Lågtryck på grafikkortsmarknaden – största tappet sedan 2009

Permalänk
Melding Plague

Lågtryck på grafikkortsmarknaden – största tappet sedan 2009

När analysfirman Jon Peddie Research sammanställer årets tredje kvartal skådas ett tapp på 25 procent. Trots det spås en god jul.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt, det är väl inte mer än rätt med tanke på hur skev prissättningen blivit när det kommer till grafikkort idag.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat kan jag tycka! Verkar som att konsumenterna ändå sätter ner foten lite?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Är någon förvånad? Hoppas det leder till normala priser.

Permalänk
Medlem

Är i jakt på nytt grafikkort men kommer absolut inte spendera det dem efterfrågar. Var nog svårt svälja 7500kr för ett GTX1080 för 6 år sen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Blev ju lite less ändå när EVGA gått ut med att Nvidia har en vinstmarginal på runt 400%. Kan tycka att de borde sänka priserna lite med den marginalen

Permalänk
Medlem

Med dessa sjuka priser vem är förvånad.

Permalänk
Medlem

Kan nog delvis vara så, att smärtgränsen för normalkonsument och sk casual gamer är nådd, och med det med råge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Blev ju lite less ändå när EVGA gått ut med att Nvidia har en vinstmarginal på runt 400%. Kan tycka att de borde sänka priserna lite med den marginalen

Alltså nvida är ett publikt aktiebolag.. deras rörelsemarginal är på 20% 🙄

Permalänk

*Oj, vilken överraskning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Alltså nvida är ett publikt aktiebolag.. deras rörelsemarginal är på 20% 🙄

Betyder inte att de inte kan sälja GPUer med 400% vinst?

Säger inte att de säljer dem med 400% vinst men vad de tjänar per GPU är inget de publicerar, du ser bara helheten som har massa overhead och annat skit som kostar pengar, klart som fan att vinsten investeras, helst förr än senare.

Permalänk
Medlem

Detta kommer precis perfekt. Mitt gamla RX5700 från 2019 börjar bli till åren. Om nu gpu-marknaden mer eller mindre e död, så förväntar jag mig billigare priser fram igenom 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Blev ju lite less ändå när EVGA gått ut med att Nvidia har en vinstmarginal på runt 400%. Kan tycka att de borde sänka priserna lite med den marginalen

400%?! Apple brukar räknas som bolag med hög vinstmarginal och de har runt 35%. Jag gissar att de bara räknade på själva tillverkningskostnaderna av chippet? Inte all kostnad för utveckling av nya teknologier och annat, kostnader för personal och kontor och reklam och allt annat runt om.

Enda som gör att de sänker är att folk köper andra märken. Varför sänka så länge folk köper Nvidia ändå?

Hoppas intel får bra kort framöver så det blir mer konkurrens och att AMD blir bättre på RTX.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Tanken var att klivet upp från Intel 2600K + GTX1070 men men med så dumma priser får det allt vara.

Det är en otrolig trist utveckling där man verkar överklocka i förväg och släpper produkter som är ena redigt energitörstiga och det är också en utveckling som jag inte tycker om. Att man inte fixat så grejer drar mycket mindre om man bara ska surfa lite och se på film. Jag löser det med en Intel NUC som drar runt tio w när man ser på film.

Att man inte fixat lite så att dom kan klocka ner sig betydligt mer är extremt dåligt.

Jag tröttnar därför och går över till äldre gratisspel och en del Indie och så där.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Sötast

Wow.

Jag blev inte alls förvånad.

Men jag blev lite förvånad över att det är AMD som tappar mest och intel ökar, trots att de nu bara behöver sälja 1/5 av korten de brukar, då de nu ökat priset snart 10 gånger för ett kort sedan 2009.

Men sure... fortsätt köp era 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Kan nog delvis vara så, att smärtgränsen för normalkonsument och sk casual gamer är nådd, och med det med råge.

Särskilt när en PS5 OCH en Xbox Series X kombinerat fortfarande är billigare än flaggskeppskorten. Jag lär nog mest leva på PS5 under den här spelgenerationen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Är i jakt på nytt grafikkort men kommer absolut inte spendera det dem efterfrågar. Var nog svårt svälja 7500kr för ett GTX1080 för 6 år sen.

samma här, de var runt de pengarna jag fick ge för mitt RTX2070 Super, de sved nog ändå det.
Jag inväntar nya AMD GPUn å ser vad priset landar på hos Inet.se, så får vi se om jag köper nytt eller ej. men de lutar åt det. trotts att de är mer än 10K för ett sketet GPU kort.

mitt 2070 går ut på försäljning dock, förr la man grejer på hyllan som "reserv" / "bra å ha". Nu funkar inte de längre riktigt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Blev ju lite less ändå när EVGA gått ut med att Nvidia har en vinstmarginal på runt 400%. Kan tycka att de borde sänka priserna lite med den marginalen

Inte så lätt alltid. Kostnader som kräver sådana marginaler är injobbade sedan länge, löner osv.

