Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Och inte blir det sämre i avsnitt 10. Riktigt bra serie !

2 avsnitt kvar av första säsongen.
Sen får vi vänta ett tag på säsong 2, då dom börjar filma nu i slutet av november.

Jag som skrev fel. Var ju avsnitt 10 jag syftade på Men 9 är också bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ändå fint att höra att det kommer en till säsong! Får hoppas att dom kör vidare med samma tajta produktion som nu, då blir det en riktig treat till fortsättning.

Att avbryta efter S1 hade ju blivit sådär, eftersom S2 ska leda upp till början av Rogue One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Mycket bra avsnitt 9. Inte för att Diego Luna är dålig, men Serkis och Stellans skådespeleri tar över serien.

En serie med substans.

Alltså jag har ofta svårt för Stellan men detta är den bästa rollen jag sett honom i tror jag? Jag stör mig väldigt mycket på om man hör brytning tror det är ett av mina problem, men det funkar bra i denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Inte för att Diego Luna är dålig

Jo. Bedrövlig. En inlagd sill har mer inlevelse och skådespelartalang. Hopplöst dålig casting i vad som i övrigt är väldigt bra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jo. Bedrövlig. En inlagd sill har mer inlevelse och skådespelartalang. Hopplöst dålig casting i vad som i övrigt är väldigt bra.

Håller inte med. How many guards? They aren't listening etc.. han är inte House of Dragon tråkig alls.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Håller inte med. How many guards? They aren't listening etc.. han är inte House of Dragon tråkig alls.

Vet inget om House of Dragon (är han med i den serien också?). Jag vet bara vad jag ser av honom i serien. Ingen mimik. Ingen variation i känslotillstånd. Ingen röstvariation. Totalt död.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Vet inget om House of Dragon (är han med i den serien också?). Jag vet bara vad jag ser av honom i serien. Ingen mimik. Ingen variation i känslotillstånd. Ingen röstvariation. Totalt död.

Nej, han är inte med. Men tycker att HoD har lite av begravningsstämning i alla avsnitt. Inte samma här.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vet inget om House of Dragon (är han med i den serien också?). Jag vet bara vad jag ser av honom i serien. Ingen mimik. Ingen variation i känslotillstånd. Ingen röstvariation. Totalt död.

Alla har sin Keanu Reeves eller Galadriel från RoP Har dock aldrig sett Diego Luna som träig. Tycker han är bra i Narcos: Mexico också.

Permalänk
Medlem

Jag gillar serien skarpt. Lite mjuk start, bygga upp karaktärer och få igång storyn. Sedan utveckla vidare, precis så som jag tycker en bra serie ska skapas.

Kan dock förstå att alla actionskadade inte förstår sig på serien. Förväntar man sig full rulle direkt så blir man besviken, personligen har jag inte mycket till övers för serier med överdriven action, de saknar ofta substans.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sandos:

Alltså jag har ofta svårt för Stellan men detta är den bästa rollen jag sett honom i tror jag? Jag stör mig väldigt mycket på om man hör brytning tror det är ett av mina problem, men det funkar bra i denna.

Han var grym i Ronin, men där passade ju hans brytning rollen förstås.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är den bästa star wars serien hittills som Disney gjort. Riktigt bra manus som har ett större djup och överraskande vändningar. Den mörkaste serien hittills.

Gillar hur man lägger lång tid på karaktärsbyggandet och att tempot är lite lägre. Avsnitt 9 t.ex. som verkligen gör att man kan leva sig in i ångesten.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Började segt som fan (förutom a3) men känns om det blir bättre och bättre. A10 var riktigt bra, får se hur säsongsavslutnigen blir imorgon.

Dock inte bättre än Mandalorian och Rouge one, annars är det väl de bästa i SW väg på länge.
Tales of the Jedi var rätt nice med, men var så kort så räknas knappt.

Permalänk
Medlem

Andor levererade sjukt bra dialoger även sista avsnittet. Riktigt bra avsnitt o första säsong! Behöver S02 asap!
Glöm inte att vänta in post credit-scenen, den där sista framen var SÅ förbannat snyggt alltså

Permalänk
Avstängd

Slutet var lite konstigt.

Permalänk

Vilken serie, hatten av! Cassian är nu 100% dedikerad the rebellion och är beredd att dö för kampen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Slutet var lite konstigt.

Vad tyckte du var konstigt med det?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Vad tyckte du var konstigt med det?

Att han går till stellan (sammakaraktäriallafilmer) skarsgård och ber han döda honom.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Att han går till stellan (sammakaraktäriallafilmer) skarsgård och ber han döda honom.

