Black Friday 2022 - vad ska ni köpa?

Permalänk
Medlem

Black Friday har tappat totalt. Höjda priser och mest dynga, kan hitta samma reapriser i mars.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

7700X, B650E och 32GB 6000Mhz ram fick de bli, letar efter nå 2TB SSD, möjligtvis ny telefon också men får se.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Black Friday har tappat totalt. Höjda priser och mest dynga, kan hitta samma reapriser i mars.

Inget alls på min prisjaktbevakning har reats. Det är första gången som jag kan komma ihåg att ingen fotohandel haft någon av Sigmas eller Tamrons mer poppis (men knappast nya) standardzoomar read. Inget av Radeon-grafikkorten jag haft ögonen på heller, de har varit billigare tidigare under året. Det är poängen med inflations-bekämpningen ändå, att höja räntan så att folk inte har råd att handla prylar. Ändock hade jag vissa förhoppningar för den här black fridayen (ger inte så mycket för 'black week'. Det är black friday och har alltid varit black friday, även om just denna fredag var mer ljusgul)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Inget alls på min prisjaktbevakning har reats. Det är första gången som jag kan komma ihåg att ingen fotohandel haft någon av Sigmas eller Tamrons mer poppis (men knappast nya) standardzoomar read. Inget av Radeon-grafikkorten jag haft ögonen på heller, de har varit billigare tidigare under året. Det är poängen med inflations-bekämpningen ändå, att höja räntan så att folk inte har råd att handla prylar. Ändock hade jag vissa förhoppningar för den här black fridayen (ger inte så mycket för 'black week'. Det är black friday och har alltid varit black friday, även om just denna fredag var mer ljusgul)

Samma för mig. Har över 200 produkter på bevakning och i listor. På sin höjd är den nån handfull som fått en 5% sänkning eller liknande.

Problemet är att sänkningarna knappt tar produkterna ner till priset innan inflationen skenade. Sen är det som det är men man blir inte direkt sugen att handla när man ser att grejorna var billigare till listpris för ett halvår sedan än till rea nu.

Permalänk
Medlem

Har hittat det mesta jag ville ha, blev ett impulsköp i år.

Xenoblade Chronicles 3 299kr
Fire Emblem Three Hopes 299kr
Metroid Dread 299kr
Ratchet & Clank: Rift Apart 279kr
SN850X 2TB 2199kr (Ville ha 980 Pro eller SN850X)

Elden Ring var det dåligt med rea på så det blev inget köp.

Mitt impulsköp blev Samsung Tab S8 för 3290kr från komplett, är väldigt nöjd med den än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ska inte köpa någonting, har allt jag behöver.
Hade det varit några nya produkter på rejäl rea kanske jag hade köpt något men jag tycker det känns som att man försöker kränga bort gammal skåpmat eller produkter som varit svårsålda.

Jag köpte en musmatta från inet. Annars, villhöver bara massa saker.

Permalänk
Medlem

I stort sett inget grafikkort på Black Friday! De små prisjusteringarna som skett pga att marknaden är i balans har inget med BF att göra.

https://komponentkoll.se/blackfriday?deals=grafikkort

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Skrivet av noxela:

I stort sett inget grafikkort på Black Friday! De små prisjusteringarna som skett pga att marknaden är i balans har inget med BF att göra.

https://komponentkoll.se/blackfriday?deals=grafikkort

Skamligt. Såg 3070Ti "reas" ut för 8000kr...Black Friday har förvandlats till inget annat än PR trick. Har man följt priser på elektronik senaste två åren inser man just hur illa det är. Kanske dags att bara döda formatet om det är så här fult de ska köra.

Permalänk
Medlem

Det var verkligen ingenting som hände idag, ingen rea öht. Istället har alla handlare kört låtsasrea i en vecka. Har slösat tid på detta helt i onödan.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
DingDongerMcDongface

Hittills har det blivit 0 på teknik- och elektronikfronten, men jag har köpt 25 kilo kattmat. Väldigt nöjd

Permalänk
Medlem

Webbkamera. Hoppas på något bra erbjudande, men BF verkar ju mest vara bluff i år, så får väl bli bästa möjliga till normalt pris. Jag tar gärna emot tips om Logitechs fortfarande är de bästa/mest prisvärda på marknaden...

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
Medlem

Blev en hel del denna Black "Friday" vecka:
Horizon Forbidden West Collectors Edition 1195:-
Guardians of the Galaxy PS5 149:-
Elex 2 PS5 97:-
Samsung QVO 870 4TB 1799:-
5800X3D 2999:-
Pannlampa 199:-

Har även fått hem en 1TB SSD (499:-) under denna vecka, men då de köptes innan så räknas den inte riktigt. Hur som helst är det nog tur att man nästan inte spenderar något alls på teknik annat än på BF och i mellandagarna, annars skulle nog plånboken kännas tunn just nu.

