Anmäl dig till Roborock Challenge!

Varför avskaffas inte ränteavdraget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Använder du ISK istället för ett bankkonto för ditt sparande?

Ja... nej. Mitt sparande är utspritt och ISK var en viktig del av det. Sen drog jag mig den mesta spekuleringen när marknaden blev mer osäker, vilket i efterhand inte var ett bra beslut, men när det stabiliserar sig lite mer så kommer jag ju att gå tillbaka dit med mitt mer långsiktiga sparande.

Permalänk
Medlem

Folk var värde ligger i dess arbetskraft vill ha höga räntor (låg inflation) så allt blir billigt.
Folk var värde ligger i dess tillgångar vill ha låga räntor (billiga lån som äts bort av hög inflation, tillgångar i bubbla).

I stort sätt ung vs gammal.
OMXSTO:OMXS30/ECONOMICS:SEM2
Allt är en ponzi, inte konstigt att ungdomar <30 bor hemma - vi har inte tillräckligt av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men just funktionen att staten har en utgift som går till att betala räntor - det gäller ju oavsett om man utformar det som ett bidrag eller som ett avdrag. Så jag är inte med på delen att det inte skulle kosta något.
I praktiken lägger staten in 40 miljarder i räntor i nuläget. Hade de inte gjort detta så hade de inte haft den utgiftsposten i statens balansräkning.

För att du konstant ignorerar att det finns motsvarande inkomst.
För att någon ska kunna göra avdrag för räntan måste någon annan betala in samma summa i skatt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Något säger mig att det är samma personer som gärna kallar arbetsgivaravgiften för skatt som också är väldigt noga med att hålla isär avdrag och bidrag. funny how that works

hela diskussionen om "självfinansierande" och vad det kallats är helt irrelevant. Det enda relevanta är effekterna och de är fan 'skrivna på väggen' om det nu är ett svenskt uttryck.

Kan inte ni som babblar om självfinansiering och vad vi skall kalla denna subventionering av lån istället argumentera för vilka bra effekter det har på samhället och ekonomin i nuläget? Föreställ er att vi inte haft något ränteavdrag idag, vad är argumenten för att införa det?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

För att någon ska kunna göra avdrag för räntan måste någon annan betala in samma summa i skatt.

Nja, stater kan till skillnad från oss andra skapa pengar från inget. Det kan skapa andra problem (inflation och sänkt kreditbetyg) om man gör det, beroende på utsträckning och så förstås, men hur relaterade de problemen är till "sedelpressen" eller i vilken utsträckning man kan trycka nya pengar utan att påverka varierar beroende på vem man frågar.

Men bortsett från det så är det ju så ekonomi fungerar, för att betala ut pengar behöver man få in pengar. Hade staten tagit bort ränteavdraget så hade de haft i runda slängar 40 miljarder mer att lägga på annat nästa år (utan att trycka mer pengar). Man kan förstås spekulera i att det också hade inneburit minskade skatteintäkter, pengarna går ju till viss del till konsumtion som förstås ger intäkter tillbaka till staten, men det gäller ju mer eller mindre lika mycket om staten hade lagt de pengarna på andra saker istället.

Men inkomsten du pratar om är ju inte direkt relaterad till avdraget. Tar man bort detta avdrag så minskar inte skatteintäkterna mer än förstås de från den konsumtion som dessa avdragspengar hade gått till annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror inte man kan ta bort det cold turkey nä.
Nedtrappning är väl vägen att gå. Sätt igång för 20 år sedan så är det klart nu. Någon procentenhet lägre eller två per år.
Eller för 10 år sedan iaf.
Eller ja... någon gång iaf.

Problemet är väl att hur man än gör det så lär värdet på bostäderna minska eftersom marknaden kommer räkna med att vad folk kommer beviljas i lån kommer sjunka med (vad nu dessa 30% motsvarar) i slutändan?

Jag är dåligt påläst och inte ekonom, så jag kanske tänker fel här?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Frågan jag tog upp handlade ju om vad det kostar staten. Kostar ränteavdraget staten något. Och det gör det faktiskt i kalkylen över hur mycket skatt som kommer in - och hur utgifterna ser ut.
Det här blir en utgift för staten som är lika stor oavsett om den betalas ut som avdrag eller som bidrag. Skulle man föra in denna idag så kommer intäkterna vara oförändrade - men det skulle finnas en ny utgiftspost i statens budget.
I båda fallen behöver den finnas med i balansräkningen och den påverkar faktiskt statens kalkyl på samma sätt.