Dold text

Ber han att döda honom eller ta in han eftersom han inte har nånting annat att leva för längre. The Empire är precis som hans mor sa en sjukdom som måste förgöras, o Andor vet att Luthen (som var där för att ha ihjäl Andor så han inte skulle kunna skvallra till imperiet om han åkte fast) är lika hängiven till det som hans mor är, så det var ett väldigt snyggt "ultimatum" han la fram där imo. Jag är sååå taggad på säsong två! Kommer bli kul att se vad dom två får ihop

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Ber han att döda honom eller ta in han eftersom han inte har nånting annat att leva för längre. The Empire är precis som hans mor sa en sjukdom som måste förgöras, o Andor vet att Luthen (som var där för att ha ihjäl Andor så han inte skulle kunna skvallra till imperiet om han åkte fast) är lika hängiven till det som hans mor är, så det var ett väldigt snyggt "ultimatum" han la fram där imo. Jag är sååå taggad på säsong två! Kommer bli kul att se vad dom två får ihop

Dold text

Är inte detta en miniseries, därav 12 avsnitt? Säsong två?

Permalänk
Medlem

Bästa Star Wars-serien hittills. Mycket mer vuxenintriktat än de andra. Visst, det finns en del vuxenintriktat i de övriga också men så dyker något upp som drar ner åldersnivån. Ta ungdomarna på speeder bikes i Boba Fett t.ex. De känns ganska onödiga och kanske är med för att locka en viss typ av publik?

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vet inget om House of Dragon (är han med i den serien också?). Jag vet bara vad jag ser av honom i serien. Ingen mimik. Ingen variation i känslotillstånd. Ingen röstvariation. Totalt död.

Diego Luna spelar faktiskt Cassian Andor exakt som han är beskriven att vara, rent personlighetsmässigt. Han spelade honom exakt likadant i Rogue One, och Gareth Edwards påpekade att det är så här Cassian skall vara.

Dessutom, kika här: https://www.marvel.com/articles/comics/cassian-andor-star-war...
Om du läser lite serietidningar m.m., så märker du att han är lika känslodöd där.

Tillägg av länk
Permalänk
Hedersmedlem

Jag är grymt nöjd med Andors försa säsong!
För kännedom är Rogue One min favorit bland Star Wars-filmerna, men jag tänkte nästan skippa Andor i och med att jag är så trött på de undermåliga produktionerna som jag numer förknippade med Star Wars.

Riktigt högkvalitativ produktion och stämning och atmosfär har verkligen varit top notch! En fröjd att uppleva!
Som många andra upplevde jag de första avsnitten som lite långsamma och mellanmjölkiga, men jag är glad att jag fortsatte kolla!

Ser fram emot säsong 2!

Tryckfelsnisse...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Diego Luna spelar faktiskt Cassian Andor exakt som han är beskriven att vara, rent personlighetsmässigt. Han spelade honom exakt likadant i Rogue One, och Gareth Edwards påpekade att det är så här Cassian skall vara.

Dessutom, kika här: https://www.marvel.com/articles/comics/cassian-andor-star-war...
Om du läser lite serietidningar m.m., så märker du att han är lika känslodöd där.

Kan så vara, men då är det ju ett utomordentligt dåligt val av figur att fokusera på och bygga en hel serie kring.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kan så vara, men då är det ju ett utomordentligt dåligt val av figur att fokusera på och bygga en hel serie kring.

Handlar inte om personligheten mannen, handlar ju om hans äventyr! Och hans äventyr är överfeta - speciellt då om man blandar in alla andra karaktärer runt omkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Är inte detta en miniseries, därav 12 avsnitt? Säsong två?

Det är väl ganska uppenbart att det här inte var slutet? Finns massor med trådar som är ofärdiga o som vi kommer behöva få svar på i säsong två. Den skrevs alltså från början med tilltänkta säsonger o den andra har dom tydligen börjat filma nu, så förhoppningsvis så behöver vi inte vänta alltför länge på den.

Skrivet av Niolator:

Bästa Star Wars-serien hittills. Mycket mer vuxenintriktat än de andra. Visst, det finns en del vuxenintriktat i de övriga också men så dyker något upp som drar ner åldersnivån. Ta ungdomarna på speeder bikes i Boba Fett t.ex. De känns ganska onödiga och kanske är med för att locka en viss typ av publik?

Kanske för att locka en viss typ av publik ja, men samtidigt så skrämmer den iväg Star Wars core-publik. Dom var verkligen en av dom mest malplacerade karaktärerna jag nånsin sett.

Skrivet av Enlightener:

Jag är grymt nöjd med Andors försa säsong!
För kännedom är Rogue One min favorit bland Star Wars-filmerna, men jag tänkte nästan skippa Andor i och med att jag är så trött på de undermåliga produktionerna som jag numer förknippade med Star Wars.

Riktigt högkvalitativ produktion och stämning och atmosfär har verkligen varit top notch! En fröjd att uppleva!
Som många andra upplevde jag de första avsnitten som lite långsamma och mellanmjölkiga, men jag är glad att jag fortsatte kolla!

