Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Jag fick som alla andra panik beställa en bil i Måndags.

Har väntat på Ioniq 6 men nu fick det bli en Volvo C40 Ultimate Twin.

Roliga är att trots att bilen är mycket dyrare än min nuvarande Peugeot 508SW GT så blir månadskostnaden lägre och TCO är betydligt lägre.

Care By Volvo där allt ingår verkar ju rätt smidigt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Xc40 ? För fyra mer eller mindre vuxna + packning?
Är den så pass stor? Trodde det var en liten bil.

Är själv i liknande sits, att försöka hitta en elbil som kan ersätta en A6'a som körs ca 1000 mil per år. (Med tfyra personer + packning)
Inte helt lätt att hitta nått som inte kostar skjortan om man letar elbil).

Baksätena i c40 och xc40 är ganska dåliga som du se på videon man sitter väldigt upprätt som inte är så bekvämt på längre resor.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Kollade av nyfikenhet på vad det skulle kosta att teckna ny leasing på Kia Niro EV i detta fall och jag lyckas inte hitta några priser alls

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woaini:

XC40 LITEN???

Kolla in en förstagenerations VW Golf eller Honda Accord... Det är en liten bil! (För att inte tala om första generationens Honda Civic.) XC40 är en stor och rymlig bil, bara gå och ställ dig brevid en för att kolla själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

XC40 LITEN???

Kolla in en förstagenerations VW Golf eller Honda Accord... Det är en liten bil! (För att inte tala om första generationens Honda Civic.) XC40 är en stor och rymlig bil, bara gå och ställ dig brevid en för att kolla själv.

Stor är den. Problemet är att stor inte nödvändigtvis betyder rymlig.

Men det är ganska bra storlek på XC40 tycker jag, även om jag föredrar att inte ha en SUV eller vad man nu ska kalla dem. Mer plats än en Golf är det absolut, både bagage och kupé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

XC40 LITEN???

Det beror ju helt på vilka referensramar man har. Det säger ganska lite att jämföra med första generationen Golf eller Accord, alla bilar i "småbilsklassen" är betydligt större än dessa. Nuvarande Polo är ju bra mycket större än vad ursprungliga Golf var.

För en barnfamilj, eller en familj med 4 mer eller mindre vuxna personer så är en XC40 inte särskilt stor. Visst, den är hög och sånt där, men den är inte särskilt rymlig. Baksätet är trångt och bagageutrymmet relativt litet. Prova packa in packning, barnvagnar, resesängar, leksaker, etc. i en XC40 och kom sedan tillbaka och säg att XC40 är en stor och rymlig bil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Xc40 ? För fyra mer eller mindre vuxna + packning?

Är själv i liknande sits, att försöka hitta en elbil som kan ersätta en A6'a som körs ca 1000 mil per år. (Med tfyra personer + packning)
Inte helt lätt att hitta nått som inte kostar skjortan om man letar elbil).

På med takbox så är du nog i hamn. Blev förvånad själv över hur rymlig den är när jag var iväg och provkörde en. Men för min egna del gick den bort för att den bullrar nå jävulskt med dom där recharge-däcken på vår grova svenska asfalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

På med takbox så är du nog i hamn. Blev förvånad själv över hur rymlig den är när jag var iväg och provkörde en. Men för min egna del gick den bort för att den bullrar nå jävulskt med dom där recharge-däcken på vår grova svenska asfalt.

Verkar som att "recharge-däck" inte är en homogen beteckning. På min första C40 satt Pirellis Scorpion ALL SEASON SF2. Till MY23 har man gjort om hela grejen och det ingår vinterdäck per standard, och man måste göra ett aktivt val för att inte få vinterdäck. Sedan är "Recharge-däcken" numera testvinnande Michelins Cross Climate 2 (SUV). Test-länk

Har för mig att dessa Pirelli-däck var specialutvecklade tillsammans med Volvo och presterade faktiskt ganska bra. Blev förvånad över att man hade bytt. Min upplevelse var att de inte underpresterade nämnvärt mot andra dubbfria vinterdäck jag har kört genom åren (från Continental, Nokian, Bridgestone m.fl.). Men dessa nya från Michelin är i en annan klass. Lågt rullmotstånd och subjektivt tystare än tidigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

XC40 LITEN???

Kallar du XC40 för stor och rymlig så har du inte speciellt stora krav, man får ju inte ens in golfklubborna utan att fälla sätet 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kallar du XC40 för stor och rymlig så har du inte speciellt stora krav, man får ju inte ens in golfklubborna utan att fälla sätet 😉

¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Haha, men resten då?
Iaf jag bär inte och vill ha in vagn också, sen vet jag att det går om lirkar lite.
Men oavsett så kallar jag inte XC40 för stor och rymlig utan mer mellan klass.

Permalänk
Medlem

Här är någon som faktiskt tycks ha läst och förstått vad ARN egentligen beslutade:

https://teknikveckan.se/nej-arn-har-inte-givit-kund-ratt-om-h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Haha, men resten då?
Iaf jag bär inte och vill ha in vagn också, sen vet jag att det går om lirkar lite.
Men oavsett så kallar jag inte XC40 för stor och rymlig utan mer mellan klass.

Nä, det är en liten SUV, en subcompact SUV som ämerikanerna säger. XC60: n är en mellanstor SUV, eller compact SUV.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Föreslår att ni testar för att veta om ni kan sitta bekvämt där bak.

Sen med dragkrok då är det olika kring hur mycket de kan ta dra.

Kan vara så att priserna är högre än senast jag kollade:
ID4
Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5
KIA EV 6
Polestar 2
Tesla MY

Kia EV6 är tyvärr riktigt dålig om man är längre och sitter i baksätet. Tråkigt då den var trevlig o köra annars.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Hmm E-tron facelift? Några tankar?
Om den funkar bra som familjebil och har bra räckvidd kanske det är värt att gå upp i budget (?)

Om man ska vänta in Q6 så verkar man ju få vänta på obestämd tid :/

Permalänk
Medlem

Sjukt vilka priser det har blivit på elbilar som företag och privatleasing sen de tog bort bonusen. ID.4 som privatleasing är ju 8500-10000kr beroende på milen med 0 utrustning. Audi q4 etron 40 med dragkrok och vinterdäck 10500kr på 2000mil.
Jag tror att många kommer att förlänga sina avtal och istället för att byta ut bilar vart tredje år förlänger till var fjärde.
Min id.4 kostar 2400kr mer i månaden nu än i januari, är väldigt mycket mer jag hade behövt köra för att spara i den kostnaden mot en bensin/diesel.
Känns tråkigt för bilvärlden och begagnatmarknaden för elbilar då folk behåller istället för att sälja.
Undra om priserna kommer att sjunka eller hålla sig kvar på samma nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Sjukt vilka priser det har blivit på elbilar som företag och privatleasing sen de tog bort bonusen. ID.4 som privatleasing är ju 8500-10000kr beroende på milen med 0 utrustning. Audi q4 etron 40 med dragkrok och vinterdäck 10500kr på 2000mil.
Jag tror att många kommer att förlänga sina avtal och istället för att byta ut bilar vart tredje år förlänger till var fjärde.
Min id.4 kostar 2400kr mer i månaden nu än i januari, är väldigt mycket mer jag hade behövt köra för att spara i den kostnaden mot en bensin/diesel.
Känns tråkigt för bilvärlden och begagnatmarknaden för elbilar då folk behåller istället för att sälja.

Verkligheten är förstås att det har varit långsiktigt ohållbart med rejält dyra bilar som nästan inte kostar något att leasa. Betänk att många av bilarna är dubbelt så dyra som man normalt har kunnat välja som anställd, räntan har varit obefintlig, subventionen hög och likadant med andrahandsvärdet… I sin visdom tillverkar biltillverkarna dessutom en hög andel toktunga bilar med gigantiska hjul som blir dyra. Volvo slog något slags nytt rekord nyligen med 2,8 ton. Och så klagades det på att svenskarna körde stora bilar förr, vilket betydde en Volvo (ofta kombi) som vägde runt 1,5 ton…

Exakt var marknaden tar vägen återstår nog att se. Vi hamnar kanske i en period av ”kalibrering” där en ny normal nivå söks. Sedan ska man komma ihåg att det fortfarande ofta är svårt att ens få en bil levererad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Hmm E-tron facelift? Några tankar?
Om den funkar bra som familjebil och har bra räckvidd kanske det är värt att gå upp i budget (?)

Om man ska vänta in Q6 så verkar man ju få vänta på obestämd tid :/

Det är en kompetent bil. Gamla var tung och ineffektiv. Effektiviteten ska ha förbättrats men har inte testats (av Björn) än.
Klassen av bil börjar ju bli trång. Snart har vi nytt från Volvo och Polestar. Redan idag finns Nios ES8. Mercedes EQE Suv är presenterad. BYD Tang ("tank" ). BMW iX är en minst lika bekväm och en än mer kompetent elbil. Xpeng kommer med G9 (som verkar vara riktigt fin).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Min pappa ska strax byta förmånsbil igen och nu är det elbilar eller ladd hybrider som gäller. Vilka vettiga bilar rekommendera ni för max 650tkr. Våra krav är att det ska få plats med minst 4 styckena vuxna alla över 180cm och all fyra ska kunna sitta bekvämt under längre färd med packning.

Krav på utrustning
Bra helljus gärna led matrix som på nuvarande Passat
dragkrok
adaptiv farthållare
aktiv lane assist
fyrhjulsdrift
el stollar med minne.

Den här verkar väl ticka alla boxes?

https://onlineshop.drivee.se/privat/product/skywell-et5-elect...

Skywell ET5

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Kia EV6 är tyvärr riktigt dålig om man är längre och sitter i baksätet. Tråkigt då den var trevlig o köra annars.

HUr kan der vara så har inte ioniq 4 väldigt bra ben utrymme dar bak ? Och dessa två bilar är väll i princip identiska ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

HUr kan der vara så har inte ioniq 4 väldigt bra ben utrymme dar bak ? Och dessa två bilar är väll i princip identiska ?

Ingen aning hur Ioniq 4 är. Har bara själv testat Kia EV6, och det var verkligen inte bra höjd i baksätet om man är längre. Man ser dessutom typ ingenting ut ur fönstret om man är längre och sitter där bak hah.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

>Månadskostnaden för privatleasing förutsätter utbetald klimatbonus enligt Transportstyrelsens villkor. Vid förändrad eller utebliven klimatbonus kommer månadskostnaden att förändras.

Så lägg på en 1500-2500kr på månadskostnaden :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Plattformen ja. Sätet bak kan fortfarande vara lägre, hårdare, dåligt utformat, taket kan bara lågt, sitsen för kort osv. Två identiska vardagsrum kan vara olika bekväma och hemtrevliga beroende på vilka möbler man stoppar dit 🙂 har aldrig suttit bak i en EV6 så allt är dock hypotetiskt, men den är ju rätt olik ioniq 5 invändigt.

Permalänk
Inaktiv

fattar inet hur folk här som kör 1000mil per år ens funderar på att leasa en bil för 5-6tusen i månaden, det går aldrig att räkna hem, ni är verkligen grundlurade

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skippy:

jag tankar för 3000kr i månaden i min xc60, kör 1700mil per år, finns ju inte på världskartan att det är lönt att byta till en elbil.

Jag har en total månadskostnad på 4500kr för diesel, försäkring, service och skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

fattar inet hur folk här som kör 1000mil per år ens funderar på att leasa en bil för 5-6tusen i månaden, det går aldrig att räkna hem, ni är verkligen grundlurade

Är det ett krav att det ska gå att räkna hem då? Det är bekvämt att ha bil även om man inte alltid har behovet. Det sjuka är snarare när människor med 50k i månaden leasar bil för 6-8k i månaden och därmed lägger upp till en tredjedel av sin nettolön på bil.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

I många fall hade inte deras alternativa bensinbil kostat speciellt mycket mindre att köpa, i slutändan betalar man nästan samma pengar plus bränsle och skatt för många typer av bilar.

Min i4 är garanterat billigare än motsvarande bensinbilar trots att jag inte kör så mycket.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en Hyundai Kona för 2,5 år sedan. Jag kör nästan 5000 mil om året. Bilen kostar mig ca 5k i månaden med el, service, försäkring osv. Då får jag ett avdrag på skatten med 7708 kr i månaden för milen till och från jobbet. En väldigt förmånlig deal jämfört med disel Volvon jag hade innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

jag tankar för 3000kr i månaden i min xc60, kör 1700mil per år, finns ju inte på världskartan att det är lönt att byta till en elbil.

Jag har en total månadskostnad på 4500kr för diesel, försäkring, service och skatt.

Men vad betalar du för själva bilen? Den är redan avbetald antar jag? Köpt ny eller begagnad? Hur gammal? Vad gav du för den?

Permalänk
Inaktiv

Ja den.är betald käpt för 7år sedan 356k