Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Lagen föreskriver max 24 månaders bindningstid när det gäller avtal om elektroniska kommunikationstjänster, alternativt "paketköp" där ett avtal rörande sådan tjänst ingår (t.ex. abonnemang + relaterad hårdvara, såsom mobilabonnemang + mobiltelefon).

https://telekomradgivarna.se/kunskapsbank/paketkop/ (klicka på "läs mer")
https://telekomradgivarna.se/att-teckna-avtal/bindningstider/
https://lagen.nu/2022:482#K7P8S1
https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1621939/tillate...

Hur kommer tex comviq undan med 36 månaders avtal?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Lyckades äntligen dag 5 beställa en Tab S8. På ett sätt var det bra att det krånglade för nu fick jag dessutom en rabattkod på 500 kr i chatten innan beställningen. Så totalsumman blev 2990:- (får tydligen betala 10 kr för att bli av med min gamla Nokia C5 ) och så fick jag Graphite istället för Rosa (som var den enda färgen tillgänglig när jag försökte tidigare idag). Så ni som har problem, ge inte upp. Plötsligt kan det bara fungera.

Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Från deras sajt: "När du skaffar mobil med abonnemang får abonnemanget en bindningstid på 24 månader. Även om du väljer att delbetala mobilen i 36 månader."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag kunde betala med kort och swish förra veckan.

Hade varit mycket skönare att kunna betala hela summan nu direkt istället för att behöva hålla koll på en faktura i 12 månader. Förstår inte vad Halebop vill tjäna på delbetalningen.

E: Pratade med kundtjänst nu och det har att göra med att Airpods ej är i lager för tillfället och därför måste man delbetala. Leveranstid oklar. Om man inte vill betala fakturaavgift måste man även själv gå in och välja e-faktura efter köpet genomförts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Det gör de inte, bindningstiden på mobilabonnemangen är högst 24 månader. Däremot kan avbetalningsplanen för mobiltelefonen vara en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Måste man ta avbetalning?

Jag fick tyvärr inget annat val. Var samma sak förra fredagen när jag beställde en AW.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av underwatch:

36 månader gäller väl enbart avbetalning av telefon och inte själva abonnemanget.

Permalänk

Klippte en S22 Ultra 512/12 för 9.246:- från Samsung (2.000kr dealen med abonnemang och ytterligare 5% via Samsung Members och 7.5% cashback från Refunder). Kändes som en vettig deal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masterfudge:

Har inte lyckats hitta ett enda bra erbjudande på en DAC/Amp. Någon som har tips?

Stationär desktop eller bärbar till telefon?

Passade själv på att köpa denna bärbara iFi Audio hip-dac2 för 1.850 istället för ordinarie 1.990. Ingen fantastisk rabatt, men å andra sidan så är den rätt ny produkt och inte sett den på rea än.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/dachorlursfor...

https://www.whathifi.com/reviews/ifi-hip-dac-2

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Nej, det går typ inte o byta in nått utan IMEI, efter 3 dagar gav jag upp och skickade in en mobil som hade IMEI istället för den Galaxy Tab A8 som jag egentligen ville byta in

Det finns appar som ger Imei nummer om man inte hitatr den för att den är dold. Jag hittade inte IMEI nummer på min gamla sony tab Z men med den här appen gav mig nummret som stämde https://play.google.com/store/apps/details?id=com.aliencoders... för de som kör android.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Hade varit mycket skönare att kunna betala hela summan nu direkt istället för att behöva hålla koll på en faktura i 12 månader. Förstår inte vad Halebop vill tjäna på delbetalningen.

E: Pratade med kundtjänst nu och det har att göra med att Airpods ej är i lager för tillfället och därför måste man delbetala. Leveranstid oklar. Om man inte vill betala fakturaavgift måste man även själv gå in och välja e-faktura efter köpet genomförts.

Du väljer själv på hur mkt du vill betala in och kan betala allt på första fakturan. Är bara att ändra beloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leks:

Du väljer själv på hur mkt du vill betala in och kan betala allt på första fakturan. Är bara att ändra beloppet.

Problemet är ju att man får en kreditupplysning, vilket inte alla vill ha.

Permalänk
Medlem

Vad är det idag då? Rainbow Saturday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Problemet är ju att man får en kreditupplysning, vilket inte alla vill ha.

Verkar även som att man tvingas till att öppna någon form av kreditsaldo hos Telia Finance som avrundas uppåt 5k/10k etc.
Vet inte hur bra det är för ens kreditvärdighet (än sämre om man redan har ett kreditkort?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Verkar även som att man tvingas till att öppna någon form av kreditsaldo hos Telia Finance som avrundas uppåt 5k/10k etc.
Vet inte hur bra det är för ens kreditvärdighet (än sämre om man redan har ett kreditkort?)

Yikes! Ja nä om jag skulle godkänna en kreditupplysning så skulle det endast vara på beloppet jag köper på. Vill inte ha 5k/10k om jag vill ha airpods för 2.6k..

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Stationär desktop eller bärbar till telefon?

