Körning ut från cirkulationsplats

Permalänk
Inaktiv

Körning ut från cirkulationsplats

När man lämnar en cirkulationsplats och ligger i höger körfält, får man köra från höger körfält direkt ut till vänster körfält (på den anslutande vägen)?

Dom till vänster i rondellen måste ju göra filbyte innan dom ska ut, så det känns ju som att man isåfall borde få det om man redan ligger i höger körfält.

MEN, behöver man inte också typ göra filbyte till vänster för att köra ut till vänster körfält? 🧐

Vad gäller här egentligen? Hur kör ni?

Permalänk
Moderator
Moderator

Vänster körfält om du ska lägga dig i vänster körfält ut.
Ligger du fel så får du byta fil efteråt.

Flerfiliga cirkulationsplatser kan bli snurriga nog utan att folk byter filer åt båda hållen plötsligt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vänster körfält om du ska lägga dig i vänster körfält ut.
Ligger du fel så får du byta fil efteråt.

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/477c81ab-8254-41ea-85f1-e0a1ccda8bcc?fit=crop&format=auto&h=995&q=50&w=1493&s=ef1d4e27a4b145916006d3ad91e750645428123a

Flerfiliga cirkulationsplatser kan bli snurriga nog utan att folk byter filer åt båda hållen plötsligt.

Känns som bilen på din bild ligger fel, dålig planering. Vänster körfält ligger man väl annars bara i om man planerat köra vänster.

Permalänk
Medlem

Man kan se en 2-filig cirkulationsplats som en rak 2-filig väg vad gäller filbyte.
Du kan byta fil när du vill precis som på en rak sträcka förutsatt att du inte stör någon i den andra filen.
Så sa dem på Nyhetsmorgon många år sedan när detta togs upp.

Själv brukar jag undvika detta pga sämre uppsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Känns som bilen på din bild ligger fel, dålig planering. Vänster körfält ligger man väl annars bara i om man planerat köra vänster.

#DetBerorPå Orten där jag körde upp är ökänd för att ha "vänster + fram i vänster körfält och höger i höger körfält" i sina rondeller

Detta sagt är det alltid klurigt med flerfiliga rondeller, en del placeras på enkelfiliga vägar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@anon334363 se bilden som @Daemon lade upp.
Sen beror det på cirkulationer. Vart pekar pilarna på marken/skyltarna?

Du ska oftast i första hand hålla dig till höger om du ska rakt fram i cirkulationer. Men ska du efter den svänga vänster i nästa korsning/cirkulation då får du planera och välja den inre filen istället om den också får åka ut rakt fram.
Det är oftast inte bra att byta till vänster körfält mitt i cirkulationen utan gör det efteråt eller se till att planera bättre i förväg så du ej hamnar i en sådan situation.

@Megacrash kanske är massvis med bilar där samtidigt som gör att man ej kan vara i höger körfält
Och är det som jag skrev ovan så får man vara i det körfältet. Men ja, i första hand, håll dig i höger körfält om du ska rakt fram.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

När man lämnar en cirkulationsplats och ligger i höger körfält, får man köra från höger körfält direkt ut till vänster körfält (på den anslutande vägen)?

Dom till vänster i rondellen måste ju göra filbyte innan dom ska ut, så det känns ju som att man isåfall borde få det om man redan ligger i höger körfält.

MEN, behöver man inte också typ göra filbyte till vänster för att köra ut till vänster körfält? 🧐

Vad gäller här egentligen? Hur kör ni?

HD har tittat på det här med flerfiliga rondeller ett par gånger och kommit fram till att den som ligger i höger körfält inte är vållande vid kollision med fordon som kör ut från vänster körfält i CPn, så även om det är ganska olämpligt så får du välja att köra ut i vänster körfält.

Det spelar ingen roll hur det är skyltat in i CPn.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Har skickat frågan till transport styrelsen, avvaktar svar.
Jag vill påstå att korsa ett körfält är förbjudet, kan ha fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BertR:

Har skickat frågan till transport styrelsen, avvaktar svar.
Jag vill påstå att korsa ett körfält är förbjudet, kan ha fel.

Snyggt! Då avvaktar vi.

Ja alltså man får köra ut direkt från vänster körfält, men då räknas det som att man gör ett körfältsbyte då (dvs. man har väjningsplikt mot bilarna i höger körfält).

Men just detta med att köra från höger körfält i rondellen, direkt till vänster körfält i anslutande väg tycker jag är klurigt. Finns ett par rondeller där jag alltid vill köra så, men det känns alltid lite sketch och man håller alltid koll på vänster körfält (även om jag tror att det är dom som ska se upp). Dessa rondeller är i princip alltid såna att jag ska ta direkt höger i rondellen (första avfarten), men planerar för att lägga mig direkt i vänster körfält.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bussović:

@herkkä se bilden som @Daemon lade upp.
Sen beror det på cirkulationer. Vart pekar pilarna på marken/skyltarna?