Görs avdraget om till ett bidrag så ändrar det ju inte på kalkylen - utan det blir faktiskt lika mycket som ska in först - och lika mycket som ska ut i ett senare skede.
Märk väl att ränteavdraget i nuvarande form inte minskar avgiften på själva räntefakturan. Istället samlar staten in skatt från andra ställen - och så betalar staten ut det här från statskassan vid årets slut. Förfarandet är likadant som för cykeln.

Så för statens räkenskaper är det inte så mycket skillnad om de betalar räntor med insamlad skatt i form av bidrag eller om de gör det i form av avdrag.

Det relevanta är att för staten så behöver den utgiften täckas med skatteintäkter i båda fallen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är väl att hur man än gör det så lär värdet på bostäderna minska eftersom marknaden kommer räkna med att vad folk kommer beviljas i lån kommer sjunka med (vad nu dessa 30% motsvarar) i slutändan?

Jo, men det är poängen. Bostadspriserna idag är extremt höga och mycket beror det på diverse stimulanser, och förstås extremt låga räntor vilket också är en form av stimulans. Men det är ju en svår balansgång. Ingen (well, ingen som äger sin bostad i alla fall) vill ju att bostadspriserna ska krascha utan snarare sakta gå neråt mot mer normala nivåer. Att ta bort ränteavdraget, gärna med långsam nedtrappning, hade kunnat hjälpa med det. Samtidigt är ju räntorna kraftigt på väg uppåt nu så det drar ju ner priserna också, och där är ju taket mycket högre liksom, så risken att marknaden kraschar är mycket större. Hade man trappat ned ränteavdraget när räntan var max tre procent så hade det inte svidit så mycket då förstås, men nu när kostnaderna redan ökar kraftigt för många belånade så är det svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, och schablonintäkten lär väl gå upp nu med räntorna (dock är den fortfarande 1,25% för 2022), men fortfarande väldigt fördelaktigt speciellt om man inte är helt inkompetent när det gäller sina investeringar. 1,25% schablonintäkt ger ju en skatt på knappt 0,42% på snittsumman på ens ISK. Alltså tjänar du på att ha ett ISK om du får bättre avkastning än 1,25% på ditt kapital, jämfört med om du hade betalat 30% på avkastningen.

Det är 1,25 % som lägst men skatten beräknas genom att addera 1% på det. Så 2,25%*30%=0,675%.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Aaa det stämmer. More or less. Hur utfallet blir exakt är svårt att säga. Men ja, ränteavdraget bidrar rimligen till ökade priser. Tar man bort det så borde det ge utslag på slutpriserna.
Sedan är frågan om huspriserna kommer fortsätta stiga ändå - men långsammare med mindre räntebidrag. Eller om prisläget stagnerar.
Med en inflation på 2% så kommer folks löner öka över tid vilket rimligen trycker upp priserna för allt - även huspriser framöver. Så jag tror inte vi kommer se 30% lägre priser än idag om 20 år om vi tar bort ränteavdraget över den tidsperioden.
Jag tror väl snarare att ökningen kommer sakta in - men fortsätta uppåt ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, stater kan till skillnad från oss andra skapa pengar från inget.

Det är en vanlig missuppfattning. Det är huvudsakligen privata banker som skapar pengar från tomma intet och det sker när man tar lån. När du lånar en miljon till ett hus så skapar banken de pengarna från tom luft och balanserar beloppet mot din skuld. Samma om du handlar på avbetalning osv.

Så det är egentligen "vi andra" som skapar pengar från inget, inte staten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 0cool:

Det är en vanlig missuppfattning. Det är huvudsakligen privata banker som skapar pengar från tomma intet och det sker när man tar lån. När du lånar en miljon till ett hus så skapar banken de pengarna från tom luft och balanserar beloppet mot din skuld. Samma om du handlar på avbetalning osv.

Bör väl tilläggast att bankerna inte förbeållslöst kan skapa pengar. Antingen har banken eget kapital (folks pengar på konton) och andra tillgångar. Dessa kan de i sin tur låna ut som då blir till ett lån för någon.

Har banken inte täckning från eget kapital för att göra ett nytt lån så kan de trolla fram mer pengar. Men det här innebär att de tar motsvarande lån hos riksbanken (eller så lånar de från en annan bank eller en annan stat). Så bankerna har inte bara gjort pengarna riktigt utan även för bankernas del handlar det om att de tar motsvarande lån hos någon annan.

