När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Installera lite tillägg så funkar den bättre, kan rekommendera jämställdhet 1.0. Utöver att koka riset så servar den numer sin egen bil med byte av olja och diverse filter. Byter däck och gör massor av andra saker. Så sök upp lite tillägg så blir livet enklare

Min (vår) riskokare är av märket Zojirushi, ett japanskt märke och den bara kokar ris och en del andra maträtter.
Min fru är också från Japan men en livs levande människa. Vår riskokare har ingenting med jämställdhet att göra.
Men min fru har det. Hon har bestämda åsikter i sådana frågor och bestämmer väsentligt mycket mer än vad riskokaren gör. Den bestämmer bara när riset (eller annan mat) är färdigt.

En liten, ganska rolig, historia (kanske i ämnet jämställdhet):
En av våra tre söner frågade när han var i 7-årsåldern (de är alla numera vuxna och sedan länge utflugna) varför barn inte fick bestämma.
Jag berättade för honom, mycket pedagogiskt, om att vuxna har mer livserfarenhet och bättre kan förstå konskvenserna av beslut, m.m.,
och alla barnen lyssnade noga. Jag avslutade med att "alltså är det så att innan ni är tillräckligt vuxna så bestämmer jag".
Han satt länge med huvudet på sned och funderade och sen sa han: "Men pappa, du får väl bara bestämma när du tycker som mamma?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

I mitt fall ex har jag bara 2 plattor och en riskokare är då övervärderligt.
Sen äter jag ibland ris på morgonen, och ställer då timern så det är färdigt när jag vaknar.

Vissa gillar kaffedoften när de vaknar på morgonen, jag älskar doften av nykokt ris när man vaknar

Men nej, man kan göra precis lika bra ris med kastrull.
Sen förutsätter jag när vi pratar bra ris vi inte pratar om skit som uncle bens och sådant som man sett nämnas här ibland

Har 4 plattor men använder kanske 1-2 som mest, inget som en kokare ersätter. Men blir nyfiken, ditt argument att du vill ha ris till frukost?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Har 4 plattor men använder kanske 1-2 som mest, inget som en kokare ersätter. Men blir nyfiken, ditt argument att du vill ha ris till frukost?

Jag har flera vänner från Japan, Kina och även ett par från Mellanöstern som alla vill ha ris när de äter frukost. På mina resor i Japan har det alltid funnits ris på frukostbordet när jag bott på ryokan (japanskt värdshus). Där fanns en massa annat också som vi inte tycker är frukostmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag har flera vänner från Japan, Kina och även ett par från Mellanöstern som alla vill ha ris när de äter frukost. På mina resor i Japan har det alltid funnits ris på frukostbordet när jag bott på ryokan (japanskt värdshus). Där fanns en massa annat också som vi inte tycker är frukostmat.

Man kan nog ha det mesta på frukostbordet, ris för frukost är nog inte vanligt här hos oss.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Min (vår) riskokare är av märket Zojirushi, ett japanskt märke och den bara kokar ris och en del andra maträtter.
Min fru är också från Japan men en livs levande människa. Vår riskokare har ingenting med jämställdhet att göra.
Men min fru har det. Hon har bestämda åsikter i sådana frågor och bestämmer väsentligt mycket mer än vad riskokaren gör. Den bestämmer bara när riset (eller annan mat) är färdigt.

En liten, ganska rolig, historia (kanske i ämnet jämställdhet):
En av våra tre söner frågade när han var i 7-årsåldern (de är alla numera vuxna och sedan länge utflugna) varför barn inte fick bestämma.
Jag berättade för honom, mycket pedagogiskt, om att vuxna har mer livserfarenhet och bättre kan förstå konskvenserna av beslut, m.m.,
och alla barnen lyssnade noga. Jag avslutade med att "alltså är det så att innan ni är tillräckligt vuxna så bestämmer jag".
Han satt länge med huvudet på sned och funderade och sen sa han: "Men pappa, du får väl bara bestämma när du tycker som mamma?"

