Intel Arc får ökad spelprestanda med nya drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc får ökad spelprestanda med nya drivrutiner

Med nya drivrutiner får A770 och A750 både stöd för fler spel och ökad prestanda i tidigare titlar. I samma vända lanseras XESS-tillägg till Unreal Engine.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Urk, är lite sugen på att klicka hem ett a770 för 5200:- från komplett, men kan verkligen inte motivera det lilla klivet upp från mitt nuvarande rtx 2070.. Hade varit lite kul att ha första generationen av en ny aktörs kort, men inte SÅ kul.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Ostbullen:

Urk, är lite sugen på att klicka hem ett a770 för 5200:- från komplett, men kan verkligen inte motivera det lilla klivet upp från mitt nuvarande rtx 2070.. Hade varit lite kul att ha första generationen av en ny aktörs kort, men inte SÅ kul.

Kom igen, det blir kul!

Tror egentligen jag är mer taggad på Arc-test än vad (stackars) @CrispVanDahl är vid det här laget, haha.

Permalänk
Medlem

Jag är nästan sugen på att köpa ett för samlarsyfte men nej det går inte att rättfärdiga för det syftet känner jag.
Kanske går att hitta om några år för en spottstyver istället.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av landmarks:

Kom igen, det blir kul!

Tror egentligen jag är mer taggad på Arc-test än vad (stackars) @CrispVanDahl är vid det här laget, haha.

Jag är taggad, men man vet ju typ redan från början typ vilka siffror man kan förvänta sig dock.

Permalänk
Medlem

Är lite sugen ibland på köpa detta kort och använda i ett nytt datorbygge.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

jo Swenerds ska vi satsa/chansa på ett sådant? Vem har redan gått med?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag gnuggar händerna och köper upp resten av RTX 4080 lagret om ni alla andra köper Intels diton. Det kommer bli en mycket lukrativ affär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag gnuggar händerna och köper upp resten av RTX 4080 lagret om ni alla andra köper Intels diton. Det kommer bli en mycket lukrativ affär!

Med tanke på hur få som sålts av 4080 skulle du gå i konkurs .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Köper hellre en 13700k

Permalänk
Medlem

Hoppas Intel får rejäl fart i Arc. Väldigt snygga kort är det. Men vi i Sverige ser ju aldrig röken av founders editions längre. 😞

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Kom igen, det blir kul!

Tror egentligen jag är mer taggad på Arc-test än vad (stackars) @CrispVanDahl är vid det här laget, haha.

Åh nej grupptryck, my one weakness

Ni har inte funderat på att köra ngt samarbete med komplett, där de säljer korten för 3999:- till swec-medlemmar? 😇

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

När kommer Sweclockers test på arc? eller har jag missat det?

Permalänk

Hade gärna sett a770 testat i blender

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk

Har haft kvar mitt A750 i kartongen sedan det kom, har ingen användning av det. Hade varit roligt att testa.

förtydligande
Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det med Intel och grafikkort?!!? Verkar ju vara någon förbannelse. Korten skulle väl lanserats för över ett år sedan? Nu några månader efter lansering finns det inte ett enda kort att tillgå. Prestandan verkar ha svårt att nå upp till AMD's och nVidia's dito.

Jag hade stora förhoppningar och trodde att Intel skulle kunna skaka om rejält. AMD's och nVidia's löjliga prissättning och dåliga tillgång gav ju Intel öppet mål, men dem sumpade chansen och nu är det bara för lite och för sent.

Sen undrar jag varför Sweclockers inte recenserat Intels grafikkort ännu? Är tillgången så fruktansvärt dålig eller väntar man på stabilare drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Alltså vad är det med Intel och grafikkort?!!? Verkar ju vara någon förbannelse. Korten skulle väl lanserats för över ett år sedan? Nu några månader efter lansering finns det inte ett enda kort att tillgå. Prestandan verkar ha svårt att nå upp till AMD's och nVidia's dito.

Jag hade stora förhoppningar och trodde att Intel skulle kunna skaka om rejält. AMD's och nVidia's löjliga prissättning och dåliga tillgång gav ju Intel öppet mål, men dem sumpade chansen och nu är det bara för lite och för sent.

Sen undrar jag varför Sweclockers inte recenserat Intels grafikkort ännu? Är tillgången så fruktansvärt dålig eller väntar man på stabilare drivrutiner?