De som kan skapa pengar är riksbanken. De skapar pengar - och lånar ut dem. Till banker och till staten (i form av att de köper riksobligationer från riksgälden). Men varken stat eller banker får alltså pengarna utan det är lån som ska betalas.

Då kan man såklart säga att det är staten som skapar pengarna. För riksbanken är ju statligt. Men ja - staten får som sagt inte pengarna heller utan riksgälden kan låna pengar från riksbanken.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Det är 1,25 % som lägst men skatten beräknas genom att addera 1% på det. Så 2,25%*30%=0,675%.

Ja ok, då behöver man en avkastning på 2,25% för att det ska löna sig med ISK. Men det är ju fortfarande väldigt lågt.

Skrivet av Söderbäck:

Aaa det stämmer. More or less. Hur utfallet blir exakt är svårt att säga. Men ja, ränteavdraget bidrar rimligen till ökade priser. Tar man bort det så borde det ge utslag på slutpriserna.
Sedan är frågan om huspriserna kommer fortsätta stiga ändå - men långsammare med mindre räntebidrag. Eller om prisläget stagnerar.
Med en inflation på 2% så kommer folks löner öka över tid vilket rimligen trycker upp priserna för allt - även huspriser framöver. Så jag tror inte vi kommer se 30% lägre priser än idag om 20 år om vi tar bort ränteavdraget över den tidsperioden.
Jag tror väl snarare att ökningen kommer sakta in - men fortsätta uppåt ändå.

Jo man får ju ta med köpkraften eller lönerna eller så i sina beräkningar. Hur många årslöner är det rimligt att lägga på sin bostad exempelvis? Nu med en så lång period av väldigt låga räntor så har det ju ökat kraftigt, så när räntorna nu sakta segar sig upp så måste priserna ju rimligtvis gå nedåt, i antal årslöner för en bostad alltså.

Min farsa köpte (ensam) ett hus tidigt nittiotal exempelvis, han hade väl en inkomst på runt 20K i månaden då och huset kostade 475K, så två årslöner. Räntan då var förstås bra mycket högre än idag, men jag tror han fick betala någonstans mellan 5,5 och 7 procent (olika lån med olika bindning och så). Idag kostar samma hus någonstans runt 5 miljoner, vilket är runt tio årslöner för en tjänsteman på den nivån som han var då. Och det handlar inte så mycket om att området har blivit mer centralt relativt då eller liknande för det både är och var väldigt lantligt, med eget vatten, egen avloppstank, en halvtimme promenad till närmaste buss och så, även om det hör till Göteborgs kommun. Eller ett annat exempel är ett radhus i närheten av där jag bor, det är mer centralt och dyrare men priserna har ju gått upp ungefär likvärdigt. På tidigt nittiotal kostade ett radhus här inte en miljon, kanske 800K. Ungefär två årslöner för en familj med två arbetande då. Dessa radhus toppade över tolv miljoner men har nu landat i drygt tio, så för en familj med två löner på 500K är det tio årslöner. En femfaldig ökning av priset relativt lönen. Det är inte hållbara priser, och framför allt är det inte hållbart ifall de ska öka på liknande sätt de kommande 30 åren också. Hur många kan köpa ett hus som kostar 50 gånger ens årsinkomst? Det betyder ju att en ränta på två procent är hela ens inkomst, före skatt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Triffid:

Kan inte ni som babblar om självfinansiering och vad vi skall kalla denna subventionering av lån istället argumentera för vilka bra effekter det har på samhället och ekonomin i nuläget? Föreställ er att vi inte haft något ränteavdrag idag, vad är argumenten för att införa det?

Klokt!

Ja jag har nämnt det snabbt innan. Ränteavdraget infördes för att vi i Sverige var väldigt lågt belånade. Räntorna var så höga att man inte ville låna pengar helt enkelt. Både hushåll och företag hade dyra lånevillkor och det ger lägre belåningsgrad.

Det staten då gjorde var att införa ett smörjmedel. Om staten betalar en andel av räntorna för lånen så kommer folk kunna låna mer. Det frigör mer kapital i systemet.

