Anmäl dig till Roborock Challenge!

Varför avskaffas inte ränteavdraget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det gör dem inte, möjligen bara i Bromma.
Det är ovanligt att redovisa, finns inga lagkrav för det.

Svenskt Näringsliv önskar att det var så som på din lönespec

Har haft det synligt hos alla de 3 bolag jag jobbar hos som har visma för löner

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har haft det synligt hos alla de 3 bolag jag jobbar hos som har visma för löner

Visma SPCS har inte det som default, så det är kanske något man valt till. Men jag gillar det och får fundera på att införa det här till årsskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Visma SPCS har inte det som default, så det är kanske något man valt till. Men jag gillar det och får fundera på att införa det här till årsskiftet.

<Uppladdad bildlänk>

Jo det är ganska fint att se 😊 så man förstår ens riktiga kostnad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, byggföretagen har skurit guld med täljkniv under rätt lång tid nu, men pandemin, kriget och den stundande ekonomiska krisen har ju ställt det på ända förstås. De kan inte längre bygga lyxbostadsrätter som ingen har efterfrågat bara för att marginalerna är högre på dem, inte nu när folk håller hårdare i sina pengar, och befintliga sådana projekt ser förstås inte så bra ut nu. Istället behöver de se till att bygga bostäder som är tillräckligt bra till acceptabla priser.

Men att äga hyresrätter är fortfarande väldigt lukrativt i Sverige, hur mycket ägarna än gnäller. Privata värdar gör stora vinster i princip konstant och den så kallade allmännyttan drar in massor av pengar till dess ägare, kommunerna.

Skilj på fastighetsbolag och Byggare.
De sistanämnda tjänar inga stora pengar, och det reflekteras även i deras aktiekurser. Som sagt ingen vill bo i en vinddragen skokartong utan isolering och betala en hög nyproduktionshyra för att markpriserna är skyhöga av en illa förd penningpolitik.

I det långa loppet tror jag även det är en idiot lösning, att bygga billigt med låg kvalité. Ta efter från kineserna? Verkar gå bra i deras fastighetsmarknad...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ränta är inte vinst eller förlust utan en intäkt eller en utgift.
Fast med den logiken kan man ju aldrig ändra på några regler som gynnar " väldigt många". Hade vi en lag som gav alla som heter Pelle, Kalle, Lasse eller Nisse en miljon varje år så hade borttagandet av den också haft en kraftigt negativ effekt på mångas ekonomi. Likväl är den orättvis och borde tas bort.

Du tycker den orättvis. Det är inte samma sak som att den är det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det gör dem inte, möjligen bara i Bromma.
Det är ovanligt att redovisa, finns inga lagkrav för det.

Svenskt Näringsliv önskar att det var så som på din lönespec

Ovanligt skulle jag inte påstå att det är. Eller ja, jag har haft fyra arbetsgivare och samtliga har visat detta på lönespecifikationen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>
Då jag inte kunde infoga i Edit.... Detta är min lönespec för oktober....

Riktigt bra detta. Jag hoppas fler företag gör det, det gör folk medvetna om hur mycket som försvinner i skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ovanligt skulle jag inte påstå att det är. Eller ja, jag har haft fyra arbetsgivare och samtliga har visat detta på lönespecifikationen.

Kanske är vanligare än jag tror då. Har inte sett det hos någon vad jag vet, men å andra sidan inte varit anställd i den bemärkelsen sedan 2015. Jag redovisar det heller inte åt mina anställda, mycket på gammal vana men också för att det är en kostnad som inte riktigt är kopplat till dem, alltså att det är inget som står i deras deklaration sedan. För mig bör en anställd vilja se bruttolön, nettolön, förmåner, frånvaro, semester, skatten mellan brutto och netto samt ackumulerad skatt. Men som sagt, det är en bra grej tycker jag ur ett utbildningsperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror på hur man ser det, företag har inte inkomstskatt så de gör inte avdrag som privatpersoner, men samtidigt är ju skatten de betalar baserad på vinsten och alla utgifter räknas av från den. Om du har ett företag som drar in en miljon på ett år men också har utgifter på en miljon så betalar ditt företag ingen bolagsskatt, det spelar ingen roll vad utgifterna är så långe de är företagets.

