Permalänk
Medlem

Fått begagnad komponenter?

Jag köpte ett Gigabyte Z790 Aorus Elite Ax och lådan var ej förseglad och i den fanns moderkortet, en wifi antenn, 2st sata kablar "g connector" och rn "multilingual installation guide".. ingen manual eller ens klistermärken som dom aldrig missat tidigare.

Omständigheterna gör att jag har en stark känsla av att detta moderkortet har varit hos någon tidigare kund pga brist på försegling samt att lådan var väldigt tom, inte ens en manual som sagt.

Jag har pratat med Inet där jag köpte moderkortet men möts av byråkrati och badwill!

Har någon annan köpt ett likadant moderkort och kan bekräfta vad som bör finnas i lådan och om den skall vara förseglad!?

Jag fick dessutom inga skruvar till mitt Corsair 5000D Airflow..

Någon får gärna tagga Inet så får dom gärna bemöta detta publikt..

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

"1-3 Box Contents
Z790 AORUS ELITE AX, Z790 AORUS ELITE, Z790 AORUS ELITE AX DDR4, or
Z790 AORUS ELITE DDR4 motherboard
User's Manual
One antenna
Two SATA cables
One G Connector"

Är från sida 7 i manualen: https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_z790-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Var det något annat som kan tyda på att det är använt?
Fingeravtryck?
Märken från skruvar i monteringshålen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HiGrip:

Jag köpte ett Gigabyte Z790 Aorus Elite Ax och lådan var ej förseglad och i den fanns moderkortet, en wifi antenn, 2st sata kablar "g connector" och rn "multilingual installation guide".. ingen manual eller ens klistermärken som dom aldrig missat tidigare.

Omständigheterna gör att jag har en stark känsla av att detta moderkortet har varit hos någon tidigare kund pga brist på försegling samt att lådan var väldigt tom, inte ens en manual som sagt.

Jag har pratat med Inet där jag köpte moderkortet men möts av byråkrati och badwill!

Har någon annan köpt ett likadant moderkort och kan bekräfta vad som bör finnas i lådan och om den skall vara förseglad!?

Inte köpt likadant moderkort, men mitt B550 från Gigabyte kom också oförseglad och utan klistermärken (som jag i övrigt aldrig har fattat syftet med).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Och det är inte så att skruvarna till chassit är undanstoppade på något väl dolt ställe i chassit?

Inte ovanligt att de trycker in en liten kartong fylld med skruvar i hårddiskvaggorna eller annat 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Moderator
Moderator

Kartonger till moderkort är sällan förseglade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Ta åtminstonde en klar bild av socket med blixt så du kan se pins när du förstorar bilden. INNAN du stoppar i cpu. Du har redan dokumenterat att du misstänker något till förhandlaren, och om det skulle bli ett socketbråk igen så har du ditt på det torra.
Manual finns inte ens på deras Aorus kort förövrigt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Inte köpt likadant moderkort, men mitt B550 från Gigabyte kom också oförseglad och utan klistermärken (som jag i övrigt aldrig har fattat syftet med).

LGA-brunnen har väl nån sorts förseglande säl(seal)? Vill minnas att det var en skum apparatur, som nystar om du vart och grävt där.

Eller så var det bara ett lock.

Permalänk
Medlem

Jag har snackat med Inet och dom vill att jag skickar in lådan till deras serviceverkstad för undersökning..

Har även köpt ett Z490 och ett Z590 Gigabytw Aorus Elite AX (småbarnens datorer) och där var lådorna förseglade och innehöll manualer, klistermärken osv..

Googlade och Corsair har missat skruvar tidigare, slänger aldrig skruvar så jag hade i garaget

Dock känns det olustigt att spendera såpass mycket pengar på ett moderkort som är såpass tvivelaktigt.. dock vill jag ha ett Gigabyte och det är minst 22 dagar leveranstid på ett nytt och jag har en i9 13900k och ett RTX 4080 på köksbordet :S

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Jag har snackat med Inet och dom vill att jag skickar in lådan till deras serviceverkstad för undersökning..

Har även köpt ett Z490 och ett Z590 Gigabytw Aorus Elite AX (småbarnens datorer) och där var lådorna förseglade och innehöll manualer, klistermärken osv..

Googlade och Corsair har missat skruvar tidigare, slänger aldrig skruvar så jag hade i garaget

Dock känns det olustigt att spendera såpass mycket pengar på ett moderkort som är såpass tvivelaktigt.. dock vill jag ha ett Gigabyte och det är minst 22 dagar leveranstid på ett nytt och jag har en i9 13900k och ett RTX 4080 på köksbordet :S

Bland källorna nedanför: så syns ingen försegling. Därtill i det sista klippet vid timestamp 57 sekunder så klämmer han ur sig hur ynkligt lite som följer med.

https://tech4gamers.com/gigabyte-z790-aorus-elite-ax-motherbo...

Klicka för mer information
Visa mer
Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Men guuu!

Skicka inte in kortet på någon undersökning, ångra köpet isåfall tycker jag.
Verkar ju viktigt att kortet är i nyskick för dig, så ska det studsa runt i frakten ännu mer och någon kladda på det, sen tillbaka igen.
Inet måste ju ha nedskrivet om det varit en retur eller inte. Hävdar de att det är nytt får du ju ångra köp ändå.
(Dock finns det inget annat som tyder på att kortet är använt, än att klistermärken "verkar" saknas, skulle jag behållit det personligen.)

Kram

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Bland källorna nedanför: så syns ingen försegling. Därtill i det sista klippet vid timestamp 57 sekunder så klämmer han ur sig hur ynkligt lite som följer med.

https://tech4gamers.com/gigabyte-z790-aorus-elite-ax-motherbo...

Sådär såg det ut för mig också..

En stor skillnad mot Z490 och Z590 som båda var förseglade med 2st klisterlappar, hade manual, klistermärken osv..

Aja, då kan jag använda moderkortet med gott mod

Visa signatur