Permalänk
Medlem

Induktionshäll med ojämn värme?

Hej,

Hade tidigare en IKEA induktionshäll som hade problem när man kopplade samman 2 plattor så nu när vi tvingades köpa ny så blev detta en viktig punkt. Siemens iQ700 med en flexi del på vänster sidan såg extra intressant ut, efter några tester är vi tveksamma.

Det framgår tydligt att flexi delen består av ganska korta coils(täcker hälften av printen) medan de runda plattorna värme i en ring. De runda plattorna har vi inget problem med, de fungerar i stort bättre än flexi delen. Flexidelen värmer dock mycket ojämnt, ibland får den för sig att inte alls slå på vissa coils vilket resulterar i att endast ena halvan av pannan värms upp.

Hittar inte jätte mycket info om detta på nätet men jag misstänker att det är typ samma problem på alla induktionshällar. Kan det verkligen vara så att detta inte spelar någon roll för riktig matlagning? Spontant kan man tycka att får man inte jämn värme så måste man flytta runt maten och det kommer ta längre tid att tillaga.

Kolstålpannan : 26 cm
Teflonpanna : 28 cm

Vi har också en 32 cm kolstål där det blir väldigt tydligt hur små flexi coilsen är.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vi bytade ut köket för något år sedan och då skaffade vi en electrolux häll med flexdel. Den funkar riktigt bra men när jag snackade med säljaren så sa hon att oavsett så är induktions coilsens känsliga för hur stekpannan är placerad på hällen så kan vara det som gör att vissa coils inte startar.
Vi har inga problem med att coilsen är små, men vi kör nästan uteslutande med gjutjärn också.

Permalänk
Medlem

Gjutjärn är det som funkar bäst tycker jag med. Godset vrider sig inte eller bångnar och håller jämn fin värme när det väl är varmt.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma häll och har i princip samma problem. Man får vara ganska noggrann var man placerar pannan. Men jag antar att de flesta induktionshällar är på detta viset mer eller mindre.
Det som är guldvärt jämfört mot nästan alla andra modeller är separat effektreglering på vänster och höger sida, så jag förlåter den pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Gjutjärn är det som funkar bäst tycker jag med. Godset vrider sig inte eller bångnar och håller jämn fin värme när det väl är varmt.

Givetvis är det så, näst bäst är ferritiskt rostfritt stål. Sämst (långsammast) är alla andra kärl med inlägg av stål/järn.

Permalänk
Medlem

Gjutjärn och andra pannor med väldigt tjock botten fungerar bra för att de fördelar värmen, de tar också i regel lång tid att värma upp. Tittar man på "vanliga" teflon pannor eller kolstål så har de i regel inte jätte tjock botten och det blir då ganska tydligt hur ojämnt hällen faktiskt värmer. Extra synligt blir det med kolstål som tål mer färme än teflon.

själv är jag inte alls mycket för gjutjärn på induktionshäll, tycker tunga pannor rimmar går dåligt med glas, alltid livrädd att man ska repa ytan. Hade vi haft gasspis hade det dock vari givet!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Jag har exakt samma häll och har i princip samma problem. Man får vara ganska noggrann var man placerar pannan. Men jag antar att de flesta induktionshällar är på detta viset mer eller mindre.
Det som är guldvärt jämfört mot nästan alla andra modeller är separat effektreglering på vänster och höger sida, så jag förlåter den pga det.

På förra hällen vi hade från IKEA kunde man kan köra boost på vilken platta som MEN blev det för mycket POWER så stegade den själv ner några av plattorna(stängde dock aldrig av dem helt). På Siemens verkar det som att BOOST bara får köras på 1 platt på vänster och höger sidan samtidigt, ingen annan i denna zone får köra samtidigt. Det låter lite problematiskt men jag hoppas på att det passar arbetsflödet.

Just nu funderar jag lite på om det kanske hade varit bättre att välja den häll som har 4 fasta zoner istället för 1 flex + 2. Kan tycka att det är lite märkligt att man inte täcker hela printade området med indutctions coil, antar att det finns anledningar förutom bara priset efter som det verkar vara ganska genomgående. Tittade på en review av en Bosch induktionshäll som annars verkar väldigt omtyckta, det var samma problem där, halva pannan stekte, andra halvan stekte inte.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Provade tillaga Ryggbiff i 26 cm kolstål i flexi zonen och kan bara konstatera att det fungerar riktigt dåligt. Fick inte hällen till att aktivera samtliga coils som egentligen behövs och detta har jag läst är ett vanligt problem tyvärr. Fick tillslut välja den fasta runda i högre zonen och där blev det bra.

