Varför avskaffas inte ränteavdraget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Om den inte hade införts så hade inte priserna stigit lika mycket och folk hade inte behövt belåna sig lika mycket, samtidigt som hela befolkningen får lägga extra skatt för att täcka upp för denna minskade skatteintäkt.

Finns som sagt bättre åtgärder för att stävja den snabba prisutvecklingen som inte slår fördelningspolitiskt.

En variant vore kanske att staten tar allt och sen får medborgarna söka bidrag för allt. Jag önskar äta idag, då ansöker jag om ett matbidrag o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Fast skulle inte investeringar minska, lånen blir lägre samt lägre vinst som beskattas. Sen skulle alla som äger boendet handla mindre få kostnaderna har ökat.
Sen hjälper faktiskt ränte avdraget alla med hyresrätt, annars kan du lägga på 15% på din hyra då lån är den största kostnaden på din hyra.

Alla människor som äger boendet kommer ha förlorat hela sin handpenning + ha ett lån på 15-25% över värdet på fastigheten... Och summan av detta blir väl att statskassan kommer minska avsevärt mer än 40 miljarder?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns som sagt bättre åtgärder för att stävja den snabba prisutvecklingen som inte slår fördelningspolitiskt.

En variant vore kanske att staten tar allt och sen får medborgarna söka bidrag för allt. Jag önskar äta idag, då ansöker jag om ett matbidrag o.s.v.

Vadå försöker du förlöjliga min poäng eller vad är meningen?

Jag vill ju ha mindre i form av pengar till staten som ska in o ut. Du verkar ju försvara detta avdrag som att det vore något som minskar "beroendet" av staten.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Tappa inte bort dig själv i tanken nu, den som lånat ut miljonen första gången skattar i sin tur på sin vinst också. Spelar liksom ingen roll om det är i tio led, i slutändan har samma vinst uppstått och beskattats.

Det beror ju på. Om det är staten som lånar ut pengar, som det generellt är för banker, så betalar inte de någon skatt på denna ränta. Däremot får staten räntan förstås, men det är en annan sak. Om du har lånat pengarna utomlands, vilket är ovanligt för en privatperson men inte för banker eller andra spekulanter, så vet vi ju inte hur den beskattas men inget hamnar bland svenska skatteintäkter i alla fall.

Men hela denna delen av diskussionen är helt irrelevant. Huruvida statens utgifter för en sak motsvaras av intäkter av en annan sak gör inte saken till ett nollsummespel.

Jag (eller vi) får en dryg tusenlapp i barnbidrag, samtidigt betalar jag en dryg tusenlapp för barnomsorg, betyder det att det är ett nollsummespel? Om barnbidraget tas bort tas automatiskt avgiften för barnomsorg också bort? Nej självklart inte, och samma gäller ränteavdrag och bankernas vinstskatt.

En annan aspekt är ju att företag inte betalar 30% skatt på intäkter från kapital, som ränta, utan det hamnar under den vanliga bolagsskatten som är 20,6%. Däremot får de samma avdrag som privatpersoner för utgifter för kapital.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Nja, sanning med modifikation. Det är en begränsning för hur mycket man kan göra avdrag för som privatperson. Över 100000 kr är det 21% i avdrag jämfört med 30% under 100000 kr.

Jo absolut finns det andra saker som påverkar. Om du som utlånare har mer än 150 miljarder utlånat får du betala en extra riskskatt också exempelvis. Men på det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Vadå försöker du förlöjliga min poäng eller vad är meningen?

Jag vill ju ha mindre i form av pengar till staten som ska in o ut. Du verkar ju försvara detta avdrag som att det vore något som minskar "beroendet" av staten.

Nej, mer inställningen som en del har att allt är statens och medborgarna borde inte ha något (höj skatten mentaliteten). Jag vill också att staten tar in mindre pengar och att vi minskar vårt beroende av staten, men det måste göras genom att generellt minska skattetrycket, med dagens setup så minskar ränteavdraget lite av skattetrycket i alla fall. Bästa vägen framåt vore givetvis att ta bort ränteavdraget och sänka inkomstskatten istället för att minska administrationen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Nej, mer inställningen som en del har att allt är statens och medborgarna borde inte ha något (höj skatten mentaliteten). Jag vill också att staten tar in mindre pengar och att vi minskar vårt beroende av staten, men det måste göras genom att generellt minska skattetrycket, med dagens setup så minskar ränteavdraget lite av skattetrycket i alla fall. Bästa vägen framåt vore givetvis att ta bort ränteavdraget och sänka inkomstskatten istället för att minska administrationen.

