Epsons toner tystnar år 2026

Permalänk
Melding Plague

Epsons toner tystnar år 2026

Om drygt tre år stoppar Epson produktion av laserskrivare och lägger om kursen till bläckstråle. Anledningen uppges vara miljöskäl.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Översättning: Laser är för bra. Vi tjänar inte tillräckligt med pengar när folk inte behöver byta bläckpatroner hela jäkla tiden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

När bläcket är slut då slänger man skrivaren och köper en ny...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk

För hög konkurrens på laserskrivare och de väljer extrembudget plus nischade området bläckstråle.

Jag skulle gissa att andelen som köper en "bättre bläckstråleskrivare" idag är väldigt liten.

Permalänk
Medlem

Det är bättre att köpa en Epson EcoTank skrivare vilka även är bra ekonomiskt.
Skrivare där man själv fyller på bläck är det bästa från flera världar med bläckstråle skrivare utskrifter men till en ekonomi som i många fall överträffar laserskrivare samt att man kan skriva ut fotografier.
Jag rekommenderar skrivare med en extra svart färg för fotoutskrifter om avsikten är att skriva ut mycket fotografier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Översättning: Laser är för bra. Vi tjänar inte tillräckligt med pengar när folk inte behöver byta bläckpatroner hela jäkla tiden.

Min första (HP) Färglaserskrivare hade jag i 15 år innan tonern tog slut, och då hade jag printat ur 4 väggar med bilder (kollage) och hur många som helst dokumenten. Slängde den då nya toners kostade 5x priset jag gav ny för printern OCH toners.

Köpte ännu en HP Färglaserskrivare (en gigantisk grej som kan spotta ur 21 helsidor i färg i minuten) och kör på nätverk for 500.- begangnat, den kom med toners + 4 sprillans nya 4000 sidor per färg toners för priset kör fortfarande med den.

TL:DR: Laserskrivare är så underbara, dom tål värma Svenska somrar, iskalla förråd - går bara INTE sönder.
Bläckskrivare: Används dom inte inom 1 mån, torkar dom ur, och kostar dyr bläck att rensa. Går det ett år - bara att byta skrivhuvuden eller slänga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För hög konkurrens på laserskrivare och de väljer extrembudget plus nischade området bläckstråle.

Jag skulle gissa att andelen som köper en "bättre bläckstråleskrivare" idag är väldigt liten.

De har åtminstone Ecotank-serien som inte är riktigt lika hopplös vad gäller bläckpatroner, lite mellan billiga ”engångsskrivare” och segmentet stora och dyra med bra bildutskrifter där det ju i princip bara är dem och Canon.

En del har blivit irriterade på Epson, som i den här gamla godingen :

Själv undrar jag hur många Epson-snittbläckpatroner det går åt för den svarta 6000-sidorstonern jag köpte nyligen? Man ska ju spara in på bytesdelar tydligen…

Permalänk
Medlem

@ztenlund haha det där gjorde min dag

Permalänk
Medlem

Jag köpte en laserskrivare för 4000:- i 2008 när jag var student, blev mycket i början med papper och sedan dess har jag skrivit ut titt som tätt sedan dess utan att behöva bry mig, tror mina toners är nere runt 40%.

Det jag minns från bläckstråle när man växte upp var sega utskrifter, torkade patroner, rinnande patroner och ett totalt misär.

Stor tumme ner för Epson och hoppas inte resten följer efter!

Permalänk
Medlem

Pffft, djävla skitsnack, det handlar med all sannolikhet endast om att de tjänar bättre på att kränga bläckpatroner.

Jag har en färglaser som jag köpte för så många år sedan att jag inte ens minns. Jag har aldrig behövt byta toner. Hade det varit en bläckstråleskrivare så hade patronerna torkat ut sjuttielva gånger om redan.

Haft bläckstråleskrivare förr. Fick köpa nya patroner stup i kvarten.

Sambon har en fotoskrivare med 7 jäkla patroner, som behövt bytas så många gånger att hon slutat använda den.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Vem fasiken kör Epson skräpmärke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

När bläcket är slut då slänger man skrivaren och köper en ny...

Haha, det lönade sig förr i tiden. Numera skeppar tillverkarna inte standardpatroner med deras skrivare, utan "startpatroner". Udda nog så kan dessa startpatroner bara skriva ut 30 sidor innan de ger upp, who could have guessed 😂

Skrivet av wargreymon:

Jag köpte en laserskrivare för 4000:- i 2008 när jag var student, blev mycket i början med papper och sedan dess har jag skrivit ut titt som tätt sedan dess utan att behöva bry mig, tror mina toners är nere runt 40%.

Det jag minns från bläckstråle när man växte upp var sega utskrifter, torkade patroner, rinnande patroner och ett totalt misär.