Du har inte rätt när det gäller detta. Alla utgifter som ett företag har är inte avdragsgilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kanske är vanligare än jag tror då. Har inte sett det hos någon vad jag vet, men å andra sidan inte varit anställd i den bemärkelsen sedan 2015. Jag redovisar det heller inte åt mina anställda, mycket på gammal vana men också för att det är en kostnad som inte riktigt är kopplat till dem, alltså att det är inget som står i deras deklaration sedan. För mig bör en anställd vilja se bruttolön, nettolön, förmåner, frånvaro, semester, skatten mellan brutto och netto samt ackumulerad skatt. Men som sagt, det är en bra grej tycker jag ur ett utbildningsperspektiv.

Jag tycker du skall fundera på att införa det. På alla arbeten (förutom möjligtvis ett) som jag har haft sedan mitten av 90-talet har detta redovisats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conqvistadoren:

Du verkar inte kunna ta till dig fakta - ett citat med hänvisning till lagrum i inkomstskattelagen att företag betalar inkomstskatt - utan fortsätter med dina hittepåteorier och hittepådefinitioner inom skatterätt. Om inte lagrum duger som "bevis" för vad som är rätt (och fel) terminologi så vet jag inte vad mer som kan göras. Det finns således ingen poäng att fortsätta diskuteran.
Ha det gott och hamnar du någonsin i problem med Skatteverket bör du anlita utomstående hjälp är mitt bestämda råd då Skatteverket brukar envisas med att följa det som anges i lagtext. Det kan alltså bli utmanande att få dem att acceptera dina helt motsatta uppfattningar av skatterätten!

Lagtexten är inte lätt att läsa, men kontentan är ju att företag, aktiebolag eller handelsbolag, betalar bolagsskatt. Man kan se bolagsskatten som en inkomstskatt men den är ju väldigt skild från inkomstskatten som individer betalar då den bara räknas på vinsten. Lite exempel:

Från: https://www.bjornlunden.se/skatteplanering/skatt-i-aktiebolag...

Citat:

Själva aktiebolaget betalar skatt på vinsten från verksamheten. Bolagsskatten är 21,4% för räkenskapsår som påbörjas 1 januari 2019 t o m 31 december 2020. Från 2021 är bolagsskatten 20,6%. På den lön eller utdelning som du som delägare tar ut från bolaget blir det lönebeskattning/utdelningsbeskattning.

...

Aktiebolaget betalar enbart statlig inkomstskatt (bolagsskatt). Skatten är proportionell, dvs det är samma procentsats oberoende av hur stor vinsten är. Bolaget betalar skatt på den skattepliktiga vinsten, dvs sedan alla avdrag har gjorts. Genom eget löneuttag kan du som delägare inom ganska vida ramar själv styra hur stor vinst du vill ha kvar i bolaget.

Från: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/bola...

Citat:

Bolagsskatt, eller corporate tax på engelska, är en statlig skatt på 20,6 procent av den årliga vinsten i aktiebolag eller ekonomisk förening. Även stiftelser och ideella föreningar i Sverige kan behöva betala bolagsskatt.

Medan aktiebolaget beskattas för verksamhetens vinst, blir bolagets ägare beskattade för lönen och eventuell utdelning på aktierna. Arbetsgivaravgifter och delägarnas personalskatt betalas i efterskott, medan bolagsskatten betalas i förskott i form av preliminära inbetalningar.

Från: https://starta-aktiebolag.se/skatt

Citat:

Något av det viktigaste att ha koll på innan du startar ett företag är hur mycket skatt du måste betala. Utan att veta detta är det nämligen omöjligt att försöka förutse om din affärsidé kan bli lönsam. Det är också väldigt viktigt att betala in skatten i tid. I alla typer av bolag är det ägarna själva som måste kolla koll på och betala in skatten. Detta gäller även i aktiebolag, skatt betalas endast på den vinst som företaget gjort under året. Aktiebolagets ägare måste betala skatt på lönen som tagits ut från företaget och för utdelningen på aktierna han eller hon har i företaget.

