AMD avtäcker RDNA 3 och Radeon RX 7000-serien

Permalänk
Medlem

Nu får svensk ÅF slipa smörknivarna, för nu kommer det täljas guld!

Ursäkta min pessimism, men det kommer högst sannolikt hittas på anledningar till varför det är så dyrt/jobbigt/olönsamt att sälja just grafikkort, och sen kommer de kosta rejält mycket mer i Sverige.

Ska bli kul att se benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

Jag som sitter med en 750w agg lutar faktiskt mot XT endast för att jag kan känna mig relativt säker strömförsörjningen, sitter med ett 2080ti just nu och ett xt borde om siffrorna stämmer ge mig 2.1 -> 2.5 prestanda höjning. Skulle jag ta XTX så behöver jag nog byta ut andra delar i burken och då blir det ju dyrare.

Har också 750W, förutsatt att man har ett bra sådant.. ska man inte kunna driva ett XTX parat med 5800x3d?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja så länge det inte dyker upp kort igen för det priset. Asus TUF gick för 21999, tog slut och hamnade direkt för 24,5k. Det är ju inte direkt så att ASUS godhjärtat sänker priset och går miste om vinst bara för att. Precis så var det under 3000 serien, Nvidia går in för att uppfylla MSRP för några AIB kort så deras PR blir lite bättre. AMD gjorde även så, frågan är om de fortsätter med RDNA3 med.

Har gått att köpa referensmodellerna av 6000-serien direkt från AMD till "msrp" även i Sverige (de perioder som de funnits tillgängliga under bristen) tillskillnad från Nvidia som inte säljer FE här. Lyckades själv knipa ett 6800xt midnight black edition i april 2021, så tror inte annat än att AMD kommer att fortsätta sälja 7900xt/xtx till Sverige under ganska lång period efter släpp. Dock kan det bli så att man måste ha lite tur för att klicka hem ett under de första månaderna efter släpp även med dagens ekonomiska klimat.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra rasterprestanda, dåligt med lull-lull. RT-gapet verkar ha vidgat sig till Nvidia. Ingen AI. 800 FPS i Valorant.

Det är iallafall bra att det finns två distinkta vägar man kan gå när man köper grafikkort.

Permalänk
Viking
Skrivet av Eldarion:

Har också 750W, förutsatt att man har ett bra sådant.. ska man inte kunna driva ett XTX parat med 5800x3d?

Jo, utan problem.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Riktigt bra rasterprestanda, dåligt med lull-lull. RT-gapet verkar ha vidgat sig till Nvidia. Ingen AI. 800 FPS i Valorant.

Det är iallafall bra att det finns två distinkta vägar man kan gå när man köper grafikkort.

Vad är AI?
För de har 192 AI-enheter men det är kanske inte samma som du tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad är AI?
För de har 192 AI-enheter men det är kanske inte samma som du tänker på?

Ok, jag missade det, sorry. Dom snackade inte om att FSR skulle använda dom kärnorna vad jag hörde? Vad skall dom ha dom till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Har bara sett Inet öka priset på TUF.

Återstår att se om någon får in den för 21999kr igen, dock lite tveksamt när OC varianten kostar typ 25k som antagligen är närmare det verkliga priset

Många butiker lät ju 3080 modeller ligga kvar för 7825kr, inte fan kom de in igen hehe

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

bara att dom gör ett kort som är säg dubbelt upp från förra gen och dessutom 100usd billigare. jämför det med nvidia....

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ok, jag missade det, sorry. Dom snackade inte om att FSR skulle använda dom kärnorna vad jag hörde? Vad skall dom ha dom till?

Varför använda AI för FSR?

Permalänk
Medlem

Verkar finnas en del prestandasiffror här;
https://www.amd.com/en/graphics/radeon-rx-graphics

AMD Radeon RX 7900 XTX @ 4K Max Settings 1) [Up to]
139 FPS Call of Duty: Modern Warfare 2
98 FPS God of War
93 FPS Red Dead Redemption 2
109 FPS Assassin’s Creed Valhalla
138 FPS Resident Evil Village (Ray Tracing)
135 FPS Doom Eternal (Raytracing)

1) Testing done by AMD performance labs November 2022 on RX 7900 XTX, on 22.40.00.24 driver, AMD Ryzen 9 7900X processor, 32GB DDR5-6000MT, AM5 motherboard, Win11 Pro with AMD Smart Access Memory enabled. Tested at 4K in the following games: Call of Duty: Modern Warfare, God of War, Red Dead Redemption 2, Assassin’s Creed Valhalla, Resident Evil Village, Doom Eternal. Performance may vary. RX-842

Permalänk

Så RT-prestanda som ett RTX 3090. Är inte det lite i underkant? Jag trodde AMD skulle förbättra sin RT-prestanda mer än vad Nvidia gjorde mellan Ampere och Lovelace som hamnade runt 2x prestandan. Nu ökar AMD bara sin RT med 60% från ett RX 6950 är inte det dåligt? Eller hur räknar de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

bara att dom gör ett kort som är säg dubbelt upp från förra gen och dessutom 100usd billigare. jämför det med nvidia....

