Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon910:

jag tankar för 3000kr i månaden i min xc60, kör 1700mil per år, finns ju inte på världskartan att det är lönt att byta till en elbil.

OK, intresseklubben antecknar. Förstår inte varför du är här och postar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

jag tankar för 3000kr i månaden i min xc60, kör 1700mil per år, finns ju inte på världskartan att det är lönt att byta till en elbil.

Jag har en total månadskostnad på 4500kr för diesel, försäkring, service och skatt.

Och var är värdeminskningen?
Även om bilen är betald så finns det fortfarande en värdeminskning som är en väldigt stor kostnad/månad.

Jag räknade på min XC70 MY12 och det gick i princip jämnt upp mot en ny elbil.
Båda ca 4500-5000kr/mån inkl allt när jag beställde för ett år sedan.

Men med dagens priser på leasing kan jag förstå att det inte går ihop.

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Prime Radeon RX9070 - 32GB Corsair CL28 DDR5 6000MHz - WD Blue SN550 500GB SSD -Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Ja den.är betald käpt för 7år sedan 356k

Ok, då har den ju kostat dig 356k/7 = ca 51000kr per år, eller drygt 4200kr/månaden att köpa utslaget över perioden. 4200+4500kr/mån = 9700kr dvs mycket mer än en leasing.

En elbil kostar kanske 1000kr/mån med el och skatt och försäkring och rubbet. Om jag skulle leasa en elbil men betala in hela avgiften på en gång så kan jag ju inte säga att bilen bara kostar 1000kr/mån.

Ska man vara rättvis ska du dock räkna på värdeminskningen. Säg att du får runt 180k för din pga det unika läget på bilmarknaden, då har du förlorat ca 2000kr/mån. Då har du betalat runt 6500k/mån. Då börjar det vara mer jämförbart.

Dock håller jag med om att det egentligen inte ska gå att räkna hem ett bilbyte var tredje år. Men är det rättvist att jämföra att behålla en 7 år gammal bil i fler år än att köpa en ny? Nej det är så klart helt olika saker. Att räkna hem en ny elbil mot en ny diesel är lätt. Att räkna hem att äga en elbil i 10 år istället för att leasa blir också rätt lätt jämfört med din diesel.

Permalänk
Medlem

Va som är rentabelt beror mycket på usecase.
Vi hade tidigare en polestar 2 samt en bmw x1 hybrid.

Sålde polestaren til samma pris som jag köpte den til och x1 25e lämnade vi retur i förtid utan merkostnad til leasing bolaget pga. Dom galna priser på begagnade biler.

Årsaken:
Polestaren var en kass bil, dom fick aldrig koll på mjukvaran samt om man jmf. interiör kvaliteten med tyskarna eller volvo v60 så är den mycket mer budget. Blev en bmw i4 m50 istället

Bmw hybrid'en funkar bra i stadsmiljö, men om man pendlar på lands eller motorväg drar 3 cylinder motoren sjukt mycket bensin. Typ 1l milen. Här köpte vi en beg v60 cc d4 2019 utan malus, faktisk skönt att kunne tanka bilen se att där står 1000 km.

Kommer aldrig till at privatleasa igen, även om jag upptäckte det ibland är svårt att köpa en bil da handlarna endast vissa biler ut med privatleasing, da dom säkert har bättre marginal på denna vis.

Permalänk
Medlem

Fick för mig att kika lite på bil nu igen. Inte för att jag ska köpa nu men inte fel att ha lite koll.

Vad kan man förvänta sig för räckvidd i verkligheten på ex en Renault zoe?
Såg någon på blocket i min prisklass. Den skulle har "Räckvidd på el (WLTP): 381 km" (men då med ett 100% fräscht batteri)

Jag pendlar till jobbet som ligger strax under 6 mil bort.
14km 70kmh
6km 60kmh
25,5km 80kmh
12km 100kmh
Totalt 57,5km
Vilket gör att jag behöver åka och ladda 1-2 gånger i veckan det kan jag leva med men vad får man för räckvidd i verkligheten? Vill ju inte behöva ladda varje dag på vintern.
(kan ej ladda hemma eller där jag jobbar så är beroende av laddstolpe)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

fattar inet hur folk här som kör 1000mil per år ens funderar på att leasa en bil för 5-6tusen i månaden, det går aldrig att räkna hem, ni är verkligen grundlurade

Det blir inte så mycket billigare att KÖPA samma bilmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Det blir inte så mycket billigare att KÖPA samma bilmodell.