...

För att räkna ut hur mycket skatt ditt företag ska betala måste du ta intäkterna minus utgifterna. Utgifterna i ett aktiebolag kan till exempel bestå av löner, arbetsgivaravgifter och övriga kostnader i företaget. Den summa som du får över är företagets vinst, som sedan ska beskattas med 22%.

Sen finns det förstås en mängd specialregler som ger högre eller lägre skatt för vissa saker, pensionsinbetalningar exempelvis, eller fastighetsaffärer och så vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Man kan inte ta bort ränteavdraget och tro att allt annat är oförändrat. Jag är övertygad om att bostadspriserna är dopade av avdraget och därför skulle staten få in mindre pengar när folk ska skatta för vinst vid bostadsförsäljningar. Det finns säkert fler saker som påverkas i ett makroperspektiv (mindre köpkraft osv, mindre momsintäkter) så de där 40 miljarder mer i skatt du pratar om skulle bara inträffa i en teoretisk bubbla där alla andra parametrar är låsta.

Självklart är bostadspriserna "dopade" av ränteavdraget och förstås av minusränta och liknande, det är problemet som borttagandet av detta avdrag skulle kunna hjälpa med. Men så fort man börjar tala om makro-effekter på ekonomin så blir det ju väldigt komplicerat och svårberäknat. Om priserna på bostäder går ner så innebär det minskade skatter för försäljning av bostäder på sikt, absolut, men det innebär ju också att mindre pengar är uppbundna i långa lån och kostnaderna för dessa vilket borde innebära en ökad konsumtion vilket ju innebär mer skatteintäkter från moms men också förstås från andra ledet av denna konsumtion, det kanske behövs fler som jobbar i butikerna exempelvis, fler som jobbar i produktionen av dessa varor och så vidare, och alla dessa betalar ju skatt på sina inkomster eller vinster. Andra effekter kan ju dra åt andra håll dock, och olika tidsaspekter slår på olika sätt. Konsumtionen som ökar varje år när villaägare får sitt ränteavdrag utbetalt lär förstås minska till en början, men när priserna har justerat sig nedåt så försvinner ju denna effekt för då betalar man ju mindre ränta än vad man annars hade gjort. Och det finns ju massvis av olika effekter som drar åt olika håll på olika sätt över olika tidshorisonter.

Men det är inte vad vi har diskuterat. Du menar att ränteavdraget är ett nollsummespel, först genom att hänvisa till bankernas vinstskatter som ju inte är relaterade till, eller beroende av, ränteavdraget, och nu genom att hänvisa till makro-effekter vilka förstås drar åt diverse olika riktningar.

När ränteavdraget kom så var ju tanken att få folk att låna mer, och det lyckades ju väldigt bra, sen i vilken utsträckning det beror på avdraget eller att räntorna stadigt gått neråt och bostadspriserna uppåt kan man diskutera, men låntagandet har ökat från "för låga" nivåer till "riskabelt höga" nivåer, vilket borde innebära att denna artificiella stimulans har tjänat ut sitt syfte. Att folk har vant sig vid dessa pengar är ju en orsak till att det inte har skett, men det är ju en politisk orsak och inte en ekonomisk främst. Ingen politiker vill föra fram ett förslag som hade försämrat ekonomin, om än främst på kort sikt, för en stor del av dess väljare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Man behöver inte gå långt för att hitta positiva aspekter av ränteavdraget om man tror på att vi hade haft högre total skatteintäkt om vi sänkte skatten på folkets inkomst. Det är väl rätt många som hävdar att vi ligger förbi maximum på Lafferkurvan och om det stämmer så får vi positiv effekt av det.

