AMD avtäcker RDNA 3 och Radeon RX 7000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Ehh. Störig är ett mer passande ord.

Permalänk
Medlem

Verkar ju lovande. Hade inte väntat mig något mer allvarligt talat, tycker det är en rimlig bump i prestanda och priserna har inte skenat fullständigt. Tycker inte det är rimligt att vänta sig mer än så.

Ska bli intressant att se hur det presterar. Är lite sugen på ett 7900XTX när/om priser börjar sjunka under nästa år, så säg till nästa höst kanske. Beror ju lite på om marknaden mättas osv, men det normala är ju att ett år efter launch brukar ju priserna börjat sjunka lite...

Men det beror ju på hur det står sig mot Nvidia också. Är inte på något sätt emot att köra andra lagets kort. Hade ett 1080ti innan och det var inget fel med det. Däremot så för egen del tävlar Nvidia enbart mot AMD i pris/prestanda, allt annat lull Nvidia erbjuder skiter jag blankt i, har alltid gjort. Ger mig noll mervärde.

Snack om drivare tex är ju bara krystat är min erfarenhet så det väger inte in heller, inte ens lite. Vad vet jag, spelar kanske inte spelen problemen visar sig i, men jag hade HD7970, R9 290X, GTX 1080ti och nu RX 6900XT och inga av korten har jag upplevt problem med. Supernöjd med alla korten faktiskt

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Skulle vara intressant och få se källa på dina påstående.
Det finns väl inga tester ännu.

Utgår bara från de siffror som AMD själva visade samt olika youtoubers tolkningar av dem. Hade det presterat som ett 4090 i raster hade de visat det på presentationen. Verkar vidare finnas någon form av consensus kring att rt prestandan ser ut att vara minst halva 4090. AMDs siffror visade på 1.5-1.6x 6900xt i rt prestanda och 4090 är idag 4-2x 6900xt prestanda i spel med mycket rt (kolla hubs och df recension av 4090, där finns rt jämförelser, ta 1.5-1 6x 6900xt där så ser du hypotetiskt var 7900xt kan landa vs 4090)

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Om det blir 14k för toppkortet är jag imponerad med tanke på att man måste lägga runt 25k i dagsläget för ett 4090. Blir köp direkt om det stämmer.

Ja men ungefärliga 14kr per dollar ink moms borde priset hamna runt 14k för instegsmodellerna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Göteborgaren:

för samma pris? vilken alternativ verklighet har du sett att 3080/4080 och 3090/4090 har samma pris?

4080 är inte lanserad än, och 4090 har en MSRP på 1499, precis som 3090 hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Känns som att många stirrar sig blind på jämförelsen prestanda med 4090 men jag tycker att elförbrukningen och storleken är minst lika intressant, särskilt med mindre byggen som ITX, där det lär vara helt omöjligt att använda nVidias kort. Jag tycker att AMD gjort allt rätt som ändå jobbar mot effektivitet per watt.

Ja, speciellt för oss husägare som idag drar ner temperaturen och endast tvättar på helgerna för att inte få en alltför stor elräkning. Amd ligger således helt rätt i tiden, så att vi kan fortsätta spela utan att det ruinerar oss 😀

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

4090 har en MSRP på 1599

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Göteborgaren:

för samma pris? vilken alternativ verklighet har du sett att 3080/4080 och 3090/4090 har samma pris?

Skrivet av sKRUVARN:

Skrivet av ArKAN:

4090 har en MSRP på 1599

My bad, minnet som svek mig.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av anon75480:

Och 4080 har ett MSRP på 1199, dvs 500 USD högre än 3080 på 699, snarare motsvarande MSRP av 3080 Ti på 1199 USD.
Nvidia själva skriver från 16199kr på sin sida, vi får väl se om det här genererar några prisjusteringar.
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/40-series...

Permalänk
Medlem

Sjukt att man nu tycker 14k är ”billigt” för grafikkort när det jämförs med Nvidia… det är ju helt bisarrt dyrt för en komponent!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

15800kr för 4080 (om priset stämmer?)

14000kr för ett 7900xtx
12500 för 7900xt

Altså för 1500kr mindre känns 7900xt helt onödigt.. För mig är 7900 XT/XTX lika dumt namn som nvidias 12/16gb 4080.

Sen om folk tycker wow 14000kr är billigt... börjar jag någonstans fundera på hur man resonerar med billigt / dyrt i livet..
Jag tycker alla kort över 10k är dyrt. Sen om man köper dem eller inte är en annan femma.
sen hur 1800kr kan gå från oj vad billigt till nvidia är svindyra (både AMD och Nvidia är svindyra för svenskar)..