Så det här sattes in för att öka belåningsgraden i samhället. Det här var i en annan tid med andra förutsättningar.
Nu däremot - nu har vi ett samhälle med hög belåningsgrad.
Den är så hög att man från statligt håll bromsar utlåningen. Det här görs med lånetak och amorteringskrav.
Så i nuläget vill man inte längre stimulera högre belåning längre. Bostadsmarknadens priser har ökat mycket snabbare än hushållens inkomster i väldans massa år.
Så det är alltså inte längre av intresse att stimulera ökad belåning i samhället.

I dagsläget skulle man alltså inte införa verktyg för att stimulera belåningen ytterligare. Ränteavdraget skulle inte sättas in idag. Man vill inte ha den typen av stimulans helt enkelt i ekonomin i nuläget.

Anledningen att ränteavdraget är kvar handlar istället om att politiker kommer förlora inflytande och val om man tar bort ränteavdraget. Det handlar alltså mindre om en önskad funktion och mer om politisk taktik att vi inte har tagit tag i problemet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0cool:

Nja jag är medveten om det. Men det är ju inte något bankerna kan göra hur de vill utan det är ju med/tack vare riksbanken och/eller statens garantier och regler.

Bankerna måste ju ha en viss täckning för sitt utlånade kapital, jag tror det är en procent nu, så en bank som har hundra miljoner insatt på sina kunders konton och/eller i eget kapital kan långa ut tio miljarder, men de får ju betala för detta till riksbanken enligt dess ränta. Sen skyddas bankerna av "statens inkasso" kronofogden, så risken att bli av med pengarna är väldigt låg, och kundernas pengar skyddas av den statliga insättningsgarantin och förstås de statliga räddningspaket som kommer om det börjar gå utför, vilket gör att de inte behöver kalkylera så mycket på risken att banken går under utan kan spekulera ganska vilt. Att driva bank är en ganska lukrativ bransch, speciellt när staten täcker upp riskerna.

Det är ena delen. Men staten kan också "trycka pengar" mer direkt genom att gå med underskott i sin budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men inkomsten du pratar om är ju inte direkt relaterad till avdraget. Tar man bort detta avdrag så minskar inte skatteintäkterna mer än förstås de från den konsumtion som dessa avdragspengar hade gått till annars.

Givetvis är den direkt relaterad till avdraget.
Någon lånar ut pengar och betalar in skatt, någon annan lånar pengar och gör avdrag på samma summa som den förste betalade in i skatt.
Det är 1:1 förhållande oavsett hur mycket ekonomi-voodoo man försöker beskriva det med.

Skrivet av Söderbäck:

Frågan jag tog upp handlade ju om vad det kostar staten.

Se ovan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Givetvis är den direkt relaterad till avdraget.
Någon lånar ut pengar och betalar in skatt, någon annan lånar pengar och gör avdrag på samma summa som den förste betalade in i skatt.
Det är 1:1 förhållande oavsett hur mycket ekonomi-voodoo man försöker beskriva det med.

Se ovan.

Så menar du att mängden ränta som betalas av konsumenter alltid motsvaras exakt av ränta som konsumenter får? För de har inget med varandra att göra. Hushållen har skulder som är många gånger högre än vad hushållen har sparat i pengar på banken, i fonder eller så. Så det är inte 1:1, inte i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

På tidigt nittiotal kostade ett radhus här inte en miljon, kanske 800K. Ungefär två årslöner för en familj med två arbetande då. Dessa radhus toppade över tolv miljoner men har nu landat i drygt tio, så för en familj med två löner på 500K är det tio årslöner. En femfaldig ökning av priset relativt lönen. Det är inte hållbara priser, och framför allt är det inte hållbart ifall de ska öka på liknande sätt de kommande 30 åren också. Hur många kan köpa ett hus som kostar 50 gånger ens årsinkomst? Det betyder ju att en ränta på två procent är hela ens inkomst, före skatt.

M2 är väl också ca 9x större, så det är snarare lönen som inte har ökat.
Med andra ord endast värderingen har ökat, inte värdet så mycket som andel av alla kroner (och kronliknande instrument).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bör väl tilläggast att bankerna inte förbeållslöst kan skapa pengar. Antingen har banken eget kapital (folks pengar på konton) och andra tillgångar. Dessa kan de i sin tur låna ut som då blir till ett lån för någon.

Har banken inte täckning från eget kapital för att göra ett nytt lån så kan de trolla fram mer pengar. Men det här innebär att de tar motsvarande lån hos riksbanken (eller så lånar de från en annan bank eller en annan stat). Så bankerna har inte bara gjort pengarna riktigt utan även för bankernas del handlar det om att de tar motsvarande lån hos någon annan.