Det kanske ändå inte är värt det eftersom det ökar skulderna is samhället osv men vissa hade helt klart sett positiva effekter av det.

Lafferkurvan tas ofta upp som argument när de faktiska argumenten tagit slut.

Men lafferkurvan är bara en teori för att illustrera att det finns ett tak för när höga skatter ger mer skatteintäkter, och förstås motsatsen, att man kan sänka skatten och ändå få in mer skatt, om/när den är för hög. Och hur den faktiskt ser ut varierar ju väldigt beroende på diverse saker, vad man får för skatterna, hur mycket man litar på staten, hur lönenivåerna ligger, hur arbetslagarna ser ut och så vidare.

Ett problem är dock att all politik baserad på detta har haft motsatt effekt. Reagan hänvisade till Lafferkurvan när han genomförde stora skattesänkningar på åttiotalet exempelvis ("Reaganomics"), men det minskade ju skatteintäkterna kraftigt och ledde till stora budgetunderskott genom hela Reagans tid som president. Samma med "Bush II". Å andra sidan så ökade tillväxten och ekonomin ganska kraftigt under Clinton och Obama som höjde skatterna.

Ekonomerna tvistar förstås om vart pivot-punkten på lafferkurvan ligger, men någonstans runt 75-85% marginalskatt verkar vara vart det pekar, vilket är långt över vår och i princip alla länders skatt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marke:

Som sagt ingen vill bo i en vinddragen skokartong utan isolering och betala en hög nyproduktionshyra för att markpriserna är skyhöga av en illa förd penningpolitik.

Spelar väl ingen roll vad folk dock? Du får inte bygga oisolerade skokartonger med självdrag.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marke:

Skilj på fastighetsbolag och Byggare.
De sistanämnda tjänar inga stora pengar, och det reflekteras även i deras aktiekurser. Som sagt ingen vill bo i en vinddragen skokartong utan isolering och betala en hög nyproduktionshyra för att markpriserna är skyhöga av en illa förd penningpolitik.

I det långa loppet tror jag även det är en idiot lösning, att bygga billigt med låg kvalité. Ta efter från kineserna? Verkar gå bra i deras fastighetsmarknad...

Jag har inte sagt att man ska bygga med låg kvalitet, bara med rimliga priser. Behöver man balkonger, bastu och liknande i alla lägenheter?

Sen anser jag förstås att staten borde ta sitt ansvar för bostadsbristen och lösa det på något sätt snarare än att vi ska hoppas att marknaden ska lösa det åt oss, för det kommer ju inte hända.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Du tycker den orättvis. Det är inte samma sak som att den är det.

Men ränteavdraget tar ju pengar från våra gemensamma skatteintäkter och ger till en delmängd av oss, det är orättvist i grunden. Sen gäller det förstås mängder med skatter och bidrag, men oftast så är ju dessa riktade mot en grupp som behöver det eller där det behövs stimulans eller där man försöker påverka konsumtionen i en viss riktning. Ränteavdraget går i rätt stor utsträckning till de som inte behöver det, 85% av ränteavdraget går till den halvan av befolkningen med högst inkomster exempelvis. Dessa är också redan gynnade skattemässigt på andra sätt. Som att det offentliga står för halva kostnaden när de renoverar sina bostäder och på så sätt höjer värdet på dem ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men ränteavdraget tar ju pengar från våra gemensamma skatteintäkter

Ränteavdraget bekostas av skatten på Ränteintäkter. Nollsummespel. Någon lånar ut pengar och skattar på vinsten för detta, Någon lånar pengar och får avdrag på kostnaden för detta.

Du som är så glad i att arbetsgivaravgiften inte är en skatt borde kunna förstå och uppskatta ovanstående och sluta kalla ränteavdraget för att vi tar från våra gemensamma skatteintäkter. För det gör vi lika lite som arbetsgivaravgiften är en skatt. QED.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Ränteavdraget bekostas av skatten på Ränteintäkter. Nollsummespel. Någon lånar ut pengar och skattar på vinsten för detta, Någon lånar pengar och får avdrag på kostnaden för detta.

