Directstorage 1.1 släpps skarpt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Geckod:

Vad behövs för att köra detta? Windows 11 + NVME SSD eller?
Samt aktivera det såklart.

DX 12 Ultimate grafikkort

Win10 ska ha någon form också men enligt MS inte lika bra som Win11.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara den killer feature som får mig att uppgradera till win 11 framöver.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag älskar Directstorage och liknande tekniker. På frågan varför?
Så var forumet innan översvämmade med nördar som skrev att all snabbade än 3.5" floppy disk sata ssd är totalt onödigt och de märker ingen skillnad i vad de än gör förutom benchmarkprogram

men det stämmer ju, i de flesta fall märker man inte så mycket (vilket inte betyder att det är totalt onödigt).

(saker som filkopiering gör de aldrig).

eh va? klart man kopierar filer men så länge man inte gör det från en annan nvme disk så kommer det inte göra nån skillnad där heller.

Då var dessutom nvme ssd mycket dyrare än sata.
Om inte dessa tekniker hade kommit så hade vi troligen alla suttit kvar med sata ssd idag, då så få hade betalt extra för nvme ssd.

*edit*
Inom det mesta så gäller det att få en stor skara använda tekniken för att den ska bli billig. Så jag älskar Directstorage m.m, men kommer själv aldrig använda dem.

Att det va mycket dyrare med nvme i början är ju en anledning att inte köpa om man inte behöver det, det är klart att early adpoters behövs men det betyder ju inte att alla ska vara det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

men det stämmer ju, i de flesta fall märker man inte så mycket (vilket inte betyder att det är totalt onödigt).

eh va? klart man kopierar filer men så länge man inte gör det från en annan nvme disk så kommer det inte göra nån skillnad där heller.

Att det va mycket dyrare med nvme i början är ju en anledning att inte köpa om man inte behöver det, det är klart att early adpoters behövs men det betyder ju inte att alla ska vara det heller.

Problemet är bara att det blir en hönan eller ägget situation, det finns ingen mjukvara så vad ska man med hårdvaran till, det finns ingen hårdvara så varför skulle man lägga pengar på att utveckla mjukvara.
Att släppa mjukvara och hårdvara samtidigt är ju också omöjligt då det är väldigt dyrt och tar lång tid att utveckla båda två. Tar flera generationer av mjuk och hårdvara oftast innan det blir bra på riktigt.

Som tur är så finns det early adopters, men det var till och med trögt att få över folk till SSD i början(även fast att allt är extremt mycket snabbare och att det tog flera minuter att starta windows och ännu längre med program).
Redan nu har man dock användning av snabb lagring, även om spel inte har hunnit med än.
Överföringar på fåtal sekunder är ju väldigt skönt, man skickar videos nästan lika snabbt som bilder idag.

Men så finns det både bakåtsträvande användare och företag, Apple är tillexempel riktigt störiga med USB 2 port på deras nyaste telefoner för över 13000Kr, så det tar timmar istället för minuter att bearbeta data från telefonen via kabel.
Man skulle förmodligen kunna skapa intressanta program ifall man räkna med att användarbasen har minst 2GB/s.

Macrumors

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Korrigering.
Man märker skillnad vid filkopiering med Nvme emot sata ssd om man.

• Kopierar från en annan nvme ssd som du skrev och såklart gäller även ram

• kopierar filer till en annan plats på samma nvme ssd

• kopierar filer från ett slöare lagringsmedia, men man gör det samtidigt som något annat. Detta märks främst på sata ssd. Då ligger kopieringen på runt 500MB/s, samtidigt som ens nvme ssd inte är fullt belastad och man kan använda den till annat. Detta annat kan vara en annan filkopiering, använda data på den eller bara söka efter filer

Motargument är mer åt hållet att de inte kopierar filer, eller att de kopierar filer så väldigt lite/sällan och det inte är ett problem.

