underliga mejl adresserade till både min Gmail och Yahoo adresserade till förnamn.efternamn@ då avsändaren angett samma för-och efternamn med enda skillnaden är punkten. Jag har fått både fakturor och väldigt känsliga uppgifter skickade till mig på via e-posten.

Har kontaktat Google angående detta och det säger att det är en teknisk begränsning som gör att detta problem uppstår och att det är inget de kan göra åt saken.

Vad kan jag göra?

Mvh

Punkter i adressen har ingen betydelse, så avsändaren för mailen du får har skrivit in fel adress på något sätt och kommer till dig då du äger även din punktade adress.

https://support.google.com/mail/answer/7436150?hl=en#zippy=%2...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

För gmail så spelar punkten ingen roll, du kan placera den var som helst, se https://support.google.com/mail/answer/7436150?hl=en#:~:text=...

Permalänk
Skrivet av cp_:

För gmail så spelar punkten ingen roll, du kan placera den var som helst, se https://support.google.com/mail/answer/7436150?hl=en#:~:text=...

Så någon annan kan registrera ett konto på Gmail med för.namnefternamn@ och på så sätt få mejl skickade till min adress till sin egen?

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Så någon annan kan registrera ett konto på Gmail med för.namnefternamn@ och på så sätt få mejl skickade till min adress till sin egen?

Man kunde det förr. Numera så är det blockat av gmail.

Min sambo har exakt samma problem som dig, hon har en adress med punkt i och någon annan har samma adress fast utan punkt. Händer att mailen kommer fel även om avsändaren skivit in rätt adress. Google säger att det inte finns någon lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Så någon annan kan registrera ett konto på Gmail med för.namnefternamn@ och på så sätt få mejl skickade till min adress till sin egen?

Nej, det borde inte gå. Personen har antagligen bara skrivit fel.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Så någon annan kan registrera ett konto på Gmail med för.namnefternamn@ och på så sätt få mejl skickade till min adress till sin egen?

Nej, då får du läsa om artikeln där :). Du äger alla punktade varianter av din e-postadress så ingen kan registrera någon variant med punkter och du får alla mail som skickas till någon variant med punkter.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Så någon annan kan registrera ett konto på Gmail med för.namnefternamn@ och på så sätt få mejl skickade till min adress till sin egen?

Nej, du kan inte registrera förnamn.efternamn@gmail.com om förnamnefternamn@gmail.com redan finns. Det som kan ha hänt är att den som skickat har skrivit fel domän, dvs förnamn.efternamn@XXX.com istället för förnamn.efternamn@YYY.com.

Det kan vara så att dom har en annan domän som fortfarande ägs av gmail, och då tror att dom har gmail. Vanligt på universitet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Man kunde det förr. Numera så är det blockat av gmail.

Har du en tillförlitlig källa på att man kunde det förr? Låter extremt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Har du en tillförlitlig källa på att man kunde det förr? Låter extremt osannolikt.

Jag har sett det med egna ögon, räcker för mig. Vet att det var så när gmail var beta och att det således fortfarande finns "duplikat" från denna tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Man kunde det förr. Numera så är det blockat av gmail.

Min sambo har exakt samma problem som dig, hon har en adress med punkt i och någon annan har samma adress fast utan punkt. Händer att mailen kommer fel även om avsändaren skivit in rätt adress. Google säger att det inte finns någon lösning.

Finns det något officiellt uttalande eller svar runt detta? Jag har sett detta påstående flera gånger, men har aldrig sett någon form av uttalande från någon annan att detta kan ske, utan det är vad jag sett enbart personen med "problemet" som påstår detta ensidigt (ta det inte på fel sätt, jag vill bara se någon bekräftelse om detta är fallet). Kan det vara så att någon använder fel domän? Alltså att den andra personen har en "Gmail-adress" som inte är @gmail.com (universitet och liknande har ofta använt Gmail, men med andra domännamn och sedan kanske personen tror att det är en "riktig" Gmail när det egentligen inte är det och fyller i fel...).

edit: 2:a på den bollen

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Hej

Jag har ett underligt problem med min mejl. Jag har två konton, ett på Gmail och en på Yahoo Mail. Min e-postadress är på båda ställena förnamnefternamn@, d.v.s. ingen punkt mellan för- och efternamn. Ibland får jag underliga mejl adresserade till både min Gmail och Yahoo adresserade till förnamn.efternamn@ då avsändaren angett samma för-och efternamn med enda skillnaden är punkten. Jag har fått både fakturor och väldigt känsliga uppgifter skickade till mig på via e-posten.

