Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Så, vilken bil åker man och beställer imorgon? 😂

Permalänk
Medlem
Citat:

citat raderat /mod

Helt orimligt att jag ska få 70 tkr i bonus på något som säljer så bra att det är närmare två års väntetid om man beställer idag. Det är inget incitament längre, det är ett plus i kanten som hellre får gå till infrastruktur eller vägunderhåll i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Bonusen slopas från och med imorgon: https://svt.se/nyheter/regeringen-slopar-klimatbonus-for-elbi...

Min bil hann aldrig få bonus så jag får väl se fram en höjning på nästan 2500kr/månad. Om dom inte hedrar utbetalningar på alla som köpt, det är oklart än vad jag vet..

Edit: läste källan, där står det att den som köper eller beställer efter 8/11 inte kan räkna med bonus. Då klarar jag mig

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/11/klimatbonu...

Härligt, Sverige sätter fint exempel samtidigt som COP27 pågår.

Får bli beggad ICE igen när leasingen går ut. Varit nöjd med eldrift men blir det dyrare än köra på svart dinosauriesörja så får det bli det istället.

Permalänk
Medlem

Nya beskedet: Regeringen ska satsa hela 4 miljarder på laddinfrastruktur
https://alltomelbil.se/nya-beskedet-regeringen-ska-satsa-hela...

Pengarna gör kanske mer nytta där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Nya beskedet: Regeringen ska satsa hela 4 miljarder på laddinfrastruktur
https://alltomelbil.se/nya-beskedet-regeringen-ska-satsa-hela...

Pengarna gör kanske mer nytta där.

Det får man ändå säga är bra. Jag bara önskar att dom kunde komma med beskedet att laddbox hemma blir enklare. Bort med puckade regler för samfälligheter, tvinga markägare att sätta upp laddstolpar om önskan finns och se till att all nyproduktion har elstolpar på parkeringen! Då öppnar sig elbilen upp för så många fler.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av MatteN:

Vad skönt, där försvann ytterligare en möjlighet att fuska till sig av skattebetalarnas pengar, inte en dag för tidigt.

+1

Det är tyvärr den bistra sanningen, bidrag fungerar allt för sällan väl

Däremot fungerar straffbeskattning på saker man vill minska användningen av lysande, så helt rätt att behålla bonus malus systemet. De pengarna kan använda betydigt bättre än finansiera folks elbilsköp (som i allt för stor utsträckning använts till att tjäna en hacka på t.ex. export av begagnad bil).

Förhoppningsvis bygger man ladd-infrastruktur på ett sätt alla kan använda för skattemedel.

Nuvarande system (som undertecknad får erkänna redan utnyttjas för egen vinning...) där man får massa bidrag för att installera privat laddstruktur är ännu ett exempel på där bidrag ger "fel" resultat och incitament. Varför ska privata organisationer få skattemedel för att installera privat infrastruktur?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så rullar inflationen igen 🤑🤑🤑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Helt orimligt att jag ska få 70 tkr i bonus på något som säljer så bra att det är närmare två års väntetid om man beställer idag. Det är inget incitament längre, det är ett plus i kanten som hellre får gå till infrastruktur eller vägunderhåll i min bok.

Tror dock det kommer vara en rejäl inbromsning för en viss kategori av köpare, dvs sådana som mig. Finns inte en chans att en elbil är ett ekonomiskt alternativ längre. Kör max 1500 mil per år. Medelklass, bor i innerstad. Har elladdare på garaget (leasar en plug-in). Jag tjänar 40.0000, frugan 45.000 kr i månaden... Trots ok löner i hushållet blir kostnaden för stor tycker jag. Blir en begagnad bensinbil när leasingen tar slut nästa höst. Privatleasing av plug-in och elbil är också härmed dödförklarad.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Jahapp då var den saken klar. Omöjligt att räkna hem en ny/beggad elbil i familjeklassen nu.

Extra gött att man behåller malus oförändrat också. Pengarna ska väll gå till höjda löner för alla nya tystlåtna kommunalråd. Får bli en ny Corolla igen eller beggad bensin/diesel till sommaren.

Permalänk
Medlem

De 50 tkr miljöbonusen hade varit nästa år är alltså 1400 kronor i månaden på en leasing.
Räknar du på 2 kronor milen för en elbil om du laddar hemma och 15 kronor milen för en bensin så är ändå elbilen billigare per i drift för er även vid den låga milen.
Värdetapp som du betalar till 50% vid leasing gör det dyrare, är ni ändå okej med en begagnad kan ni ju lika gärna ta en elbil på köp och längre avbetalningstid så kan ni landa på samma kostnad.

