Permalänk

Hjälp med JBL Bar 5.1

Hejsan!
Jag köpte häromdagen en JBL Bar 5.1 Surround till min TV (LG CX). Jag kopplade i den och kalibrerade men sedan får jag inget ljud från den varken på PS5 eller boxern. Jag har kopplat TVns HDMI-uttag till soundbarens HDMI-uttag. Efter det har jag testat med att koppla ARC till ARC.

Vet inte riktigt var jag gör för fel, för visst ska jag kunna få ljud på alla mina enheter utan att ha en massa andra kablar?

/SparkyIce

Permalänk

Kan kolla hur jag gjort senare ikväll efter 21.00, har för mig du måste ändra en inställning i tv:n

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Koppla ARC till ARC (Tv - Bar), inget mer. Se sen till att ha CEC aktiverat, heter lite olika på olika TV-apparater, typ SimpLink eller liknande på LG. Vissa TVs vill att man aktivt väljer att prioritera ljudsystem före TVns högtalare.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Koppla ARC till ARC (Tv - Bar), inget mer. Se sen till att ha CEC aktiverat, heter lite olika på olika TV-apparater, typ SimpLink eller liknande på LG. Vissa TVs vill att man aktivt väljer att prioritera ljudsystem före TVns högtalare.

Har nu kopplat ARC till ARC och SimpLink var aktiverat och ljud ut på inställningar är HDMI ARC, men fortfarande inget ljud.

Permalänk
Medlem

du måste välja hdmi (arc) ljud ut i tvn med om du inte har gjort det.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

du måste välja hdmi (arc) ljud ut i tvn med om du inte har gjort det.

Jag har gjort det.

Permalänk
Medlem

Testet en klassisk omstart av allt efter att du ställt in det hela?

Permalänk
Skrivet av keyser:

Testet en klassisk omstart av allt efter att du ställt in det hela?

Testat att starta om den, men fortfarande inget ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SparkyIce:

Grattis, du har exakt samma uppställning och nog exakt samma fel som för mig.

Vi provade allt, byta soundbar, inställningar, kablar, adaptrar m.m

Slutade med att vi fick lov att byta ut TV:n. :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SparkyIce:

Gjort om eller resetat kalibreringen?
Reset på tvn? Kollat volymen på tv/sb?
Finns där någon uppdatering att göra?
Får du ljud via mobilen?
Valt rätt hdmi på tv/soundbar inställningen?
Kollat kablarna? Annan kabel? Annan hdmi port?
Stäng av strömmen till både tv och sb?

Bara spånar ifall du missat något. Ofta är det någon struntsak man missat.

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Gjort om eller resetat kalibreringen?
Reset på tvn? Kollat volymen på tv/sb?
Finns där någon uppdatering att göra?
Får du ljud via mobilen?
Valt rätt hdmi på tv/soundbar inställningen?
Kollat kablarna? Annan kabel? Annan hdmi port?
Stäng av strömmen till både tv och sb?

Bara spånar ifall du missat något. Ofta är det någon struntsak man missat.

Jag har gjort om kalibreringen och stängt av strömmen.
Har också kollat så ljudet inte är av.
Tvn och soundbaren är kopplad ARC till ARC.
Jag tror det är något tokigt med inställningarna på Tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SparkyIce:

Jag hade en budget LG 4K 55 UM (kommer inte ihåg resten av siffor/bokstäver) för ca 2 år sen. Jag gillar LG TV:s men Simplink är djävulens påfund, hade en Yamaha RX - V685 recvier inkopplad till ovan nämda TV (HDMI ARC port 2). Här var samma helvete å få ljud i högtalarna via Yamahan. Simplink måste vara gjord av apple. Fick rätt på det till sist men minns tyvärr inte hur jag gjorde. Meningen är ju att man ska köps en "brölimpa" från enbart från LG givitvis. Köpte en Panasonic TX - 58HX810E (VIERALink) senare å där var det inga problem å koppla in Yamahan, tyvärr gick Yamahan i "pension" för några månader sen. Köpte en Marantz NR 1711 å kopplade in utan några problem.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Jag hade en budget LG 4K 55 UM (kommer inte ihåg resten av siffor/bokstäver) för ca 2 år sen. Jag gillar LG TV:s men Simplink är djävulens påfund, hade en Yamaha RX - V685 recvier inkopplad till ovan nämda TV (HDMI ARC port 2). Här var samma helvete å få ljud i högtalarna via Yamahan. Simplink måste vara gjord av apple. Fick rätt på det till sist men minns tyvärr inte hur jag gjorde. Meningen är ju att man ska köps en "brölimpa" från enbart från LG givitvis. Köpte en Panasonic TX - 58HX810E (VIERALink) senare å där var det inga problem å koppla in Yamahan, tyvärr gick Yamahan i "pension" för några månader sen. Köpte en Marantz NR 1711 å kopplade in utan några problem.

Jag hoppas verkligen att det kommer lösa sig. Jag är inte speciellt teknisk av mig heller så det är svårt att veta vad jag ska göra.

Permalänk
Skrivet av Hatesunday:

Kan kolla hur jag gjort senare ikväll efter 21.00, har för mig du måste ändra en inställning i tv:n

Har du haft tid att kolla inställlningarna?
Använder du samma Tv och soundbar som mig?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag funderar på vad tvin och/eller playstation sänder ut för ljudformat 🤔
Vet att DTS kan ställa till problem då det tyvärr inte är många saker längre som stödjer det.

Men kör du Dolby eller PCM så är det nog något annat.

Har ljudbaren optisk/toslink? I så fall kan du tästa det med. Hdmi är bäst men om det inte funkar så kan toslik (näst bäst) fungera som reserv.
Men för att få surround då så måste minst tvin (men hälst alla grejer) så på pasthrue/ bitström/ och eller Dolby i sinna ljudinstälningar.
För toslik klarar inte mer än sterio i PCM.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av SparkyIce:

Har du haft tid att kolla inställlningarna?
Använder du samma Tv och soundbar som mig?

Han inte igår kom hem sent får göra det senare idag slutar jobbet 14.00 så efter det så kan jag kolla det.
Vi har samma soundbar men inte tv

Edit . Kolla så soundbaren (JBL) står på Tv sen så är det denna inställningen på Tv:n du ska ha https://imgur.com/a/yviwKws
HDMI (ARC)

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk

Tack för hjälpen så här långt!
Ljudet funkar till Ps5 och chromecasten, men har inte fått ljud till tv-boxen (sagemcom smartbox).