Dock kan jag nog säga, oavsett vad vi tänker o tycker kommer både AMD och Nvidias kort sälja som smör till jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja men ungefärliga 14kr per dollar ink moms borde priset hamna runt 14k för instegsmodellerna.

Jupp men det kan ju alltid hända något magiskt på väg till ÅF som gör det lite dyrare. Hoppas på det bästa.

Förövrigt känns 7900X + 7900XTX oerhört behagligt för min trötta hjärna. Blir nog den kombon.

Permalänk
Medlem

Om priserna i butik stämmer sen så är det ju ett steg i rätt riktning i alla fall, även om det är långt kvar innan det är som det ska igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

AMD kanske skulle ha läckt lite riktiga specar innan. Nu lät man kanaler som MLID, RedGamingTech och AdoredTV gissa förväntade prestandan med sina imaginära "sources". Det blev inga 10000+ cu, 3ghz+, 2x+ performance, mycket bättre RT. Sen var presentationen konstig, där man försöker hitta på att man har snabbaste korten på marknaden, fast man inte har det.

Tar man ett steg tillbaka och nyktert kollar på detta förändrar det väldigt lite. Kommer det här kosta 15000 kronor i Sverige? För kort som inte klarar att maxa de stora singleplayer spelen med raytracing. Det håller inte. Skall man köpa detta och inte kunna maxa nästa Witcher menar dom?

FSR är fortfarande inte lika bra som DLSS/XESS. Ändå verkar dom ha gått all in på det i sina slides. Och 8k, hur många bryr sig om det. Korten klarar inte ens att maxa spelen 4k.

Ärligt talat tycker jag att AMD behöver vara mer som Intel på grafiksidan. Förstå att man ligger efter, kommunicera det och hur man jobbar på att lösa det. Man kan inte bara hitta på att man är bäst. Jag tror dom här korten skulle gå att sälja, men inte på det här sättet. Det blir nog två år till av status quo.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Kommer att försöka köpa från AMD direkt, när 6900xt släpptes så var msrp 999usd vilket hamnade på 1050euro för oss inom EU.
Så hoppas på något liknande nu, de skulle bli 11500sek vilket verkar helt ok med tanke på prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jupp men det kan ju alltid hända något magiskt på väg till ÅF som gör det lite dyrare. Hoppas på det bästa.

Förövrigt känns 7900X + 7900XTX oerhört behagligt för min trötta hjärna. Blir nog den kombon.

Skrivet av Osueco:

Kommer att försöka köpa från AMD direkt, när 6900xt släpptes så var msrp 999usd vilket hamnade på 1050euro för oss inom EU.
Så hoppas på något liknande nu, de skulle bli 11500sek vilket verkar helt ok med tanke på prestandan.

Kollar man nvidias kort så var msrp 22k vilket priset också landade på med instegskorten. De med biffigare kylare och vrm osv däremot landade ju på hiskeliga 28k+.

Msrp med svensk moms och vår nuvarande kurs blir 14k.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vad är fel med deras drivrutiner?

Mja, själv har jag haft återkommande problem med Explorer som kraschar efter idle i win10/11. Videostutter/blackscreens om du har dual monitor och visar video samtidigt som du spelar ett spel. AMD adrenaline har väl startat om sig 400ggr per dygn ibland och fyllt stystray med ikoner.. etc.. etc..

Fick tillomed mitt 6900xtxh utbytt för jag gav upp och trodde det var hårdvaran det var fel på.

Det finns lite kvar där att göra helt enkelt. Mycket instabilt för alldeles för många % av användarna.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Var det första jag tänkte på. Ingen kommer köpa ett XT pm mam kan få XTX för bara en 100-ing till.

Lite hål i huvudet av AMD där...

Jag tror att de väntar in Nvidias 4080 12GB, som antagligen heter något annat om/när det lanseras. Kanske justeras priset då nedåt för att kontra. Vi får se.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kollar man nvidias kort så var msrp 22k vilket priset också landade på med instegskorten. De med biffigare kylare och vrm osv däremot landade ju på hiskeliga 28k+.

Msrp med svensk moms och vår nuvarande kurs blir 14k.

Vi får snart se, det gick faktiskt att köpa 6900xt (ej partnerkort) för 1050euro, även om jag själv inte lyckades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

15800kr för 4080 (om priset stämmer?)

14000kr för ett 7900xtx
12500 för 7900xt

Altså för 1500kr mindre känns 7900xt helt onödigt.. För mig är 7900 XT/XTX lika dumt namn som nvidias 12/16gb 4080.

