Alternativa sätt att konfigurera ett minitangentbord?

Permalänk
Medlem

Alternativa sätt att konfigurera ett minitangentbord?

Ska försöka hålla detta kort.
Har skaffat ett billigt minitangentbord, bara sex knappar. ("Made in China", verkligen...)

I Windowsmiljö finns det två vägar att komma åt tangentbordets konfigurering:
1. Starta ett litet program som i princip öppnar en port och drar igång webbläsaren pekandes på localhost:porten
2. Surfa in på sayodevice.com (ungefär som när man surfar till routerlogin.com för att komma åt sin router.
Via alternativ 1 kommer man åt alla inställningar.
Via alternativ 2 kommer man åt grundläggande inställningar.

I Linuxmiljö (jag kör Mint) återfinns samma två vägar men alternativ 1 fungerar inte. Möjligen har detta att göra med udev-regler och jag har prövat en del alternativ där, utan att det har hjälpt.
Alternativ 2 fungerar således och då med de begränsningar detta medför. Tillägg: Nej, idag fungerar inte detta längre?

Jag kan, från Mint, starta en virtuell Windows 10 (m.h.a. Qemu) och med rätt växlar i "startkommandot" kommer jag åt att välja alternativ 1. Så långt har jag en lösning.

Jag är dock intresserad av att hitta en "smidigare" lösning än att vänta på att Windows 10 har dragit igång, ca 45-50 sekunder.
Några förslag på det?
XP startar snabbt men där lirade det inte så där på direkten med motsvarande växlar för att få med tangentbordet till den miljön.
Jag vet inte om det är Mint i allmänhet eller just min Mint som det inte lirar med, kanske skulle en annan Linux-dist, en liten då som startar snabbt, typ TinyCore, via Qemu fungera? Eller kommer udev-regler att ställa till det även där?

Alternativ 2 fungerar inte heller i Linuxmiljön
Visa signatur

LMDE6 Faye @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra programmet i Wine?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael63:

Ska försöka hålla detta kort.
Har skaffat ett billigt minitangentbord, bara sex knappar. ("Made in China", verkligen...)

I Windowsmiljö finns det två vägar att komma åt tangentbordets konfigurering:
1. Starta ett litet program som i princip öppnar en port och drar igång webbläsaren pekandes på localhost:porten
2. Surfa in på sayodevice.com (ungefär som när man surfar till routerlogin.com för att komma åt sin router.
Via alternativ 1 kommer man åt alla inställningar.
Via alternativ 2 kommer man åt grundläggande inställningar.

I Linuxmiljö (jag kör Mint) återfinns samma två vägar men alternativ 1 fungerar inte. Möjligen har detta att göra med udev-regler och jag har prövat en del alternativ där, utan att det har hjälpt.
Alternativ 2 fungerar således och då med de begränsningar detta medför. Tillägg: Nej, idag fungerar inte detta längre?

Jag kan, från Mint, starta en virtuell Windows 10 (m.h.a. Qemu) och med rätt växlar i "startkommandot" kommer jag åt att välja alternativ 1. Så långt har jag en lösning.4

Jag är dock intresserad av att hitta en "smidigare" lösning än att vänta på att Windows 10 har dragit igång, ca 45-50 sekunder.
Några förslag på det?
XP startar snabbt men där lirade det inte så där på direkten med motsvarande växlar för att få med tangentbordet till den miljön.
Jag vet inte om det är Mint i allmänhet eller just min Mint som det inte lirar med, kanske skulle en annan Linux-dist, en liten då som startar snabbt, typ TinyCore, via Qemu fungera? Eller kommer udev-regler att ställa till det även där?

Är det macros knapparna du syftar på eller är det på siffrorna dessa olika knappar finns typ höja volym m.m gör jag på ledaer + nummer 4 eller är det egna knappar?