De som kan skapa pengar är riksbanken. De skapar pengar - och lånar ut dem. Till banker och till staten (i form av att de köper riksobligationer från riksgälden). Men varken stat eller banker får alltså pengarna utan det är lån som ska betalas.

Då kan man såklart säga att det är staten som skapar pengarna. För riksbanken är ju statligt. Men ja - staten får som sagt inte pengarna heller utan riksgälden kan låna pengar från riksbanken.

Det är den gängse uppfattningen absolut, men den fascinerande sanningen är annolunda.

Bankerna lånar inte ut egna pengar eller pengar från andras sparkonton. De lånar ut nyskapade pengar.
När du tar ett lån så är det rent ekonomiskt så att du "ger" banken en skuld, och du "får" pengar som motsvarar den skuldens värde. De pengarna uppstår i och med att du tar lånet, det är pengar som du trollar fram från framtiden som vore det en tidsmaskin och bankerna har mandatet att konvertera de framtida pengarna till pengar som gäller här och nu.

Det är riktigt att de inte kan hitta på hur mycket som helst i teorin, men i praktiken kan de hitta på så mycket som marknaden tillåter inom de ramarna staten sätter. Staten har ingen direkt kontroll över hur mycket pengar som skapas, de kan bara sätta olika förutsättningar genom att justera räntor och annat.

Staten skapar också pengar, bland annat kontanter, men det är en mikroskopisk bråkdel av de pengar som gemene man skapar i form av lån i privata banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Klokt!

Ja jag har nämnt det snabbt innan. Ränteavdraget infördes för att vi i Sverige var väldigt lågt belånade. Räntorna var så höga att man inte ville låna pengar helt enkelt. Både hushåll och företag hade dyra lånevillkor och det ger lägre belåningsgrad.

Det staten då gjorde var att införa ett smörjmedel. Om staten betalar en andel av räntorna för lånen så kommer folk kunna låna mer. Det frigör mer kapital i systemet.

Så det här sattes in för att öka belåningsgraden i samhället. Det här var i en annan tid med andra förutsättningar.
Nu däremot - nu har vi ett samhälle med hög belåningsgrad.
Den är så hög att man från statligt håll bromsar utlåningen. Det här görs med lånetak och amorteringskrav.
Så i nuläget vill man inte längre stimulera högre belåning längre. Bostadsmarknadens priser har ökat mycket snabbare än hushållens inkomster i väldans massa år.
Så det är alltså inte längre av intresse att stimulera ökad belåning i samhället.

I dagsläget skulle man alltså inte införa verktyg för att stimulera belåningen ytterligare. Ränteavdraget skulle inte sättas in idag. Man vill inte ha den typen av stimulans helt enkelt i ekonomin i nuläget.

Anledningen att ränteavdraget är kvar handlar istället om att politiker kommer förlora inflytande och val om man tar bort ränteavdraget. Det handlar alltså mindre om en önskad funktion och mer om politisk taktik att vi inte har tagit tag i problemet.

helt enig, hade dock varit mer intressant att höra argumenten från de som i tråden förespråkar ränteavdraget. Hittils är deras enda invändningar på nivån "skatt dåligt. avdrag bra.", vilket uppenbarligen inte kommer upp i en nivå värd att bemöta och än mindre diskutera.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hushållen har skulder som är många gånger högre än vad hushållen har sparat i pengar på banken, i fonder eller så. Så det är inte 1:1, inte i närheten.

Har du någon källa till detta?

Tittar jag på t ex SEB så får jag en helt annan bild.

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2022/hushallen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

M2 är väl också ca 9x större, så det är snarare lönen som inte har ökat.

Jo så är det absolut. Sedan 1980 ungefär har ju den stora majoriteten av tillväxten i samhället gått till ett litet fåtal och klyftorna är större än någonsin i modern tid. Men det börjar närma sig något man inte ska prata om här.

Citat:

Med andra ord endast värderingen har ökat, inte värdet så mycket som andel av alla kroner (och kronliknande instrument).

Jo fast värdet i andel av en persons inkomst har ju ökat kraftigt, även om prisökningarna också har gynnat en del förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja jag är medveten om det. Men det är ju inte något bankerna kan göra hur de vill utan det är ju med/tack vare riksbanken och/eller statens garantier och regler.