Permalänk
Inaktiv

Och där stendog nybilsförsäljningen över en natt, och beggpriserna lär rusa ännu mer...

Permalänk
Medlem

Finns en del elbiler över 700.000 med typ 1 års leveranstid, blir nog ingen skillnad här.
Däremot blir nyare fossil biler utan malus superhot.

Malus skatten blir kvar för att "motivera" omställningen till miljöbiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

De 50 tkr miljöbonusen hade varit nästa år är alltså 1400 kronor i månaden på en leasing.
Räknar du på 2 kronor milen för en elbil om du laddar hemma och 15 kronor milen för en bensin så är ändå elbilen billigare per i drift för er även vid den låga milen.
Värdetapp som du betalar till 50% vid leasing gör det dyrare, är ni ändå okej med en begagnad kan ni ju lika gärna ta en elbil på köp och längre avbetalningstid så kan ni landa på samma kostnad.

Hmm, men vad kommer då en beg elbil att kosta framöver? Hutlöst förmodligen... siktar på en bensinbil i 150-200 tkr klassen till nästa höst så kör jag slut på den på säg 5 år och så får vi se var elbilsmarknaden befinner sig då. Kanske ska hyra ut min elbilladdare till nån sån där app (ex reload) så kan folk stå på gatan och ladda? 24h gratis parkering utanför min villa som är 1 km från Örebro city.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Hmm, men vad kommer då en beg elbil att kosta framöver? Hutlöst förmodligen... siktar på en bensinbil i 150-200 tkr klassen till nästa höst så kör jag slut på den på säg 5 år och så får vi se var elbilsmarknaden befinner sig då. Kanske ska hyra ut min elbilladdare till nån sån där app (ex reload) så kan folk stå på gatan och ladda? 24h gratis parkering utanför min villa som är 1 km från Örebro city.

Om du tror en beg elbil kommer hålla värdet bättre blir det ju bara ännu ett argument för elbil, amortera ännu mindre vid ett köp eller så får du tillbaka en hel del pengar vid försäljning.

Hur het tror du en fossilbil är om 5 år? Tror den är ganska sval då om man tittar på utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Om du tror en beg elbil kommer hålla värdet bättre blir det ju bara ännu ett argument för elbil, amortera ännu mindre vid ett köp eller så får du tillbaka en hel del pengar vid försäljning.

Hur het tror du en fossilbil är om 5 år? Tror den är ganska sval då om man tittar på utvecklingen.

5 år är ganska lång tid, så länge läget vi är i nu släpper ganska fort så kommer vi nog närma oss den punkten där endast fossilbilar som sport och veteranbilar säljs för rimliga priser, alla andra fossilbilar i princip helt värdelösa.

Vi hade garanterat varit där om 5 år om det inte vore för pandemin och allt som följde med den skiten.

Permalänk
Medlem

Staten styr köp etanol/flexiful bil hur bra blev det för kunden som köpte?
Staten styr köp gasbil hur bra blev det för kunden som köpte?
Staten styr köp dieselbil hur bra blev det för kunden som köpte?
Staten styr köp el bil här vet vi inte svaret ännu men tittar man bakåt i tiden så har det inte varit bra deal att göra som staten vill.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Helt orimligt att jag ska få 70 tkr i bonus på något som säljer så bra att det är närmare två års väntetid om man beställer idag. Det är inget incitament längre, det är ett plus i kanten som hellre får gå till infrastruktur eller vägunderhåll i min bok.

Varför tror du dom säljer så bra då?
Jo för bonusen eftersom dom samtidigt är dyrare att köpa.

F.o.m. onsdag kommer det troligen säljas fler nya ICE bilar eftersom dom klantar till det på detta viset, det hade varit mer rätt att fasa ut bonusen så att den nya tekniken hade hunnit med att bli billigare och om något/några år tagit bort den helt när en modell oavsett motor/framdrivning kanske hade kostat lika mycket.

Om man på allvar vill att folk som köper nya bilar skall välja elbil före ICE så behövs fortfarande ett incitament eftersom det så pass ny teknik och inte en självklarhet för många.

I alla länder där elbilar säljs bra finns någon form av incitament som gör det attraktivt att välja el före bensin/diesel.
Så att tro att försäljningen av elbilar kommer ligga på samma nivå efter detta är en riktig tankevurpa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Helt orimligt att jag ska få 70 tkr i bonus på något som säljer så bra att det är närmare två års väntetid om man beställer idag.