Man kan absolut ha en åsikt att all skatt är av ondo och borde tas bort, men det är ju inte rimligt och då får man ju diskutera fördelningen av skatterna. Sverige är ett högskatteland för arbetstagare, inte i topp som vi har varit men ändå högt, men vi är också ett skatteparadis för de som har mycket pengar och lever på inkomster från kapital. Låg bolagsskatt, lägre skatt på kapitalinkomster än på andra inkomster, ingen gåvoskatt, arvskatt eller fastighetsskatt exempelvis. Ränteavdraget är inte helt en katastrof ur denna aspekt då det ändå går till en stor del av befolkningen, men ser man på fördelningen så är det ju de rikaste som får mest här och de fattigaste som får minst, vilket väl inte är så bra.

Enligt min åsikt så borde skattesystemet förenklas, jag säger inte att den totala mängden ska öka eller minska utan det får man ju fundera mycket djupare på. Men att exempelvis inte separera inkomster av kapital och inkomst av tjänst hade väl varit mer rättvist än att inkomster av tjänst ska beskattas mer? Fastighetsskatten exempelvis kan man ju också diskutera, problemet där är ju att man inte tog bort den utan att man ersatte den med en avgift som för många, framför allt de med mindre pengar, blev en ökad kostnad medan det för en del (de med högt värderade bostäder) blev en ganska kraftig minskning. Sen menar jag inte att vi borde återinföra den som den var, men någon skatteskillnad för den som har en villa värd tjugo miljoner jämfört med den som har en värd 500000 är väl inte orimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kan absolut ha en åsikt att all skatt är av ondo och borde tas bort, men det är ju inte rimligt och då får man ju diskutera fördelningen av skatterna. Sverige är ett högskatteland för arbetstagare, inte i topp som vi har varit men ändå högt, men vi är också ett skatteparadis för de som har mycket pengar och lever på inkomster från kapital. Låg bolagsskatt, lägre skatt på kapitalinkomster än på andra inkomster, ingen gåvoskatt, arvskatt eller fastighetsskatt exempelvis. Ränteavdraget är inte helt en katastrof ur denna aspekt då det ändå går till en stor del av befolkningen, men ser man på fördelningen så är det ju de rikaste som får mest här och de fattigaste som får minst, vilket väl inte är så bra.

Enligt min åsikt så borde skattesystemet förenklas, jag säger inte att den totala mängden ska öka eller minska utan det får man ju fundera mycket djupare på. Men att exempelvis inte separera inkomster av kapital och inkomst av tjänst hade väl varit mer rättvist än att inkomster av tjänst ska beskattas mer?

Så länge som man har sparande på ISK så är kapitalskatten låg kanske. Om du har sparpengar på vanligt bankkonto så betalar du 30% skatt vilket är samma skatt som man betalar vid en månadslön på runt 50 tusen (enligt tidigare inlägg så lämnar vi arbetsgivaravgiften utanför). I sak håller jag med dig, skatten på arbete är relativt hög för de som tjänar mycket men för de flesta så hamnar skatten på under 24% (månadslön 35 tusen, skattetabell 33), dvs en bra bit under vad samma personer betalar i skatt på sitt sparande.

Skrivet av snajk:

Fastighetsskatten exempelvis kan man ju också diskutera, problemet där är ju att man inte tog bort den utan att man ersatte den med en avgift som för många, framför allt de med mindre pengar, blev en ökad kostnad medan det för en del (de med högt värderade bostäder) blev en ganska kraftig minskning. Sen menar jag inte att vi borde återinföra den som den var, men någon skatteskillnad för den som har en villa värd tjugo miljoner jämfört med den som har en värd 500000 är väl inte orimligt?

