Ny TV - Philips PUS9006, PUS8536, PUS8807 eller Sony XR-55X90J?

Permalänk
Medlem

Ny TV - Philips PUS9006, PUS8536, PUS8807 eller Sony XR-55X90J?

Hej
Ny på forumet, behöver lite hjälp

Till Thomas Ytterberg el nån annan kunnig person

Vilken av dessa skulle du köpa, har en tight budget

Philips PUS9006 el PUS8536 el PUS8807 eller en Sony
XR-55X90J

Vill helst ha Philips p g a Ambilight

Kan du skriva pos o neg om apparaterna o rangordna dem?

@Laxpudding

Egen tråd, taggade Laxpudding
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@scainic: Jag har brutit ut inlägget till egen tråd och taggat in Thomas.
/Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Bildexpert 📺

Har rankat dem här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1649684-tv-guiden-2021...

Sony X90J är den bättre. PUS8536 den sämsta. PUS9006 och PUS8807 (som är 2022-modell) kan ses som lika varandra.

Permalänk
Medlem

Stämmer det här om Philps PUS9006 ?

However, it is not intended for collective viewing as its viewing angles are not very wide

https://www.techweekmag.com/reviews/tv/philips-pus9006-review...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

However, it is not intended for collective viewing as its viewing angles are not very wide

Det är en VA-panel och det stämmer om alla VA-paneler, inklusive Sony X90J. Högre kontrast, sämre bild i vinkel förutsatt att man sitter i vinkel då. Men det är vanligt när man kliver ned i kvalitetsklass att man alltid, hur man än sitter, får problem med vinklar där decimeter påverkar hur bilden ser ut. PUS8807 har troligtvis en IPS-panel med sämre kontrast och istället bättre bild i vinkel.

Har tagit upp alla sådana detaljer i guiden jag länkar till.

Permalänk
Medlem

Vilken panel ska man satsa på i den prisklassen? VA el IPS panel?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

Vilken panel ska man satsa på i den prisklassen? VA el IPS panel?

Du får den panel TV:n har. Det är inte en valmöjlighet utan en av flera pusselbitar till det som gör produkten till vad den är. Handlar inte om att välja antingen eller utan om att välja det som matchar dina behov. Ofta vet man inte ens vilken sorts panel det är, men det kan också vara sak samma.

Av de tittar på är X90J fortfarande den bästa modellen.

Permalänk
Medlem

Läste att PUS8807 har IPS panel o bra betrackningsvinkel o 100hz, men bara för att det e 100hz betyder väl inte bättre bild?

Har 9006 o 8807 samma generation av PS5 ?

Hur många punkter skulle 9006 få i det nya systemet du har på senaste TV guiden som uppskattas mycket av mig!!
De här:
SDR-ljusstyrka
HDR-ljusstyrka
Kontrastomfång
Reflexfilter
Betraktningsvinklar

Ska ha en tv enbart för tv o film tittning, vilken skulle du ha valt @laxpudding mellan 9006 vs 8807 ?

Permalänk
Bildexpert 📺

9006 har rimligen sämre vinklar och bättre kontrastomfång. Men jag tror inte det är någon drastisk skillnad och det ena brukar ta det andra beroende på hur man använder TV:n. PUS9006 saknar 4K/120 om du med PS5 menar spelkapaciteten. Menar du P5-processorn är det förra generationen hos båda.

Processorn väldigt liten betydelse i det hela stora. Mest snömos och att den bästa TV:n får senaste processorn och de enklaste får någon äldre processor. Förutom när det inte är snömos och det som jag uppskattade med senaste P5-generationen på OLED807 var att ljussensorn fungerade bra och väldigt vettigt också tar hänsyn med bland annat ändras gamma beroende på ifall Ambilight används eller inte.

PUS88x7 verkar mellan tumme och pekfinger vara en IPS-version av PUS9006 med 4K/120-kapacitet.

Jag skulle inte ha valt någon av dem. Men det är du som ska ha TV:n, inte jag.

Permalänk
Medlem

Oki, tack för svaret
Om man höjer budgeten o tar med skärmarna PUS9206 och PLM9507
@laxpudding
Kan du skriva de 5 top Philips i 55-58 tum i prisklassen under 11 000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scainic:

Oki, tack för svaret

Kan du skriva de 5 top Philips i 55-58 tum i prisklassen under 13 000 kr?

Läs guiden och bestäm själv från de krav på tekniker du har

Om man rör sig i de lägre klasserna (framförallt LCD då) så får man inte allt

Personligen skulle jag definitivt kolla på en OLED, men det beror på vad man prioriterar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

Oki, tack för svaret

Kan du skriva de 5 top Philips i 55-58 tum i prisklassen under 13 000 kr?

Här har du förteckningen över 2022-modeller och länk till 2021-modeller. https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Enklast är om du använder prisjakt eller pricerunner.