Säg det till Norge, där du har över 70% ren batterielektriska fordon nuförtiden i nybilsförsäljningen, och vad jag minns över 90% om man också räknar laddhybrider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Säg det till Norge, där du har över 70% ren batterielektriska fordon nuförtiden i nybilsförsäljningen, och vad jag minns över 90% om man också räknar laddhybrider.

Men är det två års väntetid på en produkt behöver den inte subventioneras. Bättre att pengarna går till något som alla har nytta av ex bättre vägar. Elbilar kommer folk gå över till ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Väntetiden är ju dock inte primärt pga hög efterfrågan i Sverige, utan hög efterfrågan globalt i kombination med komponentbrist.

I kombination med kraftigt stigande räntor så tror jag på kraftigt fall av försäljning av elbilar, beg priser som skjuter i höjden och ett än mer begränsat utbud. Så utökad satsning av infrastruktur gynnar de som redan har elbil (och tagit del av bonusen och därför gynnas dubbelt upp), och inte de som vill ta sig bort från fossilbilar.

Hade gärnat sprungit ner och bokat en ny leasingbil under dagen då leverans antagligen ändå inte sker innan min leasing går ut i juli, men vågar inte lita på att bonuspotten då är slut och uteblir (ser inget om att de kommer garantera det utan att det kommer vara som tidigare), och 2000kr går helt enkelt inte för mig.

Permalänk
Medlem

Att subventionera elbilsköp är inte effektiv klimatpolitik. Vilket var syftet från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Att subventionera elbilsköp är inte effektiv klimatpolitik. Vilket var syftet från början

En one-liner på en komplicerad fråga är väl ändå lite naivt. Plus att vi är i en elbilstråd så du kanske kan försöka hålla dig till ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Hade gärnat sprungit ner och bokat en ny leasingbil under dagen då leverans antagligen ändå inte sker innan min leasing går ut i juli, men vågar inte lita på att bonuspotten då är slut och uteblir (ser inget om att de kommer garantera det utan att det kommer vara som tidigare), och 2000kr går helt enkelt inte för mig.

Av pressmeddelandet framgår att de skjuter till extra pengar för att fullfölja alla utlovade utbetalningar av bonusen.
För att omhänderta utestående utbetalningar och ta hänsyn till lagda beställningar höjs anslaget för klimatbonus tillfälligt under 2023.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/11/klimatbonu...

Permalänk
Medlem

Ja, men tycker fortf. det är diffust, att på privatleasting åka på 50k extra på 2-3 år fungerar inte för mig.
"och ta hänsyn till lagda beställningar höjs anslaget för klimatbonus tillfälligt under 2023."
De nämner bara lagda beställningar, dvs inget om "garanti" för beställningar som görs under dagen.

Hade man haft till handpenning så hade jag kanske försökt köpa en beg. elbil idag och levt med dubbla bilar fram till sommaren. Hade antagligen blivit billigare i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

En one-liner på en komplicerad fråga är väl ändå lite naivt. Plus att vi är i en elbilstråd så du kanske kan försöka hålla dig till ämnet.

I sådana fall så är ju hela ämnet kring borttagandet av skatten OT. Någon sådan snäv definition har det inte varit tidigare i denna tråd.

Det har publicerats granskningar från början till slut av detta bonus-system. Till och med Riksrevisionen har ju varit ute och vevat i frågan.

Permalänk
Medlem

@Lidodido och alla ni andra som svarat, tack!

Vi ska låna hem en Enyaq över helgen och provköra!

Permalänk
Skrivet av sarlucic:

Haha, jo samma historia för mig, fick när jag maila allmänna kundtjänsten veta mitt reg nr, sökte e på det hittade vin nr som jag körde genom find my mme hemsidan och såg att den står att the dealer, skickade mall och påpekade det och fick då veta att den visst fanns inne, de skulle bara fixa en grej....

Hoppas att du trivs med den nya bilen! Vad landade den nya leasingkostnaden på för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

I sådana fall så är ju hela ämnet kring borttagandet av skatten OT. Någon sådan snäv definition har det inte varit tidigare i denna tråd.

Det har publicerats granskningar från början till slut av detta bonus-system. Till och med Riksrevisionen har ju varit ute och vevat i frågan.

Läs vad du själv skrev.
Nu pratades det om bonus och om det är bra, du nämnde även klimat och på ett sätt som inte bjöd in till diskussion eller att du ens hade något att visa.
Så släpp det.

Permalänk
Medlem

Alltså jag kan knappast gråta över detta... har man råd att köpa en bil för 650 000 kr (!!!) så har man råd att köpa en bil för 700 000 kr också.