Och hur det kommer in i tråden är som sagt att Directstorage m.m bidrar till att fler vill betala extra för snabba ssd och vi som kopierar filer, bearbetar data eller annat får bättre utrustning då fler är med och betalar för utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Försöka hålla mig vid liv medans man beta testar Palmer Luckey's nya vr headset?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag satt med min C64 och laddade in "Det stora nordiska kriget" från kassettband, det tog drygt tio minuter. Folk är så jäkla stressade idag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Korrigering.
Man märker skillnad vid filkopiering med Nvme emot sata ssd om man.

• Kopierar från en annan nvme ssd som du skrev och såklart gäller även ram

• kopierar filer till en annan plats på samma nvme ssd

• kopierar filer från ett slöare lagringsmedia, men man gör det samtidigt som något annat. Detta märks främst på sata ssd. Då ligger kopieringen på runt 500MB/s, samtidigt som ens nvme ssd inte är fullt belastad och man kan använda den till annat. Detta annat kan vara en annan filkopiering, använda data på den eller bara söka efter filer

Motargument är mer åt hållet att de inte kopierar filer, eller att de kopierar filer så väldigt lite/sällan och det inte är ett problem.

Och hur det kommer in i tråden är som sagt att Directstorage m.m bidrar till att fler vill betala extra för snabba ssd och vi som kopierar filer, bearbetar data eller annat får bättre utrustning då fler är med och betalar för utvecklingen.

Jo det stämmer absolut men jag tror inte det är så många som kopierar filer i den utsträckning att det är ett stort problem, klart det är värt att betala extra för en nvme disk frågan är ju bara HUR mycket extra det är värt, med dagens priset är valet självklart men när nvme va nytt var det inte det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trihxeem:

Fast ska du läsa det från RAM så måste du ju ändå läsa det fårn ssd -> RAM först och därmed hålla alla texturer i RAM. SSD lär ju inte ge någon boost, krävs antagligen nvme.

Petnoga: NVME är ett lagringsprotokoll som är optimerat för SSD-enheter anslutna över PCI Express. Det är alltså inte själva lagringsenheten som sådan.

Det du menar med "SSD" förefaller vara SATA SSD, vilka typiskt använder lagringsprotokollet AHCI, vilket utvecklades för SATA-standarden och roterande hårddiskar, och som alltså inte är optimerat för SSD-lagring.

Så NVME SSDer och SATA SSDer är lika mycket SSDer båda två. Bra att notera för att undvika förvirring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Petnoga: NVME är ett lagringsprotokoll som är optimerat för SSD-enheter anslutna över PCI Express. Det är alltså inte själva lagringsenheten som sådan.

Det du menar med "SSD" förefaller vara SATA SSD, vilka typiskt använder lagringsprotokollet AHCI, vilket utvecklades för SATA-standarden och roterande hårddiskar, och som alltså inte är optimerat för SSD-lagring.

Så NVME SSDer och SATA SSDer är lika mycket SSDer båda två. Bra att notera för att undvika förvirring...

Jag är hyfsat säker att när 99% av läsarna ser SSD så tänker de en SATAansluten 2.5" ssd och när de ser NVME tänker de en m2

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag är hyfsat säker att när 99% av läsarna ser SSD så tänker de en SATAansluten 2.5" ssd och när de ser NVME tänker de en m2

Jag är hyfsat säker på att du har fel. Folk är förvisso konstiga men jag tror inte 99% missat akronymen för Solid-state drive.

För övrigt ska DirectStorage funka med SATA-anslutna enheter också. Däremot kan man såklart inte förvänta sig samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag är hyfsat säker på att du har fel. Folk är förvisso konstiga men jag tror inte 99% missat akronymen för Solid-state drive.

Är det därför säkert 50% fortfarande pratar om hårddisk respektive disk när de menar SSD?

Skrivet av DasIch:

För övrigt ska DirectStorage funka med SATA-anslutna enheter också. Däremot kan man såklart inte förvänta sig samma prestanda.

