FTX-fläkt drar sjukt mycket ström på vintern?

Permalänk

FTX-fläkt drar sjukt mycket ström på vintern?

Tjena!

Bor i ett relativt nybyggt lägenhetshus (byggt 2017) med ett FTX-ventilationssystem. Alltså finns en fläkt som går konstant för att cirkulera runt luften. Efter lite egna slutsatser har jag konstaterat att varje lägenhet har varsin egen fläkt som är kopplad till lägenhetens el. Det finns alltså en separat säkring i säkringsskåpet som går till fläkten, således är det jag som betalar elen den förbrukar.

Det jag märkte nu på hösten är att min elanvändning mer än dubblerats per dag i oktober jämfört med augusti när jag inte varit hemma och inget utom kyl + frys varit igång. Därför antar jag att ventilationsfläkten är det enda som kan ha påverkat.

7:e augusti: 1,61 kWh
20:e oktober 3,66 kWh

Så frågan är varför fläkten skulle gå mycket hårdare på vintern? Är det för att slussa genom mer luft och utnyttja att FTX-systemet återanvänder värmen i luften?

Känns i så fall onödigt då jag sällan har under 23 grader inomhus nu och har fortfarande inte slagit på elementet. Hade jag kunnat dra ner värmen hade jag gjort det. Man vill ju få ner elförbrukningen nu då dubbelt eller trippelt så hög förbrukning (om än från låga nivåer) gör rätt stor skillnad med dagens elpriser

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB

Permalänk
Medlem

FTX är din primära värme?

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

FTX är din primära värme?

Nej, det är fjärrvärme i hela huset. Så det är vanliga vattenburna element som agerar huvudvärme.

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB

Permalänk
Medlem

Finns det eftervärmare på aggregatet? Värmepump? Isåfall skulle denna kunna dra lite effekt.

Sen har du ju accepterats lägenhetens beskaffenhet, så möjligen att du kan be fastighetsägaren justera. Har den inte eftervärmare är det något annat som drar el, typ att du lagar mat

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns det eftervärmare på aggregatet? Värmepump? Isåfall skulle denna kunna dra lite effekt.

Sen har du ju accepterats lägenhetens beskaffenhet, så möjligen att du kan be fastighetsägaren justera. Har den inte eftervärmare är det något annat som drar el, typ att du lagar mat

Har ingen koll på om eftervärmare finns (har dålig koll på FTX generellt) men ska definitivt kolla upp det med föreningen. Jag har helt uteslutit att det är något annat som drar då jag inte vistats alls i lägenheten under nämnda datum. Alla lampor släckta, fönster stängda osv. Enda skillnaden har varit yttertemperaturen.

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB

Permalänk
Rekordmedlem

Är det FTX så borde det inte skilja mycket i energiförbrukning men är det nått system med värmepump eller direkt elvärme så påverkas det av temperaturen.
Det är inte så att du har haft öppna fönster eller liknade tidigare när det var varmare ute så att det påverkar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har också sån elektrisk fläkt för ventilationen. Sitter en halv kubik med fläkt och värmeväxlare ovanför köksfläkten (eller ja, det är det som är köksfläkten, m m). I skåpet finns det eldrivna värmeslingor och ett vridreglage för att styra tillskottsvärmen. Den har jag avstängd helt sen efter vintern 20/21. Under vintern 21/22 sparade jag runt 1200-1300 kWh på att ha den avstängd.

Däremot är min inte termostatstyrd, utan går helt och hållet på hur vridreglaget är satt, oberoende av temperatur ute eller inne. Men i din lägenhet kanske det sitter en termostat där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har FTX och samma "problem", som i mitt fall helt enkelt beror på att FTX:en innehåller ett direkt-eldrivet värmepaket som aktiveras vid behov, och värmer intagsluften när det är riktigt kallt ute.