Har kontaktat Google angående detta och det säger att det är en teknisk begränsning som gör att detta problem uppstår och att det är inget de kan göra åt saken.

Vad kan jag göra?

Mvh

Har du kontaktat avsändaren och uppmärksammat dom på att man skickar till fel person?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Finns det något officiellt uttalande eller svar runt detta? Jag har sett detta påstående flera gånger, men har aldrig sett någon form av uttalande från någon annan att detta kan ske, utan det är vad jag sett enbart personen med "problemet" som påstår detta ensidigt (ta det inte på fel sätt, jag vill bara se någon bekräftelse om detta är fallet). Kan det vara så att någon använder fel domän? Alltså att den andra personen har en "Gmail-adress" som inte är @gmail.com (universitet och liknande har ofta använt Gmail, men med andra domännamn och sedan kanske personen tror att det är en "riktig" Gmail när det egentligen inte är det och fyller i fel...).

edit: 2:a på den bollen

Min sambo har till och med diskuterat detta med hon som har den andra adressen (det är ju bara att maila adressen utan punkt)

Jag har bestämt för mig att google supporten har bekräftat detta och att det bara var när gmail var i beta någon gång för 15 år sedan som det uppstod. Får kolla sen med min sambo och se om jag kan få en screenshot från google supporten kring det.

Det som är extra intressant är att man kan ju i mailet se att avsändaren skickat till rätt adress, men att det kommer till fel mottagare. Det som gör det extra skumt är att det i 99% av fallen komma rätt, men att det då och då är ett och annat mail som går till fel mottagare.

Ser att google kategoriskt förnekar att detta kan ske i deras officiella support. Ser också att i många andra forum verkar folk bli förbannade och idiotförklara de som är drabbade... Lite trist för oss som hävdar att det är ett faktiskt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Hej

Jag har ett underligt problem med min mejl. Jag har två konton, ett på Gmail och en på Yahoo Mail. Min e-postadress är på båda ställena förnamnefternamn@, d.v.s. ingen punkt mellan för- och efternamn. Ibland får jag underliga mejl adresserade till både min Gmail och Yahoo adresserade till förnamn.efternamn@ då avsändaren angett samma för-och efternamn med enda skillnaden är punkten. Jag har fått både fakturor och väldigt känsliga uppgifter skickade till mig på via e-posten.

Har kontaktat Google angående detta och det säger att det är en teknisk begränsning som gör att detta problem uppstår och att det är inget de kan göra åt saken.

Vad kan jag göra?

Mvh

Får ibland själv mail från någon brandmästare i Hultsfred. Svarade att det är fel person men ändå händer det att mail kommer till mig. Innehåller dessutom någon .trc fil.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Min sambo har till och med diskuterat detta med hon som har den andra adressen (det är ju bara att maila adressen utan punkt)

Jag har bestämt för mig att google supporten har bekräftat detta och att det bara var när gmail var i beta någon gång för 15 år sedan som det uppstod. Får kolla sen med min sambo och se om jag kan få en screenshot från google supporten kring det.

Det som är extra intressant är att man kan ju i mailet se att avsändaren skickat till rätt adress, men att det kommer till fel mottagare. Det som gör det extra skumt är att det i 99% av fallen komma rätt, men att det då och då är ett och annat mail som går till fel mottagare.

Ser att google kategoriskt förnekar att detta kan ske i deras officiella support. Ser också att i många andra forum verkar folk bli förbannade och idiotförklara de som är drabbade... Lite trist för oss som hävdar att det är ett faktiskt problem.

Hmm, så du menar att om du skickar ett mail till dinsambo@gmail.com så får hon inte det till sin egen adress din.sambo@gmail.com (förutom i undantagsfall)? Det låter väldigt konstigt i alla fall :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Finns en mailtjänst som heter mail.com som lätt kan förväxlas med gmail.com
www.mail.com

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Har du kontaktat avsändaren och uppmärksammat dom på att man skickar till fel person?