Din son visste att du var lite tofflad 😉
Min riskokare är helt enkelt en flickvän med vissa appar installerade för mer funktionalitet 🙂

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

1 platta? Äter du bara nudlar lr

Jag bodde i Japan i 2 år där jag vande mig att äta mer traditionell Japansk frukost (På ställena jag bodde så hade en hel sådan frukost), finns ingen bättre start på dagen, och så gott och äta en sådan frukost jämfört med skit som bröd, flingor osv.
Sen orkar jag inte göra det varje dag såklart :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

1 platta? Äter du bara nudlar lr

Jag bodde i Japan i 2 år där jag vande mig att äta mer traditionell Japansk frukost (På ställena jag bodde så hade en hel sådan frukost), finns ingen bättre start på dagen, och så gott och äta en sådan frukost jämfört med skit som bröd, flingor osv.
Sen orkar jag inte göra det varje dag såklart :>

Där ser man, ja man kanske skulle ta och testa det någon gång och inte vara så bångstyrig av mig hehe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på vad man skall köpa för riskokare? Budget c:a 2500-3000 är helt ok
Denna?
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0849QTT66/ref=ppx_yo_d...

Värt att gå upp i pris till en Zojirushi?
https://www.amazon.se/-/en/dp/B01EVHWNVG/ref=sr_1_6?crid=3CH9...

Kan tänka mig lägga pengarna på den dyrare om det är en betydligt bättre kokare

Edit: Ser att kapaciteten på dem är vitt skild, men borde räcka med "3 cups" som Zojin har.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Någon som har tips på vad man skall köpa för riskokare? Budget c:a 2500-3000 är helt ok
Denna?

Edit: Ser att kapaciteten på dem är vitt skild, men borde räcka med "3 cups" som Zojin har.

Personligen undviker jag gärna teflon, så Yum Asia tycker jag är att föredra. Äger inte en Bamboo (har en Fuji), men baserat på vad ägare av Bamboon tidigare skrivit i denna tråd så tror jag du blir mer än nöjd med den. Zojirushi har funnits längre och har alltid varit pålitliga. Dessutom spelar de en fin liten trudelutt i slutet av kokningarna. 😉

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Personligen undviker jag gärna teflon, så Yum Asia tycker jag är att föredra. Äger inte en Bamboo (har en Fuji), men baserat på vad ägare av Bamboon tidigare skrivit i denna tråd så tror jag du blir mer än nöjd med den. Zojirushi har funnits längre och har alltid varit pålitliga. Dessutom spelar de en fin liten trudelutt i slutet av kokningarna. 😉

Bägge är bra, men Zojin är ju belagd med en variant av teflon. Eftersom det är en variant av fluororganisk förening så går det fetbort. Klororganiska kemiska föreningar ska man också vara misstänksam emot. Inget att invända annars mot nån av maskinerna.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Denna?

Jag har en gammal Zojirushi och är nöjd med den men skulle jag köpa en riskokare idag blev det en Bamboo om jag behövde mer än 4 koppar eller en Fuji om 4 koppar räcker. I vilket fall som helst skulle det bli keramisk skål för hälsosam non-stick och induktion för jämn värmefördelning. Troligen hade jag valt Fuji i din sits. Förutsatt att @Quenya och andra med en Fuji tycker den är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag har en gammal Zojirushi och är nöjd med den men skulle jag köpa en riskokare idag blev det en Bamboo om jag behövde mer än 4 koppar eller en Fuji om 4 koppar räcker. I vilket fall som helst skulle det bli keramisk skål för hälsosam non-stick och induktion för jämn värmefördelning. Troligen hade jag valt Fuji i din sits. Förutsatt att @Quenya och andra med en Fuji tycker den är bra.