Den jag har är ny, 2019 om jag minns rätt, och har en hel drös inställningar inklusive önskad temperatur på intagsluften. Det ska gå att slå av värmepaketet helt och hållet också.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Här kan man se skillnaden mellan när jag hade stödvärmaren påslagen (blå staplar fram till och med april) och avslagen (resten, men grå staplar för samma månader). November och december 2020 syns inte där, men såg nog ut ungefär som april 2021 (blå aprilstapel).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag har också sån elektrisk fläkt för ventilationen. Sitter en halv kubik med fläkt och värmeväxlare ovanför köksfläkten (eller ja, det är det som är köksfläkten, m m). I skåpet finns det eldrivna värmeslingor och ett vridreglage för att styra tillskottsvärmen. Den har jag avstängd helt sen efter vintern 20/21. Under vintern 21/22 sparade jag runt 1200-1300 kWh på att ha den avstängd.

Däremot är min inte termostatstyrd, utan går helt och hållet på hur vridreglaget är satt, oberoende av temperatur ute eller inne. Men i din lägenhet kanske det sitter en termostat där.

Mycket intressant info! Jag har tyvärr inget synligt som går att reglera vid köksfläkten (ventilationen agerar köksfläkt som hos dig) så lutar mer åt att den styrs av yttertemperaturen, och att den ökar automatiskt talar också för termostat. Ska också kolla det med föreningen!

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag har FTX och samma "problem", som i mitt fall helt enkelt beror på att FTX:en innehåller ett direkt-eldrivet värmepaket som aktiveras vid behov, och värmer intagsluften när det är riktigt kallt ute.

Den jag har är ny, 2019 om jag minns rätt, och har en hel drös inställningar inklusive önskad temperatur på intagsluften. Det ska gå att slå av värmepaketet helt och hållet också.

Låter mycket sannolikt att jag har nåt liknande system. Var har du möjlighet att ställa in lufttemperatur? Jag kan inte se att jag har reglage någonstans i närheten av fläkten? Men för min del är 23 grader för varmt inomhus så hade gärna slagit av det

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av epicdowncooler:

Mycket intressant info! Jag har tyvärr inget synligt som går att reglera vid köksfläkten (ventilationen agerar köksfläkt som hos dig) så lutar mer åt att den styrs av yttertemperaturen, och att den ökar automatiskt talar också för termostat. Ska också kolla det med föreningen!

Reglaget jag menar sitter inne i fläktskåpet. Jag måste först lyfta av en panel som liknar en överskåpslucka, och bakom den finns en ljud- och värmeisolerad skåpsdörr som jag öppnar med kvartsvarv på två skruvar i kanten. Väl inne finns filter, värmeväxlarinsatsen, fläktarna och i botten värmeslingan med vridreglaget (som ser ut som en dimmer man tappat knoppen på).

Så här ser det jag har ut (snodd bild). Nere till höger sitter värmeslingorna och på framsidan av panelen sitter vridreglaget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag har FTX och samma "problem", som i mitt fall helt enkelt beror på att FTX:en innehåller ett direkt-eldrivet värmepaket som aktiveras vid behov, och värmer intagsluften när det är riktigt kallt ute.

Den jag har är ny, 2019 om jag minns rätt, och har en hel drös inställningar inklusive önskad temperatur på intagsluften. Det ska gå att slå av värmepaketet helt och hållet också.

Slår man av den elektriska värmningen av intagsluften, riskerar man frost och skador i aggregatet.
Alternativt fuktskador inne i huset. Det där är en hel vetenskap hur man ska ställa in på bästa sätt.

Har ett FTX hemma, installerades 2015. (Den gamla från 1900-talet dog 2015).
En FTX som är rätt inställd, "återvinner" cirka 6000kW värme per säsong i Mellansverige i en normalvilla.
(Siffrorna är tagna från manualen som tillhörde mitt 1900-talssystem, räknat på elvärme).

Viktigast är, förutom att den är rätt inställd när elementet i den ska börja värma och luftflödet, att man bytt filter i den. Bör görs inför varje vintersäsong för max besparing. Filter kostar (för min del) 600kr via "internet", i fysisk affär 1200. (Samma filter).

Väldigt surt att bo i hyreslägenhet där värmen ingår i hyran men inte ventilationen/FTX. I princip betalar man då för att köra ett FTX men energibesparingen/vinsten går till hyresvärden..