Du ska oftast i första hand hålla dig till höger om du ska rakt fram i cirkulationer. Men ska du efter den svänga vänster i nästa korsning/cirkulation då får du planera och välja den inre filen istället om den också får åka ut rakt fram.

Detta är ju bara rekommendationer, man får ju ligga höger körfält hela vägen runt om man vill. Alltid den i vänster körfält som ska lämna företräde.

Citat:

Det är oftast inte bra att byta till vänster körfält mitt i cirkulationen utan gör det efteråt eller se till att planera bättre i förväg så du ej hamnar i en sådan situation.

Nej exakt, detta gör jag ju aldrig heller, frågan i posten var mest hypotetisk. Den egentliga frågan är ju om man får köra från höger körfält i rondellen, direkt till vänster körfält i anslutande väg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon:

Vänster körfält om du ska lägga dig i vänster körfält ut.
Ligger du fel så får du byta fil efteråt.

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/477c81ab-8254-41ea-85f1-e0a1ccda8bcc?fit=crop&format=auto&h=995&q=50&w=1493&s=ef1d4e27a4b145916006d3ad91e750645428123a

Flerfiliga cirkulationsplatser kan bli snurriga nog utan att folk byter filer åt båda hållen plötsligt.

Fast detta är ju mest en rekommendation. Jag gillar inte körsättet som visas på bilden (att man svänger ut direkt från vänster körfält). Ligger du i vänster körfält så räknas det som körfältsbyte (även när du svänger ut), dvs. du har väjningsplikt och är skyldig om du krockar med någon vid körfältsbytet. Inkl. när du kör ut.

Det jag så gärna vill veta är vad lagen säger på pricken. Inte vad körlärare rekommenderar.

Permalänk
Medlem

En av dessa irriterande frågor där körskollärare lär ut så som dom tycker det ska vara snarare än hur det faktiskt är.
Finns tyvärr extremt mycket människor som på körskola har lärt sig at hantera en sån här situation på massor av olika sätt.

Permalänk
Medlem

Se det som en tvåfilig väg som råkar svänga kraftigt vänster.
Man kan inte bara dra på blinkers och toksvänga höger för då blir man med stor chans fett påkörd med all rätta.

Vi tar de enda reglerna igen som spelar roll:
* Du ska blinka vid filbyte (dvs UT ur rondellen, inte när du ska fortsätta svänga vänster även om det dock ibland kan vara snällt
* Man kör motsols
* Man har väjningsplikt mot de som är i rondellen. DVS du kan inte köra dubbelt så snabbt och tro att du äger rondellen och de i den kan dra åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Fast detta är ju mest en rekommendation. Jag gillar inte körsättet som visas på bilden (att man svänger ut direkt från vänster körfält). Ligger du i vänster körfält så räknas det som körfältsbyte (även när du svänger ut), dvs. du har väjningsplikt och är skyldig om du krockar med någon vid körfältsbytet. Inkl. när du kör ut.

Det jag så gärna vill veta är vad lagen säger på pricken. Inte vad körlärare rekommenderar.

Nu är det dock så att det finns gott om cirkulationsplatser som är byggda så att man kör ut från båda filerna, men det kräver mer uppmärksamhet på vad som händer till höger. Är det inte byggt/skyltat så är det förstås dumt att göra det och är det bara en fil på vägen man kör ut på finns det ingen anledning att köra ut från filen närmast centrum.

Transportstyrelsen har för övrigt en broschyr:
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publika...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu är det dock så att det finns gott om cirkulationsplatser som är byggda så att man kör ut från båda filerna, men det kräver mer uppmärksamhet på vad som händer till höger. Är det inte byggt/skyltat så är det förstås dumt att göra det och är det bara en fil på vägen man kör ut på finns det ingen anledning att köra ut från filen närmast centrum.

Transportstyrelsen har för övrigt en broschyr:
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publika...

Klockrent svar från den där

Säger ju inte specifikt att man kör ut i vänster eller höger fält men "riskerna" är ju desamma

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av anon334363:

Detta är ju bara rekommendationer, man får ju ligga höger körfält hela vägen runt om man vill. Alltid den i vänster körfält som ska lämna företräde.

Återigen. Finns det markeringar/skyltar som visar var respektive körfält ska köra till så ska dessa följas. Du kan ex inte svänga vänster via höger körfält om dina markeringar visar att endast höger och rakt fram gäller där.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bussović:

Återigen. Finns det markeringar/skyltar som visar var respektive körfält ska köra till så ska dessa följas. Du kan ex inte svänga vänster via höger körfält om dina markeringar visar att endast höger och rakt fram gäller där.