Det är helt sjukt vad "folk" plötsligt sprutar pengar ur näsan. För inte så många år sedan var bilar för 600 000 rena lyxbilar för VD:ar och techmiljonärer.

Att lägga enorma summor (7 miljarder i år!) på att subventionera rena lyxbilar känns som ett totalt missriktat bidrag till redan rika.

Det är ju också rent kontraproduktivt då biltillverkarna inte behöver lägga lika mycket på att optimera kostnaderna för sina bilar utan kan räkna med att stater i praktiken subventionerar priset.

För att inte tala om hur alla leasingbilar säljs utomlands efter 3 år vilket i praktiken innebär att svenska skattebetalare subventionerar bilar till utlandet.

EDIT: Riktigt dåligt ur klimatsynpunkt är ju hur biltillverkarna direkt såg möjligheten att i princip bara bygga bilar i lyxbilsklassen iom elektrifieringen. Det finns ingen egentlig anledning till att en vanlig ordinär bil, elektrifierad, ska kosta 600 000 kr. Ta Dacia Spring som är den billigaste elbilen. Den kostar 173 000 kr i Frankrike (säljs inte i Sverige). Det som gör den till en rätt sorglig elbil är främst kraften och räckvidden. En killgissning är att för 50 000 extra får man en roligare elmotor än den befintliga på 44 HK och batteriet på 27 kwh skulle kunna uppgraderas till 60 kwh för ca 50 000 kr.

Lägg sedan på 50 000 till lite random för bättre säkerhet och lite lull-lull, så har du en bil för ca 320 000 kr som i princip skulle vara en elektrifierad Golf (som ju var en allmänt omtyckt bil) som kändes pigg att köra och med en räckvidd på 40+ mil WLTP.

(Källa på batterikostnader: https://www.visualcapitalist.com/breaking-down-the-cost-of-an... (Since 2010, the average price of a lithium-ion (Li-ion) EV battery pack has fallen from $1,200 per kilowatt-hour (kWh) to just $132/kWh in 2021.)

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varför tror du dom säljer så bra då?
Jo för bonusen eftersom dom samtidigt är dyrare att köpa.

F.o.m. onsdag kommer det troligen säljas fler nya ICE bilar eftersom dom klantar till det på detta viset, det hade varit mer rätt att fasa ut bonusen så att den nya tekniken hade hunnit med att bli billigare och om något/några år tagit bort den helt när en modell oavsett motor/framdrivning kanske hade kostat lika mycket.

Om man på allvar vill att folk som köper nya bilar skall välja elbil före ICE så behövs fortfarande ett incitament eftersom det så pass ny teknik och inte en självklarhet för många.

I alla länder där elbilar säljs bra finns någon form av incitament som gör det attraktivt att välja el före bensin/diesel.
Så att tro att försäljningen av elbilar kommer ligga på samma nivå efter detta är en riktig tankevurpa.

Ingen kommer köpa en ny ICE-bil över en elbil ändå. Dessa 50 tkr äts upp direkt av malusskatten på en ny ICE-bil.
Ska man jämföra med äldre begagnade är det ingen miljöeffekt ändå eftersom en begagnad bil redan rullar och kommer fortsätta rulla.

I alla länder där incitament finns håller dessa på att minskas eller tas bort just för att försäljningen av elbilar går så bra och massan är nog stor att gemene man börjat köpa dessa.
Räknar man på det så kommer man gå ganska +-0 även om en elbil är dyrare även vid låga 1500 mil med malusskatter och driftskostnader.
En X1 och en iX1 har en prisskillnad på 231 tkr. Räkna in drivmedelskostnader och skatt så går man jämnt ut vid 1600 mil per år.
Lägg till service på en X1 så är det ännu lägre.

Det här kommer kanske få folk att fundera en vända till men räknar man och använder sin bil i sån utsträckning att man behöver en bil kommer en elbil i samma klass vinna ekonomiskt över en treårsperiod.

Skrivet av anon132576:

Säg det till Norge, där du har över 70% ren batterielektriska fordon nuförtiden i nybilsförsäljningen, och vad jag minns över 90% om man också räknar laddhybrider.

Norge där man börjat minska incitamenten redan av samma anledningar?

@Hulle min poäng exakt, det blir ett kul tillskott nu när jag får min bonus om några dagar men det hade inte påverkat mitt köp ändå. Jämfört med min diesel och mina körsträckor går jag jämnt ut även utan bonusen. Nu blir bonusen bara ett bidrag till mig som egentligen inte behövs, det åker bara rakt in på avanza.