Bankerna måste ju ha en viss täckning för sitt utlånade kapital, jag tror det är en procent nu, så en bank som har hundra miljoner insatt på sina kunders konton och/eller i eget kapital kan långa ut tio miljarder, men de får ju betala för detta till riksbanken enligt dess ränta. Sen skyddas bankerna av "statens inkasso" kronofogden, så risken att bli av med pengarna är väldigt låg, och kundernas pengar skyddas av den statliga insättningsgarantin och förstås de statliga räddningspaket som kommer om det börjar gå utför, vilket gör att de inte behöver kalkylera så mycket på risken att banken går under utan kan spekulera ganska vilt. Att driva bank är en ganska lukrativ bransch, speciellt när staten täcker upp riskerna.

Det är ena delen. Men staten kan också "trycka pengar" mer direkt genom att gå med underskott i sin budget.

Det stämmer förstås att det inte är hejdlöst, men kontrollerna är inte så strikta. Det är mer som en fartskylt än en betongvägg :).
I praktiken är det oftast marknaden som sätter gränsen för hur mycket bankerna vill låna ut, långt innan de inte längre får låna ut. De senaste par årens minusräntor är väl ett bra exempel på hur fritt det kan bli.

Men det är jo rätt fascinerande hur det faktiskt fungerar. Hårddraget så har varje års iphonelansering (då tusentals svenskar tar en ny modell med nedbetalning i abonnemanget) en direkt påverkan på antalet kronor i omlopp. Eller om Volvo lanserar en populär modell något år osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Har du någon källa till detta?

Tittar jag på t ex SEB så får jag en helt annan bild.

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2022/hushallen...

Det innefattar "fastighetstillgångar". Man kan betrakta ägande av fastigheter som sparande, men det är inget man får ränta på och således var det inte med i mitt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det innefattar "fastighetstillgångar". Man kan betrakta ägande av fastigheter som sparande, men det är inget man får ränta på och således var det inte med i mitt argument.

Det är möjligt att jag missuppfattade det som stod på den länkade sidan men jag förstod det som att tillgångarna är fördelat enligt nedan (alla siffror i miljarder kronor):
Räntetillgångar 5 227
Aktietillgångar 10 044
Fastighetstillgångar 13 168

Skulder: 5099

Jag får det till att tillångarna, även exklusive fastigheter, överstiger skulderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är den gängse uppfattningen absolut, men den fascinerande sanningen är annolunda.

Bankerna lånar inte ut egna pengar eller pengar från andras sparkonton. De lånar ut nyskapade pengar.
När du tar ett lån så är det rent ekonomiskt så att du "ger" banken en skuld, och du "får" pengar som motsvarar den skuldens värde. De pengarna uppstår i och med att du tar lånet, det är pengar som du trollar fram från framtiden som vore det en tidsmaskin och bankerna har mandatet att konvertera de framtida pengarna till pengar som gäller här och nu.

Det är riktigt att de inte kan hitta på hur mycket som helst i teorin, men i praktiken kan de hitta på så mycket som marknaden tillåter inom de ramarna staten sätter. Staten har ingen direkt kontroll över hur mycket pengar som skapas, de kan bara sätta olika förutsättningar genom att justera räntor och annat.

Staten skapar också pengar, bland annat kontanter, men det är en mikroskopisk bråkdel av de pengar som gemene man skapar i form av lån i privata banker.

Men va bra, då behöver vi ju aldrig ha en bankkris nånsin igen, om banken kan skapa pengar ut tomma intet. Hmmm undrar varför Leehman gick i KK, när de kan skapa pengar ur inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så menar du att mängden ränta som betalas av konsumenter alltid motsvaras exakt av ränta som konsumenter får? För de har inget med varandra att göra. Hushållen har skulder som är många gånger högre än vad hushållen har sparat i pengar på banken, i fonder eller så. Så det är inte 1:1, inte i närheten.

Tror du att bankerna inte behöver betala skatt på deras ränteintäkter?

Som sagt, någon lånar ut pengar, betalar skatt för det, någon annan lånar den summan och gör avdrag på motsvarande summa.
Oavsett om det är ett företag, privatpersoner eller tomten.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0cool:

Det stämmer förstås att det inte är hejdlöst, men kontrollerna är inte så strikta. Det är mer som en fartskylt än en betongvägg :).
I praktiken är det oftast marknaden som sätter gränsen för hur mycket bankerna vill låna ut, långt innan de inte längre får låna ut. De senaste par årens minusräntor är väl ett bra exempel på hur fritt det kan bli.