Varför är det rimligt att man skall betala skatt på sitt boende? Mer rimligt att man betalar skatt vid en försäljning, det är först då intäkten uppstår kan jag tycka. Varför skall jag bli extra beskattad för att mina grannar har lyckats göra lyckade försäljningar och därmed höja taxeringsvärdet för omkringliggande fastigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Okej då förstår jag din vinkel. Jag håller med i din sista tes. Om skattetrycket är för hårt bör det göras minskningar på skatten istället för avdrag och bidrag. Då minskar vi statens grepp på folket istället för att via bidrag och avdrag öka statens grepp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Lika bra att vi kör 100% skatt och kommunism fullt ut.

Om nån tycker att privata aktörer inte borde få bidrag för att bygga bostäder... Därifrån är det bara 1 steg ifrån 100% skatt o sen kommunism.

Bra sammanfattning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Lika bra att vi kör 100% skatt och kommunism fullt ut.

Jag tycker att vi kan börja med 25 % moms på bostadshyror så att vi reducerar ”bidragen”….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

DN skriver att ränteavdraget kostar svenska staten nästan 40 miljarder kronor per år. Helt galet att det inte avskaffas. Vad ger det för fördelar egentligen? Är det bara de med pengar som gagnas av detta?

Människor var skitsura över elbilsbidrag. Men att en person med 5 miljoner i lån på 3 procent ränta får tillbaka 45000 kr per år är helt ok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Så länge som man har sparande på ISK så är kapitalskatten låg kanske. Om du har sparpengar på vanligt bankkonto så betalar du 30% skatt vilket är samma skatt som man betalar vid en månadslön på runt 50 tusen (enligt tidigare inlägg så lämnar vi arbetsgivaravgiften utanför). I sak håller jag med dig, skatten på arbete är relativt hög för de som tjänar mycket men för de flesta så hamnar skatten på under 24% (månadslön 35 tusen, skattetabell 33), dvs en bra bit under vad samma personer betalar i skatt på sitt sparande.

Det är inte riktigt de som tjänar 50K i månaden som jag menar är höginkomsttagare och gynnas av dessa regler, det finns många som tjänar många gånger mer än så, och de betalar väldigt lite i skatt på grund av en rad förändringar som har genomförts.

1997 avskaffades förmögenhetsskatten för de som ägde 25% eller mer av ett börsbolag. 2003 sänktes gränsen till tio procent innehav. 2004 avskaffades gåvoskatten och arvsskatten. 2006 sänktes skatten på utdelningar i fåmansbolag under vissa villkor från 30 till 20 procent (3:12 regeln). 2007 avskaffades förmögenhetsskatten helt. 2008 avskaffades fastighetsskatten. 2008-2012 sänktes bolagsskatten från 28 till 22 procent, 2018 till 20,6 procent. 2012 infördes ISK där vinster och utdelningar är skattefria och ersatta med ett lågt schablonbelopp. Allt detta har bidragit till att öka klyftorna i samhället kraftigt, mer pengar till de som har mest. Sverige är det västland som minskat beskattningen av förmögenheter och tillgångar mest sedan 1990 fram till 2018.

ISK påverkar också mer än man tror, om man placerade en hundralapp där i aktier på stockholmsbörsen när de kom 2012 och hade den där i tio år till årsskiftet 2021-22 så har den tredubblats i värde, alltså en vinst på 200 kronor/procent. Plockade man ut den då så hade man i slutändan betalt sammanlagt 8 kronor i skatt. Hade man inte haft ISK så hade man betalat 60 kronor. Den placeringen kanske ser sämre ut idag förstås, men inte i närheten av så mycket sämre att det kompenserar för skillnaden i beskattning.

Det finns andra aspekter som står ut för Sverige också på detta område. 1996 hade Sverige 28 miljardärer och de hade förmögenheter motsvarande sex procent av BNP. 2021 hade vi 542 miljardärer och deras förmögenheter motsvarar 68% av BNP. Exklusive Kamprad för ägandet där är mer oklart. 2021 hade vi 41 svenska dollarmiljardärer vars samlade förmögenheter är 2418 miljarder eller 49% av BNP. Om man tittar på antalet dollarmiljardärer per miljon invånare så kommer Sverige på sjätte plats i hela världen med 8, före oss är alla klassiska skatteparadis som Monaco, Guernsey, St Kitts och Liechtenstein. Norge har 2,2 per miljon invånare, USA 1,8, som exempel.