Sen om folk tycker wow 14000kr är billigt... börjar jag någonstans fundera på hur man resonerar med billigt / dyrt i livet..
Jag tycker alla kort över 10k är dyrt. Sen om man köper dem eller inte är en annan femma.
sen hur 1800kr kan gå från oj vad billigt till nvidia är svindyra (både AMD och Nvidia är svindyra för svenskar)..

Dock kan jag nog säga, oavsett vad vi tänker o tycker kommer både AMD och Nvidias kort sälja som smör till jul.

Kanske, kanske inte. Ryzen 7 introduktionen borde vara ett wake-up call.

De här high-end korten säljer överhuvudtaget väldigt lite. Idag, drygt 2 år efter introduktionen, står RTX 3070 och uppåt tillsammans med AMDs RX 6800 och uppåt sammanlagt för ungefär 5% av grafikkorten på Steam. GTX 1060, ett lägre mellanklasskort som lanserades för sex år sedan står ensamt för en betydligt större andel. PC-spelarna har helt enkelt inte följt med i prisspiralen uppåt. (Eftersom Steams data visas i andel av nuvarande spelare vet vi inte hur många som dessutom bara slutat spela på PC.)

Det utrymme som det här segmentet får på Tech-sajter och dess forum skiljer sig väldigt mycket från PC-spelare generellt.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Rebe1:

Vad som folk missade är att 899$/999$ är SEP, som står på presentationen, inte MSRP.

https://www.lawinsider.com/dictionary/single-exit-price

Isf det är slutpris som vi får se på affären, från ~11.200 Sek för 7900 XTX och ~10.000 Sek för XT.

Ang prestanda, efter siffrorna från AMD och result från test på SwC (https://www.sweclockers.com/test/34980-nvidia-geforce-rtx-409...):
* Cyberpunk @4K, utan RT
1.7 x 44 = 74.8 [FPS]
* Watch Dogs @4K, utan RT
1.5 x 70 = 105 [FPS]

Ser ut som 7900 XTX ska vara ~10% bakom 4090 i råprestanda @4K

AMD verkar använda termen SEP som MSRP, allafall den effekten det blir rent praktiskt med prissättningen här, se ex i pressmeddelandena för presentationerna av Ryzen 7000-, RX 6000- och Ryzen 5000-serien
https://www.amd.com/en/press-releases/2022-08-29-amd-launches...
https://www.amd.com/en/press-releases/2020-10-28-amd-unveils-...
https://www.amd.com/en/press-releases/2020-10-08-amd-launches...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AMD kanske skulle ha läckt lite riktiga specar innan. Nu lät man kanaler som MLID, RedGamingTech och AdoredTV gissa förväntade prestandan med sina imaginära "sources". Det blev inga 10000+ cu, 3ghz+, 2x+ performance, mycket bättre RT. Sen var presentationen konstig, där man försöker hitta på att man har snabbaste korten på marknaden, fast man inte har det.

Tar man ett steg tillbaka och nyktert kollar på detta förändrar det väldigt lite. Kommer det här kosta 15000 kronor i Sverige? För kort som inte klarar att maxa de stora singleplayer spelen med raytracing. Det håller inte. Skall man köpa detta och inte kunna maxa nästa Witcher menar dom?

FSR är fortfarande inte lika bra som DLSS/XESS. Ändå verkar dom ha gått all in på det i sina slides. Och 8k, hur många bryr sig om det. Korten klarar inte ens att maxa spelen 4k.

Ärligt talat tycker jag att AMD behöver vara mer som Intel på grafiksidan. Förstå att man ligger efter, kommunicera det och hur man jobbar på att lösa det. Man kan inte bara hitta på att man är bäst. Jag tror dom här korten skulle gå att sälja, men inte på det här sättet. Det blir nog två år till av status quo.

Vad menar du med ”inte kunna maxa spel i 4K”?
Du kan maxa spel i 4K med all grafikkort som finns men du kommer inte få höga fps.
Du kommer garanterat att klara tex The Witcher på max settings i 4K/60, vilket jag anser är att klara en maxsetting( få minst 60fps). Det skiljer förmodligen mellan 10-15% i fps i 4K mellan detta kortet och 4090. Förmodligen ~20% mindre RT prestanda. För 10000kr mindre. Är väl ändå en bra deal för väldigt många kan jag tycka. Dom där extra procenten i prestanda är vad man brukar få punga ut väldigt mycket pengar för. Jag visste vad jag gav min in på när jag köpte mitt 4090.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Utgår bara från de siffror som AMD själva visade samt olika youtoubers tolkningar av dem. Hade det presterat som ett 4090 i raster hade de visat det på presentationen. Verkar vidare finnas någon form av consensus kring att rt prestandan ser ut att vara minst halva 4090. AMDs siffror visade på 1.5-1.6x 6900xt i rt prestanda och 4090 är idag 4-2x 6900xt prestanda i spel med mycket rt (kolla hubs och df recension av 4090, där finns rt jämförelser, ta 1.5-1 6x 6900xt där så ser du hypotetiskt var 7900xt kan landa vs 4090)

Här är en annan tolkning/gissning.

https://www.techpowerup.com/300648/amd-radeon-rx-7900-xtx-per...