Snarare så att Jonas är på semester och de andra åkte båt (moderskeppet)
Låt dem ha lite kul och chill, det kommer så så småningom

@Enviro PS om sweclockers offentlig gjorde en lista vad som ska prio testa nästa med ca 5 val att rösta på hade varit kul

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Det finns potential i den gpu'n. Personligen tycker jag, att ARC är långt mycket mer intressant än vad Nvidia presenterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Alltså vad är det med Intel och grafikkort?!!? Verkar ju vara någon förbannelse. Korten skulle väl lanserats för över ett år sedan? Nu några månader efter lansering finns det inte ett enda kort att tillgå. Prestandan verkar ha svårt att nå upp till AMD's och nVidia's dito.

Jag hade stora förhoppningar och trodde att Intel skulle kunna skaka om rejält. AMD's och nVidia's löjliga prissättning och dåliga tillgång gav ju Intel öppet mål, men dem sumpade chansen och nu är det bara för lite och för sent.

Sen undrar jag varför Sweclockers inte recenserat Intels grafikkort ännu? Är tillgången så fruktansvärt dålig eller väntar man på stabilare drivrutiner?

Finns att köpa i ett flertal butiker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Med tanke på hur få som sålts av 4080 skulle du gå i konkurs .

Kan ju börja med att hiva ut dom 15M~ som behövs för att bara köpa upp det vi vet Komplett har i lager (700+). Förmodligen är det betydligt fler kort, då dom bara visar "100+" för många modeller.

Permalänk
Medlem

Har ej ens funnits att köpas i Finland Intels egna kort, bara ett ensamt ASRock Phantom Gaming Arc A770 8GB som kostar i nivå med 3060 Ti. Om det skulle bli ett köp är ju naturligtvis Intels referensdesign som intresserar men lär väl inte mera dyka upp här heller om det inte hittills gjort det.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Lessismore:

Sen undrar jag varför Sweclockers inte recenserat Intels grafikkort ännu? Är tillgången så fruktansvärt dålig eller väntar man på stabilare drivrutiner?

Tid och prioriteringar. Men snart så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har ej ens funnits att köpas i Finland Intels egna kort, bara ett ensamt ASRock Phantom Gaming Arc A770 8GB som kostar i nivå med 3060 Ti. Om det skulle bli ett köp är ju naturligtvis Intels referensdesign som intresserar men lär väl inte mera dyka upp här heller om det inte hittills gjort det.

Finns i lager på komplett! Dock rätt saftigt pris.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Finns i lager på komplett! Dock rätt saftigt pris.

Jag skrev dock att jag är från Finland, svenska hårdvarubutiker brukar inte leverera till Finland normalt och jag har inte sett ett enda standard design Intel kort till salu här då jag kollade lite runt vid lanseringen. Men hade nog inte betalat så mycket hursomhelst, smärtgränsen hade varit ca 4300-4500 kr för 16GB versionen känns det som att det ska finnas nån vits då man får kämpa med lite buggar och dålig prestanda i icke DX12/Vulkan titlar, idagsläget känns nog ett 3060 Ti mera prisvärt t.ex. som kostar ungefär lika. Man talade fint om att här kommer man och räddar gamers men man levererade inte hela vägen va gäller prissättningen åtminstone, ska man agera betatestare borde man inte behöva betala fullt pris för produkten.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Tid och prioriteringar. Men snart så!

Med tanke på att det är en "ny" tillverkare så hade jag önskat att det hade prioriterats framför andra tester. Det här är ändå det mest intressanta ur kundperspektiv på mycket länge inom kategorin grafikkort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Tempel:

Med tanke på att det är en "ny" tillverkare så hade jag önskat att det hade prioriterats framför andra tester. Det här är ändå det mest intressanta ur kundperspektiv på mycket länge inom kategorin grafikkort.

Alltså, det är rätt högt prioriterat och test kommer publiceras inom en snar framtid. Men ska saker göras ordentligt så tar det tid.

Permalänk
Medlem

kan vi tolka detta som vi har ungefär 3 grövre kombos av PC´s med GPU:er i 3 olika prisklasser nu?
då ARC uppenbarligen duger alldels galant till att spela på, bara det är att folk är fega och märkes bögar som inte vill byta?

menar, pga pandemin så har de billiga spel datorerna försvunnit, men är tillvissdel tillbaka nu om man inte är fanboi och måste ha en viss tillverkare av sin hårdvara?

låg-budget
medel-budget
hög-budget

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.