Mitt tips är att googla på "vad maskinen heter" för att snoka fram en manual den vägen. Hur man bäst sköter den. Sedan kanske det inte är jättesmart att börja skruva i den själv, då det är någon annan som äger den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av epicdowncooler:

Låter mycket sannolikt att jag har nåt liknande system. Var har du möjlighet att ställa in lufttemperatur? Jag kan inte se att jag har reglage någonstans i närheten av fläkten? Men för min del är 23 grader för varmt inomhus så hade gärna slagit av det

Det sitter en kontrolldosa med en simpel display och ett fåtal knappar monterad inuti köksskåpet vägg-i-vägg med FTX:en.

Eftersom din är så pass ny som 2017 så blir jag väldigt förvånad om den inte har några inställningsmöjligheter, men det kanske sitter bakom någon serviceplåt eller liknande.

Men ja, som du redan sagt är det förstås bäst att fråga din förening.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Slår man av den elektriska värmningen av intagsluften, riskerar man frost och skador i aggregatet.
Alternativt fuktskador inne i huset. Det där är en hel vetenskap hur man ska ställa in på bästa sätt.

Jo, bra att du påpekar det. Jag har låtit bli att ens försöka stänga av mitt värmepaket just för att jag inte är helt 100 på att det är problemfritt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Slår man av den elektriska värmningen av intagsluften, riskerar man frost och skador i aggregatet.
Alternativt fuktskador inne i huset. Det där är en hel vetenskap hur man ska ställa in på bästa sätt.

Dumheter. Det är en lägenhet. Finns inget frostkänsligt i aggregatet jag har för den delen. Bara plåt, några fläktar och lite elledningar. Det är dessutom närmast omöjligt för den att bli så kall eftersom all uppvärmd inomhusluft passerar genom den hela tiden. Om det blev frost i den skulle det behöva vara nära frost inomhus.

Fukten inne i bostaden bestäms helt och hållet av utomhusluftens fuktighet tillsammans med skillnaden mellan innetemp och utetemp. Att värma extra ökar tempen inne, men påverkar inte luften som kommer in. Om man har lagom temp inomhus kommer inte luften magiskt bli torrare bara för att värmen tillförs i fläktaggregatet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Reglaget jag menar sitter inne i fläktskåpet. Jag måste först lyfta av en panel som liknar en överskåpslucka, och bakom den finns en ljud- och värmeisolerad skåpsdörr som jag öppnar med kvartsvarv på två skruvar i kanten. Väl inne finns filter, värmeväxlarinsatsen, fläktarna och i botten värmeslingan med vridreglaget (som ser ut som en dimmer man tappat knoppen på).

Så här ser det jag har ut (snodd bild). Nere till höger sitter värmeslingorna och på framsidan av panelen sitter vridreglaget.

<Uppladdad bildlänk>

Ser exakt ut som min gamla "VEVEX" från 1985! (Den som dog 2015).
Har du en sådan inne i din lägenhet, really? Sådana finns i radhus/villor normalt.
Din ser i alla fall ren ut, verkar vara nyligen rengjord.

Sitter två filterplattor på "kubens" båda sidor, en per sida. Dessa ska vara "rena" så flödet blir bra. Inkommande luft går genom kanaler i "kuben", utgående frånluft går i kanaler i samma kub. Utgående frånluft värmer upp inkommande friskluft. (Det är hela idén med FTX).

I tilluftskanalen ser du något som liknar en "doppvärmare".
Tilluftskanal= "plåtröret in i FTX". Du har förmodligen också ett spjäll (1800-talsteknik) där du kan reglera luftflödet rent mekaniskt in i FTX. Du kan "snedställa spjället" så kommer det in mindre friskluft i huset. Luftflödet kan också regleras med en varistor/potentiometer, eller på vanlig svenska "ratt" rent elektroniskt. Finns också en annan "ratt" i närheten av "kuben" som är graderad 10-15-20 etc. Det är termostaten som bestämmer när "doppvärmaren" ska slå på.

Själva fläktmotorn (om din är samma som min gamla) är på 40-50 Watt. "Doppvärmaren" är om jag inte minns helfel på 2kW. Så ska du "spara ström" sänker du termostaten till 12 grader på "doppvärmaren". Om jag minns rätt nu, efter alla dessa år.