Många frågor på en gång, kan du kolla om en driver loaded och vill återkomma med exaklt model så kan vi se om det kanske är en modul eller så som fattas men börja med att kolla upp hur det ser ut med följaande:

egrep -A2 -i "manufactur" /sys/kernel/debug/usb/devices

Är det USB tangtentbord förresten?

udevadm info /dev/input/*|grep keyboard

Om det dyker upp där så kan vi nog fixa något elegant men jag drar ett exempel får du återkomma om undrar något liknande något sånt här typ:

#!/bin/bash device='/dev/input/by-id/editeraOchLäggTillRättNummer event_blank='*code 48 (KEY_B), value 1*' event_esc='*code 1 (KEY_ESC), value 1*' event_f5='*code 63 (KEY_F5), value 1*' event_prev='*code 104 (KEY_PAGEUP), value 1*' event_next='*code 109 (KEY_PAGEDOWN), value 1*' evtest "$device" | while read line; do case $line in ($event_blank) echo "BLANK SCREEN" ;; ($event_f5) echo "F5" ;; ($event_esc) echo "ESCAPE" ;; ($event_prev) echo "PREVIOUS" ;; ($event_next) echo "NEXT" ;; esac done

Typ något sånt? Det är ett exempel bara men de skulle vara ett altenativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Har du testat att köra programmet i Wine?

Ja, det borde jag naturligtvis ha skrivit. Ingen skillnad. Jag har dock inte hittat en (windows)webbläsare som jag kan köra i Wine.
Eller jag har endast testat just DET m.h.a. PlayOnLinux men det lirar inte..webbläsaren alltså. Kanske borde bli en egen tråd det..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Är det macros knapparna du syftar på eller är det på siffrorna dessa olika knappar finns typ höja volym m.m gör jag på ledaer + nummer 4 eller är det egna knappar?

Ja, det är USB och det är enbart sex tangenter.

sudo egrep -A2 -i "manufactur" /sys/kernel/debug/usb/devices
ger
S: Manufacturer=SayoDevice
S: Product=SayoDevice 2x3F
S: SerialNumber=0300DCB28AE4C284

ger
Unknown device "/dev/input/by-id": Inappropriate ioctl for device

Den konfigurering som inte låter sig göras nu *) är det som kallas "recording", eller "script". Alltså att jag kan spela in det jag skriver så att det blir som
s down
pause 10
s up
pause 10
w down
pause 10
w up
pause 10
e down
pause 10
e up
pause 10
osv. om jag vill spela in 'sweclockers'

*)
Tillägget i första inlägget, att alternativ 2 inte fungerade berodde på en sån udev-regel.
Den lösningen medger alltså inte script/recording eller om man vill påverka "belysningen" och det med belysning, trixa med olika färger, är inget jag behöver kunna göra i Linuxmiljön. Nu har jag satt att alla knappar alltid är blå i "level basic" vilken jag använder i Windowsmiljön. Mycket praktiskt!
I "level FN1" är alla knappar alltid mintgrön och dessa använder jag när jag kör med Linux Mint. Där inte lika "nödvändigt", jag har en knapp för lösen, en knapp för att starta en extern fläkt. Eg. bara på skoj.

Tillägg: Idag finns även belysning med när man använder alternativ 2 (?)

belysning
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael63:

Ja, det är USB och det är enbart sex tangenter.

sudo egrep -A2 -i "manufactur" /sys/kernel/debug/usb/devices
ger
S: Manufacturer=SayoDevice
S: Product=SayoDevice 2x3F
S: SerialNumber=0300DCB28AE4C284

ger
Unknown device "/dev/input/by-id": Inappropriate ioctl for device

Den konfigurering som inte låter sig göras nu *) är det som kallas "recording", eller "script". Alltså att jag kan spela in det jag skriver så att det blir som
s down
pause 10
s up
pause 10
w down
pause 10
w up
pause 10
e down
pause 10
e up
pause 10
osv. om jag vill spela in 'sweclockers'

*)
Tillägget i första inlägget, att alternativ 2 inte fungerade berodde på en sån udev-regel.
Den lösningen medger alltså inte script/recording eller om man vill påverka "belysningen" och det med belysning, trixa med olika färger, är inget jag behöver kunna göra i Linuxmiljön. Nu har jag satt att alla knappar alltid är blå i "level basic" vilken jag använder i Windowsmiljön. Mycket praktiskt!
I "level FN1" är alla knappar alltid mintgrön och dessa använder jag när jag kör med Linux Mint. Där inte lika "nödvändigt", jag har en knapp för lösen, en knapp för att starta en extern fläkt. Eg. bara på skoj.