Stor tumme ner för Epson och hoppas inte resten följer efter!

Precis samma här. Köpte för mina knapra studentpengar en Xerox Phaser 6510 färglaser under termin 1 av universitetsstudierna, skrivaren fanns på Dustin för bara 999:- på den tiden av oklar orsak.

Igår tog en av tonersen äntligen slut, den svarta. 1000+ sidor utskrivna i både färg och svartvitt, och hur länge har det gått... 6 år? En av de bästa investeringarna jag någonsin gjort!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Ja har länge kört och rekommenderat just Epsons eko-tank skrivare.
De tar bort mycket av raljerandet om dyrt bläck.
Du fyller helt enkelt bara på behållaren med bläck och så kör man.
Kostar en spotstyvel mot patroner och du kan skriva ut 1000 tals sidor per laddning.

Nackdelen är att man måste skriva ut rätt ofta och göra rent skrivarhuvudena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sambon har en fotoskrivare med 7 jäkla patroner, som behövt bytas så många gånger att hon slutat använda den.

Jag hade en Epson baserat substrat skrivare (kostade ny kring 150K, det är en sån proffs grej som printar direkt på prylar som mobilskal, muggar, pennor och även T-skjortor, jag köpte den billigt på auktion och tänkte jag skulle använda den att printa på mina 3d-printade prylar, idéen var ju lysande och hade potential.

MEN - sade jag att den var EPSON baserat?

Jadå det var då helvetet startade. Som ni redan vet (ut ifrån den kula videon med Maria Nilsson ovan) så är allt Epson baserat extremt dyrt, och jag är själv tidigare service tekniker och tänkte - det här fixar jag ju, substrat printern funkar ju teknisk sett, meeeeeeeeeeen....

...det var det här med dom skrivhuvudena som torkar ur, och tänk då på en proffsgrej med UV-säkert bläck och som kan skriva vattenfast på muggar! Ja då vet ni själva hur äventyret började när jag skulle rensa ur skrivhuvudet som hade suttit på ett auktions lager nånstans i kanske flera år. Försökte absolut allt, hade dyra lösningsmedel och proffsutrustning för att spola ur huvudena och göra dom rena.

Tack för kaffe säger jag bara.

Jag kom till den slutsats att mitt 120 Kilos tunga båtankare behövde nytt skrivhuvud.
Pris: 20000,- spänn! (Nej du läste rätt), bara för att torka inom en månad igen.

Jag gick inte så långt som Maria att slå sönder skiten, nej - jag gav den bort emot hämtning! Och det lyckades, yay! Jag ska aldrig mera någonsin röra nåt bläckbaserat vid namn Epson - någonsin igen. Nån annans problem nu, hihi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vem fasiken kör Epson skräpmärke!

Jag kör Epson. Sämsta skit jag någonsin haft. Har någon ett bra tips på Cyber Monday-skrivare så slår jag till direkt. Gör inget om den kostar lite, men den måste gå mot WiFi och fungera med både Mac och Windows.

Edit: Är Epson XP-257 jag har.

Permalänk
Medlem

Så länge de fortsätter att tillverka sin matris-skrivare så klarar man sig.

Särskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De har åtminstone Ecotank-serien som inte är riktigt lika hopplös vad gäller bläckpatroner, lite mellan billiga ”engångsskrivare” och segmentet stora och dyra med bra bildutskrifter där det ju i princip bara är dem och Canon.

En del har blivit irriterade på Epson, som i den här gamla godingen :

https://www.youtube.com/watch?v=fn6KTMiwRtY

Själv undrar jag hur många Epson-snittbläckpatroner det går åt för den svarta 6000-sidorstonern jag köpte nyligen? Man ska ju spara in på bytesdelar tydligen…

Fan vilken härlig brutta

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

De har åtminstone Ecotank-serien som inte är riktigt lika hopplös vad gäller bläckpatroner, lite mellan billiga ”engångsskrivare” och segmentet stora och dyra med bra bildutskrifter där det ju i princip bara är dem och Canon.

En del har blivit irriterade på Epson, som i den här gamla godingen :

https://www.youtube.com/watch?v=fn6KTMiwRtY

Själv undrar jag hur många Epson-snittbläckpatroner det går åt för den svarta 6000-sidorstonern jag köpte nyligen? Man ska ju spara in på bytesdelar tydligen…

Den där förgyllde verkligen dagen!

Permalänk
Medlem

Bläckstråleskrivare med påfyllnadstank har sin poäng och kontorsmodeller med större kassetter kan göra ett bra jobb, men är de strömlösa en längre tid så blir det problem även där. Det brukar väl tyvärr inte framgå i beskrivningar att dessa helst ska ha ström i stort sett kontinuerligt för att kunna underhålla sig själva.