Skruvade ner hela FTX-aggregatet cirka år Y2K för den var trasig. Bytte kondensatorer (e-lyt) och bytte bussningarna i motorupphängningen. Reservdelarna kostade 100kr. Aggregatet höll 15 extra år. Skar ihop 2015 som sagt. "Borde dött" år Y2K. Men strömmen var billig då, så modernisering hade knappast lönat sig för 22 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dumheter. Det är en lägenhet. Finns inget frostkänsligt i aggregatet jag har för den delen. Bara plåt, några fläktar och lite elledningar. Det är dessutom närmast omöjligt för den att bli så kall eftersom all uppvärmd inomhusluft passerar genom den hela tiden. Om det blev frost i den skulle det behöva vara nära frost inomhus.

Fukten inne i bostaden bestäms helt och hållet av utomhusluftens fuktighet tillsammans med skillnaden mellan innetemp och utetemp. Att värma extra ökar tempen inne, men påverkar inte luften som kommer in. Om man har lagom temp inomhus kommer inte luften magiskt bli torrare bara för att värmen tillförs i fläktaggregatet.

Det fuktproblem jag skulle kunna tänka mig i mitt fall är om intagsluften är så kall att den kyler ned röret som går vidare ut i huset, tillräckligt mycket för att det ska bildas kondens på rörets utsida (fukt från inomhusluften), som i sin tur skulle kunna orsaka fuktproblem i det instängda utrymme där röret passerar. Vet inte hur pass bra isolerat det röret är, och det är svårt att komma åt att kolla.

Det blir nedåt -30 vintertid här.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dumheter. Det är en lägenhet. Finns inget frostkänsligt i aggregatet jag har för den delen. Bara plåt, några fläktar och lite elledningar. Det är dessutom närmast omöjligt för den att bli så kall eftersom all uppvärmd inomhusluft passerar genom den hela tiden. Om det blev frost i den skulle det behöva vara nära frost inomhus.

Fukten inne i bostaden bestäms helt och hållet av utomhusluftens fuktighet tillsammans med skillnaden mellan innetemp och utetemp. Att värma extra ökar tempen inne, men påverkar inte luften som kommer in. Om man har lagom temp inomhus kommer inte luften magiskt bli torrare bara för att värmen tillförs i fläktaggregatet.

Varifrån kommer tilluften? Från utomhus eller från annan granne inomhus etc?

Kommer tilluften från "utomhus" får du garanterat kondens antingen i aggregatet eller i ventilationsrören du har inne i huset om inte tilluftsvärmen är på. Jämför med att hälla upp en kall öl i ett glas. Bildas kondens på glaset vanligtvis. Samma kondens bildas i ventilationsrör om man för in kalluft utifrån. Ventilationsrören ligger oftast inne i väggar och i innertak. Kondensen leder då till vattenskada/mögel i värsta fall. Det är inomhusluftens högre luftfuktighet som kondenseras på de kalla rören. Jämför med kall öl i ett ölglas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ser exakt ut som min gamla "VEVEX" från 1985! (Den som dog 2015).
Har du en sådan inne i din lägenhet, really? Sådana finns i radhus/villor normalt.
Din ser i alla fall ren ut, verkar vara nyligen rengjord.

Som sagt, inte min bild (den på bilden är ju inte ens installerad!), men helt identisk med den jag har.

Föreningen ordnar med en tekniker som kommer och byter filter, rengör värmeväxlare och skåp och kollar kondensslangen varje år. Huset är byggt 2004-2005. Namnet på aggregatet är Woods, men det är nog bara att man köpt nåt äldre och satt egna namnet på.

Skrivet av Networker:

Tilluftskanal= "plåtröret in i FTX". Du har förmodligen också ett spjäll (1800-talsteknik) där du kan reglera luftflödet rent mekaniskt in i FTX. Du kan "snedställa spjället" så kommer det in mindre friskluft i huset. Luftflödet kan också regleras med en varistor/potentiometer, eller på vanlig svenska "ratt" rent elektroniskt.

Det finns ett spjäll. Har aldrig använt det mer än en gång för att testa om jag märkte nåt. Märkte ingen skillnad på nåt vis, så antingen är mekanismen trasig eller så är funktionen meningslös. Alldeles oavsett är det inget jag behöver.