Ja det är nice, man skall leka då det inte är mycket som kan hända direkt utan antingen lyser eller så lyser det inte, hehe. Det finns så mycket man kan göra det är ofta väldigt väldigt enkelt bara man vet vad allting heter så är det bara att ändra max styrka som är 255 eller 65000 dom flesta gånger det finns mkt bra info i alla docs på kernel.org

Vad har du för dator? Jag hade allt sådant där roligt du nämner om på min Lenovo W541 där lektejag hur mkt som helst med alla dess olika inställnigar för kkunde ställa in flläktarna hur jag ville utan begräningar m.m och om jag fick mail så blinkade te.x numlock 5 gånger och sånt men nu har jag HP den är mycket mycket mycket tråkigare och mindre saker att leka med en Lenvon typ bara läsa clockningsfrekvens och temperaturer som är möjligt på allt som är linux. Android funkar på samma sätt förresten där är det göra som ovan du kan ändra massa massa saker i /sys bara fantasin sätter stopp

Jag ville se om det var en driver in use men det verkar inte vara så på ditt svar testa att ladda ner mjukvaran på deras site så får du den kanske. Jag var nyfiken som alltid så man vet vad man gör men jag har inte alla libs för att köra Sayo_CLI_linux binären så du ṕrova och så har du lite attt leka med kanske men det verkar vara exakt samma till windows och mac arkivets innehåll. Notera NOTICEN för linux bara:

for Linux: open terminal Use the "cd" command to change to the directory Add execute permission using "chmod" command Execute a program with "sudo" example: cd Downloads/setting chmod +x ./Sayo_CLI_Linux sudo ./Sayo_CLI_Linux Then use Chrome or Firefox to open the link{

Firmwware: https://dl.sayobot.cn/devices/update/firmware_0x0809_0x0002.b...

Länken kom från nedladdnings länken ovan, json filen fann jag i standard nedladdningen från hemsidan:

cat firmware_0x0809_0x0002.json { "version":1.1, "firmware_uri":"https://dl.sayobot.cn/devices/update/firmware_0x0809_0x0002.b...", "data":[ { "type":"cmd", "code":4, "data_len":4, "format_data": [ { "type":"const", "len":4, "data":[ 0,0,128,0 ] } ] }, { "type":"data", "code":2, "data_len":21, "format_data": [ { "type":"addr", "len":4, "word":"big", "offset":0 }, { "type":"const", "len":1, "data":[ 1 ] }, { "type":"firmware_data", "len":16 } ] }, { "type":"cmd", "code":6, "data_len":4, "format_data": [ { "type":"firmware_len", "len":4, "word":"big", "offset":-16 } ] }, { "type":"cmd", "code":255, "data_len":0 } ]

// wuseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Jag ville se om det var en driver in use men det verkar inte vara så på ditt svar testa att ladda ner mjukvaran på deras site så får du den kanske. Jag var nyfiken som alltid så man vet vad man gör men jag har inte alla libs för att köra Sayo_CLI_linux binären så du ṕrova och så har du lite attt leka med kanske men det verkar vara exakt samma till windows och mac arkivets innehåll.

Ja den mjukvaran är alltså Alternativ 1 i mitt första inlägg...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Jag har dock inte hittat en (windows)webbläsare som jag kan köra i Wine.
Eller jag har endast testat just DET m.h.a. PlayOnLinux men det lirar inte..webbläsaren alltså. Kanske borde bli en egen tråd det..

Pale Moon (Windowsversionen) gick att köra via wine men det hjälpte inte angående ursprungsproblemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan fylla på med, som en egen notering åtminstone, att en virtuell maskin med W7-32 visserligen startar upp på 50 sekunder men jag får då bara Error 404 när jag ska köra lokalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla sex knappar fungerar i Mint, men du vill kunna konfigurera knapparna?