Mindre konsumentskrivare som har skrivhuvudet inbyggt i varje patron är lätta att underhålla, men brukar då bara finnas med svart patron plus en trefärgers. Epsons vanligaste konstruktion med smala patroner och skrivhuvudet fast monterat i skrivaren hör tyvärr till de som krånglar mest vid bara sporadiskt användande.

Hemma har jag en gammal klumpig laserskrivare som jag köpte som utgående kontorsmodell eftersom den kom med stora, fyllda kassetter. Den är för klumpig och högljudd för många konsumenters smak idag, men den rullar på när den behövs.

De flesta hemanvändare skulle klara sig med en monokrom laser och då finns det rätt så smidiga modeller. Men det är svårt för många att välja bort färg och då faller valet lätt på bläck. Iallafall första gången. 😉

Har jobbat med och periodvis sålt skrivare sedan 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Den där förgyllde verkligen dagen!

Jag håller med.

Det var ungefär som att gå i terapi på nåt sätt, jag spolade tillbaka flera gånger och det känns som en STEN som liftades från mitt hjärta när hon tog tag i släggan och gjorde det som vi alla drömmar om att göra med en Epson bläckskrivare.

Tror faktisk hon skulle kunna ta betalt för videon, det är ren terapi.

Permalänk
Medlem

Har en av de första ecotank som släpptes. Denna har ett inbyggt datum då den slutar fungera. Trots att den skriver ut bra. Den tycker att Ink Pad är end of life och skrivaren måste kastas. Enligt Epson för att garantera god utskriftkvalité. Väldigt miljövänligt.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Triton242:

Ja har länge kört och rekommenderat just Epsons eko-tank skrivare.
De tar bort mycket av raljerandet om dyrt bläck.
Du fyller helt enkelt bara på behållaren med bläck och så kör man.
Kostar en spotstyvel mot patroner och du kan skriva ut 1000 tals sidor per laddning.

Nackdelen är att man måste skriva ut rätt ofta och göra rent skrivarhuvudena.

Vad ligger kostnaden för bläck på för din variant, ungefär? Antar att det säkerligen varierar med modeller, men moderna bläckstråleskrivare sträcker sig ju numera uppåt en tusenlapp per patron beroende på modell, även om det givetvis finns ett gäng kvar i 200-500kronorsklassen.

Permalänk
Medlem

Har en Canon MG7150, bläck alltså, den har varit rätt ok men nu har "skrivhuvudet" för svart (pgbk) warpat sig eller nåt, utskrifterna är svårt astigmatiska. Standardfel, om man googlar, jättevanligt. Oavsett om man kör pirat- eller originalpatroner. Går att skriva ut text som grafik genom att välja "high resolution paper" och liknande, men då blir det ju långsammare, dyrare och mindre vattenfast.

Att byta ut skrivhuvudet är enkelt. Tar ca 1 minut tror jag. Att få tag på det (QY6-0083) för under 1000kr är typ omöjligt dock. Kontaktade Canon, intet svar än. De reparerar egentligen inte så gamla och sopiga skrivare heller, skrivaren är tydligen 8 år trots att "jag köpte den nyss".

I praktiken är det väl bättre att slå sönder skrivaren med slägga och köpa en ny. Laserskrivare. Orsaken till att jag har köpt just en bläckstråleskrivare är f.ö att jag ville kunna göra bättre fotoutskrifter och även skriva på DVD-skivor så barnen kunde repa kopior istället för original...

Dock kan väl Epson ha rätt i att deras billiga skrivare inte håller miljömåttet?

Är f.ö rimligt säker på att föräldrarna hade en bläckis som vägrade skriva ut svart text om färgpatronen tog slut. (alltså, den hade en svart patron, en färgpatron), undrar om det var en Epson eller HP...hm...det är oavsett helt klart högre avans på bläck än på knark tycks det.

Satte upp en billig bläckis åt en släkting i somras, en HP tror jag nog det var, den var jäkligt krånglig att sätta upp utan router och internet, i praktiken ville de att man skulle koppla upp sig mot nätet, uppdateras automatiskt, och abonnera på (original)bläck, förstår att Epson vill fokusera på den marknaden.

Angående att folk inte köper nytt förrän behov finns (annan tråd); skrivare har väl varit "tillräckligt bra" i minst 20 år, likaså scanners. Min första Lexmark skrev ut foton riktigt fint, och min första Agfa-scanner skannade rejält bra. Båda kostade 399kr. Tyvärr kostade bläck lika mycket som en ny skrivare, så de blev ju inte långlivade. Första gången de torkade blev det väl skroten antar jag. Något ska de dra in kulor på, och skrivare som håller i många år är väl inte lönsamt att sälja. Vi har haft 2 bläckstrålar de senaste 14 åren, båda Canon, de har funkat riktigt bra - förutom den senaste som då har warpat (eller nåt) skrivhuvudet pga överhettning.