Men det är inte ett nollsummespel för skatten på bankernas vinster är inte beroende av att ränteavdraget finns.

Citat:

Du som är så glad i att arbetsgivaravgiften inte är en skatt borde kunna förstå och uppskatta ovanstående och sluta kalla ränteavdraget för att vi tar från våra gemensamma skatteintäkter. För det gör vi lika lite som arbetsgivaravgiften är en skatt. QED.

Men om ränteavdraget inte funnits så hade de med stora lån inte fått 40 miljarder av statens pengar (eller minskat statens skatteintäkter med 40 miljarder, beroende på hur man ser det), så hur är det inte att ta pengar från våra gemensamma pengar?

Edit:
Ränteavdraget bekostas inte av skatten på ränteintäkter. Dels för att det inte är så statens budget fungerar, men också för att skatten på ränteintäkter inte är på ränteintäkter utan på vinsterna från ränteintäkterna medan avdraget beräknas på hela räntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ränteavdraget bekostas inte av skatten på ränteintäkter. Dels för att det inte är så statens budget fungerar, men också för att skatten på ränteintäkter inte är på ränteintäkter utan på vinsterna från ränteintäkterna medan avdraget beräknas på hela räntan.

Vinsten är den samma som min Kostnad. Om någon lånar ut 1000kr med 10% ränta så har de tjänat 100kr och tar upp det som ränteinkomst till 30% kapitalbeskattning, d.v.s. 30kr kommer till statskassan. Jag har lånat 1000kr med 10% ränta, det har kostat mig 100kr, jag gör ränteavdrag och får tillbaka 30kr. D.v.s. 30kr in i statskassan och 30kr ut ur statskassan.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Har läst alla inlägg i tråden och kommer fram till två saker...
Att jag håller med snajk för ovanlighetens skull... och
Att jag kanske är för dum för att förstå hur dessa minskade intäkter för staten kan bli noll-summespel.

Jag läser ju ovan om intäkter osv. Men om staten får skatt för ränteintäkter och utan att det vore ett avdrag på räntekostnaderna... då skulle staten fått in 40 miljarder mer. Vad är det jag missar? :S

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Men om staten får skatt för ränteintäkter och utan att det vore ett avdrag på räntekostnaderna... då skulle staten fått in 40 miljarder mer. Vad är det jag missar? :S

Inget, om du föredrar ökade skatter. Tanken med ränteavdraget är fördelningspolitiskt, att ta från de som har pengar (skatt på ränteinkomster) och ge till de som inte har lika mycket pengar (avdrag för räntekostnader). Men vill du hellre att de som inte har lika mycket pengar betalar mer skatt så absolut... det passar ju in i de tre F som man ska beskatta för att de har svårt att flytta härifrån. Fattiga, Fastigheter och Fordon.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inget, om du föredrar ökade skatter. Tanken med ränteavdraget är fördelningspolitiskt, att ta från de som har pengar (skatt på ränteinkomster) och ge till de som inte har lika mycket pengar (avdrag för räntekostnader). Men vill du hellre att de som inte har lika mycket pengar betalar mer skatt så absolut...

Detta avdrag tillfaller ju till stora delar den rikaste delen av befolkningen.
"ränteavdraget kostar staten 30 miljarder per år i förlorade skatteinteäkter och att den rikaste halvan av befolkningen får 85 procent av skatterabatten."
-https://ekonomistas.se/2015/03/31/avskaffat-ranteavdrag-och-priset-pa-bostadsratter-i-stockholms-innerstad/

Skatt brukar ju utföras där det sker förtjänster. Då skulle man uppnå samma effekt genom att öka skatt för ränteintäkterna istället?