Kortfattat: Jag är absolut nöjd. 👍

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Kortfattat: Jag är absolut nöjd. 👍

Modell? 😊

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Också toknöjd med min Fuji. Enbart gjort jasminris och sushiris så kan inte uttala mig om övriga funktioner.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Modell? 😊

Yum Asia Fuji.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

An fråga till alla Riskokarfantaster här.
Har snöat in mig på Havreris och tycker det är väldigt gott, men undrar om någon vet om man kan koka det i en "smart" riskokare eller om man måste fortsätta att göra det på spisen enligt instruktionerna på lådan?

Permalänk
Medlem

Har en Tristar riskokare som alltid bränner riset i botten. Har den gjort sitt tro? Finns det någon annan som inte kostar allt för mycket som kan rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Vad för märken ska man ens kolla efter när det kommer till riskokare? Jag har försökt kolla på dem som säljs i svenska butiker men i recensioner så verkar många klaga på att det mest blir bränt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad för märken ska man ens kolla efter när det kommer till riskokare? Jag har försökt kolla på dem som säljs i svenska butiker men i recensioner så verkar många klaga på att det mest blir bränt.

Saknar de teflon i byttan så blir det bränt. De svenska riskokarna för några hundralappar är allmänt skit. Har en importerad Panasonic som hållit i +15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Sant att de svenska riskokarna är skräp (personlig åsikt).
Köp någon av de mest populära riskokarna från Yum Asia - Bamboo, Sakura eller Panda, beroende på vilken kapacitet du behöver. Alla tre är bra och skulle du vara ute efter en ännu mindre finns det en ganska ny som heter Tsuki, ser ut som en lillasyster till Fuji (som inte säljs längre).
Själv har jag en Zojirushi som har mer än 20 år på nacken och fortfarande fungerar näst intill perfekt. Backupbatteriet har tagit slut och det är ett elände att byta batteri så när det vankas ris sätter jag på den så den får starta klockan och stabiliseras innan jag startar riskoket. Lite omständligt men det går tills något mer lägger av och då blir det troligen en Bamboo, en Sakura eller en Panda från Yum Asia.

Tips även till @addictyo

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Köp någon av de mest populära riskokarna från Yum Asia - Bamboo, Sakura eller Panda, beroende på vilken kapacitet du behöver. Alla tre är bra och skulle du vara ute efter en ännu mindre finns det en ganska ny som heter Tsuki, ser ut som en lillasyster till Fuji (som inte säljs längre).
Själv har jag en Zojirushi som har mer än 20 år på nacken och fortfarande fungerar näst intill perfekt. Backupbatteriet har tagit slut och det är ett elände att byta batteri så när det vankas ris sätter jag på den så den får starta klockan och stabiliseras innan jag startar riskoket. Lite omständligt men det går tills något mer lägger av och då blir det troligen en Bamboo, en Sakura eller en Panda från Yum Asia.

Tips även till @addictyo

Fantastiskt svar! Tusen tack!
Vi är ett hushåll med tre personer (2 vuxna, 1 barn) och jag gör sällan mer än 4dl ris (okokt).
Jag är däremot lite intresserad av modellerna som låter en långkoka. Är det någon av de ovan du skulle rekommendera då eller går alla bra för det med?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vi är ett hushåll med tre personer (2 vuxna, 1 barn) och jag gör sällan mer än 4dl ris (okokt).
Jag är däremot lite intresserad av modellerna som låter en långkoka. Är det någon av de ovan du skulle rekommendera då eller går alla bra för det med?

Bättre att låta den frågan gå till SweC-medlemmar som har någon av de modellerna. Jag kan bara läsa mig till att det finns "multi-cooker"-funktioner, inklusive slow-cook och att de kan fungera som bakmaskiner. Har aldrig använt någon av de föreslagna modellerna men vet från forumet att de är populära och att de har bra omdömen från kunderna.