Om du skriver

xev | awk -F'[ )]+' '/^KeyPress/ { a[NR+2] } NR in a { printf "%-3s %s\n", $5, $8 }'

i en terminal och sedan trycker på varje knapp i den vita rutan, vad ser du då? Du bör inte se något när du trycker på FN, men FN + någon annan knapp bör fungera (såvida den möjligheten finns på tangentbordet).

Jag använder ett program som heter sxhkd och en bit av min konfiguration ser ut så här:

XF86{Tools,Launch5,Launch6} playerctl --player=firefox,%any {play-pause, next, previous,play-pause}

Ovan text är ämnad en micropad som förvisso har QMK, där jag själv bestämt namnen på varje knapp men som i ditt fall skulle motsvara vad du får ut från xev. Vad knapparna sedan ska göra bestämmer jag på rad två.

En lösning likt denna skulle såklart bli problematisk om xev visar F1 eller liknande då F1 på ditt andra tangentbord (som du troligtvis har?) också ändras.

Kortkommandon likt ovan bör du kunna ange via din skrivbordsmiljö.

Permalänk
Medlem

I den vita rutan syns inget alls men i terminalfönstret visas det knapparna är konfigurerade för, eller delvis. För en knapp har jag Ctrl+Alt+0 och i terminalen visas
37 Control_L
64 Alt_L

En annan knapp har jag Ctrl+Alt+1 och samma text visas i terminalen.
Den knapp jag har konfigurerat för att byta "nivå" ger inget i terminalen och inte heller okonfigurerade knappar.

Tillägg: Jag använder (även) programmet Autokey och där kan man "Set Hotkey - Press to Set" men ingen av de sex tangenterna godtas som en tangentnertryckning där.

Autokey
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

En lösning likt denna

Hm.. tänkte inte på att en sån lösning blir ju inte den lösning jag helst vill ha.
Den skulle visserligen kunna fungera i Linuxmiljön men jag måste kunna konfigurera en knapp på varje nivå att byta nivå om jag vill kunna nyttja alla tre nivåer. Nu behöver jag ju inte det, jag har just nu, i Linuxmiljön, bara tre knappar + knappen att byta nivå.
Och just nivåbytet skulle jag ju se till att hantera i Windows, jag är redan van att en viss knapp gör just det.

Den ordinarie konfigureringen som fungerar bra *) i Windowsmiljön sparar konfigureringen i tangentbordet. Jag skulle därför kunna sätta in den i en annan dator och knapparna fortsätter att fungera. Det är också så jag gör när jag växlar mellan jobbardatorn och min privata dator (USB-switch för detta tgb, ordinarie tgb samt musen)

Egentligen handlar hela frågeställningen om att KUNNA få detta att fungera i Linux. Inte att det MÅSTE gå.

*) Bra men inte perfekt då jag inte vet hur jag ska få med TAB i text annat än som nu spela in tangentbordsnertryckningar till ett makro)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

I den vita rutan syns inget alls men i terminalfönstret visas det knapparna är konfigurerade för, eller delvis. För en knapp har jag Ctrl+Alt+0 och i terminalen visas
37 Control_L
64 Alt_L

En annan knapp har jag Ctrl+Alt+1 och samma text visas i terminalen.
Den knapp jag har konfigurerat för att byta "nivå" ger inget i terminalen och inte heller okonfigurerade knappar.

Tillägg: Jag använder (även) programmet Autokey och där kan man "Set Hotkey - Press to Set" men ingen av de sex tangenterna godtas som en tangentnertryckning där.

Nä precis, man behöver fokusera på den vita rutan när man trycker på tangenterna, men informationen visas i terminalen. När du pratar om knappen för att byta nivå är det nog FN-knappen jag nämnde tidigare. Den registreras inte på samma sätt som övriga. Om du däremot trycker på FN + en annan knapp borde du kunna se vad de heter i xev.