Fläktreglaget har tre lägen och styrs från "köksfläkten". 1/2, 1 och 2 heter lägena, och ska motsvara antalet kompletta luftutbyten per timme. Det är enda fördelen med ett sånt system. Det är alltid fräsch luft i lägenheten. Det luktar alltid nyvädrat!

Skrivet av Networker:

Finns också en annan "ratt" i närheten av "kuben" som är graderad 10-15-20 etc. Det är termostaten som bestämmer när "doppvärmaren" ska slå på.

Själva fläktmotorn (om din är samma som min gamla) är på 40-50 Watt. "Doppvärmaren" är om jag inte minns helfel på 2kW. Så ska du "spara ström" sänker du termostaten till 12 grader på "doppvärmaren".

Jag har den nedvriden till bottenläget. Tror det står "3" på den. Jag tänker inte låta den gå igång längre. Det är ändå för varmt i lägenheten 9-10 månader om året. Just nu är det 22.5 grader och jag har NOLL värme på i hela lägenheten. Alla element avstängda och stödvärmaren avstängd. Det som är kommer från min kropp, kyl/frys och min dator.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Varifrån kommer tilluften? Från utomhus eller från annan granne inomhus etc?

Kommer tilluften från "utomhus" får du garanterat kondens antingen i aggregatet eller i ventilationsrören du har inne i huset om inte tilluftsvärmen är på. Jämför med att hälla upp en kall öl i ett glas. Bildas kondens på glaset vanligtvis. Samma kondens bildas i ventilationsrör om man för in kalluft utifrån. Ventilationsrören ligger oftast inne i väggar och i innertak. Kondensen leder då till vattenskada/mögel i värsta fall. Det är inomhusluftens högre luftfuktighet som kondenseras på de kalla rören. Jämför med kall öl i ett ölglas.

Luften kommer från utomhus, så klart.

Men den inkommande luften värms upp av den utgående luften, i värmeväxlaren. Det märks tydligt, för jag har satt en termometer i en inluftsventil, och den är bara några få grader kallare än rummets temp. Så ingen frost eller kondens där.

Inne i själva skåpet finns det nog punkter som kan få kondens i extrema fall, men skåpet har en avrinning via en slang till köksavloppet, så det blir inget stående. Det har alltid varit kruttorrt när jag öppnat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av epicdowncooler:

Har ingen koll på om eftervärmare finns (har dålig koll på FTX generellt) men ska definitivt kolla upp det med föreningen. Jag har helt uteslutit att det är något annat som drar då jag inte vistats alls i lägenheten under nämnda datum. Alla lampor släckta, fönster stängda osv. Enda skillnaden har varit yttertemperaturen.

Själva fläkten i sig bör väl dra någonstans mellan 20-200 W. Snittet bör ligga runt den lägre siffran, men det beror på aggregat. Finns ju ingen anledning att fläska på mer under vintern, då förlorar du bara mer värme och temperaturskillnaden hjälper till med luftutbytet.

Har du ingen panel att styra den med kan du dra på elementen och kolla hur förbrukningen går ner.

Skrivet av cyklonen:

Jag har den nedvriden till bottenläget. Tror det står "3" på den. Jag tänker inte låta den gå igång längre. Det är ändå för varmt i lägenheten 9-10 månader om året. Just nu är det 22.5 grader och jag har NOLL värme på i hela lägenheten. Alla element avstängda och stödvärmaren avstängd. Det som är kommer från min kropp, kyl/frys och min dator.

Du måste nog ha ventilationen på, lägenheten kan må dåligt (så väl du) då den förmodligen inte är gjord för självdrag. Kolla med fastighetsägaren och få det skriftligt om du vill stänga av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du måste nog ha ventilationen på, lägenheten kan må dåligt (så väl du) då den förmodligen inte är gjord för självdrag. Kolla med fastighetsägaren och få det skriftligt om du vill stänga av den.

Ventilationen är på, men stödvärmen är av.
Jag vill ha luft, för tusan!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som sagt, inte min bild (den på bilden är ju inte ens installerad!), men helt identisk med den jag har.

Föreningen ordnar med en tekniker som kommer och byter filter, rengör värmeväxlare och skåp och kollar kondensslangen varje år. Huset är byggt 2004-2005. Namnet på aggregatet är Woods, men det är nog bara att man köpt nåt äldre och satt egna namnet på.