Passade själv på att köpa denna bärbara iFi Audio hip-dac2 för 1.850 istället för ordinarie 1.990. Ingen fantastisk rabatt, men å andra sidan så är den rätt ny produkt och inte sett den på rea än.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/dachorlursfor...

https://www.whathifi.com/reviews/ifi-hip-dac-2

https://www.hembiobutiken.se/images/prod/336126-ifi-audio-hip-dac2-417_2.jpg

Tips: Går att köpa billigare här för 1 791 kr med 10%-kod "BF10": https://www.referenceaudio.se/produkt/ifi-audio-hip-dac2

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det inte två typer av kreditupplysningar? Där den ena inte syns.

Hur som ska dessa försvinna rätt snart och ska inte räknas längre som något negativt på flesta seriösa ställen heller.

Får ibland paper hem att dom har gjort en koll och det på en summa på typ 500kr

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns det inte två typer av kreditupplysningar? Där den ena inte syns.

Hur som ska dessa försvinna rätt snart och ska inte räknas längre som något negativt på flesta seriösa ställen heller.

Får ibland paper hem att dom har gjort en koll och det på en summa på typ 500kr

Frågan är vilka belopp som räknas som den andra typen av upplysning. Och om det stämmer i ovan inlägg att dem öppnar ett konto åt dig på mer än beloppet du köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Kollade personligen med kundtjänst nyss för frågor om delbetalningen. Dem bör finnas i lager nästa vecka fick jag som svar.

Permalänk
Medlem

Så här står det på Telia Finance:

"Kommer dessa kreditprövningar att påverka min kreditvärdighet och därmed min möjlighet att få andra lån?
Nej, denna information delas inte med andra företag/register. I de fall som det görs två kreditupplysningar får du två brev med omfrågandekopior från Sergel; en där det framgår att Telia Finance beställt kreditprövningen via Sergel och en likadan från Telia. Dessa kreditprövningar har ingen negativ påverkan på din kreditvärdighet eftersom ingen annan kan se dessa kreditprövningar."

Och för dom som undrar över faktureringsavgiften:

"... första fakturan skickas alltid kostnadsfritt i pappersformat. E-faktura ansöker du om hos din bank. Om du inte ändrar faktureringsmetod efter din första faktura kommer pappersfaktura fortsätta att skickas till dig (tills du ändrar fakturametod) med en aviseringskostnad på 49 SEK."

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube:

Så här står det på Telia Finance:

"Kommer dessa kreditprövningar att påverka min kreditvärdighet och därmed min möjlighet att få andra lån?
Nej, denna information delas inte med andra företag/register. I de fall som det görs två kreditupplysningar får du två brev med omfrågandekopior från Sergel; en där det framgår att Telia Finance beställt kreditprövningen via Sergel och en likadan från Telia. Dessa kreditprövningar har ingen negativ påverkan på din kreditvärdighet eftersom ingen annan kan se dessa kreditprövningar."

Och för dom som undrar över faktureringsavgiften:

"... första fakturan skickas alltid kostnadsfritt i pappersformat. E-faktura ansöker du om hos din bank. Om du inte ändrar faktureringsmetod efter din första faktura kommer pappersfaktura fortsätta att skickas till dig (tills du ändrar fakturametod) med en aviseringskostnad på 49 SEK."

Bra info!
Däremot står det kreditprövning och inget om krediten. Jag har ett kreditsaldo på 5000kr efter att ha köpt klockan för 1900 förra veckan.

Permalänk
Skrivet av Partyprime:

Kollade personligen med kundtjänst nyss för frågor om delbetalningen. Dem bör finnas i lager nästa vecka fick jag som svar.

Fick hem klockan igår. Står att man kan betala in hela summan när som.
Dvs inga problem att betala in hela beloppet så fort fakturan kommmer. 👍

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

När ändå S8an är på tal 😆 är det någon som har skickat in sin inbytesenhet? Det står att man ska få ett returpaket att skicka in den i men har inte fått nått.

Väntar på cashback ifrån Samsung på en klocka jag köpte i april... Fick returkartongen i augusti och skickade in den direkt och väntar nu på handläggning

Permalänk
Medlem

Om man vill hoppa runt lite bland operatörer så har Comviq nu en deal på abonnemang där man som ny kund får första 6 månaderna med 75% rabatt. Vet inte om det varit uppe som tips. (Har tyvärr inte tid att följa tråden helt)
Lockpriser de första månaderna är ju inte ovanligt, men det här är 6 månader och ganska mycket rabatt. Hur som helst är det ju obundet, så vill man prova ett abb med 30GB eller 100GB data och Tele2s (usla) 5G-nät så kan det ju vara värt.

Skrivet av otippat:

Det gör de inte, bindningstiden på mobilabonnemangen är högst 24 månader. Däremot kan avbetalningsplanen för mobiltelefonen vara en längre tid.

Man brukar kunna välja på Comviq att ta 24 månader på telefonen, för en månadskostnad på i detta fall 411kr istället för 349, så det går fortfarande att köra på två år. Sedan går abonnemanget över till fullpris 375kr månad 25.