EDIT:
Tycker generellt skatter ska vara enkla och utan att man måste vara ekonomiproffessor för att begripa sig på dom. Tycker det är sorgligt hur bidrag/avdrag utformas i Sverige.
Vi har länge haft bidrag för att köpa elbil, men inte elcykel. Det ger mer skattepengar till dom rikaste som har råd att köpa elbil...
Vi har fortfarande kvar rot och rut som gör att dom rikaste som har råd att bygga eller ha städhjälp får lite lättare. Genialt att man ska få pengar av staten om man ska bygga till en swimmingpool...
Vi har ränteavdrag så att dom rikaste har råd att köpa lite fetare hus.
Regeringen ökade senast momsen för att reparera produkter. Gissa om det är rika eller fattiga som drabbas mest av det...

Vad fan håller vi på med?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Vinsten är den samma som min Kostnad. Om någon lånar ut 1000kr med 10% ränta så har de tjänat 100kr och tar upp det som ränteinkomst till 30% kapitalbeskattning, d.v.s. 30kr kommer till statskassan. Jag har lånat 1000kr med 10% ränta, det har kostat mig 100kr, jag gör ränteavdrag och får tillbaka 30kr. D.v.s. 30kr in i statskassan och 30kr ut ur statskassan.

Jo så hade det varit om bankerna bara lånade ut pengar de hade, men så är det ju inte.

Bankerna behöver ha en täckning på en procent vad jag förstår, så om du lånar 1000 kronor med tio procent ränta och får betala 1100 så får du ränteavdrag på 30 kronor. Banken i sin tur lånar ut tio kronor av "sina" pengar och 990 av nyskapade pengar, eller riksbankens pengar. För räntan på de tio kronorna gäller din beräkning (om man tittar på vinsten av detta lånet i isolering), så trettio öre i ränta och 20-30% skatt på det. För de övriga 990 betalar banken en ränta. Låt oss anta två procent. Alltså 19,80 kronor i ränta. Så av dina 100 kronor i betald ränta, och 30 kronor i bidrag för att du betalar denna ränta, så har banken betalat tjugo kronor i ränta (rätt bra marginal) och således är deras vinst bara ~80 kronor, vilket då innebär en skatt på 24 kronor i detta exempel. Så vinsten för banken är skillnaden mellan deras inlånings- och utlåningsränta, och staten går back 6 kronor.

Tar vi ett mer realistiskt exempel på ett bolån istället med lägre räntor så blir kalkylen sämre för staten, medan en kredit med hög ränta blir bättre, men staten får ju aldrig tillbaka allt de ger i avdrag. Ett bolån på en miljon med tre procent ränta för dig och två procent för banken ger ju följande kalkyl:

Din ränta (3%):

30K

Ditt avdrag (30% av din ränta):

9K

Bankens ränta (2%):

20K

Bankens vinst (skillnaden mellan din och bankens ränta):

10K

Bankens skatt på vinsten (30%):

3K

Påverkan på skatteintäkterna:

-6K

Eller om du lånar till dåliga villkor, som med ett kreditkort exempelvis, säg ett lån på 10K:

Din ränta (25%):

2500

Ditt avdrag:

750

Bankens ränta (3% för dessa krediter har högre risk än bolån):

300

Bankens vinst:

2200

660

-90

Så vad händer om vi tar bort avdraget, på bolånet först:

Din ränta (3%):

30K

Ditt avdrag (30% av din ränta):

9K

Bankens ränta (2%):

20K

Bankens vinst (skillnaden mellan din och bankens ränta):

10K

3K

3K

På kortkrediten:

Din ränta (25%):

2500

Ditt avdrag:

750

Bankens ränta (3% för dessa krediter har högre risk än bolån):

300

660

660

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

men också för att skatten på ränteintäkter inte är på ränteintäkter utan på vinsterna från ränteintäkterna medan avdraget beräknas på hela räntan.