Permalänk
Medlem

Hyrule Warriors: Age of Calamity 199kr

That's it. "Behöver" inget annat och blev inte lockad till något spontanköp heller.
Känns som rätt fattig rea.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

I stort sett inget grafikkort på Black Friday! De små prisjusteringarna som skett pga att marknaden är i balans har inget med BF att göra.

https://komponentkoll.se/blackfriday?deals=grafikkort

Skrivet av blitzsnake:

Skamligt. Såg 3070Ti "reas" ut för 8000kr...Black Friday har förvandlats till inget annat än PR trick. Har man följt priser på elektronik senaste två åren inser man just hur illa det är. Kanske dags att bara döda formatet om det är så här fult de ska köra.

Ja, det har varit riktigt trögt med grafikkorten, 6900XT som Inet sålde var väl typ bästa dealen, även om den inte var fantastisk. Många kort har till och med gått upp lite den senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Det här har det blivit för mig hittills:

Svart Dualsense, laddstation, Kingston KC3000 1TB och Be Quiet! MC1 (kylfläns) till PS5:an.

Ryzen 5800X3D, Corsair RM850e och Kingston Fury Beast DDR4 32GB 3200Mhz till kommande PC bygget.

Det finns ett par prylar till som jag troligen kommer att slå till på till kommande bygget, som t.ex. skärm och SSDs.

Hoppas fortfarande på att det ska dyka upp grafikkort, som en blixt från klarblå himmel, men realistiskt så tror jag inte riktigt på det.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på ett par Klipsch The Fives, som en butik i Stockholm nog hade satt 1000:- för billigt i början av rean. Fick dem för 6990:- när alla andra hade dem för 7990:-. Några timmar senare höjdes priset till samma som alla andra.

Sen blev det en 55" Samsung S95B OLED. Inte haft TV på 6 år för jag har väntat på att hitta en OLED till rätt pris som jag kan leva med i många, många år framöver. Jag kollar bara på TV i dunkla rum, helst helt kolsvart, och drar alltid ner ljusstyrkan för att få svärtan så svart det bara går. Nu kanske jag kan se på film och faktiskt se något då svärtan automatiskt är svart! Men jag är inte så intresserad av HDR hit och dit. Vill bara ha en svart TV att se på film på.

Så brände 21000:-... fy fan... det är en jävligt fin 70-tals Opel det. :/ Nu är det bara ett teknikköp kvar sen är jag nöjd i 10 år framåt. Det är en ny GPU någon gång när det kommit en som klarar 4K till ett vettigt pris. Kanske till nästa BF då...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Rörigaste "black friday" hittills.
Känns mer som det hela har övergått till ett adventskalender-format. Där man måste hålla koll varje dag efter olika erbjudanden.

Var ute efter 2 komponenter: 5600X + RTX 3070

5600X
Amazon hade en deal på detta för 1790 kr, men bara under 1-2 dagar i mitten av black week.
Black friday? Borta.

RTX 3070
Proshop hade en ganska bra deal under hela veckan, 6399 kr
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3070-E...
Men jag ville först invänta den riktiga black friday-dagen för att se dom "riktiga" erbjudandena.
Idag på black friday så har Proshop tagit bort kampanjen och korten säljs nu till normalpris??

Hade kunnat köpa det om dom vässat med bättre erbjudanden. Men det är sämre erbjudanden på black friday, än det varit under black week.

EDIT: Noterade att Proshop lagt tillbaka kampanjen. Dock slut i lager.

Permalänk
Medlem

Såja, den tråkigaste black friday jag haft sett till vad jag har köpt.

10 kalsonger och 10 par strumpor från Frank Dandy
Ett par skor från XXL
Filt samt lakan från KungSängen

Sony WH-1000XM4 som jag ska ge bort i födelsedagspresent.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Hittills har det blivit 0 på teknik- och elektronikfronten, men jag har köpt 25 kilo kattmat. Väldigt nöjd

Snyggt : )

Hade jag haft en större frys och Mush på något magiskt vis varit på rea (jag är superglad att de inte ökat i pris med 50% det senaste året än) hade jag med definitivt slagit till.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har också mest jagat GPU, verkar inte bli bättre än ca 5200kr för ett RX 6700XT, så det lutar åt ett sånt. Hade funderat på 3060 Ti typ hela våren och sommaren först, men de kostar ju lika mycket för lite sämre prestanda och mindre minne, så AMD känns som det självklara valet.