Men, om man kör det på 36 månader så får man 349kr/mån inklusive abb även månad 24-36, det kan ju tänkas att någon hellre vill ha det så än 411kr/månad mån 1-24 och sedan ändra abonnemang till något billigare (svårt att veta vad som finns om 24 månader, men kan väl inte vara sämre än idag kanske...)

Tycker det har varit rätt ok erbjudanden på just telefoner denna Black Friday (eller week), både för den som vill ha stora abonnemang och då "subventionerade" telefoner, och för dem som bara vill ha en telefon med ett billigt abonnemang/kontantkort. (Tänker då på exv Pixel6a för knappa 3000)

Jag menar, tänker man på kronkursen och (visserligen diskuterbar) inflation är 411kr/mån i 2 år för en Galaxy S22 jämförbart med de 345kr/mån i 2 år som jag betalade för min S21 förra året.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Var på Mediamarkt igår och stötte på en säljare från Göta Energi. Flyttade man elavtalet till de fick man 1000 kr i presentkort på Media Markt. De erbjöd prisgaranti gentemot den leverantören jag har nu (Vattenfall). Alltså: om min elfaktura blir dyrare än vad den hade varit med Vattenfall så skulle de dra av mellanskillnaden på fakturan. Man får ringa de och be de göra en kostnadsjämförelse, tänkte att jag testar på. Kruxet är att man är bunden i 6 månader (fortfarande rörligt avtal, men man får inte säga upp abonnemanget inom de 6 första månaderna, annars blir man återbetalningsskyldig presentkortet). Göta Energi verka ha bland de lägsta påslagen. Utöver det har de ett fast månadspris om 49 kr/månad.

Vad tror ni? Bra deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det finns appar som ger Imei nummer om man inte hitatr den för att den är dold. Jag hittade inte IMEI nummer på min gamla sony tab Z men med den här appen gav mig nummret som stämde https://play.google.com/store/apps/details?id=com.aliencoders... för de som kör android.

Funkar tyvärr inte på den Lenovo tab 2 A10-70F (Wi-Fi) som jag har liggandes:(

Kanske väntat då den bara har Wi-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

För Comviq har inte 36 mån bindningstid utan 24 mån.

Ex:
Din beställning
Xiaomi 12T Pro 256 GB

Svart

124 kr/mån i 36 mån

Mobilabonnemang 100 GB

SIM-kort

07X XXX XX XX

225 kr/mån375 kr
24 mån bindningstid

Totalt

Pris mån 1- 36
349
kr/mån
Därefter
375
kr/mån

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Om man vill hoppa runt lite bland operatörer så har Comviq nu en deal på abonnemang där man som ny kund får första 6 månaderna med 75% rabatt. Vet inte om det varit uppe som tips. (Har tyvärr inte tid att följa tråden helt)
Lockpriser de första månaderna är ju inte ovanligt, men det här är 6 månader och ganska mycket rabatt. Hur som helst är det ju obundet, så vill man prova ett abb med 30GB eller 100GB data och Tele2s (usla) 5G-nät så kan det ju vara värt.

Man brukar kunna välja på Comviq att ta 24 månader på telefonen, för en månadskostnad på i detta fall 411kr istället för 349, så det går fortfarande att köra på två år. Sedan går abonnemanget över till fullpris 375kr månad 25.

Men, om man kör det på 36 månader så får man 349kr/mån inklusive abb även månad 24-36, det kan ju tänkas att någon hellre vill ha det så än 411kr/månad mån 1-24 och sedan ändra abonnemang till något billigare (svårt att veta vad som finns om 24 månader, men kan väl inte vara sämre än idag kanske...)

Tycker det har varit rätt ok erbjudanden på just telefoner denna Black Friday (eller week), både för den som vill ha stora abonnemang och då "subventionerade" telefoner, och för dem som bara vill ha en telefon med ett billigt abonnemang/kontantkort. (Tänker då på exv Pixel6a för knappa 3000)

Jag menar, tänker man på kronkursen och (visserligen diskuterbar) inflation är 411kr/mån i 2 år för en Galaxy S22 jämförbart med de 345kr/mån i 2 år som jag betalade för min S21 förra året.

Det stämmer inte. Väljer du 24 mån delbetalning har du fortfarande rabatt på abonnemanget månad 25-36:
” När du skaffar mobil med abonnemang får du 24 månaders bindningstid på abonnemanget. Oavsett om du väljer att delbetala mobilen under 24 eller 36 månder.

Du får 36 månaders rabatt på abonnemanget. Få 100 GB till priset av 15, i 36 månader. I 36 månader betalar du 225 kr/mån, sedan blir priset 375 kr/mån.”

Permalänk
Medlem

Det finns väl inga bra erbjudande för Iphone 14 max pro (som inte involverar i abonemang)?

En PJ så är det nästan 18k som gäller på samtliga ÅF :/

Permalänk
Medlem

Massa deals på bärbar datorer som länkas endast typ. Inga vettiga stationära datorer på deals detta året?