Är nu inne på att byta ut hällen mote en utan flexi zone om det nu är görbart med butiken.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pagge:

Vi bytade

Skåning?

Förövrigt så är det väl rätt normalt att inte hela stekytan/kokytan är perfekt?
Antar att flexizonen är flexibel där du kan ha olika storlekar av stekpannor och kastruller och den anpassar sig? Antagligen är väl det inte perfekt eller så gäller roulette gällande kvaliteten på exemplaret.

Eller så är stekpannorna inte helt plana så att den inte känner av hela ytan korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Skåning?

Förövrigt så är det väl rätt normalt att inte hela stekytan/kokytan är perfekt?
Antar att flexizonen är flexibel där du kan ha olika storlekar av stekpannor och kastruller och den anpassar sig? Antagligen är väl det inte perfekt eller så gäller roulette gällande kvaliteten på exemplaret.

Eller så är stekpannorna inte helt plana så att den inte känner av hela ytan korrekt?

Efter lite sökande på nätet så verkar det inte ovanligt att folk har problem med just fleix zoner oavset brand, det handlar då om precis det problemet jag fick nu med ryggbiffen, d.v.s autoamtiken tänder inte rätt induction coils. Jag flyttade runt pannan par cm hit och dit men hjälpte inte. Körde ju mindre 26 cm panna och då ska man inte behöva vrid och vänta på 2 köttbitar kan jag tycka.

Tror att ED675FQC5E kan vara ett bättre val där man fortfarande kan länka ihop 2 zoner men man gör det manuellt så ingen automatik som kan strula till det : https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/produktlista/ugnar-...

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Gjutjärn och andra pannor med väldigt tjock botten fungerar bra för att de fördelar värmen, de tar också i regel lång tid att värma upp. Tittar man på "vanliga" teflon pannor eller kolstål så har de i regel inte jätte tjock botten och det blir då ganska tydligt hur ojämnt hällen faktiskt värmer. Extra synligt blir det med kolstål som tål mer färme än teflon.

själv är jag inte alls mycket för gjutjärn på induktionshäll, tycker tunga pannor rimmar går dåligt med glas, alltid livrädd att man ska repa ytan. Hade vi haft gasspis hade det dock vari givet!

Det kommer man inte kunna undvika, om man ska nyttja hällen normalt.

En glashäll utan repor är i det närmaste oanvänd. 😀

Men däremot finns det ju en risk att man spräcker den om man tappar något tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag flyttade runt pannan par cm hit och dit men hjälpte inte. Körde ju mindre 26 cm panna och då ska man inte behöva vrid och vänta på 2 köttbitar kan jag tycka.

Det hjälpte inte att flytta? Hör du när coilsen aktiverar osv då?
För hos mig låter det jättetydligt, som mekaniska reläer, när man flyttar på stekpannan.

Det är ofta min 32cm-panna som jag behöver flytta på. Mina andra mindre pannor tycker jag inte att jag har så mycket problem med.

Permalänk
Medlem

Detta är visserligen ett annat märke men det visar problemet med flexi zon ganska tydligt :

Vi hör när Induktionshällen är på men man hör inte när den tänder och släcker individuella coils. Hade velat testa och utvärdera mer men vi kan då lätt hamnar över gränsen för vad öppetköp medger.

När jag stekte ryggbiffen så testade jag flytta pannan par cm upp och ner och även byta zoner men det var tydligt att ena delen av pannan fick mer värme än andra och då pratar vi ändå om en liten 26 cm panna. Satte man över den på en fast rund zone så fungerade det utmärkt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Skåning?

Förövrigt så är det väl rätt normalt att inte hela stekytan/kokytan är perfekt?
Antar att flexizonen är flexibel där du kan ha olika storlekar av stekpannor och kastruller och den anpassar sig? Antagligen är väl det inte perfekt eller så gäller roulette gällande kvaliteten på exemplaret.

Eller så är stekpannorna inte helt plana så att den inte känner av hela ytan korrekt?

