Är Telia's "Tryggt Bredband" någoting att ha?

Permalänk
Medlem

Är Telia's "Tryggt Bredband" någoting att ha?

Har Bitdefender som antivirus skydd och det fungerar bra. Har dock Telia Fiber bredband och de har skickat ett mail där de erbjuder Telia's "Tryggt bredband" om man är Telia kund. Vad jag vet är det en version av F-Secure. Är det något att ha eller gör det datorn långsammare och äter ram minne?

Permalänk
Sötast

Du har bitdefender och du tycker det fungerar bra.

Telia vill nu tjäna cash på dig och sälja F-secure licens.
Känner du att du har ett behov av att ändra antivirus eller skänka till Telia? annars hade du nog svaret redan.

Permalänk
Medlem

Efter jag jobbat på Microsoft tekniska support så har jag då en släng av PTSD av att tänka tanken på F-secure och Norton. Default var att avinstallera dessa antivirus direkt då det var så pass vanligt sätt att lösa användarens problem, trots att det borde inte rent logiskt vara orsaken.

Så är du nöjd med Bitdefender så ser jag ingen anledning till varför du ska byta. Telias syfte är ju skapa merförsäljning, inte vara mån om att du ska ha det bästa skyddet.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem

Ovan inlägg.. Bra analys.
Man ska inte bry sig om inkommande eMail.
Kör som vanligt. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Har man inte nu i många år sagt att windows inbyggda är bättre än samtliga andra antivirus.
Antivirusprogram har ju betett sig just som rena virusprogram när der gäller att irritera användaren 😄

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har man inte nu i många år sagt att windows inbyggda är bättre än samtliga andra antivirus.
Antivirusprogram har ju betett sig just som rena virusprogram när der gäller att irritera användaren 😄

Microsoft har ett ”gratis” inbyggt. Sen om du köper 365 Home får du en uppgraderad version. Som kan mäta sig med eftermarknads alternativ som Norton m.m

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Microsoft har ett ”gratis” inbyggt. Sen om du köper 365 Home får du en uppgraderad version. Som kan mäta sig med eftermarknads alternativ som Norton m.m

Mäta sig på vilket sätt?
Vad som sagts är just det inbyggda som är gratis är just det som varit bäst.
Vad som menas med bäst kan ju iofs duskuteras.
För mig är bäst när man inte märker av det förutom när det behövs dvs upptäcker ett virus.
Alla andra alternativ har alltid viljat ha ens uppmärksamhet på ett eller annat sätt just då man som minst önskar det, ger falska rapporter eller kräver resurser.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du har bitdefender och du tycker det fungerar bra.

Telia vill nu tjäna cash på dig och sälja F-secure licens.
Känner du att du har ett behov av att ändra antivirus eller skänka till Telia? annars hade du nog svaret redan.

Bara en liten rättelse, Telias Tryggt Bredband kostar inget extra utan ingår i alla bredbandsabonnemang där man har en månadskostnad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Sötast
Skrivet av jnsson:

Bara en liten rättelse, Telias Tryggt Bredband kostar inget extra utan ingår i alla bredbandsabonnemang där man har en månadskostnad.

Det ändrar ju lite på saken! Inte konstigt de oftast är dyrast. Win win för fsecure och Telia!

Permalänk
Medlem

Mest intresseead hur effectivt Telia's(F-Secure) är och om det påverkar datorn prestanda. Eller är bitdefender mer effectivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguins:

Mest intresseead hur effectivt Telia's(F-Secure) är och om det påverkar datorn prestanda. Eller är bitdefender mer effectivt?

Du kan se det som läkemedelsbranschen i USA. Medicinen som erbjuds kan uppfylla det du efterfråga, men bieffekten är att du kan få problem med något helt annat.

Just antivirus är ju svårt att få ett facit i handen. Du kan googla i en oändlighet där olika program anses vara bäst. Hur man testar kan skilja sig åt, hårdvaran som det testas på är olika och vad användaren använder datorn till i sin vardag. Sen får du ju utgå från att testerna inte är objektiva då det finns ju ett starkt ekonomiskt intresse att hamna högst upp på prispallen. Inte ovanligt att en sida som kan framstå som objektiv, är i själva verket en sida av antiviruset.

Jag har som sagt jobbat med att felsöka och åtgärda problem för windows användare. Utifrån min erfarenhet så skulle jag aldrig rekommendera F-secure eller Norton, då det gör mer skada än nytta. Skulle inte ens använda det fast jag fick betalt. Min främsta rekommendation är att köra windows egna skydd och skippa helt att betala för antivirus. Om jag varit tvungen att välja ett annat så hade jag kört Eset.

I slutändan så finns det inget antivirus som garanterar dig säkerhet. Det bästa skyddet är dig själv.Låter du bli att besöka diverse shady sidor som ofta är inom erotik och kan låta bli att klicka på vartenda annons där du är en av tio utvalda personer som får köpa senaste iPhone för 1 krona, ja då kommer du vara mer säker.

Har du ett beteende som passar in i ovanstående, då spelar det ingen roll i hur många eller vilka antivirus du har installerat. Jag har haft flertalet supportärenden där personer haft +5 antivirus installerade och ändå lyckas med att få diverse skadligt på datorn.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White