Det finns ett spjäll. Har aldrig använt det mer än en gång för att testa om jag märkte nåt. Märkte ingen skillnad på nåt vis, så antingen är mekanismen trasig eller så är funktionen meningslös. Alldeles oavsett är det inget jag behöver.

Fläktreglaget har tre lägen och styrs från "köksfläkten". 1/2, 1 och 2 heter lägena, och ska motsvara antalet kompletta luftutbyten per timme. Det är enda fördelen med ett sånt system. Det är alltid fräsch luft i lägenheten. Det luktar alltid nyvädrat!

Jag har den nedvriden till bottenläget. Tror det står "3" på den. Jag tänker inte låta den gå igång längre. Det är ändå för varmt i lägenheten 9-10 månader om året. Just nu är det 22.5 grader och jag har NOLL värme på i hela lägenheten. Alla element avstängda och stödvärmaren avstängd. Det som är kommer från min kropp, kyl/frys och min dator.

Styr du den från köksfläkten är det sannolikt en "gammal VEVEX" du har. VEVEX gick i konkurs någongång på 1990-talet, konkursboet togs över av Electrolux. Möjligen heter varumärket på "din" Woods, men det är allt en VEVEX-konstruktion!

Fläktens hastighet "styrs av kunden" via fläktkåpan, men finns också en potentiometer/varistor i styrdonet inne i själva aggregatet. Men energiproblemet ligger inte i luftflödet, utan i "förvärmningen" av tilluften. I din bild så finns det en "svart ratt" inne i aggregatet. Är nästan helt hundra på att det är termostaten som reglerar när "doppvärmaren" ska gå igång. Mitt reglage var graderat i grader celsius, men graderingen kan givetvis ha ändrats på senare modeller. Lyssnar man noga, när man "skruvar" på ratten, så hör man ett "klick". -Bimetallisk termostat skulle jag gissa.

Skruva ner termostaten till 12 grader, så sparar du ström samt inte riskerar (jättemycket i alla fall) kondens och fuktskador i ventilationen.

Din "köksfläkt" (över spisen) saknar antagligen "fläkt", utan du styr FTX med den "bara".
Så du får lite ökat sug när du lagar mat? Är det så, snackar vi samma system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Styr du den från köksfläkten är det sannolikt en "gammal VEVEX" du har. VEVEX gick i konkurs någongång på 1990-talet, konkursboet togs över av Electrolux. Möjligen heter varumärket på "din" Woods, men det är allt en VEVEX-konstruktion!

Som jag skrev, så är det nog bara att Woods köpt upp och satt eget märke på.

Skrivet av Networker:

Fläktens hastighet "styrs av kunden" via fläktkåpan, men finns också en potentiometer/varistor i styrdonet inne i själva aggregatet. Men energiproblemet ligger inte i luftflödet, utan i "förvärmningen" av tilluften. I din bild så finns det en "svart ratt" inne i aggregatet. Är nästan helt hundra på att det är termostaten som reglerar när "doppvärmaren" ska gå igång. Mitt reglage var graderat i grader celsius, men graderingen kan givetvis ha ändrats på senare modeller. Lyssnar man noga, när man "skruvar" på ratten, så hör man ett "klick". -Bimetallisk termostat skulle jag gissa.

Det finns ingen svart ratt, men nere till höger sitter, som sagt, vridreglaget som styr stödvärmaren. Har inte märkt av nån termostatfunktion, utan den är på hela tiden med en effekt som vridreglaget reglerar. Men det kan finnas en termostat också, bara att den inte verkar vara särskilt aktiv...
Den går från bottenläget som jag tror är 3, via 12 och sen ett maxvärde jag inte minns. 20 kanske?

Skrivet av Networker:

Skruva ner termostaten till 12 grader, så sparar du ström samt inte riskerar (jättemycket i alla fall) kondens och fuktskador i ventilationen.

Noll risk för kondensskador eller andra fuktskador, som jag redan beskrivit.

Skrivet av Networker:

Din "köksfläkt" (över spisen) saknar antagligen "fläkt", utan du styr FTX med den "bara".
Så du får lite ökat sug när du lagar mat? Är det så, snackar vi samma system.

Det sitter, som du också ser på bilden, två gigantiska fläktar, en för inluft och en för utluft, antar jag. Dessa styrs av fläktreglaget på "köksfläkten" som ju bara är en kåpa med belysning, reglage och fettfilter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Luften kommer från utomhus, så klart.

Men den inkommande luften värms upp av den utgående luften, i värmeväxlaren. Det märks tydligt, för jag har satt en termometer i en inluftsventil, och den är bara några få grader kallare än rummets temp. Så ingen frost eller kondens där.

Inne i själva skåpet finns det nog punkter som kan få kondens i extrema fall, men skåpet har en avrinning via en slang till köksavloppet, så det blir inget stående. Det har alltid varit kruttorrt när jag öppnat.

Värmespiralen /"doppvärmaren"/ ska bara slå till när utomhusluften är så kall att utgående frånluft inte "orkar" värma upp friskluften tillräckligt. Man kan sätta termostaten på 20 grader (dyrt men ingen kondensrisk) eller stänga av den helt. (Dumt för då blir det kondens och svåra skador i huset).

Runt 12-14 grader är sweetspot "tror jag". Hade själv (har fortfarande men med modernt aggregat från annan tillverkare) cirka 12 grader under "alla år". Bra besparing på värmekostnaderna!

Låter faktiskt fruktansvärt orättvist för din del, att du ska direkt med din elräkning betala för aggregatets driftskostnad, men energibesparingen aggregatet (faktiskt) ger, ska gå till värden/BRF etc. Om du nu har "varmhyra". Känns snett på något sätt. I alla fall för min del.

Permalänk
Medlem

Om man är rädd för kondens så är det bara att isolera röret i den mån det går.
Men risken för kondens är obefintlig vid kallare väderlek.......

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Värmespiralen /"doppvärmaren"/ ska bara slå till när utomhusluften är så kall att utgående frånluft inte "orkar" värma upp friskluften tillräckligt. Man kan sätta termostaten på 20 grader (dyrt men ingen kondensrisk) eller stänga av den helt. (Dumt för då blir det kondens och svåra skador i huset).

Runt 12-14 grader är sweetspot "tror jag". Hade själv (har fortfarande men med modernt aggregat från annan tillverkare) cirka 12 grader under "alla år". Bra besparing på värmekostnaderna!

Låter faktiskt fruktansvärt orättvist för din del, att du ska direkt med din elräkning betala för aggregatets driftskostnad, men energibesparingen aggregatet (faktiskt) ger, ska gå till värden/BRF etc. Om du nu har "varmhyra". Känns snett på något sätt. I alla fall för min del.

För tredje gången. NOLL, jag upprepar, NOLL risk för kondensskador för min del. Reglaget kommer att förbli på bottenläget så länge jag bor här, och jag planerar att bli gammal och dö i den här lägenheten.

Mitt problem är ju att lägenheten är för varm större delen av året. Med värmen av helt, i hela lägenheten, är det lagom under vintern.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Värmespiralen /"doppvärmaren"/ ska bara slå till när utomhusluften är så kall att utgående frånluft inte "orkar" värma upp friskluften tillräckligt. Man kan sätta termostaten på 20 grader (dyrt men ingen kondensrisk) eller stänga av den helt. (Dumt för då blir det kondens och svåra skador i huset).

Runt 12-14 grader är sweetspot "tror jag". Hade själv (har fortfarande men med modernt aggregat från annan tillverkare) cirka 12 grader under "alla år". Bra besparing på värmekostnaderna!

Låter faktiskt fruktansvärt orättvist för din del, att du ska direkt med din elräkning betala för aggregatets driftskostnad, men energibesparingen aggregatet (faktiskt) ger, ska gå till värden/BRF etc. Om du nu har "varmhyra". Känns snett på något sätt. I alla fall för min del.

Finns självklart aggregat som inte har värmare och som är fria från kondensproblem. Ni verkar inte prata om samma aggregat så det går nog inte att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns självklart aggregat som inte har värmare och som är fria från kondensproblem. Ni verkar inte prata om samma aggregat så det går nog inte att säga.

I detta fallet är det, som jag redan skrivit, en avrinning via en slang till köksavloppet. Det är rena plåtytor det handlar om, så det lilla som kan bildas kommer att rinna ner eller avdunsta senare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S