Det är ju helt beroende av värdeminskningen. Som det ser ut nu håller ju elbilar värdet väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det är ju helt beroende av värdeminskningen. Som det ser ut nu håller ju elbilar värdet väldigt bra.

Den förväntade värdeminskningen speglas ju också i leasingpriset. Skillnaden är att du betalar lite extra för att leasinggivaren ska ta risken. Så om du med en tight budget köper bilen, i hopp om att värdeminskningen ska vara lägre än vad leasingbolagen uppskattar, så tar du ju själv en ganska stor risk (att någon med god marginal i sin ekonomi gör det är ju en helt annan sak).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag har en total månadskostnad på 4500kr för diesel, försäkring, service och skatt.

Varför skriver du här då? Detta är inget privatekonomi-tråd.

OnT: Vet inte om detta skrivits i tråden tidigare? Vi som har köpt ID-bil med värmepump innan 21 juli 2021 får 2000 kr i julklapp av VW. https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=24152&start=1650

Permalänk
Medlem

många som kör bensin/diesel och är så satans avundsjuka för oss som kör elbil

och det ska räknas kronor hit och dit, köp en elbil, fy fan så gutt o köra

Permalänk
Medlem

Jag var ute och åkte igår och på vägen hem så åker jag förbi Möller bil här i stan och jag var bara tvungen att svänga in på parkeringen och ta kort på ID Buzz'en som stod där. Har aldrig sett den IRL och jag har så satans stora vill-ha begär på den. Dock lite kassa bilder då det var mörkt och regnigt ute. Den vita skåpisen man skymtar bakom på första bilden är Buzz Cargo

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Älskar när folk som inte tänkt efter kommer in och vevar i denna tråd. Ger samma typ av känsla som när man läser på Facebook i ett sådant inlägg där man ska göra lite algebra (fast det är typ katt+hus+dörr = banan) och är så jävla tvärsäkra. Görgött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag var ute och åkte igår och på vägen hem så åker jag förbi Möller bil här i stan och jag var bara tvungen att svänga in på parkeringen och ta kort på ID Buzz'en som stod där. Har aldrig sett den IRL och jag har så satans stora vill-ha begär på den. Dock lite kassa bilder då det var mörkt och regnigt ute. Den vita skåpisen man skymtar bakom på första bilden är Buzz Cargo

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Håller med, vill också ha den! Varför vet jag inte.
Björn Nyland har testat lite kring Cargo och med släp

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jo jag fick verkligen övertyga mig själv om att man inte behöver en minibuss när man bara har ett barn och dessutom vill kunna dra släp och har fyrhjulsdrift som krav. Jag har bara en dröm om att ha den sjusitsiga versionen av bilen, och kunna dra iväg på roadtrip tillsammans med annat folk utan att behöva dela upp det på två bilar. Det är ett så sällsynt usecase för min del men damn it I want it! Nästan så man vill skaffa fler barn bara för att rättfärdiga att köpa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Så galet coola! Var lite osäker innan man såg en IRL, men så fort man gjorde det så fanns det ett visst ha begär!
Inte för att jag kan rättfärdiga ett köp eftersom jag är singel och utan barn men ändå

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av atego:

många som kör bensin/diesel och är så satans avundsjuka för oss som kör elbil

och det ska räknas kronor hit och dit, köp en elbil, fy fan så gutt o köra

Jo det är nog många som är lite avundsjuka eftersom de inte har någon möjlighet att kunna få råd att köpa en elbil istället. Men priserna går nedåt framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Håller med, vill också ha den! Varför vet jag inte.
Björn Nyland har testat lite kring Cargo och med släp

Jag vet inte heller vad som är så magiskt med den, men man vill köpa en

Skrivet av Lidodido:

Jo jag fick verkligen övertyga mig själv om att man inte behöver en minibuss när man bara har ett barn och dessutom vill kunna dra släp och har fyrhjulsdrift som krav. Jag har bara en dröm om att ha den sjusitsiga versionen av bilen, och kunna dra iväg på roadtrip tillsammans med annat folk utan att behöva dela upp det på två bilar. Det är ett så sällsynt usecase för min del men damn it I want it! Nästan så man vill skaffa fler barn bara för att rättfärdiga att köpa den

Exakt, deras designteam har slagit en homerun, i mina ögon i alla fall.

Skrivet av Flutters:

Så galet coola! Var lite osäker innan man såg en IRL, men så fort man gjorde det så fanns det ett visst ha begär!
Inte för att jag kan rättfärdiga ett köp eftersom jag är singel och utan barn men ändå

Jag har ju 2 kids men Buzz'en är ändå onödigt stor, men villhöver den ändå

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Som ägare av vanlig Multivan är det lätt att förstå tjusningen med Buzz. Jämfört med 7-sitsiga SUV och vanliga MPV:er typ VW Sharan är det en helt annan nivå av flexibilitet och smidighet i en buss-interiör, det finns liksom inga kompromisser när det kommer till att använda 6-7 säten. Även den 5-sitsiga Buzz lär ju vara lite av en gamechanger för hundägare som annars är förpassade till takboxar eller typ Caddy Cargo. Nu vill vi se en variant som kan dra släp också!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad kan man förvänta sig för räckvidd i verkligheten på ex en Renault zoe?
Såg någon på blocket i min prisklass.

Vilken modell gäller det?

Om det är senaste modellen med 52kWh-batteriet så är räckvidden ganska bra. Om det är mellanversionen med 32kWh-batteriet så är den mer åt okej-hållet. Den äldsta versionen med 20kWh batteri är väl inte något att hänga i hjulgranen direkt, särskilt inte efter så här många år... Vet inte hur vanliga dessa är i Sverige dock.

Att tänka på är ju att bara senaste versionen har DC-laddare (som tillval, ej standard), och de äldre bilarna har också sunkigare inredning och inte så jättesuper plattskärm och tillhörande programvara.

Farsan har haft två Zoe, andra generationens, och numera tredje. Andra generationen klarade en resa från Strömstad uppe i nordbohuslän ned till Landvetters flygplats utan omladdning utan problem framåt höstkanten. Han körde dessutom ganska långsamt på motorvägen - "green"-läget medgav max 90 knyck, och slår dessutom också av AC i denna modell. Bilen klarade dessutom köra ned till Göteborg även vintertid med kallt och slask på vägen osv med en del marginal, men då är det ju inte så skönt inne i kupén utan AC förstås...

Nya Zoen gjorde vi en bilresa i i somras, jag och farsan. Var väl idealiskt för elbilsåkning, runt 24 grader typ. Grönläget ger nu max 105 knyck och AC kunde vi ha på samtidigt också för bekväm 21C inomhustemp. Farsan körde ned till Götet och hämtade upp mig, sedan åkte vi E6 ned till Falkenberg innan vi tankade där. Hade väl en 12% kvar i batteriet då dessutom, så den rullade ingalunda på ångorna heller!

Man kan ju säga att nya Zoen kommer minst så långt som man egentligen max vill köra i ett sträck innan man ändå vill ta paus. Det relativt lilla batteriet laddas hyfsat snabbt dessutom även med tanke på den låga DC laddhastigheten (50kW); var aldrig några problem för oss under vår resa. Nya inredningen är snygg och ergonomisk med go känsla i knappar och vred, och bilen är också tyst och bekväm om man sitter i framstolarna (man sitter högt som en SUV pga batteriet under golvet.) LED-belysning runtom är ju inte dumt heller!

Om man ska ta en långresa som ska gå så fort som möjligt dock, typ Götet-Stååkkålm eller så så är den väl inte det mest idealiska fordonet...

Kan inte exakt svara på hur Zoe funkar för just dig med dina krav, men det verkar som du kan pendla fram o tebax minst två dagar även med en andra generationens modell vintertid, då du ju inte kör så fort delar av sträckan. Du får iofs kanske sitta utan kupévärme dock om du behöver sparläget för att komma hela vägen... Det kan ju kännas lite sunk förstås.

Skulle rekommendera tredje gen Zoe om du vill åka mer bekvämt, och vara säker på att du kan köra flera dagar tur o retur utan omladdning.

Permalänk
Medlem

Fick mail idag från handlaren, verkar som att jag kan hämta ut min e-208 GT på torsdag! Sjukt taggad 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Fick mail idag från handlaren, verkar som att jag kan hämta ut min e-208 GT på torsdag! Sjukt taggad 😊

Vad kul!
Du får berätta mer sen när du haft den ett tag

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Sjukt vilka priser det har blivit på elbilar som företag och privatleasing sen de tog bort bonusen. ID.4 som privatleasing är ju 8500-10000kr beroende på milen med 0 utrustning. Audi q4 etron 40 med dragkrok och vinterdäck 10500kr på 2000mil.
Jag tror att många kommer att förlänga sina avtal och istället för att byta ut bilar vart tredje år förlänger till var fjärde.
Min id.4 kostar 2400kr mer i månaden nu än i januari, är väldigt mycket mer jag hade behövt köra för att spara i den kostnaden mot en bensin/diesel.
Känns tråkigt för bilvärlden och begagnatmarknaden för elbilar då folk behåller istället för att sälja.
Undra om priserna kommer att sjunka eller hålla sig kvar på samma nivå.

Faktiskt.
Blivit snordyrt med privatleasing efter bonusens bortfall.
Kör själv en rätt gammal skuta där jag tänkt hoppa över till någon lämplig, elektrifierad kärra.

Jag, och den absoluta majoriteten av svenskarna har inga 600k eller mer att lägga på ett nybilsköp. Tur då att privatleasing finns som alternativ. På privatmarknaden är andelen privatleasade elbilar ca 80 procent. Statistik från början på 2022. Rätt få individer som cashar alltså.

En sisådär 5k eller 6k inklusive vinterhjul/försäkring hade jag väl tänkt mig. Erbjudande fanns. Spejade lite på Polstar. Att jag inte kom till skott berodde på tillfälligheter. Den månatliga avgiften hittar noll vettiga elbilar idag.

Regeringens förklaring: ”blev för dyrt”

Vad är nästa sköna move? Slopa ränteavdraget på lån nu när ränteläget stiger. ”Sorry, blir för dyrt”

Jäkla pajaserier att ändra förutsättningarna från en dag till en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

På lördag har jag haft min E-208 1 år tiden går fort

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

På lördag har jag haft min E-208 1 år tiden går fort

Några tankar eller tips till blivande ägare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Den verkar så galet schyst. 7sätes kommer definitivt tittas närmare på. Men varför har den så låg maxhastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Den verkar så galet schyst. 7sätes kommer definitivt tittas närmare på. Men varför har den så låg maxhastighet?

Har inte ens kollat maxhastighet, och IMO, helt irrelevant på en eldriven buss

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Vilken modell gäller det?

Om det är senaste modellen med 52kWh-batteriet så är räckvidden ganska bra. Om det är mellanversionen med 32kWh-batteriet så är den mer åt okej-hållet. Den äldsta versionen med 20kWh batteri är väl inte något att hänga i hjulgranen direkt, särskilt inte efter så här många år... Vet inte hur vanliga dessa är i Sverige dock.

Att tänka på är ju att bara senaste versionen har DC-laddare (som tillval, ej standard), och de äldre bilarna har också sunkigare inredning och inte så jättesuper plattskärm och tillhörande programvara.

Farsan har haft två Zoe, andra generationens, och numera tredje. Andra generationen klarade en resa från Strömstad uppe i nordbohuslän ned till Landvetters flygplats utan omladdning utan problem framåt höstkanten. Han körde dessutom ganska långsamt på motorvägen - "green"-läget medgav max 90 knyck, och slår dessutom också av AC i denna modell. Bilen klarade dessutom köra ned till Göteborg även vintertid med kallt och slask på vägen osv med en del marginal, men då är det ju inte så skönt inne i kupén utan AC förstås...

Nya Zoen gjorde vi en bilresa i i somras, jag och farsan. Var väl idealiskt för elbilsåkning, runt 24 grader typ. Grönläget ger nu max 105 knyck och AC kunde vi ha på samtidigt också för bekväm 21C inomhustemp. Farsan körde ned till Götet och hämtade upp mig, sedan åkte vi E6 ned till Falkenberg innan vi tankade där. Hade väl en 12% kvar i batteriet då dessutom, så den rullade ingalunda på ångorna heller!

Man kan ju säga att nya Zoen kommer minst så långt som man egentligen max vill köra i ett sträck innan man ändå vill ta paus. Det relativt lilla batteriet laddas hyfsat snabbt dessutom även med tanke på den låga DC laddhastigheten (50kW); var aldrig några problem för oss under vår resa. Nya inredningen är snygg och ergonomisk med go känsla i knappar och vred, och bilen är också tyst och bekväm om man sitter i framstolarna (man sitter högt som en SUV pga batteriet under golvet.) LED-belysning runtom är ju inte dumt heller!

Om man ska ta en långresa som ska gå så fort som möjligt dock, typ Götet-Stååkkålm eller så så är den väl inte det mest idealiska fordonet...

Kan inte exakt svara på hur Zoe funkar för just dig med dina krav, men det verkar som du kan pendla fram o tebax minst två dagar även med en andra generationens modell vintertid, då du ju inte kör så fort delar av sträckan. Du får iofs kanske sitta utan kupévärme dock om du behöver sparläget för att komma hela vägen... Det kan ju kännas lite sunk förstås.