Men nästa skrivare blir nog laser. (att klara sig utan skrivare är uteslutet, det vore som att dumpa dator och gå över till platta)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JoOngle:

Jag håller med.

Det var ungefär som att gå i terapi på nåt sätt, jag spolade tillbaka flera gånger och det känns som en STEN som liftades från mitt hjärta när hon tog tag i släggan och gjorde det som vi alla drömmar om att göra med en Epson bläckskrivare.

Tror faktisk hon skulle kunna ta betalt för videon, det är ren terapi.

Hahaha Ny affärsidé för att hon ska kunna finansiera nästa skrivarinköp!
Men ja, definitivt en terapeutisk video.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Pirum:

Har en Canon MG7150, bläck alltså, den har varit rätt ok men nu har "skrivhuvudet" för svart (pgbk) warpat sig eller nåt, utskrifterna är svårt astigmatiska. Standardfel, om man googlar, jättevanligt. Oavsett om man kör pirat- eller originalpatroner. Går att skriva ut text som grafik genom att välja "high resolution paper" och liknande, men då blir det ju långsammare, dyrare och mindre vattenfast.

Att byta ut skrivhuvudet är enkelt. Tar ca 1 minut tror jag. Att få tag på det (QY6-0083) för under 1000kr är typ omöjligt dock. Kontaktade Canon, intet svar än. De reparerar egentligen inte så gamla och sopiga skrivare heller, skrivaren är tydligen 8 år trots att "jag köpte den nyss".

I praktiken är det väl bättre att slå sönder skrivaren med slägga och köpa en ny. Laserskrivare. Orsaken till att jag har köpt just en bläckstråleskrivare är f.ö att jag ville kunna göra bättre fotoutskrifter och även skriva på DVD-skivor så barnen kunde repa kopior istället för original...

Dock kan väl Epson ha rätt i att deras billiga skrivare inte håller miljömåttet?

Ja alltså det är ju förhållandevis rätt mycket plast och material som går åt de delar som regelbundet måste bytas i en toner, i relation till hur mycket färg det levererar. Å andra sidan kör de väl "pant" och många skickas tillbaka som återvinning. Vet att det gjordes med alla patroner och toners som kunder lämnade in när jag jobbade i butik iaf.

Utöver det menar de även att bläckskrivarna de tillverkar är lättare och mindre och därmed kostar mindre att tillverka och transportera, både i material och miljöpåverkan/utsläpp osv. Det är ju inte orimligt i sig, men det känns som att det glöms bort att tryckas på att bläckstråleteknik inte innebär att skrivaren aldrig kräver någon service.

Permalänk

Bläck ger ju fina utskrifter, men testa dröj ett par veckor mellan varje utskrift så ska vi se hur miljövänligt det är. Har haft ett par Canon bläckstråleskrivare men så fort man inte använder dem så försvinner bläcket ändå på rengöringsrutiner som körs varje gång man slår på skrivaren. Bläcket blir på det här sättet riktigt riktigt dyrt, eftersom majoriteten av innehållet går åt till rengöring/dylikt..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall man kan "bunkra" lite patroner till sin bläckstråleskrivare?

Jag köpte nyligen nya (5 olika färger behövde bytas) från kina till min canon bläckstråle. Betalade ca 95kr och det fungerade bra, köper gärna 2-3 ytterligare kit så jag har när det behöver bytas nästa gång (lång leveranstid och man vet ju sällan när man behöver använda skrivaren innan).

Alla 5 förpackningarna var individuellt inplastade osv. Men kan dom bli dåliga/torka om jag köper och sedan tänker öppna dom och använda om säg 4år? Eller blir det ett "problem" först efter jag börjat använda dom?

Permalänk
Medlem

Enda jag skrivit ut senaste åren har varit dokumentet för utlägg på jobbet.
Innan smartphones skrev jag ut mycket...

Mitt minne från bläckstråle var inte positiva, alltid rengörningsprogrammet, ibland flera ggr. Var billigare köpa ny skrivare än ny färgpatron, vilket jag gjorde...

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Är inne på 13 år med min laser utan att få slut på "bläck"... Förstår att Epson inte tycker om detta.

Permalänk
Medlem

Köpte en Lexmark färglaser för kanske tre år sedan. En riktig maffig kontorsmaskin. 700 kronor såldes den ut för. Toner och annat förbrukningsmaterial kostar en förmögenhet så tyvärr blir det återvinningen när första färgen tar slut. Kanske köper en svart om det är mycket 'färg' kvar.