Citat:

Varför är det rimligt att man skall betala skatt på sitt boende? Mer rimligt att man betalar skatt vid en försäljning, det är först då intäkten uppstår kan jag tycka. Varför skall jag bli extra beskattad för att mina grannar har lyckats göra lyckade försäljningar och därmed höja taxeringsvärdet för omkringliggande fastigheter?

Vi kommer väl tillbaka till frågan om skatter i allmänhet här känns det som. Men om man jämför med andra länder så brukar fastigheter beskattas. Tittar man på skattekvot jämfört med BNP exempelvis så ligger Sverige på plats fem när det gäller totalt skatteuttag, men på plats 28 när det gäller skatteuttag på egendom. På topp tio finns länder som USA, Luxemburg och Storbritannien som alla ses som något av skatteparadis för välbärgade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Om nån tycker att privata aktörer inte borde få bidrag för att bygga bostäder... Därifrån är det bara 1 steg ifrån 100% skatt o sen kommunism.

Bra sammanfattning.

Tips, läs hela diskussionen och inte bara en del av ett inlägg.
Snajk (med flera) tycker ju uppenbarligen att alla pengar som inte går till staten är en kostnad för staten.

Skrivet av ztenlund:

Jag tycker att vi kan börja med 25 % moms på bostadshyror så att vi reducerar ”bidragen”….

Absolut, bort med alla möjligheter till avdrag för de som äger hyresrätter också, vi kan ha inte massor med bidrag till hyresgäster.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tips, läs hela diskussionen och inte bara en del av ett inlägg.
Snajk (med flera) tycker ju uppenbarligen att alla pengar som inte går till staten är en kostnad för staten.

Det är inte vad snajk påstår, du får nog själv läsa igenom diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

alla pengar som inte går till staten är en kostnad för staten.

Jag har läst hela hela diskussionen och ditt inlägg jag kommenterade var inte relevant och var ganska svartvitt jämfört med hur snajk argumenterar. Du är den andra i tråden som tycker att om man inte är emot skatter så är förespråkar man per automatik 100% skatt och kommunism. Det är ett drygt sätt att uttrycka sig på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Människor var skitsura över elbilsbidrag. Men att en person med 5 miljoner i lån på 3 procent ränta får tillbaka 45000 kr per år är helt ok.

Snarare runt 40 tusen blir det väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag har läst hela hela diskussionen och ditt inlägg jag kommenterade var inte relevant och var ganska svartvitt jämfört med hur snajk argumenterar. Du är den andra i tråden som tycker att om man inte är emot skatter så är förespråkar man per automatik 100% skatt och kommunism. Det är ett drygt sätt att uttrycka sig på

Det är drygt att fortsätta kalla avdraget en kostnad trots att det gång på gång visats att samma pengar går in i kassan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är drygt att fortsätta kalla avdraget en kostnad trots att det gång på gång visats att samma pengar går in i kassan.

Ja det är väl inte en kostnad men en minskad intäkt. Vet inte vad det har för betydelse.

Hur kommer denna minskade intäkt, som vi etablerat motsvara ca 40 miljarder, tillbaka i systemet igen? Detta undrade jag ärligt över tidigare i tråden när jag frågade om nollsumme-spel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det är drygt att hävda att något är bevisat om och om igen när man inte har bevisat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte riktigt de som tjänar 50K i månaden som jag menar är höginkomsttagare och gynnas av dessa regler, det finns många som tjänar många gånger mer än så, och de betalar väldigt lite i skatt på grund av en rad förändringar som har genomförts.