Eftersom det är kombinationer likt Ctrl+Alt+0 bör du kunna ändra dessa till vad du vill.

ctrl + alt + 0 vad man vill ska hända

Detta kan göras hur avancerat som helst egentligen där både skript och program och dess olika växlar kan användas.
Angående din edit, har du testat Xbindkeys? Du skulle såklart även kunna testa sxhkd. Då gör du alla ändringar i textfilen sxhkdrc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Hm.. tänkte inte på att en sån lösning blir ju inte den lösning jag helst vill ha.
Den skulle visserligen kunna fungera i Linuxmiljön men jag måste kunna konfigurera en knapp på varje nivå att byta nivå om jag vill kunna nyttja alla tre nivåer. Nu behöver jag ju inte det, jag har just nu, i Linuxmiljön, bara tre knappar + knappen att byta nivå.
Och just nivåbytet skulle jag ju se till att hantera i Windows, jag är redan van att en viss knapp gör just det.

Den ordinarie konfigureringen som fungerar bra *) i Windowsmiljön sparar konfigureringen i tangentbordet. Jag skulle därför kunna sätta in den i en annan dator och knapparna fortsätter att fungera. Det är också så jag gör när jag växlar mellan jobbardatorn och min privata dator (USB-switch för detta tgb, ordinarie tgb samt musen)

Egentligen handlar hela frågeställningen om att KUNNA få detta att fungera i Linux. Inte att det MÅSTE gå.

*) Bra men inte perfekt då jag inte vet hur jag ska få med TAB i text annat än som nu spela in tangentbordsnertryckningar till ett makro)

Ah okej, jag förstår. Det jag pratar om sparar bara för sessionen på datorn medan programvaran för Windows lagrar inställningarna på tangentbordet. Jag kollade lite snabbt om man kunde få in QMK på tangentbordet men hittade ingenting.

Om du i framtiden funderar på att köpa ett nytt litet tangentbord kan du kolla om tangentbordet har stöd för QMK/VIA/ViAL (VIA och VIAL är grafiska verktyg för det förstnämnda). Det är jättesmidigt. Inget som hjälper dig nu men tyvärr tror jag inte kan vara till mer hjälp för tangentbordet du nu har. =/

Permalänk
Medlem

Ja, just detta tangentbord var som sagt ett enkelt billigt sådant men fungerar väl för det som var den primära anledningen till köpet.
Jag får väl önska mig ett Moonlander av tomten. Blir orättvist annars.
https://www.zsa.io/moonlander/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

Om du i framtiden funderar på att köpa ett nytt litet tangentbord kan du kolla om tangentbordet har stöd för QMK/VIA/ViAL (VIA och VIAL är grafiska verktyg för det förstnämnda). Det är jättesmidigt. Inget som hjälper dig nu men tyvärr tror jag inte kan vara till mer hjälp för tangentbordet du nu har. =/

Skulle man kunna få ett förslag på ett sådant tangentbord?
Jag handlar helst via Amazon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Skulle man kunna få ett förslag på ett sådant tangentbord?
Jag handlar helst via Amazon.

Jag kan göra ett försök! 😊 Hur många tangenter vill du ha? Några särskilda funktioner? Jag ska försöka hitta något på Amazon men det blir nog enklare att hitta på andra ställen, inom EU ska inte vara något problem dock.

Permalänk
Medlem

Tack!
Mja.. minst sex fysiska tangenter, så som jag har nu. De kan man konfa i tre nivåer och då blir det ju i praktiken 5x3 eftersom en tangent åtgår för att stega mellan nivåerna (1-2-3-1-2- osv)
Det är ju på hobbynivå varför priset bör stanna på 500-600 kr som mest.

Ska funka att konfigurera i Linux (Ubuntu/Mint) och man måste kunna ange TAB i en textsträng.
Tänk inloggningsnamn[TAB]lösenord
(även om jag inte använder just den kombon i Mint utan bara i Win)

Ett betydligt dyrare alternativ är såklart ett fullstort programmerbart tangentbord men om man tar ex. Moonlander så tror jag att jag är en för gammal hund för att (vilja) lära mig det så att säga fullt ut.

Som allmän notering är produkter från Logitech totalt bojkottade av mig, i bemärkelsen inköp för egna pengar.
Har nu mus och headset från Corsair.

Visa signatur