Bredband via Bahnhof.. är det värt det fortfarande?

Permalänk
Medlem

Bredband via Bahnhof.. är det värt det fortfarande?

Hej på er!

Nu kom ytterligare en prishöjning på Bahnhofs bredbandstjänster... tredje höjningen i år..
Jag gick upp till 250/250 i oktober 2021.

2021-10 - 2022-03 för 339 kr/mån
2022-04 - 2022-07 för 369 kr/mån
2022-08 - 2022-12 för 399 kr/mån
2023-01 - ..... för 439 kr/mån.

Ca 30% dyrare på lite mer än 1 år från när jag hoppade på 250/250.
Jag ser andra aktörer t.ex. bredband2 sälja samma hastighet för 330 kr/mån.

Så min fråga till er:

  • Tycker ni att det är värt det att köra Bahnhof trots dessa (i min mening) orimliga höjningar?

  • Vad vinner man på att ha Bahnhof 2022 gentemot övriga aktörer?

Skriv gärna av er, vore intressant att se hur andra ser på saken då jag har svårt att bilda mig en uppfattning just nu huruvida jag ska fortsätta som kund hos Bahnhof eller ej.

Permalänk
Medlem

Vad har du för exempel på billigare leverantörer? Jag kollade nu och de flesta jag kan välja på ligger väääldigt nära i pris (inom ~20 kr prisskillnad)

Permalänk
Avstängd

Bahnhof är den enda leverantören som bryr sig om din integritet. Det är värt en femtiolapp mer i månaden enligt mig.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Bahnhof är värt lite extra. Svider det så kanske man kan fundera på att gå ner till 100/100 istället eller så? 250/250 är jättetrevligt men det är ju sällan 100/100 känns så begränsande ändå, och ofta ligger ju eventuella begränsningar på andra sidan liksom, typ hos Steam när man laddar ner stora spel eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Vad har du för exempel på billigare leverantörer? Jag kollade nu och de flesta jag kan välja på ligger väääldigt nära i pris (inom ~20 kr prisskillnad)

Bredband2 som exempel
Månad 1-12: 309 kr/mån
Därefter: 364 kr/mån
Startavgift: 249 kr

Skrivet av Svullom:

Bahnhof är den enda leverantören som bryr sig om din integritet. Det är värt en femtiolapp mer i månaden enligt mig.

Yes, det köper jag till viss mån och är varför jag valt dom ursprungligen. Men det är mest applicerbart på de som tycker om att ladda ner saker man inte vill betala för Om man använder streaming-tjänster så spelar det mindre roll i mitt tycke!

Skrivet av snajk:

Jag tycker Bahnhof är värt lite extra. Svider det så kanske man kan fundera på att gå ner till 100/100 istället eller så? 250/250 är jättetrevligt men det är ju sällan 100/100 känns så begränsande ändå, och ofta ligger ju eventuella begränsningar på andra sidan liksom, typ hos Steam när man laddar ner stora spel eller liknande.

Kan du nämna dom gör som är värt de lilla extra, dvs vad får du faktiskt ut av den extra kostnaden som andra inte erbjuder :)?
Gällande gå ner i hastighet så skiljer det 20 kr så inte alls lockande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adiiss:

Bredband2 som exempel
Månad 1-12: 309 kr/mån
Därefter: 364 kr/mån
Startavgift: 249 kr

Yes, det köper jag till viss mån och är varför jag valt dom ursprungligen. Men det är mest applicerbart på de som tycker om att ladda ner saker man inte vill betala för Om man använder streaming-tjänster så spelar det mindre roll i mitt tycke!

Kan du nämna dom gör som är värt de lilla extra, dvs vad får du faktiskt ut av den extra kostnaden som andra inte erbjuder :)?
Gällande gå ner i hastighet så skiljer det 20 kr så inte alls lockande

Tja, jag hade inte gått ner för 20 kronor förstås. Men eftersom du funderar på att byta till något aningen billigare just för att det är billigare så kan du ju få aningen billigare från Bahnhof istället om du går ner i hastighet. Här kostar 100/100 från Bahnhof 239 medan 250/250 kostar 389 så det är en rätt stor skillnad, å andra sidan kostar 500/100 359 vilket kanske kan vara något.

Permalänk
Medlem

Bahnhof höjde min avgift i februari till 349kr/mån för 100/100 och skyllde på nätägaren (Zitius). Nu försöker jag sätta upp en VPN-server som failar pga. att Bahnhof kör CG-NAT och dom vill ha ytterligare 50kr/mån för en publik IP. Kollar jag nypriser på samma abb. så kör nu Bahnhof 319kr/mån för samma abb., dvs. samma som jag hade innan höjningen, men endast för nya kunder. Dom blåser sina trogna kunder (själv varit kund i ca 10 år) och vill mygla när man ber om publikt IP. Samtidigt erbjuder Ownit 100/100 för 339kr/mån och kör utan CG-NAT per default. Chattservice har skickat vidare till uppsägningsavdelningen för att se om dom kan erbjuda något. Får jag inte åtminstone publikt IP utan extraavift så blir det Ownit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svullom:

Bahnhof är den enda leverantören som bryr sig om din integritet. Det är värt en femtiolapp mer i månaden enligt mig.

Bahnhof är inte den enda everantören som bryr sig om din integritet. Det är en myt som Bahnhof älskar att sprida.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Bahnhof är inte den enda everantören som bryr sig om din integritet. Det är en myt som Bahnhof älskar att sprida.

Vilka är det mer då?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svullom:

Bahnhof är den enda leverantören som bryr sig om din integritet. Det är värt en femtiolapp mer i månaden enligt mig.

Jag går vidare från Bahnhof.
449kr/mån vs 305 kr/mån via Bredband2. Går gott att köpa en VPN-tjänst och fortfarande spara en tusenlapp per år.