Permalänk
Medlem

Oki

Vilken av dessa två är bäst föt tvtittande film Philips PUS9206 vs Sony X90J ?

Konstigt att de inte är rea på The One 8807 ..... 55 tums

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

Oki

Vilken av dessa två är bäst föt tvtittande film Philips PUS9206 vs Sony X90J ?

Konstigt att de inte är rea på The One 8807 ..... 55 tums

Sony X90J är betydligt mer bekräftad "näst bäst"-modell än vad Philipsen är.

Det är nog ingen rea på The one 8807 därför att den är så pass ny fortfarande. Räkna med lägre pris senare nästa år.

Permalänk
Medlem

tack för svaren!!

Har haft en sony förut KDL-HX720 som åskan tog , men vill ha en med ambilight, väldigt bra bild på sonyn

Hur står sig Philips PUS9206 mot PUS8807 ? eller mot Sonyn X90J ?

Permalänk
Medlem

Vad har du själv för tv @laxpudding ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

tack för svaren!!

Har haft en sony förut KDL-HX720 som åskan tog , men vill ha en med ambilight, väldigt bra bild på sonyn

Hur står sig Philips PUS9206 mot PUS8807 ? eller mot Sonyn X90J ?

Förutsätter att det två Philips-modellerna är rätt lika varandra med VA respektive IPS. Sonyn är det bättre alternativet och som jag tror jag skrev innan en av de mest bekräftade TV-modellerna någonsin.

Permalänk
Medlem

Är de amerikanska Sony tv samma som vi har i europa?

test av X90Jm fick bara 5,3 av 10 i betrackningsvinkel.... de har inga Philips därborta

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90j

Best movie tv

https://www.rtings.com/tv/reviews/best/120hz

Tv med bäst betrackningsvinkel

https://www.rtings.com/tv/reviews/best/bright-room

som sagt synd att inte Philips är med

Permalänk
Medlem

@laxpudding har du sett Sonys X90J live?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

@laxpudding har du sett Sonys X90J live?

Jag har haft den hemma för test, liksom föregångarna och efterföljaren X90K

Permalänk
Medlem
Skrivet av scainic:

Personligen skulle jag inte säga att de är så dåliga som de vill få det att framstå, det skall vara om du sitter JÄKLIGT snett, nästan i sidled med den. Har man att vanligt vardagsrum så är blir inte bilden direkt sämre om du sitter "vid sidan" än "rakt framifrån".

Mina föräldrar har en 58" modell av den, då de inte spelar (pensionärer) så har de ingen nytta av 120hz För film/serier/tv är det en ypperlig tv när den går för 5.990:-

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert 📺

Man kan förenkla VA-vinklar till två nivåer. Mellanklassen och toppklassen utan UVA-filter ger synliga skiftningar. Man ser förändringarna om man är är noggrann och vill ha konsekvens. Ofta det som får en att titta mot toppklassen till att börja med. Personer som inte bryr sig lika mycket tänker sällan på det annat än när de går långt åt sidan. Och vissa vill ju kunna se på fotbollen långt åt sidan eller liknande utan att bilden blir blek. Detta rankar jag som (••) i guiden och det är nivån X90J och PUS9xx6-modellerna är på.

Nivån nedanför, typiskt på basklassen är att hur man än försöker blir det alltid något fel med bilden. Rakt framifrån är skuggtoner för mörka och färger överdrivna. Flytta dig ett säte i soffan och bortre halvan av bilden är blekare medan andra halvan är normal. Ställ dig upp och bilden blir mörk i underkant. Gå åt sidan och bilden blir grå och blå eller rosa. Det är (•) i guiden.

Permalänk
Medlem

Tack!
Tror du 50 tum räcker om man sitter 2,5-3 meter ifrån?

Vad har du för tv själv @laxpudding? en Philips ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

Tack!
Tror du 50 tum räcker om man sitter 2,5-3 meter ifrån?

Vad har du för tv själv @laxpudding? en Philips ?

Du sitter på det avstånd du tycker lämpligast. Har du varit på bio någon gång i ditt liv? Vad föredrar du där?

Jag har äger ingen egen TV utan kör endast det jag testar för stunden.

Permalänk
Medlem

Hur rankar du PUS9006 och PUS9206 med punkter ang bild i SDR o HDR ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

Hur rankar du PUS9006 och PUS9206 med punkter ang bild i SDR o HDR ?

Skulle gissa att det håller sig runt 400 nits som mest – det är ju ont om kvalificerade tester med exakta siffror. Torde vara (••) för SDR och (•) för HDR. Kontrastomfång med PUS9006 borde vara (•). Jag har sett en del av PUS9006 och den har ett lite bättre reflexfilter vilket gör den till (••).