Jo, flera gånger. Det brukar lösa problemet tills nästa avsändare mejlar fel. Kan dock säga att Yahoo-mejlen har den största andelen felskick.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Hmm, så du menar att om du skickar ett mail till dinsambo@gmail.com så får hon inte det till sin egen adress din.sambo@gmail.com (förutom i undantagsfall)? Det låter väldigt konstigt i alla fall :).

Njäe inte riktigt...

min.sambo@gmail.com får emellanåt mail som är adresserade till minsambo@gmail.com som ägs av en annan person. Man kan till och med se i mail-headern att de faktiskt är adresserade till minsambo@gmail.com men ändå kommer till min.sambo@gmail.com.

Jag kan inte annat än att hålla med om att det är väldigt konstigt. Det är precis som att gmail har någon algoritm för att hantera dessa gamla adresser som inte fungerar till 100%.

Permalänk
Medlem

Det är ju precis som dust79 säger bara att maila adressen utan punkt så ser du hur det fungerar.

Permalänk
Avstängd

Punkter i Gmail räknas inte, så kalle@gmail.com är samma som k.a...ll.e@gmail.com, man kan också ha ett plustecken och allt efter det ignoreras också, så exempelvis kalle+junkmail@gmail.com är samma som kalle@gmail.com. Kan vara bra för filtrering, och förstås för att se vilken sida som läckt ens mailadress (om du exempelvis skapar konto med kalle+cdon@gmail.com på cdon och du får en massa spam till den adressen så vet du att cdon inte är att lita på, och du kan filtrera mailen dit direkt i papperskorgen).

Men problemet här tror jag inte har med det att göra, utan handlar om okunskap. Jag har sett flera exempel på folk som lyckats få en "bra" adress på gmail och som då får en massa epost från helt andra personer. Det beror på att de ofta använder formatet förnamn.efternamn@gmail.com som exempel och fattar man inte vad en epostadress är eller hur saker funkar så skriver man då sitt förnamn punkt sitt efternamn @gmail.com trots att man inte har den adressen. En artikel jag läste hade detta problem rejält, han hade ett vanligt namn och lyckades få den som adress och han fick mängder med viktiga grejer till helt andra personer (med samma namn) på den adressen. Han lyckades leta reda på några av dem, och i allmänhet var de väldigt misstänksamma och trodde han hade hackat dem eller så, så han fick förklara att man måste skaffa en epost innan man kan få mail till den, och att den behöver vara unik.

Permalänk
Medlem

Jag har haft detta problem ända sedan gmails begynnelse. Det har aldrig varit fråga om att mail kommer till fel adress som en del antyder. Detta handlar ENBART om att andra personer förväxlar domäner och mailen hamnar därför fel. Jag hade också dialog med google om detta när det började och fick klart och tydligt svaret att punkten har ingen som helst betydelse och har aldrig heller haft.

Jag har dock resignerat över alla felskickade mail och markerar dem bara som spam numer. Genom åren har jag säkert haft ett tiotal personer som lämnat fel adress eller där avsändaren uppfattat adressen fel. Under ganska lång tid försökte jag svara och tala om att mailen kommit till fel person, särskilt när jag fått känslig information eller kravbrev, men det har i de allra flesta fall inte gjort någon som helst skillnad. Därför flaggar jag allt som spam.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Jag har sett det med egna ögon, räcker för mig. Vet att det var så när gmail var beta och att det således fortfarande finns "duplikat" från denna tiden.

Vad jag har läst så slog de ihop duplikaten när de ändrade adressreglerna, och den som först registrerade en viss adress fick behålla den medan övriga fick ändra till någon annan mer unik adress. Men det hände i så fall relativt tidigt i Gmails livstid, jag vet inte exakt när men jag hittar i alla fall t.ex. foruminlägg från 2008 där det nämns att Gmail ignorerar punkter.

Om man har en väldigt gammal adress så är det alltså kanske möjligt att man även får mail adresserad till en adress som för ~15 år sedan ägdes av någon annan. Men det troligaste är nog som sagt bara att man har ett relativt vanligt namn och folk skickar helt enkelt till fel adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Hej

Jag har ett underligt problem med min mejl. Jag har två konton, ett på Gmail och en på Yahoo Mail. Min e-postadress är på båda ställena förnamnefternamn@, d.v.s. ingen punkt mellan för- och efternamn. Ibland får jag underliga mejl adresserade till både min Gmail och Yahoo adresserade till förnamn.efternamn@ då avsändaren angett samma för-och efternamn med enda skillnaden är punkten. Jag har fått både fakturor och väldigt känsliga uppgifter skickade till mig på via e-posten.