Jag får betala 30% skatt på mina ränteintäkter så jag förstår inte riktigt vad du menar här. Om jag i tillägg hade haft lån så hade jag betalt skatt på differensen mellan räntekostnaderna och ränteintäkterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Inget, om du föredrar ökade skatter. Tanken med ränteavdraget är fördelningspolitiskt, att ta från de som har pengar (skatt på ränteinkomster) och ge till de som inte har lika mycket pengar (avdrag för räntekostnader). Men vill du hellre att de som inte har lika mycket pengar betalar mer skatt så absolut... det passar ju in i de tre F som man ska beskatta för att de har svårt att flytta härifrån. Fattiga, Fastigheter och Fordon.

Men man tar ju inte från de som har ränteinkomster, eller de får skatta för sin vinst förstås men det får de ju göra oavsett om ränteavdraget finns eller ej. Innan ränteavdraget så hade vi fortfarande bolagsskatt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Jag får betala 30% skatt på mina ränteintäkter så jag förstår inte riktigt vad du menar här. Om jag i tillägg hade haft lån så hade jag betalt skatt på differensen mellan räntekostnaderna och ränteintäkterna.

Om du lånar en miljon till tio procent ränta för att låna ut den till tjugo procents ränta så är din vinst här bara tio procent, eller hur, så du får skatta för den vinsten på tio procent, medan den som lånade pengar av dig får avdrag för hela räntekostnaden på tjugo procent. Lånar du ut pengar du redan har är förstås hela räntan vinst för dig, och normalt lånar inte privatpersoner pengar för att låna vidare till högre ränta, men det är ju bankernas hela affärsidé liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Detta avdrag tillfaller ju till stora delar den rikaste delen av befolkningen.
"ränteavdraget kostar staten 30 miljarder per år i förlorade skatteinteäkter och att den rikaste halvan av befolkningen får 85 procent av skatterabatten."

Vi har länge haft bidrag för att köpa elbil, men inte elcykel. Det ger mer skattepengar till dom rikaste som har råd att köpa elbil...

Tillfaller snarast medelklassen, de rikaste har inget behov av att låna. Och tar du bort det är de de allra rikaste som har fortsatt möjlighet att köpa sitt boende samtidigt som den nedre delen av medelklassen får minskade möjligheter.

Vi har haft bidrag för elcykel och nu har vi förmånliga regler för förmånscyklar (sen att för få arbetsgivare erbjuder det till sina anställda är en annan sak, de har möjlighet att erbjuda det med förmånliga kostnader för de anställda)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om du lånar en miljon till tio procent ränta för att låna ut den till tjugo procents ränta så är din vinst här bara tio procent, eller hur, så du får skatta för den vinsten på tio procent

Tappa inte bort dig själv i tanken nu, den som lånat ut miljonen första gången skattar på sin vinst också. Spelar liksom ingen roll om det är i tio led, i slutändan har samma vinst uppstått och beskattats.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om du lånar en miljon till tio procent ränta för att låna ut den till tjugo procents ränta så är din vinst här bara tio procent, eller hur, så du får skatta för den vinsten på tio procent, medan den som lånade pengar av dig får avdrag för hela räntekostnaden på tjugo procent. Lånar du ut pengar du redan har är förstås hela räntan vinst för dig, och normalt lånar inte privatpersoner pengar för att låna vidare till högre ränta, men det är ju bankernas hela affärsidé liksom.

Nja, sanning med modifikation. Det är en begränsning för hur mycket man kan göra avdrag för som privatperson. Över 100000 kr är det 21% i avdrag jämfört med 30% under 100000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tillfaller snarast medelklassen, de rikaste har inget behov av att låna. Och tar du bort det är de de allra rikaste som har fortsatt möjlighet att köpa sitt boende samtidigt som den nedre delen av medelklassen får minskade möjligheter.

Vi har haft bidrag för elcykel och nu har vi förmånliga regler för förmånscyklar (sen att för få arbetsgivare erbjuder det till sina anställda är en annan sak, de har möjlighet att erbjuda det med förmånliga kostnader för de anställda)

Om den inte hade införts så hade inte priserna stigit lika mycket och folk hade inte behövt belåna sig lika mycket, samtidigt som hela befolkningen får lägga extra skatt för att täcka upp för denna minskade skatteintäkt.

Visa signatur