Viktigaste skillnaden är att PUS9206 har 4K/120. Ur Philips synpunkt är den också "finare" genom ett (enligt dem) bättre högtalare och läderdetaljer på fjärrkontrollen: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Permalänk
Inaktiv

@scainic Visste inte att du hade en egen tråd.

Jag uppskattar informationen som Thomas (@Laxpudding) kommer med. Dock tror jag att man måste stanna upp och tänka på vad man kommer ifrån (liksom inse att alla har olika stor budget). Jag kan nämligen tänka mig att Thomas är mer kräsen som får testa många olika TV-apparater. Tror vi "vanliga döda" inte alls är lika kräsna (om vi inte redan ägt en svindyr TV).

När jag bodde hemma hade vi en ca 15 år gammal Plasma-TV från LG (42-tum) som på den tiden "bara" gick för 4000 eller 5000 kr. Så det var knappast toppklass heller (vi väntade länge med att köpa platt-TV då det var svindyrt i början). Har inte haft något att klaga på förutom att bilder lätt kunde "fastna" (något vi upptäckte först när vi skaffade Chromecast och glömde av en statisk bild en stund). TV:n används än idag och visar fortfarande TV-sändningar medan en Andersson inte kan hantera nya digitala sändningarna (så den funkar men inte TV-mottagaren). Min far kopplade in en gammal VHS-spelare från Sony till Andersson som komiskt nog kunde få fram TV-sändningarna. Fattar inte hur det är möjligt, haha.

Trodde Sony X90J var OLED först men ser nu att det inte är det. Inte så högt pris men dyrare än vad jag vill betala. Hade ju tänkt max 6000 kr då man kunde få PUS9006 för det tidigare. Även kollat på Sony X85J/X89J tidigare men då främst för att den är flimmerfri.

Permalänk
Bildexpert 📺

X90J som sagt – betydligt bättre än Philips-modellerna. Jämfört med 15 år gammal plasma och en Andersson är de ändå rätt stora förbättringar. Men ifall det bara handlar om marginalerna i budgeten för att få en Sony X90J är det ingen tvekan om skillnader även någon med modesta krav kommer att märka. Kontrastomfånget och ljusstyrkan gör X90J bättre i alla situationer.

Sony X90J är en restaurangburgare. Philipsmodellerna hit och dit är lite som att diskutera om man ska till Max, Burger King eller McDonalds baserat på dressingen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

X90J som sagt – betydligt bättre än Philips-modellerna. Jämfört med 15 år gammal plasma och en Andersson är de ändå rätt stora förbättringar. Men ifall det bara handlar om marginalerna i budgeten för att få en Sony X90J är det ingen tvekan om skillnader även någon med modesta krav kommer att märka. Kontrastomfånget och ljusstyrkan gör X90J bättre i alla situationer.

Sony X90J är en restaurangburgare. Philipsmodellerna hit och dit är lite som att diskutera om man ska till Max, Burger King eller McDonalds baserat på dressingen.

Aldrig ätit en restaurangburgare. Skiljer mer mellan olika lokala hamburgerrestauranger än mellan kedjorna i sig. Personalen och dess ledning avgör huruvida man faktiskt får en nygjord/fräsch hamburgare eller ej.

För att återgå till frågan dock. Skulle inte kalla 2000 kr för marginaler i mitt fall. Finns tyvärr mycket annat jag behöver prioritera. Jag får fundera lite och se om det dyker upp nya erbjudanden imorgon.

Däremot kan jag tänka att om jag ska gå upp till 7500 kr för 58PUS8517 så kan jag lika gärna gå upp till 8000 kr och köpa 55X90J. Det är endast om någon av dessa Philips (58PUS9006, 55PUS88x7) gå ner till åtminstone 6000 kr som det kan bli avgörande i mitt fall.

Edit: Såg att 55X90J kostade en tusenlapp mindre i oktober så ser ingen anledning att betala en tusenlapp extra nu. Om den går ner till tidigare pris så blir den helt klart mer aktuell. Man kan lätt luras och tro att man får bäst deal under Black Week... Tur att prisjämförelsesajter finns. Guld värt verkligen. Bevakar 55X90J nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle gissa att det håller sig runt 400 nits som mest – det är ju ont om kvalificerade tester med exakta siffror. Torde vara (••) för SDR och (•) för HDR. Kontrastomfång med PUS9006 borde vara (•). Jag har sett en del av PUS9006 och den har ett lite bättre reflexfilter vilket gör den till (••).

Viktigaste skillnaden är att PUS9206 har 4K/120. Ur Philips synpunkt är den också "finare" genom ett (enligt dem) bättre högtalare och läderdetaljer på fjärrkontrollen: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Hmm du rangordnade PUS9206 högre än PUS9006 i tabellen , 9206 fick grön färg o den andra gult ?