Skrivet av pålis:

Bahnhof höjde min avgift i februari till 349kr/mån för 100/100 och skyllde på nätägaren (Zitius). Nu försöker jag sätta upp en VPN-server som failar pga. att Bahnhof kör CG-NAT och dom vill ha ytterligare 50kr/mån för en publik IP. Kollar jag nypriser på samma abb. så kör nu Bahnhof 319kr/mån för samma abb., dvs. samma som jag hade innan höjningen, men endast för nya kunder. Dom blåser sina trogna kunder (själv varit kund i ca 10 år) och vill mygla när man ber om publikt IP. Samtidigt erbjuder Ownit 100/100 för 339kr/mån och kör utan CG-NAT per default. Chattservice har skickat vidare till uppsägningsavdelningen för att se om dom kan erbjuda något. Får jag inte åtminstone publikt IP utan extraavift så blir det Ownit.

De har höjt och skylt på kostnader för mig i ITUX för att sedan sänka till samma pris för nya kunder någon månad senare. Gnäller och säger att de får sänka men åker ändå på ett par månaders höjning varje gång de gjort så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag betalar 358kr/månaden för 250/250 hos Bahnhof. Varit kund i 5 år och visst har dom höjt flera gånger. Men varje gång dom sänker priset för samma hastighet utan att justera mitt pris så ringer jag in och ber dom matcha. Funkat varje gång utan några problem alls.

Senast så sänkte jag från 399 till mitt nuvarande 358kr.

Man måste vara lite observant dock

/Udi

Permalänk
Avstängd

Chattade precis med Bahnhof och sänkte min hastighet. Jag hade 250/250 som för mig kostade 419 men om jag hade tecknat nytt så hade jag fått det för 389 (efter halva priset i några månader eller så). 250/100 bytte jag till och det kostar 269 så jag sparar 150 i månaden, eller 120 mot om jag hade gnällt och fått nypriset.

Uppladdningen känns inte lika viktigt längre. Det var länge sedan jag höll på med torrents i någon större utsträckning eller så, så det enda som belastar min lina "uppåt" lite mer är typ att jobba hemifrån men knappt ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av udiniad:

Jag betalar 358kr/månaden för 250/250 hos Bahnhof. Varit kund i 5 år och visst har dom höjt flera gånger. Men varje gång dom sänker priset för samma hastighet utan att justera mitt pris så ringer jag in och ber dom matcha. Funkat varje gång utan några problem alls.

Senast så sänkte jag från 399 till mitt nuvarande 358kr.

Man måste vara lite observant dock

/Udi

Ska jag behöva sitta och undersöka nypris på abb. regelbundet för att Bahnhof myglar kan jag lika gärna byta operatör. Uppenbarligen är deras krokodiltårar om ständigt höjda avgifter från nätägarna bullshitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Ska jag behöva sitta och undersöka nypris på abb. regelbundet för att Bahnhof myglar kan jag lika gärna byta operatör. Uppenbarligen är deras krokodiltårar om ständigt höjda avgifter från nätägarna bullshitt.

Jag tror detta inte är unikt för Bahnhof och att alla operatörer gör samma sak. Men någon kan rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av udiniad:

Jag betalar 358kr/månaden för 250/250 hos Bahnhof. Varit kund i 5 år och visst har dom höjt flera gånger. Men varje gång dom sänker priset för samma hastighet utan att justera mitt pris så ringer jag in och ber dom matcha. Funkat varje gång utan några problem alls.

Senast så sänkte jag från 399 till mitt nuvarande 358kr.

Man måste vara lite observant dock

/Udi

Jag har Bredband 2 och har gjort samma sak som du. Man får inte vara passiv

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av pålis:

Bahnhof höjde min avgift i februari till 349kr/mån för 100/100 och skyllde på nätägaren (Zitius).

Jag fick höjningar av exakt samma skäl under de typ 4 år jag bodde i min förra lägenhet, där jag till slut var uppe i 399kr/mån för 250/250. Intressant nog låg avgiften i den nya lägenheten på 358, trots samma nätägare, samma hyresvärd och endast typ 500 meter bort. Men det är möjligt att det var sänkt iom nyproduktion som kampanj för nyinflyttade eller nåt.

I slutändan gick jag över till annan operatör när jag flyttade, som kunde erbjuda 500/500 för 329 kronor. Det kändes mer prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag fick höjningar av exakt samma skäl under de typ 4 år jag bodde i min förra lägenhet, där jag till slut var uppe i 399kr/mån för 250/250. Intressant nog låg avgiften i den nya lägenheten på 358, trots samma nätägare, samma hyresvärd och endast typ 500 meter bort. Men det är möjligt att det var sänkt iom nyproduktion som kampanj för nyinflyttade eller nåt.

I slutändan gick jag över till annan operatör när jag flyttade, som kunde erbjuda 500/500 för 329 kronor. Det kändes mer prisvärt.

Verkar onekligen satt i system. Nu fick jag 316kr/mån inkl. publikt IP efter hot om uppsägning.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Slutade med uppsägning hos Bahnhof och registrering hos Bredband2.
Finns absolut inge anledning för mig att betala 439 när jag kan betala 309.
Oavsett nuvarande/framtida pris har jag 15% rabatt i 12 månader via Bredband2

Permalänk

Telia kör nu sitt årliga black week erbjudande: 500/100 för 299kr/mån.

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof och inte bundit vårt avtal. Men det känns som att de höjer priset på våren för att sänka någon månad senare. De sänker inte befintliga kunder när de sänker, men de höjer dem när de höjer. Brukar röra sig om 20 kr och 30kr i år. Rör sig om max en månadsavgift om året