1997 avskaffades förmögenhetsskatten för de som ägde 25% eller mer av ett börsbolag. 2003 sänktes gränsen till tio procent innehav. 2004 avskaffades gåvoskatten och arvsskatten. 2006 sänktes skatten på utdelningar i fåmansbolag under vissa villkor från 30 till 20 procent (3:12 regeln). 2007 avskaffades förmögenhetsskatten helt. 2008 avskaffades fastighetsskatten. 2008-2012 sänktes bolagsskatten från 28 till 22 procent, 2018 till 20,6 procent. 2012 infördes ISK där vinster och utdelningar är skattefria och ersatta med ett lågt schablonbelopp. Allt detta har bidragit till att öka klyftorna i samhället kraftigt, mer pengar till de som har mest. Sverige är det västland som minskat beskattningen av förmögenheter och tillgångar mest sedan 1990 fram till 2018.

ISK påverkar också mer än man tror, om man placerade en hundralapp där i aktier på stockholmsbörsen när de kom 2012 och hade den där i tio år till årsskiftet 2021-22 så har den tredubblats i värde, alltså en vinst på 200 kronor/procent. Plockade man ut den då så hade man i slutändan betalt sammanlagt 8 kronor i skatt. Hade man inte haft ISK så hade man betalat 60 kronor. Den placeringen kanske ser sämre ut idag förstås, men inte i närheten av så mycket sämre att det kompenserar för skillnaden i beskattning.

Det finns andra aspekter som står ut för Sverige också på detta område. 1996 hade Sverige 28 miljardärer och de hade förmögenheter motsvarande sex procent av BNP. 2021 hade vi 542 miljardärer och deras förmögenheter motsvarar 68% av BNP. Exklusive Kamprad för ägandet där är mer oklart. 2021 hade vi 41 svenska dollarmiljardärer vars samlade förmögenheter är 2418 miljarder eller 49% av BNP. Om man tittar på antalet dollarmiljardärer per miljon invånare så kommer Sverige på sjätte plats i hela världen med 8, före oss är alla klassiska skatteparadis som Monaco, Guernsey, St Kitts och Liechtenstein. Norge har 2,2 per miljon invånare, USA 1,8, som exempel.
Vi kommer väl tillbaka till frågan om skatter i allmänhet här känns det som. Men om man jämför med andra länder så brukar fastigheter beskattas. Tittar man på skattekvot jämfört med BNP exempelvis så ligger Sverige på plats fem när det gäller totalt skatteuttag, men på plats 28 när det gäller skatteuttag på egendom. På topp tio finns länder som USA, Luxemburg och Storbritannien som alla ses som något av skatteparadis för välbärgade.

Jag håller med dig om det mesta du skriver ovan. Hur många av dessa miljardärer hade bott i Sverige 2021 om det hade varit samma skatteregler som 1996?

Det är sannerligen inte lätt att hitta en balans när det gäller skatter. Det blir oundvikligen så att olika grupper ställs mot varandra och det är svårt att få ett system som är helt rättvist.

För egen del så ser jag gärna att ränteavdragen slopas/minskas. Dessutom tycker jag att det bör vara mer strikta krav på att amortera av sina bostadslån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Då ränteavdrag är ett mer modernt påfund än att man skall betala skatt på ränteinkomster så håller jag inte riktigt med dig om att det är samma pengar som går runt. Det är inte en skatteväxling som sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Hur kommer denna minskade intäkt, som vi etablerat motsvara ca 40 miljarder, tillbaka i systemet igen? Detta undrade jag ärligt över tidigare i tråden när jag frågade om nollsumme-spel.

Via skatt på ränteinkomster, pengar flyttas från de som har pengar till de som inte har. Klassisk svensk politik. Efter som det nu ser ut som det gör så propagerar du för en skattehöjning på 40 miljarder.

Vi fastnar på den fundamentala grundsynen:
Alla pengar är medborgarnas som vi väljer hur stor andel vi ska betala för saker vi anser att vi ska dela kostnaderna för.
Eller
Alla pengar är statens, där staten väljer hur mycket medborgarna ska få behålla.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ja det är väl inte en kostnad men en minskad intäkt. Vet inte vad det har för betydelse.

Skrivet av snajk:

Det är drygt att hävda att något är bevisat om och om igen när man inte har bevisat något.