Skulle du vilja gå ner i lön bara för att företaget du jobbar på ska kunna sänka sina priser?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wow.

Jag blev inte alls förvånad.

Men jag blev lite förvånad över att det är AMD som tappar mest och intel ökar, trots att de nu bara behöver sälja 1/5 av korten de brukar, då de nu ökat priset snart 10 gånger för ett kort sedan 2009.

Men sure... fortsätt köp era 4090

det beror på att nya CPU serien är lite väl dyr i inköp gällande moderkort och RAM. hade dem kört DDR4 fortfarande så hade mammakorten varit betydligt billigare. men dessa nya CPU:er flaskar förmodligen med DDR.

EDIT: och säg vilken AMD CPU som inte gillar snabba / bra minnen, de brukar vara RAM kräsna

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Det som säljer volymer är inte high-end kort för +10k, det är ett fåtal av oss entusiaster som köper sådant. För att den breda massan ska köpa behöver de något som är bättre än det 1060 eller 2060 kortet de redan äger men till ungefär samma pris.

Tror AMD kan ligga bra till med sin chiplet design när de blir dags att rulla ut låg och mellansegmentskorten. Var ju lite av en chansning av AMD att köra på chiplets, tar ju typ 3-5 år från design till produktion, men de hade verkligen rätt i sin kristallkula där tror jag.

Permalänk
Medlem

Nähä? Köper folk färre grafikkort när de har sådana priser att folk inte längre tycker att det är värt pengarna för vad man får? Chockerande!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Grafikkort kostar betydligt mindre nu än vad de har gjort på ett bra tag, så länge som man inte skall ha det senaste. Kollar man på t.ex steam survey växer det rätt bra för tillfället med nyare kort.

Jag tror inte att gamer-marknaden säger stopp har så mycket med detta att göra alltså. Eller möjligen att gamers får tag i grafikkorten betydligt billigare nu så AMD / Nvidia får lägre marginaler.

Med det sagt tycker jag också att det borde finnas billigare instegskort framförallt.

Permalänk

Jag har hållt ögonen öppna för rx 6900 lr rtx 3090 men inte sätt några erbjudande jag direkt gillar

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Känns lite som att grafikkorten börjar nu prestera tillräckligt bra så att man kan vänta längre mellan varje uppgradering. Många vill inte spela på 4k och då är ju de nya korten inte speciellt lockande med råande priser.

Tror detta bara kommer bli värre med tiden om inte spelen börjar ta större framsteg och bli mer krävande även i lägre upplösningar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att det finns många olika prestandalägen till olika peng?
Skulle jag köpa bil blir det inte en Ferrari men samtidigt är jag inte sur för att andra köper Ferrari.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna köpt ett 6900 XT eller ett 3080-kort men eftersom jag gillar rayracing måste jag nog punga ut storkovan för ett Radeon 7900 XT (jag har inte råd med ett 4080 eller 4090).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag hade gärna köpt ett 6900 XT eller ett 3080-kort men eftersom jag gillar rayracing måste jag nog punga ut storkovan för ett Radeon 7900 XT (jag har inte råd med ett 4080 eller 4090).

Har ett 7900 XT bättre prestanda i RT än ett 3080?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Alltså nvida är ett publikt aktiebolag.. deras rörelsemarginal är på 20% 🙄

33% på GPUer.
https://csimarket.com/stocks/segments.php?code=NVDA

(nvm, gammla siffror, enl låsta länkar ligger det närmare 60% 2022...., Ska länka så för jag hinner)

AMD har 9.6%....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Mitt 1080 köptes för 5200kr innan bitcoinboomen, ska jag köpa ett likvärdigt kort enligt gpu tester på nätet så kostar de nära på likvärdigt idag.

Priserna är uppblåsta från en lång tid där de mätts mot värdet i bitcoin de kan minea. Jag har svårt att se att utveckling för att tillverka ett kort med prestanda som ett för 5 år sen har kostat så mycket, i så fall är man alldeles för fat and happy och har misslyckats som företag.

Kunde man sälja kort för 1/3 (inflation inräknat) för 5 år sedan utan att gå i konkurs finns det inget annat än monopol som förklarar priserna idag.