Det kan man absolut. Dom skyltarna är alltid bara rekommendationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertR:

Har skickat frågan till transport styrelsen, avvaktar svar.
Jag vill påstå att korsa ett körfält är förbjudet, kan ha fel.

Det är förbjudet om du orsakar en olycka genom att göra det, dvs det ska vara fritt och det måste ske på ett säkert sätt. Ingen vet liksom vad du tänker göra om du inte signalerar och visar vad du tänker göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Det kan man absolut. Dom skyltarna är alltid bara rekommendationer

Wut?

Hur vet man vilka trafikskyltar som är rekommendationer? Gäller detta även påbudsskyltar, hastighetsbegränsningar och de där runda skyltarna i blått med röda kryss på?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av anon334363:

Det kan man absolut. Dom skyltarna är alltid bara rekommendationer

Nej?
Varför skulle det vara rekommendationer menar du?

Står det att höger körfält är rakt fram och höger enligt markeringar/skyltar, då är det dit du ska åka på det körfältet, du får inte svänga vänster då. Ska du vänster då tar du det vänstra körfältet.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av GLaDER:

Wut?

Hur vet man vilka trafikskyltar som är rekommendationer? Gäller detta även påbudsskyltar, hastighetsbegränsningar och de där runda skyltarna i blått med röda kryss på?

Alla skyltar blir automagiskt rekommendationer nu

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Nej?
Varför skulle det vara rekommendationer menar du?

Står det att höger körfält är rakt fram och höger enligt markeringar/skyltar, då är det dit du ska åka på det körfältet, du får inte svänga vänster då. Ska du vänster då tar du det vänstra körfältet.

Det spelar viss roll om linjen som separerar filerna är heldragen eller streckad. Är den heldragen är det ju enkelt - då måste man fortsätta i den fil man valt, men är den streckad kan man, om trafiken tillåter, byta fil.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av cyklonen:

Det spelar viss roll om linjen som separerar filerna är heldragen eller streckad. Är den heldragen är det ju enkelt - då måste man fortsätta i den fil man valt, men är den streckad kan man, om trafiken tillåter, byta fil.

Jag skulle med 99% säkerhet säga nej där. Du ska ju följa markeringar/skyltar som gäller så det ej blir tokigt. Har du kört fel så kör du ut, vänder runt och åker tillbaka.
Jag jobbar ändå som trafiklärare så jag vill ändå tro att jag har ganska bra koll på detta ;D

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Jag skulle med 99% säkerhet säga nej där. Du ska ju följa markeringar/skyltar som gäller så det ej blir tokigt. Har du kört fel så kör du ut, vänder runt och åker tillbaka.
Jag jobbar ändå som trafiklärare så jag vill ändå tro att jag har ganska bra koll på detta ;D

Är det streckade linjer får man självklart byta fil om det kan ske utan att störa omgivande trafik. Så ser det ut i massvis rondeller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av cyklonen:

Är det streckade linjer får man självklart byta fil om det kan ske utan att störa omgivande trafik. Så ser det ut i massvis rondeller.

Du verkar inte förstå vad jag skriver

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Jag skulle med 99% säkerhet säga nej där. Du ska ju följa markeringar/skyltar som gäller så det ej blir tokigt. Har du kört fel så kör du ut, vänder runt och åker tillbaka.
Jag jobbar ändå som trafiklärare så jag vill ändå tro att jag har ganska bra koll på detta ;D

Du får inte byta fil om det är heldragen linje. Om det nu inte är ett hinder i vägen. Det lär du väl ut?

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av lindahlj:

Du får inte byta fil om det är heldragen linje. Om det nu inte är ett hinder i vägen. Det lär du väl ut?

Klart jag gör, men det är inte det som jag skrivit om, snackar om att man ska följa var skyltarna säger att man ska köra i cirkulationsplatsen.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lindahlj:

Du får inte byta fil om det är heldragen linje. Om det nu inte är ett hinder i vägen. Det lär du väl ut?

Jag tror inte att han syftar på heldragna biten nu (vilket för övrigt hade gjort det lite knepigt att köra in/ut ur en cirkulationsplats..) utan vad som gäller vägmarkeringarna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Du verkar inte förstå vad jag skriver

Jodå. Och om du försöker förstår du säkert vad jag menar också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av cyklonen:

Jodå. Och om du försöker förstår du säkert vad jag menar också.

Jag vet exakt vad du menar med linjerna men de spelar ingen roll om skyltarna säger annat åt dig i detta fallet.

Visa signatur

Halo kompis!