Vilket påhopp.

Ne jag är bohusläning så det skriker om det.

Dom stora plattorna på vår häll är jämna på hela stekytan men det har nog att göra att man kan göra coilen mer jämn på en fixerad yta.
Flesdelen är 4 mindre coils som alla går att styra individuellt så där av ojämn stekyta.
Gjutjärnspannorna är grymma på att kompensera det då dom håller kvar värmen i godset bättre.

Och det med stekpannor och grytor så är induktionshällar känsliga för vart pannor och grytor är placerade. Våran tror jag har ett spelrum på 7 cm innan coilen tappar kontakten och det var enligt vår säljare rätt standard.

Permalänk
Medlem

Siemens support är som misstänkt inte den bästa, dessutom hänvisar de till Bosch.se

Iallfall, enligt dem så bester flex delen av 8x13 cm breda induktions element vilket styrker de test jag gjort. Hur de är placerade är dock okänt men enligt testen så verkar de sitta på en rad i mitten. Detta ska då jämföras med den stora runda plattan som är 21 cm i diameter.

Tittar man på denna :

ED675FQC5E

Så säger supporten att det handlar om 4 lika stora induktions element på 38x21 cm vilket såklart inte är rimligt, däremot står det såhär på deras hemsida : 1 x (38,0 x 21,0 cm), 1 x (38,0 x 21,0 cm) och jag misstänker att detta är det printade området, det är otydligt om elementen verkligen täcker hela området. På den vi har(EX675LEC1E) så anger man (1 x (38,0 x 24,0 cm), 1 x 14,5 cm Ø, 1 x 21,0 cm Ø) där supporten erkänt att vänstra delen bara är 13 cm bred egentligen.

Enligt spporten så är ED675FQC5E(bilden ovan) en bättre produkt eftersom den har större område med induktions element så då tittar vi på effekt av värmelement :

EX675LEC1E : 1 x 1.4 (2.2) kW, 3 x 2.2 (3.7) kW
ED675FQC5E : 4 x 2.2 (3.7) kW

Båda ger totalt 3700w

Så på ED675FQC5E har vi 4 lika stora(och enligt supporten rektangulära element). EX675LEC1E som enligt supporten ska ha 8 mindre på vänstra sidan anges här till att ha 4 st totalt precis som ED675FQC5E!? Man kan anta att 1.4 är det runda lilla plattan medan en av de 2.2 är den stora runda plattan. Det lämnar 2 st 2.2 element kvar vilket tyder på att de är lika stora som på ED675FQC5E? Dessutom 2 istället för 8 st mindre? Det rimmar dock dåligt med mitt första test.

Vet inte om jag blev mycket klokare av detta och det blir nog svårt faktiskt få kontakt med någon som kan svara rakt på frågorna.

Nu tänker jag att det får bli ett test till, denna gången med falukorv, då kan man se tydligt var värmen finns i pannan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Resultatet från testet blev förvånansvärt bra!

Skulle säga att man inte kan klaga alls på ojämnhet.

Så varför blir det då såhär om nu elementen bara är 13 cm? Allt jag kan komma på är att pannan fördelar värmen MEN det blev ett klart sämre resultat på gamla hällen så det är troligen inte anledningen. Gissningsvis är inte elementen 13 cm breda utan liknande bredd som den stora runda plattan.

Just nu ser det ut som att vi kan slippa jobbet med att byta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Format på värmelement

Tack för bra information i den här tråden. Jag har exakt samma funderingar.

Har just haft sönder vår EX675 (IQ 700). Jag var aldrig riktigt nöjd med värmespridningen på den vänstra delen när alla zoner kopplas ihop för stekning på rektangulär stekhäll. Jag fotade med värmekamera och såg 4 ganska smala ellipser som inte alls gick ända ut i kanten på det printade området.

Siemens service-dokument bekräftar de fyra ellipserna
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/supportdetail/produ...

ED-serien verkar vara bättre i detta avseende, set ser i alla fall ut att vara bättre täckning (klicka på "induktion, värmezon" i listan för att se bild på elementet).
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/supportdetail/produ...

Jag kommer ersätta min EX med en ED och hoppas på jämnare värme. Dessutom ska det bli skönt att bli av med auto-zon-valet som fallerar hälften av försöken.