Jo, det säger jag absolut inte emot. Men de får ju betala ränta på dessa pengar till riksbanken så ur det perspektivet är det ju inte bankerna som skapar pengarna egentligen (även om det är de som rent tekniskt trycker på knappen) utan det är riksbanken, mer som att bankerna kan trycka på riksbankens "trycka pengar"-knapp och skapa en massa pengar åt riksbanken som de sen lånar av den, till styrräntan.

Citat:

Men det är jo rätt fascinerande hur det faktiskt fungerar. Hårddraget så har varje års iphonelansering (då tusentals svenskar tar en ny modell med nedbetalning i abonnemanget) en direkt påverkan på antalet kronor i omlopp. Eller om Volvo lanserar en populär modell något år osv.

Jo absolut. Fast det handlar ju också om hur man definierar "i omlopp". Om jag lånar tio miljoner för att köpa ett hus så hamnar ju inte de riktigt i omlopp liksom, de går till att dels betala av kanske fem miljoner på den tidigare ägarens lån, resten går till stor del till en kontantinsats för dennes nya boende och det som är kvar kanske kommer ut i omlopp, om den köper möbler till sitt nya hus exempelvis. Huruvida pengarna är i omlopp ifall de används till att sättas in på sparkonton kan man ju också diskutera förstås. Sen får ju jag betala både amorteringar och ränta på mina tio miljoner, som ju minskar pengarna i omlopp sakta men säkert liksom.

Men staten kan ju också skapa pengar "åt sig själv" liksom. Statsobligationer är väl inblandat för det mesta exempelvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Tror du att bankerna inte behöver betala skatt på deras ränteintäkter?

Som sagt, någon lånar ut pengar, betalar skatt för det, någon annan lånar den summan och gör avdrag på motsvarande summa.
Oavsett om det är ett företag, privatpersoner eller tomten.

Jo du har absolut en poäng. Bankerna betalar dock bara skatt på vinsterna från deras ränteintäkter, om man tittar på detta i isolering. Om du lånar hundra kronor ett år, betalar tre procent ränta och styrräntan är två procent det året så betalar banken skatt beräknad på en krona medan ditt ränteavdrag (om det gällde för så lite som hundra kronor) hade varit beräknat på tre kronor. Det betyder att du får 90 öre i avdrag medan banken betalar 30 öre i skatt (plus 60 öre i ränta till riksbanken men det är inte skatt). Sen är det förstås mer komplicerat med räntan på deras egna andel av hundralappen de lånar ut och så, men på det stora hela. På senare tid med minusränta har detta förstås inte påverkat så mycket, och ju högre ränta desto mindre blir ju andelen de inte betalar skatt på, men minusränta är förstås inte normalt. Sen är ju banker ofta rätt bra på skatteplanering, men det är en annan fråga förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo du har absolut en poäng. Bankerna betalar dock bara skatt på vinsterna från deras ränteintäkter, om man tittar på detta i isolering. Om du lånar hundra kronor ett år, betalar tre procent ränta och styrräntan är två procent det året så betalar banken skatt beräknad på en krona medan ditt ränteavdrag (om det gällde för så lite som hundra kronor) hade varit beräknat på tre kronor. Det betyder att du får 90 öre i avdrag medan banken betalar 30 öre i skatt (plus 60 öre i ränta till riksbanken men det är inte skatt). Sen är det förstås mer komplicerat med räntan på deras egna andel av hundralappen de lånar ut och så, men på det stora hela. På senare tid med minusränta har detta förstås inte påverkat så mycket, och ju högre ränta desto mindre blir ju andelen de inte betalar skatt på, men minusränta är förstås inte normalt. Sen är ju banker ofta rätt bra på skatteplanering, men det är en annan fråga förstås.

Att bankerna kan göra vidare avdrag för att påverka skatten de betalar spelar ingen roll.
I ditt exempel innebär det ju bara att en del av pengarna är hos riksbanken, dvs statens pengar.
Grunden är som sagt att vinsten beskattas med samma summa som får dras av.

Om man sen inte vill ha det så är en sak, men att ständigt hävda att det är skattepengar som går till "rika" bostadsägare är väldigt oärligt.

Visa signatur