Ser fram emot säsong 2!

Japp, du känner precis samma som jag alltså! Enda anledningen till att jag gav Andor en chans var för att det är samma dude som gjorde Rogue One som med råge är den bästa Star Wars-filmen som Disney kommit med, o möjligtvis den bästa SW-filmen nånsin. Tony Gilroy har koll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Handlar inte om personligheten mannen, handlar ju om hans äventyr! Och hans äventyr är överfeta - speciellt då om man blandar in alla andra karaktärer runt omkring.

Då kanske man skulle kallat serien för nåt annat. Han själv är ju en så liten del av handlingen ändå, och det lilla han är med är det tråkigaste i varje avsnitt. Resten är väldigt bra - det bästa sen Rogue One. Bara trist att man tagit en endimensionell och uttryckslös skådespelare och satt i rollen som en likaledes endimensionell och uttryckslös rollfigur, och sen gjort det till en huvudfigur i serien.

Mon Mothma och Luthen Rael är ju ljusår bättre som rollfigurer, t ex.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Kanske för att locka en viss typ av publik ja, men samtidigt så skrämmer den iväg Star Wars core-publik. Dom var verkligen en av dom mest malplacerade karaktärerna jag nånsin sett.

Tycker Star Wars rätt generellt sedan Disney tog över bara är en udda reflektion av jorden. Allt ser så jordligt ut med undantag för rymdskeppen.

Skrivet av Gurrrra:

Det är väl ganska uppenbart att det här inte var slutet?

Japp, du känner precis samma som jag alltså! Enda anledningen till att jag gav Andor en chans var för att det är samma dude som gjorde Rogue One som med råge är den bästa Star Wars-filmen som Disney kommit med, o möjligtvis den bästa SW-filmen nånsin. Tony Gilroy har koll!

Var skapligt ointresserad av sideplotten med Mon Mothma och hennes familjeliv.
Nästa säsong har isåfall nya regissörer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Japp, du känner precis samma som jag alltså! Enda anledningen till att jag gav Andor en chans var för att det är samma dude som gjorde Rogue One som med råge är den bästa Star Wars-filmen som Disney kommit med, o möjligtvis den bästa SW-filmen nånsin. Tony Gilroy har koll!

Kunde inte sagt det bättre själv... Tony Gilroy har koll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tycker Star Wars rätt generellt sedan Disney tog över bara är en udda reflektion av jorden. Allt ser så jordligt ut med undantag för rymdskeppen.

Var skapligt ointresserad av sideplotten med Mon Mothma och hennes familjeliv.
Nästa säsong har isåfall nya regissörer.

Har väl alltid varit nån slags udda reflektion av jorden, o inget fel med det. Men visst är Andor ännu lite mer jordligare på så vis att man faktiskt får känna för karaktärerna mer o man får mer world building rent allmänt kring planeterna dom är på o deras kamp inför fascismen som håller tag om deras universum.
Även Mon Mothmas hela plot är bra world building, o intressant att se att det kommer rebeller även ifrån dom högsta politiska ställningarna. Dessutom kommer nog hennes plot vävas in mer med Andor senare då han hade bra kontakt med Luthen som numera kommer vara Andors lärare/master/pappa/kompis.
Personligen har jag so far inte sett en tråkig eller dålig karaktär alls, utan Tony Gilroy har lyckats riktigt bra med att skriva dom allihopa.
För övrigt så har säsong ett redan haft ett fleratal olika regisörrer, men Gilroy har inte varit en av dom, utan han har "bara" stått som författare o producernt, o kommer även vara det för andra säsongen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Har väl alltid varit nån slags udda reflektion av jorden, o inget fel med det. Men visst är Andor ännu lite mer jordligare på så vis att man faktiskt får känna för karaktärerna mer o man får mer world building rent allmänt kring planeterna dom är på o deras kamp inför fascismen som håller tag om deras universum.
Även Mon Mothmas hela plot är bra world building, o intressant att se att det kommer rebeller även ifrån dom högsta politiska ställningarna. Dessutom kommer nog hennes plot vävas in mer med Andor senare då han hade bra kontakt med Luthen som numera kommer vara Andors lärare/master/pappa/kompis.
Personligen har jag so far inte sett en tråkig eller dålig karaktär alls, utan Tony Gilroy har lyckats riktigt bra med att skriva dom allihopa.
För övrigt så har säsong ett redan haft ett fleratal olika regisörrer, men Gilroy har inte varit en av dom, utan han har "bara" stått som författare o producernt, o kommer även vara det för andra säsongen.

Menar inte just Andor men allt Disney. Från hur de beter sig, pratar. Faktumet att det knappt finns några aliens i universumet. Alla är människor med extremt få undantag mm. Alla pratar Basic aka Engelska. Sätter det klär sig. All utrustning och även musikinstrument ser så jordligt ut. För att inte glömma scootrarna i Boba..