Har kontaktat Google angående detta och det säger att det är en teknisk begränsning som gör att detta problem uppstår och att det är inget de kan göra åt saken.

Vad kan jag göra?

Mvh

Jag hade liknande problem med vanligt namn och en extremt bra mailadress. Det visade sig att avsändaren skrivit fel mailadress.
En del människor är inte speciellt noggranna. Jag fick bilregister, kvitton, personliga uppgifter etc. skickade till mig...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Njäe inte riktigt...

min.sambo@gmail.com får emellanåt mail som är adresserade till minsambo@gmail.com som ägs av en annan person. Man kan till och med se i mail-headern att de faktiskt är adresserade till minsambo@gmail.com men ändå kommer till min.sambo@gmail.com.

Jag kan inte annat än att hålla med om att det är väldigt konstigt. Det är precis som att gmail har någon algoritm för att hantera dessa gamla adresser som inte fungerar till 100%.

Nu kanske ni redan hållit på och fifflat med detta tidigare (antagligen) men jag tycker du ska prova skicka mail till adressen utan punkter och se vad som händer. Det ska ju då komma till din sambos mail som har en punkt. Om det inte kommer dit då är det ju något skumt på gång, men jag skulle faktiskt bli väldigt förvånad om inte allt du skickar till adressen utan punkter kommer till din sambos inkorg. Det går liksom emot all Gmail-logik att adresserna "minsambo@gmail.com" och "min.sambo@gmail.com" har haft en mailkonversation med varandra med olika personer och konton bakom :D.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Nu kanske ni redan hållit på och fifflat med detta tidigare (antagligen) men jag tycker du ska prova skicka mail till adressen utan punkter och se vad som händer. Det ska ju då komma till även din sambos mail som har en punkt. Om det inte kommer dit då är det ju något skumt på gång, men jag skulle faktiskt bli väldigt förvånad om inte allt du skickar till adressen utan punkter kommer till din sambos inkorg. Det går liksom emot all Gmail-logik att adresserna "minsambo@gmail.com" och "min.sambo@gmail.com" har haft en mailkonversation med varandra med olika personer och konton bakom :D.

Jag gjorde detta testet för en timme sedan.. och jag tror fan-i-mej jag har fel i frågan för ett mail som inte förväntades komma fram, kom fram. Ska se om vi kan gräva upp något kring detta i mail arkivet från google supporten och återkommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haijen:

Nu kanske ni redan hållit på och fifflat med detta tidigare (antagligen) men jag tycker du ska prova skicka mail till adressen utan punkter och se vad som händer. Det ska ju då komma till även din sambos mail som har en punkt. Om det inte kommer dit då är det ju något skumt på gång, men jag skulle faktiskt bli väldigt förvånad om inte allt du skickar till adressen utan punkter kommer till din sambos inkorg. Det går liksom emot all Gmail-logik att adresserna "minsambo@gmail.com" och "min.sambo@gmail.com" har haft en mailkonversation med varandra med olika personer och konton bakom :D.

Inte "även", det finns bara en mail/inkorg med adressen, med eller utan punkter. Men det finns väl inga hinder att ha en mailkonversation med sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte "även", det finns bara en mail/inkorg med adressen, med eller utan punkter. Men det finns väl inga hinder att ha en mailkonversation med sig själv.

Ja precis, jag tog bort det i mitt inlägg nu, det var dumt formulerat och jag vill ju lyfta fram precis det du skriver :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men jag får regelbundet mail som ska till försvarsmakten pga att jag har en domän som, förvisso mot mitt förstånd, är lätt att förväxla.

Jag har gett upp att försöka få avsändarna att åtgärda problemet. Det är ett halvtimmesprojekt att förklara varje gång.

Det är nämligen så att alla mail till domänen vidarebefordras till min vanliga epostadress i en helt annan domän, och jag svarar således från min vanliga adress.
I 99 fall av 100 så får jag inom kort samma mail igen, med en förklaring att "det blev fel förra gången".

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N