DirectStorage på en lagringsenhet som inte är NVMe-kapabel kommer nog vara helt meningslöst för de applikationer det är tänkt att användas till primärt, att ladda in speldata mycket snabbare än som gått med tidigare teknologi. Ursprungligen snackade de ju om att PCIe 3.0-SSDs med NVMe-stöd var det lägsta det var någon idé att använda det på överhuvudtaget, vilket är teknologi som kom ut för privatmarknaden under 2015.

Komik med folk som tycker att det är något "nytt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det därför säkert 50% fortfarande pratar om hårddisk respektive disk när de menar SSD?

Alltså, vill du göra ett argument för att folk är konstiga, vet jag inte riktigt om jag kan säga emot.

Citat:

DirectStorage på en lagringsenhet som inte är NVMe-kapabel kommer nog vara helt meningslöst för de applikationer det är tänkt att användas till primärt, att ladda in speldata mycket snabbare än som gått med tidigare teknologi. Ursprungligen snackade de ju om att PCIe 3.0-SSDs med NVMe-stöd var det lägsta det var någon idé att använda det på överhuvudtaget, vilket är teknologi som kom ut för privatmarknaden under 2015.

Komik med folk som tycker att det är något "nytt".

Jag vet inte om det blir helt meningslöst. Återstår väl att se. Vad jag minns uttalade sig MS ett tag sedan om att tekniken i sig kommer funka även över SATA. Huruvida det ger några fördelar lär dock bero på vad som är den begränsande faktorn, CPU eller lagringsenheten. Sedan kanske man även kan dra nytta av lite lägre CPU-overhead.

För egen del skiter jag ärligt talat i vilket. Första spelen som stödjer DirectStorage kommer hamna på min PCIE 4.0 SSD. Blir det för trångt om utrymme skaffar jag en till, eller en PCIE 5.0 enhet. SATA-enheterna ska ändå fasas ut.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att Direct storage skulle göra det möjligt att skicka data från lagringsenheten direkt till VRAM, men så verkar det inte vara(behöver fortfarande gå via vanliga RAM)?
Konsolerna har ju bara en RAM pool vilket kan ge dem en fördel?
Hade alltså bilden av att DS och konsolernas lösning skulle vara likadana, men nu så blir det väl inte 100% kompatibelt.
DS verkar fortfarande ta hjälpa CPUn också.

"GPU DECOMPRESSION AND RTX IO

Decompressing assets on the GPU is still being worked on by Microsoft and graphics card vendors. Nvidia calls their GPU-based decompression API “RTX IO”. This is not currently available and has no confirmed release date as of today. Once this feature is released and implemented into games, assets will be able to be copied from system memory to VRAM in a compressed state, where they will then be decompressed by the GPU. However, the compressed assets must still be loaded from storage into system memory via DirectStorage first. The CPU will still handle these IO requests. The only change is that the CPU will no longer have to handle decompressing the assets."

Reddit

Ger det fortfarande stora fördelar att gå via RAM? RAM kanske behövs när utvecklarna inte kan skräddarsy mjukvaran till specifik VRAM(kallas det VRAM på konsoler?) storlek som med konsoler? Menar då att det kan behövas lite buffert där istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Jag trodde att Direct storage skulle göra det möjligt att skicka data från lagringsenheten direkt till VRAM, men så verkar det inte vara(behöver fortfarande gå via vanliga RAM)?

Tja det vore ju puckat att lösa det så, tekniskt borde det inte vara några problem att ladda direkt till VRAM då man tycker att dagens grafikkort borde stödja PCI busmaster DMA, och med resizable BAR så ligger ju hela grafikminnet exponerat i datorns addressutrymme, så det borde vara fritt fram.

Är väl MS som vill krångla till det som vanligt med dåliga lösningar i första implementationen, för att sedan stegvis komma med nya dåliga löstningar i omgångar tills det till slut blir någotsånär (a la Direct3D till exempel.)

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna köra Direct storage på PCIe 3 moderkort också ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO