Windows 10 på laptop som inte har drivrutiner

Permalänk
Medlem

Windows 10 på laptop som inte har drivrutiner

Hej!
Jag hjälper grannen som har det dåligt ställt ekonomiskt med deras laptop eftersom den är långsam i uppstart och beteer sig lite "konstigt". Batteriet var tvärdött så jag beställde hem ett nytt samt en 128GB SSD. Klonade HDDn till SSDn men det hjälpte inte med uppstartspeoblemet. Datorn har vad jag förstått HD 6490M samt intel HD graphics 3000. Datormodellen är HP pavilion dv6-6b38eo. Windows 10 identifierar drivrutinerna för grafikkretsen som HD 7400M series. På HPs hemsida så finns drivrutiner för windows 7 som datorn kom med samt windows 8. Jag skulle tro att grannens brorsa hjälpt dem att uppgradera till windows 10. När jag avinstallerar drivrutinen för AMD-kretsen under bildskärmskort och stänger av wifi så att windows inte per automatik installerar drivrutinen på nytt så löser det uppstartsproblemet som annars resulterar i en svart skärm i typ 2 minuter innan windows sen börjar ladda igen. Har försökt installera AMDs drivrutin för HD 6490M men identifieras ändå som 7900M series. Jag provade att blåsa SSDn och installera windows 10 som en helt ren installation men det gör ingen skillnad. Eftersom det finns drivrutiner för windows 8 så försökte jag installera det istället men installationen kräver nyckel som inte finns. Ursprungsnyckeln är för windows 7. Jag gissar att de uppgraderat antingen från windows 7 till 10 direkt eller från 7 till 8 och sen från 8 till 10. Om jag nu istället backar till windows 7, kommer jag då kunna uppgradera till 10 igen om det heller inte fungerar bra att köra? Eftersom det nu finns okända enheter under "andra enheter" i enhetshanteraren tänkte jag att de kanske behöver insatalleras under windows 7 för att sen uppgraderas till 10 för att de ska identifieras på rätt sätt?

Några tips på hur jag kan gå tillväga? Finns det annars något sätt att förhindra att windows automatiskt ska installera drivrutinen för grafikkretsen som gör att datorn strular vid uppstart?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Att äldre GPU kan identifieras som nyare är vanligt för att fortsätta stödja det eftersom hårdvaran kan vara lika, men du kan prova Amernimes drivrutiner då de hålls uppdaterade till Windows 10/11 för äldre AMD GPU.

Det är drivrutiner till Terascale som du är efter.
https://forums.guru3d.com/threads/amernime-zone-amd-software-...

---------

Juste, ChromeOS Flex dvs Chromebook utan Play-apps kan vara något om de bara använder sig av webbläsaren i Windows.
https://support.google.com/chromeosflex/answer/11552529

ChromeOS
Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

En till grej som kan va värd att kolla är om det finns tillräckligt med RAM. Finns inte det så börjar datorn använda disken som ram och då går det långsamt.
En SSD löser det lite med att va en snabbare disk, men det löser inte skälva rot orsaken.

På min gamla hp Pavilion så tästade jag win10 när det kom. Men det funkade så dåligt att jag gick tillbaka till win7 som den kom med. Samma sak på min brors Asus.

Inte för att va så, men tyvärr på framförallt bärbara är supporten med nya drivrutiner oftast väldigt dåligt och jag har skälv märkt att datorn oftast alltid funkar bäst med det operativsystem som kom från fabriken.
Så i ert fall hade jag backat till Windows 7 och inte lagt mer tid/pengar på den datorn! För då spara de till en bättre begagnad som kommit med win10 men hälst 11 i stället.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Att äldre GPU kan identifieras som nyare är vanligt för att fortsätta stödja det eftersom hårdvaran kan vara lika, men du kan prova Amernimes drivrutiner då de hålls uppdaterade till Windows 10/11 för äldre AMD GPU.

Det är drivrutiner till Terascale som du är efter.
https://forums.guru3d.com/threads/amernime-zone-amd-software-...
---------

Juste, ChromeOS Flex dvs Chromebook utan Play-apps kan vara något om de bara använder sig av webbläsaren i Windows.
https://support.google.com/chromeosflex/answer/11552529

Tack för bra tips! Provade att avaktivera antingen iGPUn eller det dedikerade grafikchippet men de verkar vara beroende av varandra eftersom alla valbara upplösningar försvann och jag fastnade med en som var för låg. Märkligt så fungerar datorn som den ska när jag avinstallerar drivrutinen för HD 7400M series fram tills dess att jag går online. Gissar att den fungerar med en generisk grafikkortsdrivrutin som windows automatisk tilldelar om man inte är ansluten till internet. Ska testa anermine idag. (Y)

Updatering:
Anermine Terascale identifierar grafikkretsen som HD 7490M men varken intel HD 3000 eller HD 7940M fungerar och resulterar i kod 43 under enhetshanteraren efter installationen. Har testat två olika versioner och kört DDU mellan varje installation.

Skrivet av Mega-Dark:

En till grej som kan va värd att kolla är om det finns tillräckligt med RAM. Finns inte det så börjar datorn använda disken som ram och då går det långsamt.
En SSD löser det lite med att va en snabbare disk, men det löser inte skälva rot orsaken.

På min gamla hp Pavilion så tästade jag win10 när det kom. Men det funkade så dåligt att jag gick tillbaka till win7 som den kom med. Samma sak på min brors Asus.

Inte för att va så, men tyvärr på framförallt bärbara är supporten med nya drivrutiner oftast väldigt dåligt och jag har skälv märkt att datorn oftast alltid funkar bäst med det operativsystem som kom från fabriken.
Så i ert fall hade jag backat till Windows 7 och inte lagt mer tid/pengar på den datorn! För då spara de till en bättre begagnad som kommit med win10 men hälst 11 i stället.

Jo du har helt rätt. Men deras budget på 500:- är redan förbrukad på den här datorn. Det första jag föreslog var en bättre begagnad istället men de ville ha kvar den här. Nu när de har en i bios "inbränd" windows 10 nyckel, finns den kvar om jag installerar windows 7 med datorns medföljande nyckel? Låt säga att de sen trots probelemen med långsam uppstart hellre behåller windows 10 än att köra windows 7 med de risker som det medföljer? Alltså så att jag lätt kan installera windows 10 på nytt utan att det där meddelandet om registrering dyker upp nere i hörnet?

Uppdatering:
Beslutade mig för att backa till windows 7. Men nu finns ingen ISO att ladda hem från microsoft?! Heller inte från HP. Behöver ju Home Premium OEM-utgåva och vill ju helst inte ladda hem nån viruskontaminerad variant från nån torrentsite direkt eftersom det inte är min dator. Vad gör man nu?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu när de har en i bios "inbränd" windows 10 nyckel, finns den kvar om jag installerar windows 7 med datorns medföljande nyckel? Låt säga att de sen trots probelemen med långsam uppstart hellre behåller windows 10 än att köra windows 7 med de risker som det medföljer? Alltså så att jag lätt kan installera windows 10 på nytt utan att det där meddelandet om registrering dyker upp nere i hörnet?

Ja, du kan installera W7 utan att det påverkar din W10 nyckel. Den är digital hos MS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Jag hjälper grannen som har det dåligt ställt ekonomiskt med deras laptop eftersom den är långsam i uppstart och beteer sig lite "konstigt". Batteriet var tvärdött så jag beställde hem ett nytt samt en 128GB SSD. Klonade HDDn till SSDn men det hjälpte inte med uppstartspeoblemet. Datorn har vad jag förstått HD 6490M samt intel HD graphics 3000. Datormodellen är HP pavilion dv6-6b38eo. Windows 10 identifierar drivrutinerna för grafikkretsen som HD 7400M series. På HPs hemsida så finns drivrutiner för windows 7 som datorn kom med samt windows 8. Jag skulle tro att grannens brorsa hjälpt dem att uppgradera till windows 10. När jag avinstallerar drivrutinen för AMD-kretsen under bildskärmskort och stänger av wifi så att windows inte per automatik installerar drivrutinen på nytt så löser det uppstartsproblemet som annars resulterar i en svart skärm i typ 2 minuter innan windows sen börjar ladda igen. Har försökt installera AMDs drivrutin för HD 6490M men identifieras ändå som 7900M series. Jag provade att blåsa SSDn och installera windows 10 som en helt ren installation men det gör ingen skillnad. Eftersom det finns drivrutiner för windows 8 så försökte jag installera det istället men installationen kräver nyckel som inte finns. Ursprungsnyckeln är för windows 7. Jag gissar att de uppgraderat antingen från windows 7 till 10 direkt eller från 7 till 8 och sen från 8 till 10. Om jag nu istället backar till windows 7, kommer jag då kunna uppgradera till 10 igen om det heller inte fungerar bra att köra? Eftersom det nu finns okända enheter under "andra enheter" i enhetshanteraren tänkte jag att de kanske behöver insatalleras under windows 7 för att sen uppgraderas till 10 för att de ska identifieras på rätt sätt?

Några tips på hur jag kan gå tillväga? Finns det annars något sätt att förhindra att windows automatiskt ska installera drivrutinen för grafikkretsen som gör att datorn strular vid uppstart?

Oj, styckesindelning hade uppskattats!

Både 6400M och 7400M är TeraScale 2-GPU:er. Att drivern identifierar kortet som 7400-serien är inget konstigt utan egentligen normalt.
Det är samma sak som HD7870 och R7 270X är samma GPU-kärna även om det kan skilja sig i klockfrekvenser, effektuttag mm.

Terascale 2 har inga drivers från AMD längre men med Win10 så brukar de hämta hem någon kombidriver som löser knuten.

Det får mig dock tro att GPU:n är trasig då du får felkod 43, som brukar tyda på hårdvarufel rätt ofta. Typ alla GTX480/GTX460 som gick varma brukade spricka i BGA-monteringen och då gav de felkod 43.
Utan driver så körs någon annan driver från Microsoft och då är den mesta funktionaliteten inte aktiverad. Således får man ingen felkod 43 förrän man installerar drivrutinen.

Jag hade börjat med att försöka installera win 7/8 på datorn + den senaste drivern som tillhandahölls. Stresstesta sedan ordentligt så att GPU:n inte är trasig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin