Anmäl dig till Roborock Challenge!

Varför avskaffas inte ränteavdraget?

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte de här tanken om att om man får skatta på inkomster av kapital måste man få avdrag för förluster av kapital. Så funkar ju generellt inte skatter. Jag betalar skatt på min lön exempelvis, men min arbetsgivare får inte dra av för att hen betalar ut löner utan tvärtom får den också betala en form av skatt proportionerligt mot hur mycket lön de betalar ut. Undantag finns dock i form av stimulanser av specifika saker som RUT, ROT och så.

Inkomst av kapital är en inkomst, man får skatta för den precis som för sina andra inkomster, dock mindre men det är en annan fråga. Ränta är en utgift, men till skillnad från andra utgifter som köp av varor eller tjänster så betalas ingen moms, i övrigt skiljer ju inte ränta från andra utgifter egentligen, mer än att staten står för en del av mina utgifter. Staten ger inte mig pengar för att jag har höga utgifter, eller köper dumma produkter, så länge det inte handlar om utgifter för räntor eller dumma/dåliga investeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte de här tanken om att om man får skatta på inkomster av kapital måste man få avdrag för förluster av kapital. Så funkar ju generellt inte skatter. Jag betalar skatt på min lön exempelvis, men min arbetsgivare får inte dra av för att hen betalar ut löner utan tvärtom får den också betala en form av skatt proportionerligt mot hur mycket lön de betalar ut. Undantag finns dock i form av stimulanser av specifika saker som RUT, ROT och så.

Inkomst av kapital är en inkomst, man får skatta för den precis som för sina andra inkomster, dock mindre men det är en annan fråga. Ränta är en utgift, men till skillnad från andra utgifter som köp av varor eller tjänster så betalas ingen moms, i övrigt skiljer ju inte ränta från andra utgifter egentligen, mer än att staten står för en del av mina utgifter. Staten ger inte mig pengar för att jag har höga utgifter, eller köper dumma produkter, så länge det inte handlar om utgifter för räntor eller dumma/dåliga investeringar.

+1

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan säga såhär. Staten betalar en tredjedel (well det är lite mindre vanligen) av ens räntekostnader.
Det innebär att hushållen har råd att ta större lån.
Låneansökningens villkor sätts nämligen efter betalningsförmåga på räntan. Och eftersom staten står för mellan 20 och 30% av det den betalningsförmågan så gör det både ett tilltänkt lån billigare (mindre tröskel) - och dessutom ökar det taket för hur mycket man får låna.
Det ger ett större utbud av möjliga köpare för alla prisklasser på bostäder.

Grejen är ju den att om staten inte betalat en tredjedel av lånen på alla bostäder så hade folk inte kunnat köpa bostäder för lika mycket. Folk hade antagligen lånat i den utstärckning som gjort att de fått lika höga räntekostnader per månad. Så för gemene man hade utgifterna per månad varit densamma. Men det totala lånet hade varit mindre.

För den enda som vinner på den här snurran i längden är bankerna som lånar ut. Kunderna betalar samma på sin ränta. Men plus 20-30% till från staten nu också. Och med högre totallån.

Den relevanta frågan för just ränteavdraget är om det är så himla smart att stimulera ökad hushållsbelåning - när man samtidigt bromsar hushållens belåning med flera verktyg just för att ökad hushållsbelåning är något man vill hindra.

Precis, och det här är ju problemet. Tar man bort avdraget nu så blir det ju ett glapp för alla som redan köpt. Vilket är många, så man förstår att motståndet är stort.

I min mening får man ju säga att "från datum X tar vi bort avdraget för lån framåt". Men då får man ju en inlåsningseffekt, för eftersom köparna helt plötsligt förlorar 30% avdrag så vill dom ju betala mindre.

Helt enkelt så hade lösningen varit att aldrig införa skiten från första början.

Jag hymlar inte med min egen situation, jag har betalt 30% för mycket, min ekonomi kommer gå åt skogen om avdraget tas bort.

Permalänk
Medlem

Den här tråden hade varit intressant att följa om varje inlägg började med:

Jag har bostadslån: JA / NEJ

Permalänk
Medlem

Min bedömning är att det är av samma anledning som t.ex. Frankrike har väldigt stora bidrag/subventioner till jordbruket:
De som drar nytta av det är en högljudd och lättrörlig väljargrupp som under lång tid har legat och vägt mellan de huvudsakliga politiska alternativen, vilket gör att det är väldigt farligt för en politisk majoritet att göra några större ingrepp här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Men ränteavdraget kan man ju kvitta mot inkomst av tjänst! För alla andra ränteförluster gäller att man bara kan kvitta dem mot kapitalvinster. Det finns ingen sådan symmetri i ränteavdraget.

Vilka är dessa andra ränteförluster du inte kan kvitta mot inkomst?
Det heter inte ränteförlust eller ränteavdrag, det heter underskott av kapital och gäller mig veterligen allt som ger just underskott.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Absolut Jag har bostadslån, som pga ränteavdraget (och bostadsbrist, låga räntor, segregation etc) är större än det annars hade varit. Utan ränteavdraget hade jag ju högst sannolikt kunnat köpa min bostad billigare. Så jag talar ju i egen sak när jag vill att det ska avskaffas men gradvis.

På samma sätt är jag för ett införande av fastighetsskatt. Men gradvis, då avskaffandet sköt värdet uppåt och de som köpt på senare år (främst yngre) skulle få ta nackdelar men inte fördelar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Det finns inga egentliga fördelar med ränteavdraget. Det bidrar till ökad skuldsättning och i slutändan en bostadsbubbla. Inget annat land i EU gynnar ”ägt” boende så mycket som Sverige. Därför vi har de problem vi har nu när räntan sticker iväg mot mer normala nivåer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Precis, och det här är ju problemet. Tar man bort avdraget nu så blir det ju ett glapp för alla som redan köpt. Vilket är många, så man förstår att motståndet är stort.

I min mening får man ju säga att "från datum X tar vi bort avdraget för lån framåt". Men då får man ju en inlåsningseffekt, för eftersom köparna helt plötsligt förlorar 30% avdrag så vill dom ju betala mindre.

Helt enkelt så hade lösningen varit att aldrig införa skiten från första början.

Jag hymlar inte med min egen situation, jag har betalt 30% för mycket, min ekonomi kommer gå åt skogen om avdraget tas bort.

Jag tror inte man kan ta bort det cold turkey nä.
Nedtrappning är väl vägen att gå. Sätt igång för 20 år sedan så är det klart nu. Någon procentenhet lägre eller två per år.
Eller för 10 år sedan iaf.
Eller ja... någon gång iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag har bostadslån iaf. Och studielån.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem

Många boomers i tråden som inte har råd eller disciplin för att spara ihop kontantinsatsen för ett eget boende, det är tydligt det.

Och ja TS, det är helt korrekt att ett avdrag (frånräkning) endast påverkar de som har pengar. Annars finns det liksom inget att dra av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inkomst av kapital är en inkomst, man får skatta för den precis som för sina andra inkomster, dock mindre men det är en annan fråga.

Mindre? Har man t ex skattetabell 33 så krävs det en månadslön på runt 53000 för att man skall komma upp i 30% skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

På samma sätt är jag för ett införande av fastighetsskatt.

Personligen tycker jag att fastighetsskatten är en styggelse som jag hoppas aldrig kommer tillbaka. Det var en väldigt orättvis skatt tycker jag. Det räcker gott med att man köper sin fastighet med skattade pengar och sedan betalar skatt på den eventuella vinsten som uppstår vid en försäljning.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Mindre? Har man t ex skattetabell 33 så krävs det en månadslön på runt 53000 för att man skall komma upp i 30% skatt.

Intressant.
Kan du utveckla med en uträkning som styrker detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av catamaran:

Intressant.
Kan du utveckla med en uträkning som styrker detta.

Behövs ingen uträkning. Räcker att titta i skattetabellen. En lön på 53001 kr ger en skatt på 15802 kr. 15802 / 53001 = 29.8%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Behövs ingen uträkning. Räcker att titta i skattetabellen. En lön på 53001 kr ger en skatt på 15802 kr. 15802 / 53001 = 29.8%.

Ja för arbetsgivaravgiften är såklart inte skatt.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Ja för arbetsgivaravgiften är såklart inte skatt.

Helt korrekt. Den är en avgift.

Edit: En kommentar till ditt ändrade inlägg: Du skiljer fortfarande inte på avgifter och skatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vilka är dessa andra ränteförluster du inte kan kvitta mot inkomst?
Det heter inte ränteförlust eller ränteavdrag, det heter underskott av kapital och gäller mig veterligen allt som ger just underskott.

Korrekt, det gäller för allt underskott av kapital. Man får dra av 30% av ränteutgifter eller annat underskott av kapital upp till 100000kr. Annars är det 21% avdrag (så länge man har någon inbetald skatt att dra av ifrån).

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022....

Har man vinst att kvitta det mot så dras det av först så 100000kr i ränteinkomster och 100000kr i räntekostnader blir 0kr i skatt.

Själv har jag ett tramsigt stort bolån för ett litet radhus som jag nyligen (på toppen av den dopade marknaden, yay) skaffat mig efter en lång tid i hyresrätt. Jag tycker fortfarande principiellt att ränteavdraget ska avskaffas, och fortfarande trappas ner långsamt. Att det inte påbörjades under lågränteperioden vi haft är helt galet...

MEN, om man ska trappa ner ränteavdraget så behöver man också trappa ner andra skatter. Vi behöver inte högre skattetryck i Sverige... T.ex. så skulle man kunna ha ett högt grundavdrag (säg 1 miljon som räknas upp med inflationen) för ISK som är skattefritt så kan alla som klagar på folk som lånar istället för att spara till sitt hus få bättre sparvillkor (och jag med ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Edit: En kommentar till ditt ändrade inlägg: Du skiljer fortfarande inte på avgifter och skatter.

Det finns ingen egentligen skillnad mellan en skatt och en avgift, någon är tvungen att betala den ändå Arbetsgivaravgift kunde likaväl ha kallats för arbetsgivarskatt.

Jag tycker däremot inte att det är viktigt i sammanhanget, för det var inte den diskussionen du ville föra. Du pratade om inkomstskatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Om man avskaffade det, och folk minskade sina lån i motsvarande nivå. Då skulle väl staten fortfarande inte få in dessa pengar?

Dom har väl liksom inte ens funnits från början?

Hur tänker du? Minskar värdet i bostäder kan det bli mindre kapitalvinster, hade det minskat motsvarande 40 miljarder hade folk fått mer än 40 miljarder extra disponibla medel p.g.a. lägre belåning och det kan vi inte riktigt räkna med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

ISK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jo men tjena, typ som den delen av arbetsgivaravgiften som kallas allmän löneavgift, aldrig i livet att det skulle kunna betraktas som en skatt, det finns inga som helst likheter med annan skatt där.

Ränteavdraget får de gärna ta bort. Priserna kan gott få sjunka lite.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Jo men tjena, typ som den delen av arbetsgivaravgiften som kallas allmän löneavgift, aldrig i livet att det skulle kunna betraktas som en skatt, det finns inga som helst likheter med annan skatt där.

Ränteavdraget får de gärna ta bort. Priserna kan gott få sjunka lite.

Varför skulle arbetsgivaravgiften inte kunna betraktas som en skatt? Skatt är ju en tvingande avgift som staten tar in...

En gång i tiden så skulle arbetsgivaravgiften gå helt till pensionsavsättningar, men sen har den ökats mer än vad som betalas in till pension så den fungerar i praktiken som vilken skatt som helst.

Permalänk
Medlem

Ingen politiker skulle ta i detta med tång eftersom de sannolikt inte skulle bli omvalda om de försämrar hushållens ekonomi så pass mycket. Behöver ta hyfsat lång tid för att inte störa marknaden för mycket och NU är fel tidpunkt att rycka det.

Personligen tycker jag det är trevligt eftersom jag får tillbaka lite pengar. Amortera ner till 50% och låt sedan inflation + ränteavdrag äta upp lånet

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är inget motsatsförhållande mellan avgift och skatt om vi kollar på vad definitionen av vad en skatt är, en avgift kan vara en skatt också. Svenska ordboken definierar till och med skatt som: "obligatorisk av­gift till stat eller kommun som kan sägas vara med­borgarnas bi­drag till det all­männa, så att viktiga samhälls­funktioner kan upprätt­hållas".

Kollar vi på vad arbetsgivaravgiften täcker så verkar det helt klart vara något som stämmer in på ovan definition.

Vad gäller ränteavdraget så tycker jag det skall fasas ut men väldigt långsamt för att inte störa ekonomin mer än som krävs, tycker också vi sakta men säkert bör införa krav på att hela bostadslånet skall amorteras på en bestämt tid, säg 40 år.

Permalänk
Medlem

Har bostadslån: Yes!

Önskar att avdraget tas bort successivt över kanske 10 år. Avdrag av denna typ har sin charm när det införs och några år till. Nu har det sedan länge spelat ut sin roll och vi har högst sannolikt högre bostadspriser än vi hade haft utan avdraget.

Jag ser det inte som att jag får några pengar tillbaka eftersom att jag samtidigt fick låna mer pengar när jag köpte bostaden. Ett nollsummespel som bara krånglar till det. Gasa och bromsa samtidigt som någon skrev.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Det är ett AVDRAG på redan betalad skatt.

Yepp. Avdrag är avdrag - och bidrag är bidrag.

Skrivet av Massy:

Pengarna som blir över för den som får avdraget spenderas därmed troligen på något annat vis vilket inbringar moms etc..

De här gäller visserligen lika mycket för ränteavdraget som för cykelbidraget. I båda fallen betalar staten ens konsumtion med insamlade skattepengar - vilket frigör med i plånboken för annan spendering.

Skrivet av Massy:

Alltså kostar det ingen någonting. Det är en förlorad inkomst som är mindre än vad som påstås.

Det är väl här jag tycker det är relevant att förstå att för statens utgifter skiljer det inte sig. Skulle man göra om ränteavdraget till ett räntebidrag så innebär det ingen skillnad i statens hantering. Man behöver oavsett samla in 40 miljarder i skatt.
Och sedan betalar staten ut pengar till folk. Staten behöver få in intäkter i skattekassan för att betala ränteersättningen oavsett vad den kallas.
Så det kostar staten lika mycket/lika lite oavsett om det är idag eller om man skulle göra om det till ett bidrag. Intäkter och utgifter på den fronten skulle se likadana ut.
Och i båda fallen kommer den som får räntorna betalda att få mer kapital över - så att man kan ta ännu högre lån eller köpa andra grejer.

Jag håller gärna isär ordvalen. Avdrag ska inte kallas bidrag. Så ja - ränteavdraget är helt klart ett avdrag.

Men just funktionen att staten har en utgift som går till att betala räntor - det gäller ju oavsett om man utformar det som ett bidrag eller som ett avdrag. Så jag är inte med på delen att det inte skulle kosta något.
I praktiken lägger staten in 40 miljarder i räntor i nuläget. Hade de inte gjort detta så hade de inte haft den utgiftsposten i statens balansräkning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Beskattas med 30 % av schablonintäkten, vilket även gäller kapitalförsäkringar som är en äldre företeelse. Som jag redan påpekat i en annan tråd beskattas hela värdet, varav följer att skatten både kan bli hög och låg relativt vanlig depå e dyl. Staten får också in pengar löpande, oavsett om värdet går upp eller ned, så det är lite som de numera populära prenumerationerna på allt och hans mormor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Använder du ISK istället för ett bankkonto för ditt sparande?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Beskattas med 30 % av schablonintäkten, vilket även gäller kapitalförsäkringar som är en äldre företeelse. Som jag redan påpekat i en annan tråd beskattas hela värdet, varav följer att skatten både kan bli hög och låg relativt vanlig depå e dyl. Staten får också in pengar löpande, oavsett om värdet går upp eller ned, så det är lite som de numera populära prenumerationerna på allt och hans mormor.

Jo, och schablonintäkten lär väl gå upp nu med räntorna (dock är den fortfarande 1,25% för 2022), men fortfarande väldigt fördelaktigt speciellt om man inte är helt inkompetent när det gäller sina investeringar. 1,25% schablonintäkt ger ju en skatt på knappt 0,42% på snittsumman på ens ISK. Alltså tjänar du på att ha ett ISK om du får bättre avkastning än 1,25% på ditt kapital, jämfört med om du hade betalat 30% på avkastningen.