Nu tar vi det lite lugnt här så vi inte skapar något hypetåg på siffror som inte finns. Om dom visar en titel med 1.7X prestanda så är det nog best case, och när till och utvalda titlar med RT som egentligen borde ha en högre ökning om dom även ökat RT-prestandan ligger på 1.5-1.6X så ska vi inte prata om några 2X, tveksamt om vi ens ska prata om 1.7X.

Baserat på siffrorna dom pressenterades hade jag nog hållt mig till 50% ökning generellt tills vi ser riktiga tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Varför använda AI för FSR?

Kanske för att Nvidia och Intel använder AI för uppskalning, och det verkar producera bättre output.

Permalänk
Medlem

Känns ju ändå lite sjukt att man i dagsläget anser dessa priser som överraskande billiga. Minns när jag för ca. 10 år sedan köpte sig ett HD7970 för cirka 3k, visserligen kanske inte vid release men det var då ändå det senaste och bästa AMD hade att erbjuda bortsett från monster med dubbla GPUer såsom HD7990.

Likaså mitt GTX1070 som fick bli nästa uppgradering därefter år 2016 ansåg jag då var ordentligt saftigt prissatt när jag fick ge så mycket som 4299 kr för det.

Absolut, svag krona och hög inflation i all ära, men har det verkligen gått så långt att på mindre än 10 år så anses en total prisökning med mer än 300% vara rimlig och t.o.m. av vissa “billig”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Kanske för att Nvidia och Intel använder AI för uppskalning, och det verkar producera bättre output.

Då försvinner ju hela tanken med att det ska funka på massor av äldre kort. Vi vill inte att de ska göra en Nvidia och deras dlss 3

Permalänk
Medlem

Kommer dom där i närheten av Prestandan som 4080 och 4090 visar, så måste nog Nvidia börja skruva ner sina priser. Förhoppningsvis.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Jag finner "uncore" förändringar intressanta som Display Engine, Dual Media Engine med AV1 encode intressant samt att AI förbättring och att GPU och CPU samarbetar (Smart Access Video).
Det ska bli spännande att se RDNA3 i testlabbet med verklig prestanda.
Jag är även intresserad av att RDNA3 hittar in i laptops nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Verkar finnas en del prestandasiffror här;
https://www.amd.com/en/graphics/radeon-rx-graphics

AMD Radeon RX 7900 XTX @ 4K Max Settings 1) [Up to]
139 FPS Call of Duty: Modern Warfare 2
98 FPS God of War
93 FPS Red Dead Redemption 2
109 FPS Assassin’s Creed Valhalla
138 FPS Resident Evil Village (Ray Tracing)
135 FPS Doom Eternal (Raytracing)

1) Testing done by AMD performance labs November 2022 on RX 7900 XTX, on 22.40.00.24 driver, AMD Ryzen 9 7900X processor, 32GB DDR5-6000MT, AM5 motherboard, Win11 Pro with AMD Smart Access Memory enabled. Tested at 4K in the following games: Call of Duty: Modern Warfare, God of War, Red Dead Redemption 2, Assassin’s Creed Valhalla, Resident Evil Village, Doom Eternal. Performance may vary. RX-842

Lite mer grafisk version

Sweclockers någotsånär jämförbara siffror för RTX 4090 4K. Vet inte hur "Max Settings" skiljer sig från "Ultra"
https://www.sweclockers.com/test/34980-nvidia-geforce-rtx-409...

Valhalla 115 fps
Red Dead Redemption 2: 123 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu tar vi det lite lugnt här så vi inte skapar något hypetåg på siffror som inte finns. Om dom visar en titel med 1.7X prestanda så är det nog best case, och när till och utvalda titlar med RT som egentligen borde ha en högre ökning om dom även ökat RT-prestandan ligger på 1.5-1.6X så ska vi inte prata om några 2X, tveksamt om vi ens ska prata om 1.7X.

Baserat på siffrorna dom pressenterades hade jag nog hållt mig till 50% ökning generellt tills vi ser riktiga tester.

spelar roll, dom gör ett bättre kort iaf än föregångaren till ett billigare pris. och 6950xt funkar redan bra att spela med nu. nvidia gör ett bättre kort än föregångaren till ett väldigt mkt högre pris 🤷

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Imponerande prestanda men köpte ett rtx 3080 för drygt 9000. Räcker bra för min del, kommer vänta att uppgradera till man kan köpa riktigt bra kort för 6000-8000kr innan jag uppgraderar 3080 kan köra allt jag är intresserad av med maxade inställningar och hög fps

Permalänk
Skrivet av Mocka:

AMD har länge haft diverse problem med sina drivrutiner (buggar osv), dock har jag läst att det blivit mycket bättre den senaste tiden.

Jämför man med 4090 så är ju Strixen bara intressant om man gillar designen eller det något lägre fläktljudet. Prestandamässigt skiljer det sig inte öht mellan tex Strix och TUF eller något annat märke.

Nvidia har en del problem med sina också. speciellt om man köra HDMI/DP-ljud som funkar så där på Nvidia. Senaste uppdatering sluta det funka helt för mig på deras egna kort iaf. Kan vara att Nvidias drivare funkar dåligt med Windows 11 också. Sedan är tycker jag AMD är bättre på deras mjukvara än Nvidia. Där har AMD gjort ett stort lyft mot Nvidia som inte har gjort något alls på flera år med sin mjukvara förutom tvinga en att logga in om man vill få ner de senaste drivrutinera utan ladda ner den från deras sida. Tror AMD har kvar sitt dåliga rykte från Catalyst fortfarande.

Kör själv Nvidia 3080 i min gamingdator och ett i dotterns 2070 men har en PC med ett RX580 i en dator och tycker nog mer om den mjukvaran än Nvidias.

Byte även min 8600k mot en 5800X3D för ett tag sen och AMD har verkligen lagt ner mycket på mjukvara och på bios när det kommer till PBO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Var det första jag tänkte på. Ingen kommer köpa ett XT pm mam kan få XTX för bara en 100-ing till.

Lite hål i huvudet av AMD där...

Det kanske är det som är planen, troligen är yieldsen på ett 300mm2 chip såpass hög att det inte finns någon anledning att kapa ner något större antal för att sälja som XT. Isåfall får ju AMD $100 mer för ett chip som ändå hade och slapp artificiellt skära ner, så det behöver inte vara hål i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

spelar roll, dom gör ett bättre kort iaf än föregångaren till ett billigare pris. och 6950xt funkar redan bra att spela med nu. nvidia gör ett bättre kort än föregångaren till ett väldigt mkt högre pris 🤷

Nvidia har släppt ett kort med 80% högre prestanda för samma pris.

Och klart det spelar roll om korten är 50% eller 100% snabbare, är ju enorm skillnad. Och även om du inte bryr dig om det skulle vara 50% eller 100% snabbare, så drar det upp förväntningarna för andra när folk snackar om en 70-100% ökning.

Permalänk
Medlem

Vill absolut se hur korten presterar i jämförelse med andra i samma prisklass innan jag börjar känna någon form av hype. Väldigt mycket effektivitet och "8K"-nonsens men hade gärna blivit positivt överraskad.
Chiplets.. Zen 1 var ju lite.. ja sådär men man kan väl hoppas att AMD kan skala/förbättra det på samma sätt som gjordes med Zen.

Sker det så tror jag Nvidia/Intel kan få det svettigt dom närmaste generationerna. Nvidia har väl ingen chiplet under utveckling ännu?

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag hade faktiskt väntat mig något bättre rasterprestanda då man i praktiken mer än dubblat shader-antalet samt nästan dubblat bandbredd. Något som inte riktigt skalat som tänkt kanske? Gissar på att man ville hålla nere strömförbrukningen. Antagligen lär ju partnertillverkarna stoppa in 3st 8pinnars +4090-kylare och skrämma upp klockan och strömförbrukningen rejält.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Vill absolut se hur korten presterar i jämförelse med andra i samma prisklass innan jag börjar känna någon form av hype. Väldigt mycket effektivitet och "8K"-nonsens men hade gärna blivit positivt överraskad.
Chiplets.. Zen 1 var ju lite.. ja sådär men man kan väl hoppas att AMD kan skala/förbättra det på samma sätt som gjordes med Zen.

Sker det så tror jag Nvidia/Intel kan få det svettigt dom närmaste generationerna. Nvidia har väl ingen chiplet under utveckling ännu?

Jodå, men av det jag hört så verkar det inte komma först till gamers.

Vi kan nog lita på att Nvidia kan göra det om de behöver däremot. Inte direkt så att Nvidia är ett företag som skulle låta AMD ta över marknaden utan en fight.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Imponerande och intressant!

Tycker att AMD verkligen har gått i rätt riktning det senaste!

Så nu har dom guldläge att överta en någorlunda stor del av marknaden om priserna kommer att stämma.

En liten rolig grej gällande NVIDIA är att de stängde sin stora tråd på Reddit
där Communityn fick ställa frågor gällande deras nya GPU:er.

Det visade sig att majoriteten frågor bestod av varför 400-seriens kort var så fruktansvärt dyra...

Permalänk
Medlem

Tror AMD förvirrar oss lite med produktnamnen från förra generationen iom nya xtx. Jag tror:
RDNA2...........RDNA3
6800xt...........7900xt
6900xt...........7900xtx
6950xt...........7950xtx?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Hmm.. Jag hade faktiskt väntat mig något bättre rasterprestanda då man i praktiken mer än dubblat shader-antalet samt nästan dubblat bandbredd. Något som inte riktigt skalat som tänkt kanske? Gissar på att man ville hålla nere strömförbrukningen. Antagligen lär ju partnertillverkarna stoppa in 3st 8pinnars +4090-kylare och skrämma upp klockan och strömförbrukningen rejält.

De har väl bara ökat shaders med 20% från 6950 XT till 7900 XTX, från 5120 till 6144 stycken? Med 50% högre prestanda per watt men lite högre strömförbrukning så hamnar man då runt ~60-70% högre prestanda, vilket stämmer väl med vad de visar upp.