EDIT: Även den minsta (Tsuki) är stor nog för 4 dl torrt ris, 2,5 cups är ju strax under 6 dl men familjer har ju en tendens att växa när man gillar varandra så en lite större kanske är bättre. Dessutom använder jag alltid japanskt ris som man måste skölja innan kok. Mycket bättre smak och konsistens enligt min mening. Min son satsade på en one-pot (minns inte märket) men risfunktionen "funkar men men ..." enligt honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad jag förstår så kan väl alla tre från Yum Asia köra slow cook. Jag har själv en Bamboo och den är lite stor för min lilla familj (två vuxna och 1 barn). Fördelen med storleken är att du får okej med plats när du kör slow cook. Ofta tar ju en gryta eller liknande lite mer plats än ris. Du kanske även vill ånga ovanför i korgen och då är det också bra med lite extra plats.

Sakuran är väl bara en enklare variant än Bamboo. Båda har lika stor kapacitet.

Jag är iaf väldigt nöjd med min Bamboo.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Barn växer fort och kan ha stor aptit. Skulle satsa på minst kapacitet på minst 4 koppar så har du marginal mot rissorter som kräver lite mer utrymme, kanske lite annan matlagning eller någon gäst.

Edit: Pandan med 3,5 cup räcker nog den med om du vet att ni sällan har gäster eller sällan äter matlåda.

Har själv Zojurushi 5,5 cup som känns alldeles lagom för 2 vuxna + 2 barn (små men stora i aptitet), några få gäster eller någon/några matlådor.

Skrivet av serafim:

EDIT: Även den minsta (Tsuki) är stor nog för 4 dl torrt ris, 2,5 cups är ju strax under 6 dl 4,5 dl men familjer har ju en tendens att växa när man gillar varandra så en lite större kanske är bättre.

Rättat då du troligtvis blandat ihop amerikans cup (2,4 dl) med rice cup (1,8 dl).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Barn växer fort och kan ha stor aptit. Skulle satsa på minst kapacitet på minst 4 koppar så har du marginal mot rissorter som kräver lite mer utrymme, kanske lite annan matlagning eller någon gäst.

Edit: Pandan med 3,5 cup räcker nog den med om du vet att ni sällan har gäster eller sällan äter matlåda.

Har själv Zojurushi 5,5 cup som känns alldeles lagom för 2 vuxna + 2 barn (små men stora i aptitet), några få gäster eller någon/några matlådor.

Rättat då du troligtvis blandat ihop amerikans cup (2,4 dl) med rice cup (1,8 dl).

Sant! Oerhört genant då jag ju egentligen vet, däremot vet jag inte vad jag ska skylla på.
Vet inte om jag vågar rätta dig då du troligen har en Zojirushi och inte en Zojurushi, men det kanske finns ...

Permalänk
Skrivet av serafim:

Tips även till @addictyo

Ofta Fujin inte säljs längre. Jag har en sådan och är väldigt nöjd med den, uppgraderade från en Panda!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha nya generationens riskokare men inte lätt o få tag på i EU version tyvärr.
https://www.zojirushi.com/app/product/nwjec

Finns fler modeller i Japan med denna typen.
https://www.zojirushi.co.jp/syohin/rice/?bid=t1

Permalänk

Tror Yum-asia är din bästa vän för att importera Zojirushis, om dessa är nya kommer de säkert upp på deras sida tids nog. De brukar vara väldigt hjälpsamma om du kontaktar dem, med.

För övrigt tror jag inte Yum Asias egna märken är nämnvärt sämre än Zojirushis. Speciellt inte Fuji eller Bamboo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag skulle vilja ha nya generationens riskokare men inte lätt o få tag på i EU version tyvärr.
https://www.zojirushi.com/app/product/nwjec

Finns fler modeller i Japan med denna typen.
https://www.zojirushi.co.jp/syohin/rice/?bid=t1

Känner mig skeptisk när det kommer till AI-riskokare. Hur kan den ens mäta resultatet för förbättring? Kräver den kanske Internet-anslutning för att funktionen ska fungera?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det har säkert besvarats minst fem gånger i tråden redan, men vad kan en riskokare göra som min lilla kastrull inte kan göra?