Finns ju 6750XT för ca 5700kr också, men då är det tre fläktar och långt kort för mitt Bifenix Phenom, så det blir nog ett Powercolor Fighter ändå.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Kolsvart Katt:

Snyggt : )

Hade jag haft en större frys och Mush på något magiskt vis varit på rea (jag är superglad att de inte ökat i pris med 50% det senaste året än) hade jag med definitivt slagit till.

Arken Zoo kör rätt ofta rea på Smaak, som är hyfsat liknande Kan vara värt att kika på, tror de haft lite kampanjer även nu! Man kan ju alltid blanda, om kissen inte är allt för kräsen eller känslig.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkig Black Friday, men det har ju så klart sina orsaker. Än så länge har det blivit ett 3060 Ti och en Dualsense-kontroll, samt lite julklappar åt barnen. Får väl se om det blir något mer. Ett nytt tangentbord med linjära brytare och en M.2 SSD är väl det som står kvar på listan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Rörigaste "black friday" hittills.
Känns mer som det hela har övergått till ett adventskalender-format. Där man måste hålla koll varje dag efter olika erbjudanden.

Var ute efter 2 komponenter: 5600X + RTX 3070

5600X
Amazon hade en deal på detta för 1790 kr, men bara under 1-2 dagar i mitten av black week.
Black friday? Borta.

RTX 3070
Proshop hade en ganska bra deal under hela veckan, 6399 kr
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3070-E...
Men jag ville först invänta den riktiga black friday-dagen för att se dom "riktiga" erbjudandena.
Idag på black friday så har Proshop tagit bort kampanjen och korten säljs nu till normalpris??

Hade kunnat köpa det om dom vässat med bättre erbjudanden. Men det är sämre erbjudanden på black friday, än det varit under black week.

EDIT: Noterade att Proshop lagt tillbaka kampanjen. Dock slut i lager.

Iney har även ett erbjudande på RX 6750XT red devil for 5399kr ungefär lika bra som ett rtx 3070 om man inte bryr sig om ray tracing prestandan.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Blev inte mycket i år (rabatt enligt prisjakts statistik, inte vad handlaren påstår):
Vinterjacka (-30%)
Brödkniv (-10%)
Rakkräm (-10%)
Så får väl vara mest nöjd med jackan, den var snygg och behövlig.

Tillägg: 2x ps store presentkort på getgifted (-20%)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Iney har även ett erbjudande på RX 6750XT red devil for 5399kr ungefär lika bra som ett rtx 3070 om man inte bryr sig om ray tracing prestandan.

Inet? Ser som bäst https://www.inet.se/produkt/5412853/asus-radeon-rx-6750-xt-12... och då skulle jag hellre köpa ett RX 6700 XT för 1000SEK mindre https://www.amazon.se/-/en/dp/B08Z8LHVR1/ref=sr_1_5?crid=20JG...

Edit. Det kostade 4900sek ca när jag länkade, amazon-se-kortet

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Iney har även ett erbjudande på RX 6750XT red devil for 5399kr ungefär lika bra som ett rtx 3070 om man inte bryr sig om ray tracing prestandan.

Tyvärr är AMD ointressant då jag äger en Oculus Quest 2.
Av vad jag läst på Reddit så ska AMDs encoder vara sämre än Nvidias = Bilden som streamas via antingen Airlink eller Link cable blir betydligt sämre med AMDs kort.

Hade det inte varit för detta så hade jag mycket väl kunnat tänka mig ett 6750XT.
Raytracing är verkligen överskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Verkar som det har uttgått eller sålt slut detta låg upp för 5399kr i några dagar tidigare i veckan.

https://www.inet.se/produkt/5412841/powercolor-radeon-rx-6750...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Black friday, trött fredag borde det heta
Hade kollat på en Garmin Montana 750i som har varit nedsatt hela veckan, idag Black friday höjdes den med 750kr
”Köpte” också ett snik grafikkort RTX 1660 för 1300kr men fick tillbaka pengarna , Swish, då den var slutsåld
Mycket bra Black friday, nästa år struntar jag i det hele

Permalänk
Medlem

Köpte en SSD men hade hoppats på 5800X3D till bra pris.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Var väl Pixel 7 Pro och 5800X3D som jag var mest sugen på. Man kan få helt okej pris på själva telefonen i ett abonnemang via Elgiganten, men ogillar att vara bunden (ogillar dock den ruttna kameran i 11T pro ännu mer).

Vilka problem man har

Visa signatur

Grubblare