Snabbkoll: Har du skottat snö?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du skottat snö?

Det har kommit en hel del snö runt om i landet de senaste dagarna. Har du blivit tvungen att lämna skärmens trygga värme för att bege dig ut för att skotta bort snön?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag besökte i söndags min 90-årige farfar och hjälpte honom då skotta snö på uppfarten. Men själv bor jag i lägenhet så där behövde jag inte göra något.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Snittat på tre snöskottningar om dagen de senaste dagarna. Allt för att det inte skulle bli för tungt med tanke på att det kommit nästan en meter snö häromkring.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem

Har fått skotta utanför lägenheten och nu ska jag försöka skotta loss en bil.

Permalänk
Medlem

Bor i Norra Skåne, vi har inte haft så mkt. snö som resten av landet, blev väl några Cm igår, grannen skottade snö kan jag se.

Jag saltade vägen dagen innan det snöade, och det funkade bra, snön fick inte ligga kvar på min väg eller ingång, men grannarna fick skotta.

Permalänk

Jag väntar ut det. Det smälter nog bort snart....

Permalänk
Entusiast

Skottat ren bron två gånger...

Ett annat snötecken var att klubben "vi med året runt-däck" samlades i Gävle under gårdagen. 3 krockar och 4 dikeskörningar såg jag när jag åkte från strax söder om Gävle till norra delen och sen åter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har borstat bort lite snö från balkongen, men annars har det inte blivit någon vidare snöröjning iom att jag bor i lägenhet.

Däremot blir jag väldigt glad över hur många som hjälper varandra och rycker in med allt från att skotta ut bilar och låna ut snöskyfflar till att handla mat Min egen mamma fick hjälp av 4 förbipasserande tonårskillar med att knuffa ut sin bil och sånt värmer lite extra i vinterkylan!

Den slaskfest som väntar nu när det är plusgrader igen kan ju däremot dra dit pepparn växer.

Permalänk
Medlem

Snö? Var tror ni jag bor, i Stockholm eller?
Ingen snö på marken här och vi lär ju inte få snö igen förrän i April så jag tror jag klarar mig ett tag.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Det kallas snöslunga

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

På sommaren är det skönt med hus att gå ut i solen och äta men på vintern så saknar man lägenhet där någon annan skottade åt en. Blir en del skottande på vintrarna nu. Men man slipper å andra sidan klippa gräs.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har inte satt min fot utanför lägenheten sedan i söndags morse. Men ikväll står det jobb på menyn igen så måste ut i eländet. Dock stor bilen i garage med värmaren inkopplad så blir nog helt ok ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Äh, hade det stannat mer än två dagar så hade jag kanske skottat gårdsplanen för syns skull, men nu lät jag det vara.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kom ju knappt nåt här i Götet.. det närmaste vi kommer julkänsla är när det är 2-3 plus och slask haha
Slängde några nävar grus iaf och kände mig nöjd me't

Permalänk
Avstängd

Inget plogsamt än denna säsong. Men det kommer...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Nej inte än. Har väldigt lite snö än så länge, kan det vara ens 1cm.
Men vitt är det iaf

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

har skottat 3 gånger än så länge idag var jag uppe och skotta all snö som trillat bort från solpanelerna så det inte blir en jättehög på garagetaket, bättre att ta tag i det direkt blir bara jobbigt om högen blir för hög.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Snart 40 och mina axlar är paj, så jag skottar ingen snö, om bara plogbilen kunde sluta bygga in en med en vall så skulle jag klara mig bra men nu får jag tvinga son och fru att skotta

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Kom knappt 10cm i nordvästra Skåne igår. Tog tåget till Helsingborg då det är så svårt att hitta parkering vid 9-tiden. Tji fick jag, det vart växelfel och tåget var tvungen att köra tillbaka samma håll och jag fick hämta bilen igen.
Fick ringa nya chefen och säga att jag kommer tyvärr inte i tid första dan på jobbet!
Äh, det är ny tjänst som lokförare så det var full förståelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Kom knappt 10cm i nordvästra Skåne igår. Tog tåget till Helsingborg då det är så svårt att hitta parkering vid 9-tiden. Tji fick jag, det vart växelfel och tåget var tvungen att köra tillbaka samma håll och jag fick hämta bilen igen.
Fick ringa nya chefen och säga att jag kommer tyvärr inte i tid första dan på jobbet!
Äh, det är ny tjänst som lokförare så det var full förståelse

Det är väl nästan uppmuntrat att vara sen till jobb som lokförare, både för Öresundståg och Pågatågen?

Permalänk

I Måndags kom jag ut 2 meter från parkeringsplatsen innan jag körde fast (blötsnö som bunkrades upp under bilen). Tog mig ca 30 minuter att gräva mig loss bara för att kunna köra tillbaka till parkeringsplatsen där jag såg mig själv besegrad. Tågen var inställda likaså så ungarna fick stanna hemma från skolan.

Idag Tisdag när jag gick ut så har mycket plogats på gatorna men sämre vid portarna. Det bor en 85-årig tant med rullator i mitt trapphus och hon kommer inte kunna gå ut då snöskottarna bara har skottat till trappen och använt gången hon är begränsad till för att dumpa all snö på - otroligt genomtänkt. Drog iväg ett mail till kommunen runt 13 och fick snabbt svar (otroligt nog). Om det inte är åtgärdat inom någon timme så går jag ner efter mitt arbetspass och skottar åt henne själv.

Permalänk

Använder elkastare. Den löser det mesta problem och jag slipper även kratta, plocka upp äpplen etc.
https://www.youtube.com/watch?v=0R0gDq-3vhA *Skämtar såklart*

Det jag tänker med elkastaren att det ser nog bra ut, men det är stor risk att man senare får en jättehalkig yta när vattnet fryser.

Permalänk
Medlem

Nix, prognosen verkar vara att det ska vara plusgrader under ganska många dagar i rad (knappt dipp på minus under natten, ens) så jag låter min bil töa sig själv

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Använder elkastare. Den löser det mesta problem och jag slipper även kratta, plocka upp äpplen etc.
https://www.youtube.com/watch?v=0R0gDq-3vhA *Skämtar såklart*

Det jag tänker med elkastaren att det ser nog bra ut, men det är stor risk att man senare får en jättehalkig yta när vattnet fryser.

Kombinera med lövblås kanske? Då kan du blåsa bort det smälta vattnet, problem solved.
Eller en gammal hederlig golvskrapa, men det är nog inte optimalt på ojämnt underlag.

Permalänk
Medlem

Har inte fått tillräckligt för att ta fram skyffeln, men sopade bort de enstaka centimeterna för att slippa gå i det.

Permalänk
Medlem

Har inte skottat, men hållt lite koll. Har väl varit max en decimeter men töat undan ganska snabbt. Som villaägare med trottoar är jag skyldig, mot vite, att hålla rent och halkfritt. Töar det inte snabbt, blir det till att skyffla och salta, vare sig man vill eller inte.

Som tur är gillar jag snö.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snö? Funderar mer vart är all snö??? Bara kommit runt 1mm snö här uppe i Luleå, men kallt har vi. Runt -12c idag 🙈

Permalänk
Medlem

Har jag skottat snö 7 gånger sedan det föll i förrgår? Ja.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Var ute några timmar och skottade på bemanning, sedan sitter man och läser dom traditionella 3234 inläggen om dålig snöröjning i den lokala facebook-gruppen!

Permalänk
Medlem

Här på Gotland har det kommit runt +-20cm, Fått skottat flera gånger och även hjälpt min mormor med skottning.
Hoppas på en vit jul, Vi får väl se..

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...