Skrivet av Mindfighter:

Via skatt på ränteinkomster, pengar flyttas från de som har pengar till de som inte har. Klassisk svensk politik. Efter som det nu ser ut som det gör så propagerar du för en skattehöjning på 40 miljarder.

Alla pengar är medborgarnas som vi väljer hur stor andel vi ska betala för saker vi anser att vi ska dela kostnaderna för.
Eller
Alla pengar är statens, där staten väljer hur mycket medborgarna ska få behålla.

Mindfighter summerar det bra.

Vi har alltså en tjänst där någon betalar in skatt för den och någon annan gör ett avdrag för den.
Summa i statskassan = 0.
Eftersom det här är ekonomi kan man bokföra och kalla saker allt möjligt kreativt men om man bara tittar på grundläggande matte så är det fullständigt omöjligt att få det till en kostnad för staten.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Höjer man skatten på ett ställe kan man sänka den på ett annat, eller så får man mer reformutrymme. Problemet är inte att det inte betalas skatt för denna summan utan fördelningen, vilka undkommer skatt på detta vis och vilka kan inte undkomma skatt på detta vis.

Citat:

Eller

Alla stater hamnar väl på den sistnämnda där, det finns mig veterligen inga samhällen där medborgarna själva får välja hur mycket skatt de betalar. Men det är förstås ett väldigt svart/vitt sätt att se på saken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Mindfighter summerar det bra.

Vi har alltså en tjänst där någon betalar in skatt för den och någon annan gör ett avdrag för den.
Summa i statskassan = 0.
Eftersom det här är ekonomi kan man bokföra och kalla saker allt möjligt kreativt men om man bara tittar på grundläggande matte så är det fullständigt omöjligt att få det till en kostnad för staten.

Fast det stämmer ju inte. Företag betalade bolagsskatt innan ränteavdraget fanns, alltså var/är det en skatterabatt utan motsvarande ökning av skatteintaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är inte att det inte betalas skatt för denna summan utan fördelningen, vilka undkommer skatt på detta vis och vilka kan inte undkomma skatt på detta vis.

Att de med pengar betalat skatt och de som inte har pengarna och lånar dom får avdrag är fel?

Alla som har en inkomst av tjänst (vilket vi bör uppmuntra, fler behöver arbeta och vara nettobetalare i systemet) som har skött sin ekonomi (inga betalningsanmärkningar) kan nyttja avdraget om de vill. Är det så fel? Detta är dessutom den grupp som betalar lejonparten av skatterna idag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Att de med pengar betalat skatt och de som inte har pengarna och lånar dom får avdrag är fel?

Vad som är fel är att det är en väldigt stor utgiftspost, eller borttagande av intäkt, från statens kassa som enkom går till de som har lån just för att de har lån, och mer ju högre lån de har.

Citat:

Alla som har en inkomst av tjänst (vilket vi bör uppmuntra, fler behöver arbeta och vara nettobetalare i systemet) som har skött sin ekonomi (inga betalningsanmärkningar) kan nyttja avdraget om de vill. Är det så fel? Detta är dessutom den grupp som betalar lejonparten av skatterna idag.

Avdraget har inget att göra med inkomster eller huruvida man arbetar för sina pengar, utan bara om man betalar ränta och hur mycket man betalar.

Sen håller det ju inte att detta skulle vara en fördel för dessa personer på lite längre sikt utan allt detta avdrag gör är ju att driva upp priserna på bostäder högre än de annars hade varit. Så de som tjänar på detta är bankerna främst, och förstås de som köpte sina hus innan detta avdrag som gör att deras hus är värt mer än vad det annars hade varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Avdraget har inget att göra med inkomster eller huruvida man arbetar för sina pengar, utan bara om man betalar ränta och hur mycket man betalar.

Svårt att göra ett avdrag om man inte betalat mer i skatt… i så fall skulle det vara ett räntebidrag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Svårt att göra ett avdrag om man inte betalat mer i skatt… i så fall skulle det vara ett räntebidrag.

Det är klart att man inte kan dra av mer skatt än man betalar. Men för att det ska bli ett problem så får man ju betala i runda slänga lika mycket i ränta som ens inkomst efter skatt. 25-30% skatt, 30% ränteavdrag.