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Mja, själv har jag haft återkommande problem med Explorer som kraschar efter idle i win10/11. Videostutter/blackscreens om du har dual monitor och visar video samtidigt som du spelar ett spel. AMD adrenaline har väl startat om sig 400ggr per dygn ibland och fyllt stystray med ikoner.. etc.. etc..

Fick tillomed mitt 6900xtxh utbytt för jag gav upp och trodde det var hårdvaran det var fel på.

Det finns lite kvar där att göra helt enkelt. Mycket instabilt för alldeles för många % av användarna.

Jag har haft noll drivrutinsproblem på två år med mitt 6800xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

De sa aldrig att de var det snabbaste kortet på marknaden. De sa att det var det snabbaste kortet på marknaden under 1000 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Antagligen något annat fel i ditt system.

Senaste stora buggen vad med 5700/5700xt som tog närmare ett år att fixa, ungefär vad du beskriver, inget liknande har rapporterats på större skala om 6000-serien, inte ens 5700 har kvar samma buggar så...

Dual/triple monitor är idag extremt vanligt, hade det på något sätt påverkat någonting så hade det varit ganska mycket snack om det.

Permalänk

Har förmodligen missat det men gavs det nåt datum för när tester av korten får släppas?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

Nvidia har en del problem med sina också. speciellt om man köra HDMI/DP-ljud som funkar så där på Nvidia. Senaste uppdatering sluta det funka helt för mig på deras egna kort iaf. Kan vara att Nvidias drivare funkar dåligt med Windows 11 också. Sedan är tycker jag AMD är bättre på deras mjukvara än Nvidia. Där har AMD gjort ett stort lyft mot Nvidia som inte har gjort något alls på flera år med sin mjukvara förutom tvinga en att logga in om man vill få ner de senaste drivrutinera utan ladda ner den från deras sida. Tror AMD har kvar sitt dåliga rykte från Catalyst fortfarande.

Kör själv Nvidia 3080 i min gamingdator och ett i dotterns 2070 men har en PC med ett RX580 i en dator och tycker nog mer om den mjukvaran än Nvidias.

Byte även min 8600k mot en 5800X3D för ett tag sen och AMD har verkligen lagt ner mycket på mjukvara och på bios när det kommer till PBO.

Ja, nVidia är inte fläckfria och har haft flera allvarliga incidenter med specifika spel eller grafikkortsmodeller - dock brukar de lösa dem relativt snabbt.

Skrivet av firstofmay:

För flera generationer sedan ja, folk här som har väldigt dålig koll. Med det sagt kommer det nog bli ganska mycket jobb med att få drivrutiner att lira med chiplet design, återstår att se hur de lyckas.

Så längesedan? Har för mig jag läste om sådant på AMD forum bara för 2-3 år sedan.

Skrivet av benonikenobi:

Har förmodligen missat det men gavs det nåt datum för när tester av korten får släppas?

På Luciadagen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

På Luciadagen

Jo det datumet såg jag, men det var väl när det släpps i butikerna. Tester brukar väl komma lite innan?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

De sa aldrig att de var det snabbaste kortet på marknaden. De sa att det var det snabbaste kortet på marknaden under 1000 dollar.

Säkert gjorde dom det någonstans. Sen visar dom grafer där dom har 1440p 600FPS i overwatch 2, 800 FPS i valorant. Och under står det i minimal (man behöver typ 8k för att se det) text att det handlar om "esport settings".

Det ser ju bra ut, tills man förstår att ett 4090 gör nära 500-600 FPS i 1440p på max settings.

Ärligt talat har jag väldigt svårt att förstå av denna presentationen hur snabba dom här korten är överhuvudtaget, och det är ingen bra grej. Man tyckte att nvidia hade skitgrafer, men är man lite insatt tog det 10 sekunder att räkna ut vad dom menade. Här görs ju typ inga ordentliga jämförelser med äldre generation eller Nvidia.

Visa signatur

- 5090