Anmäl dig till Roborock Challenge!

AMD avtäcker RDNA 3 och Radeon RX 7000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Säkert gjorde dom det någonstans. Sen visar dom grafer där dom har 1440p 600FPS i overwatch 2, 800 FPS i valorant. Och under står det i minimal (man behöver typ 8k för att se det) text att det handlar om "esport settings".

Det ser ju bra ut, tills man förstår att ett 4090 gör nära 500-600 FPS i 1440p på max settings.

Ärligt talat har jag väldigt svårt att förstå av denna presentationen hur snabba dom här korten är överhuvudtaget, och det är ingen bra grej. Man tyckte att nvidia hade skitgrafer, men är man lite insatt tog det 10 sekunder att räkna ut vad dom menade. Här görs ju typ inga ordentliga jämförelser med äldre generation eller Nvidia.

Det är rätt tydligt att 7900xtx är runt 50-60% snabbare än 6950xt. RT med liknande stort kliv, vad är svårt att förstå. Det är PR smörja, självklart är detaljerna otydliga men i stora drag vet vi hur den presterar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som förstått att Jensen och Lisa är i maskopi med varandra och försöker ge skenet av konkurrens? Det är ju rätt väl planlagt allting för att upprätthålla höga priser. Det är bara titta på faktiskt utfall. Nu har nvidia mjökat de som mjökas kan att bli early adopters av 4090. Resten väntar på hajptåg och lägre speccade kort. Och här kom det lägre segmentet i form av lägre tillverkningskostnader, prestanda och vad jag förutsätter är sämre drivrutiner som vanligt. Spännande att båda företagen helt oberoende av varandra uppfunnit interpoleringstekniker precis samtidigt?! Vad är oddsen för det?! inte speciellt höga? Om de nu inte bakom kulisserna ligger med varandra? Sen har vi såklart samma BS marknadsföringsstrategier från båda hållen. Räkna med 20-30 högre prestanda i slutendan jömfört med föregående generation. Det som står klart är väl att typ alla blir lurade ingen stämd för konkurrensbrott.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Kommer dom där i närheten av Prestandan som 4080 och 4090 visar, så måste nog Nvidia börja skruva ner sina priser. Förhoppningsvis.

Är nog inte allt för otroligt att 4080 får ett msrp på 999USD

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant läsa Swecs (och andras) tester av korten. Ser verkligen lovande ut. Hoppas de kan få sig lite mer marknadsandelar denna generation.
Tyvärr så är ~14000kr för ett grafikkort för mycket för mig. Men är ju helt klart bättre än ~24000 för ett RTX 4090. Får se vad Nvidia och AMD lyckas med kring 8000kr klassen. Dock är väl det mesta bättre än mitt gamla GTX 1080.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Är nog inte allt för otroligt att 4080 får ett msrp på 999USD

Säkert kommer RTX 4080 16GB att få ett justerat pris från dagens planerade msrp på 1199USD lagom till Lucia

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ärligt talat har jag väldigt svårt att förstå av denna presentationen hur snabba dom här korten är överhuvudtaget, och det är ingen bra grej. Man tyckte att nvidia hade skitgrafer, men är man lite insatt tog det 10 sekunder att räkna ut vad dom menade. Här görs ju typ inga ordentliga jämförelser med äldre generation eller Nvidia.

Jodå, och Noelia har med den grafen i artikeln här på Swec. Rx7900xtx presterar 50-70% bättre än rx6950xt i de sex titlar de väljer att visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag tror att de väntar in Nvidias 4080 12GB, som antagligen heter något annat om/när det lanseras. Kanske justeras priset då nedåt för att kontra. Vi får se.

Där har ju AMD 7800 oxå.

Permalänk
Medlem

Samma svar som jag gett dom senaste åren, vad behövs det till? Känns som hårdvaran för länge sen sprang om mjukvaran.
Viljan att skapa kraftfullare saker har blivit som jakten på atombomben, ett vapen som är för kraftfullt för den värld där det är tänkt att användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Säkert kommer RTX 4080 16GB att få ett justerat pris från dagens planerade msrp på 1199USD lagom till Lucia

Inte ens Nvidia kan vara så onda att de sänker priset en månad efter release.

Antingen gör de det innan release eller "nån gång nästa år".

Permalänk
Medlem

Ända sedan jag uppdaterade min dator förra julen så har jag väntat på alla nya gfx-kort så jag kan kliva av mitt 1070.
Blir spännande att se vad som händer med priset på alla gamla kort mot slutet av året...
Får se vad som är mest prisvärt och vad det blir
Dessa korten är ju väldigt attraktiva på ca.15000:- eller vad det nu kommer bli i Sverige

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

Enligt denna tråd på reddit (4090 meta review) så är ca 4090 1,75ggr 6950xt i 4k, dvs 4090 är 3-17% snabbare beroende på om 7900xtx är 1,5 eller 1,7ggr 6950xt. I RT så hamnar 7900xtx strax över 3090ti i prestanda om AMDs siffror på 1,5x stämmer. 4080 16GB ser faktiskt ut att få det svårt att konkurrera med 7900xtx så länge man inte prioriterar RT väldigt högt.

För mig personligen är faktiskt AMDs kort mest intressanta denna generation, skulle vilja ha lite mer raster-prestanda än 3080/6800xt i 4k och tycker inte att RT är värt prestandaförlusten i stort sett någon gång då jag testat det. Att 7900xtx dessutom bara är att trycka in i burken utan att bekymra sig om storlek på chassi, nytt nätagg eller adaptrar som ser ut som skit är en bonus som "sparar" pengar.

Permalänk
Medlem

Har det sagts något om när recensioner släpps?

Permalänk
Medlem

Kände mig blåst när jag köpte mitt 6800 kort för 7k... Spelar typ Cod Warzone, snittar runt 170-180 fps i 2k upplösning, det kostar mig 38 kr per fps! Mitt i rådande komponentbrist, fanns ändå någon sorts förklaring till varför priserna skenat.

Men det här... dubbelt så dyrt jämfört med något som redan var sjukt överprisat då. Vi snackar ju 50 spänn per fps typ lite slarvigt räknat

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Kände mig blåst när jag köpte mitt 6800 kort för 7k... Spelar typ Cod Warzone, snittar runt 170-180 fps i 2k upplösning, det kostar mig 38 kr per fps! Mitt i rådande komponentbrist, fanns ändå någon sorts förklaring till varför priserna skenat.

Men det här... dubbelt så dyrt jämfört med något som redan var sjukt överprisat då. Vi snackar ju 50 spänn per fps typ lite slarvigt räknat

Men priset per frame blir ju ganska lågt om du spelar flera timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Men priset per frame blir ju ganska lågt om du spelar flera timmar

Haha det var det jag intalade mig när jag slog till

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

Lite osäker, sitter nu med 2080ti och en i9 9900k med 750w, jag tror jag vill hålla mig runt 300w på grafikkortet för att känna mig 100% säker. Lamdar priserna ok på dessa kort så får det nog bli rött lag i vår.

Med den setup du har i din signatur så ligger du just nu på ~500W så de lär inte vara något problem.
Du kan ju se vad jag har och vad det drivs med och det har inte visat sig fungera klockrent.
Folk verkar tro att de behöver 1kW nätagg till vilken dator som helst idag.

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Kommer dom där i närheten av Prestandan som 4080 och 4090 visar, så måste nog Nvidia börja skruva ner sina priser. Förhoppningsvis.

Det kommer inte att hända, iaf inte i någon större omfattning. Det finns lite olika skäl:
1. AMDs mindre kretsar kostar mycket mindre att tillverka. AMD kan med andra ord alltid kontra en sänkning från nvidia och fortfarande tjäna pengar på korten hela vägen ner till den punkt där nvidia gör förlust. Och nvidia kommer inte att sälja sin kassako med förlust.
2. Gamers är bara en bonus för nvidia. Den viktiga, och riktigt köpstarka, gruppen är (semi-)professionella som använder korten för att tjäna pengar. För dem blir det en investering och frågan om 4080 eller 4090 handlar om vilka inkomster de förväntar sig som en följd av det beslutet. Den här gruppen har över huvud taget inget intresse för 7900 XTX då de antagligen använder programvara idag som drar nytta av CUDA. De har köpt in sig och blivit leverantörsberoende, så de kan inget göra oavsett prissättning.

Sedan får man fundera också, vad är det för skillnad på kretsen som används i 4090 och kretsarna som går in i superdatorer? Desto mindre skillnad, desto mindre skäl för nvidia att börja skruva på priserna.

Som sagt, nvidia har väldigt lite skäl att korrigera priserna baserat på ngt RDNA-relaterat som AMD släpper. Då är CDNA ett större hot, men som sagt: Vendor lock-in spelar stor roll även här.

Skrivet av perost:

De har väl bara ökat shaders med 20% från 6950 XT till 7900 XTX, från 5120 till 6144 stycken? Med 50% högre prestanda per watt men lite högre strömförbrukning så hamnar man då runt ~60-70% högre prestanda, vilket stämmer väl med vad de visar upp.

Detta är en piprensare. Nu vet de hur de ska göra. Nu finns det inget skäl att inte ta fram en krets som är 400-500kvmm som har dubbelt så många shaders som 6950... Frågan är om de väntar till nästa generation tills de tar fram den, eller om det kan ske tidigare?

Skrivet av knorren:

Man kan nog leva med 10% sämre prestanda ifall man betalar ~15000kr mindre för grafikkortet!

Om man är gamer. Inte om man använder kortet för att tjäna pengar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Enligt denna tråd på reddit (4090 meta review) så är ca 4090 1,75ggr 6950xt i 4k, dvs 4090 är 3-17% snabbare beroende på om 7900xtx är 1,5 eller 1,7ggr 6950xt. I RT så hamnar 7900xtx strax över 3090ti i prestanda om AMDs siffror på 1,5x stämmer. 4080 16GB ser faktiskt ut att få det svårt att konkurrera med 7900xtx så länge man inte prioriterar RT väldigt högt.

För mig personligen är faktiskt AMDs kort mest intressanta denna generation, skulle vilja ha lite mer raster-prestanda än 3080/6800xt i 4k och tycker inte att RT är värt prestandaförlusten i stort sett någon gång då jag testat det. Att 7900xtx dessutom bara är att trycka in i burken utan att bekymra sig om storlek på chassi, nytt nätagg eller adaptrar som ser ut som skit är en bonus som "sparar" pengar.

Ja majoriteten värdesätter nog raster före RT även i de högre prisspannen. 4080 behöver få sitt pris justerat men jag tror det blir i början på nästa år. De kan kränga första batchen för 1200 och sen stacka upp kort på lager för att sänka senare när 3000-serien börjar ta slut. Dock även vid 999 är 4080 inte så bra ändå, ett prestanda tier bakom XTX i raster ser ju inte imponerande ut även om RT lär vara bättre.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Enligt denna tråd på reddit (4090 meta review)

Jäkla cool sammanställning faktiskt.

"Prestandaindex" för RT oxå, fattar inte varför Swec inte har det redan.

Permalänk
Medlem

Den mer omedelbara frågan idag är: om 7800 och 7700 kommer om 6 månader och har samma rasterprestanda billigare, eller bättre rasterprestanda för samma pengar, fast med bättre energieffektivitet och dubbelt så bra RT, varför ska man köpa 6700-6800 idag?

Permalänk
Avstängd

Några snabba observationer
Trist att RT prestandan inte blev bättre
Priset är fortfarande högt, bara för att Nvidia har fått fnatt så är de här priserna inte direkt bra
Bägge företagen verkar vilja släppa high-end kort först så att de som vill uppgradera kanske köper det dyraste

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är det någon som minns när man fick flaggskeppet från vardera tillverkare för max 4-5000kr och redan då tyckte man att det var lite i högsta laget?
De stora bovarna i prishöjningarna är:
1. Konsumenter som accepterat vilka priser som helst.
2. Asus ROG som slängde på lite "häftig RGB-belysning" och höjde priset med 30%
3. Cryptominers som betalade vad som helst för stora partier grafikkort.

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Mja, själv har jag haft återkommande problem med Explorer som kraschar efter idle i win10/11. Videostutter/blackscreens om du har dual monitor och visar video samtidigt som du spelar ett spel. AMD adrenaline har väl startat om sig 400ggr per dygn ibland och fyllt stystray med ikoner.. etc.. etc..

Fick tillomed mitt 6900xtxh utbytt för jag gav upp och trodde det var hårdvaran det var fel på.

Det finns lite kvar där att göra helt enkelt. Mycket instabilt för alldeles för många % av användarna.

Vet inte vad grafikkortet har att göra med att Explorer krashar i idle? Recordar du desktop annars är inte Adrenaline speciellt aktivt i det scenariot? Själv kör jag dubbla skärmar och ofta med spelet på ena och Youtube eller Discord med video på andra. Har noll problem med det. Om drivrutinen kraschar 400ggr per dygn hade jag inte sett datorn som brukbar. Är det specifika spel som får den att krascha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det kommer inte att hända, iaf inte i någon större omfattning. Det finns lite olika skäl:
1. AMDs mindre kretsar kostar mycket mindre att tillverka. AMD kan med andra ord alltid kontra en sänkning från nvidia och fortfarande tjäna pengar på korten hela vägen ner till den punkt där nvidia gör förlust. Och nvidia kommer inte att sälja sin kassako med förlust.
2. Gamers är bara en bonus för nvidia. Den viktiga, och riktigt köpstarka, gruppen är (semi-)professionella som använder korten för att tjäna pengar. För dem blir det en investering och frågan om 4080 eller 4090 handlar om vilka inkomster de förväntar sig som en följd av det beslutet. Den här gruppen har över huvud taget inget intresse för 7900 XTX då de antagligen använder programvara idag som drar nytta av CUDA. De har köpt in sig och blivit leverantörsberoende, så de kan inget göra oavsett prissättning.

Sedan får man fundera också, vad är det för skillnad på kretsen som används i 4090 och kretsarna som går in i superdatorer? Desto mindre skillnad, desto mindre skäl för nvidia att börja skruva på priserna.

Som sagt, nvidia har väldigt lite skäl att korrigera priserna baserat på ngt RDNA-relaterat som AMD släpper. Då är CDNA ett större hot, men som sagt: Vendor lock-in spelar stor roll även här.

Detta är en piprensare. Nu vet de hur de ska göra. Nu finns det inget skäl att inte ta fram en krets som är 400-500kvmm som har dubbelt så många shaders som 6950... Frågan är om de väntar till nästa generation tills de tar fram den, eller om det kan ske tidigare?

Om man är gamer. Inte om man använder kortet för att tjäna pengar:)

nog bäst att vänta tills kortet är släppt för att kunna uttala sig i hur bra det kommer vara för folk att arbeta med. enbart speculationer som dock troligen stämmer men vi vet ju helt enkelt inte förän någon faktiskt har korten i hand och testar dom!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

RX 7900 XTX 24 gb Transistorer 58 miljarder,Kretsyta 300 mm²,5 nm TSMC

RTX 4080 16 GB Transistorer 45,9 miljarder. kretsyta 379 mm².4nm TSMC

Jag undrar hur AMD kan ha mer transistorer på 5nm på en mindre kretsyta en vad Nvidia har 4nm?
AMD må vara billigare att tillverka med tanka billigare 5nm och att kretsytan är mindre? Visst dom har mer minne dock.
Konstigt ingen har kommenterat detta alls i tråden. Kanske jag missat?
Jag undrar med hur AMD lyckats få in med transestorer en vad Nvidia lyckats med på mindre yta dessutom trotts 5nm?

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

nog bäst att vänta tills kortet är släppt för att kunna uttala sig i hur bra det kommer vara för folk att arbeta med. enbart speculationer som dock troligen stämmer men vi vet ju helt enkelt inte förän någon faktiskt har korten i hand och testar dom!

I CUDA-optimerade applikationer så tror jag nog att vi kan utgå ifrån, för diskussionens skull, att AMDs RDNA-shaders inte kommer att prestera lika bra. Speciellt då RDNA inte har GPGPU-fokus, det ligger ju hos CDNA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Vet inte vad grafikkortet har att göra med att Explorer krashar i idle? Recordar du desktop annars är inte Adrenaline speciellt aktivt i det scenariot? Själv kör jag dubbla skärmar och ofta med spelet på ena och Youtube eller Discord med video på andra. Har noll problem med det. Om drivrutinen kraschar 400ggr per dygn hade jag inte sett datorn som brukbar. Är det specifika spel som får den att krascha?

Förmodligen väldigt överdrivet problem som backas upp av anekdotisk bevisföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

1. AMDs mindre kretsar kostar mycket mindre att tillverka.

AD103 är bara 379 mm2.
Större än Navi 31:ans 300 mm2 men där får man ju räkna med (upp till) 6 st MCD-kretsar oxå. Små och tillverkade på N6 förvisso men de kostar ju inte 0 kr. Dessutom så har Navi 31 bredare minnesbuss, dvs det åtgår fler GDDR6-moduler som inte heller kostar 0 kr.

Sen kan man ju iofs fundera på N5 vs "4N" tillverknings process och G6 vs G6X men på det stora hela tror jag de ligger ganska lika.

Citat:

500/300 mm2 = 1.67
96 * 1.67 = 160 << dubbel så mkt som 6950/Navi 21.

Så ja, ett "RX 7990 XTX" med 160 CU/500 mm2 GCD och 8 st MCD:er (32 GB på 512 bit buss) vore fasen mig i mig coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jo det datumet såg jag, men det var väl när det släpps i butikerna. Tester brukar väl komma lite innan?

"Available" för mig betyder väl att det går att köpa den dagen När testerna kommer lär vara under NDA som det var för 4090 kanske man kan gissa. Gör AMD som nVidia lär testerna för referenskortet släppas dagen innan och testerna för partnerkorten samma dag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

RX 7900 XTX 24 gb Transistorer 58 miljarder,Kretsyta 300 mm²,5 nm TSMC

RTX 4080 16 GB Transistorer 45,9 miljarder. kretsyta 379 mm².4nm TSMC

Jag undrar hur AMD kan ha mer transistorer på 5nm på en mindre kretsyta en vad Nvidia har 4nm?

Du behöver lägga till 6 st 47 (eller var det 37?) mm², 6 nm TSMC, på Navi 31 oxå.