Skulle rekommendera tredje gen Zoe om du vill åka mer bekvämt, och vara säker på att du kan köra flera dagar tur o retur utan omladdning.

Tack för info. Blev lite sugen på elbil efter att ha kört ID3 en del på jobbet och jag skulle nog sparat lite pengar på min pendling så det var därför jag kikade lite på blocket. Jag vill ge 200-250000kr för en bil och då var det mest en massa zoe samt Nissan leaf (leaf vill jag inte ha)

Det var nog gen tre jag hittade på blocket den hade i alla fall 52kWh-batteriet och den hade batterihälsa 91%.
Hittade en hemsida som ska va pålitlig där man kunde mata in olika bilar och se hur de klarar sig. ABRP Enligt den skulle en zoe 52kwh (laddad till 90% och 100% fräscht batteri) ha 71% batteri kvar när jag kom till jobbet, Så fram och tillbaka till jobbet två gånger på en laddning.
Testade att mata in lite "extremare" förhållanden -25C samt mycket snö på vägen och att batteriet var degraderat 15% då beräknade den att jag skulle ha 59% laddning kvar vilket gör att jag då behöver ladda varje dag.

Att förlita sig på energisparläge när jag jobbpendlar är nog något jag vill undvika så det låter som att gen 1 och 2 går bort.

Blir nog inte aktuellt förrän typ 2-3 år min nuvarande bil är i rätt bra skick och det går ju fort med elbilar så då finns det nog fler intressanta modeller. Tanken är även att på sikt skaffa hus och då blir ju räckvidds kravet helt annat eftersom jag kan ladda hemma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tack för info.

Vassego!

Citat:

Blir nog inte aktuellt förrän typ 2-3 år min nuvarande bil är i rätt bra skick och det går ju fort med elbilar så då finns det nog fler intressanta modeller.

Åhå! Jo om det är såpass långt fram i tiden så är det ju ingen panik. Som lite dumt nästan att titta på elbil nu om du inte ska handla förrän om kanske 3 år... Då kommer det ju definitivt att finnas bättre små elbilar dessutom - Renault kommer ju ha släppt ersättaren till Zoe vid det laget, om det blir en ny R5 eller vad den nu kommer heta, och det kommer dessutom finnas flera andra nya modeller också, Kinesiska inte minst. Kanske Tesla är på G då också med sin småbil...

Så lycka till, med husköp också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Vassego!

Åhå! Jo om det är såpass långt fram i tiden så är det ju ingen panik. Som lite dumt nästan att titta på elbil nu om du inte ska handla förrän om kanske 3 år... Då kommer det ju definitivt att finnas bättre små elbilar dessutom - Renault kommer ju ha släppt ersättaren till Zoe vid det laget, om det blir en ny R5 eller vad den nu kommer heta, och det kommer dessutom finnas flera andra nya modeller också, Kinesiska inte minst. Kanske Tesla är på G då också med sin småbil...

Så lycka till, med husköp också!

Jo är medveten om att det är tidigt ute. Man vet aldrig vad som händer, oftast har jag inte bilarna så länge som jag planerat. Man blir sugen på något nytt man kanske kraschar in i en get eller vildsvin. Så skadar inte att kolla runt lite då och då.
Fick mest ett ryck att kolla elbil efter att jag kört lite elbil på jobbet. Ville egentligen ha en när jag köpte nuvarande (2019) men fick nöja mig med toyota hybrid.
Nu med min budget känns det i alla fall som att det är smartast att vänta ut komponentbristen så att priserna kan gå ner samt att mer budget modeller hunnit etableras på marknaden. Speciellt eftersom jag inte är i akut behov av att byta bil den är avbetald o klar så lägger undan lite extra varje månad i potten till nästa bil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Några tankar eller tips till blivande ägare?

Har haft min i några månader.
Några saker som har gjort mitt liv bättre med tiden. Höger spak kan du klicka på toppen för att se % av batteriet. Man kan även ställa in bakgrund i display (flera modes). Dock vill jag ha bakgrunden med navigation och då får man enbart den hemska estimeringen med hur många KM man har kvar. Värdelös och skapar stress enligt mig.

Stäng av automatisk helljus när man har ljuset på auto. Den tänder helljuset när det är mörkt på vägarna. Lite störigt bland smågator och man bländar stackars gångtrafikanter.

Annars är jag nöjd med bilen och tror också du kommer bli nöjd! (Förutom ljudsystemet, det är riktig kasst mot min gamla V40)