Whatsapp-data från 487 miljoner användare på vift

Permalänk
Melding Plague

Whatsapp-data från 487 miljoner användare på vift

En användare på ett känt hackerforum har uppdagats sälja paket med miljontals Whatsapp-användares telefonnummer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

whatsapp ägs av meta så det är fett nej till att använda det.

Permalänk
Medlem

Undrar om det var en tillfällighet att jag fick spam på Whatsapp idag för första gången någonsin.

Permalänk
Medlem

Har inte haft något problem så mest troligt är jag inte påverkad av denna läcka.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad de ska med enbart telefonnummer till?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Förstår inte riktigt vad de ska med enbart telefonnummer till?

Skicka spam, så klart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vågar man gissa på ett kommande uttalande i stil med...

?

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Dataskurkar är väl ok, men electro-wizards får man hålla koll på

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Gå över till Signal om ni inte redan har gjort det https://signal.org/en/

Permalänk
Skrivet av CogByte:

Gå över till Signal om ni inte redan har gjort det https://signal.org/en/

Det enda som är riktigt irriterande är att Signal inte ännu implementerat användarnamn så man slipper lämna ut telefonnummer till folk.

Permalänk
Medlem

Bra påminnelse att gå in och radera kontot

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Förstår inte riktigt vad de ska med enbart telefonnummer till?

Skicka SMS till folk och försöka få dom att klicka på en phishing länk.

För ett par veckor sedan fick jag ett SMS från någon bot som såg ut att vara från ett +44 (England).
"We are sorry but your package have been stoped in the customs, you need to pay 10USD for the customs Fee. Please click the link below and resolve the issue.

Givetvis blev den en block på den avsändaren.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

99% av svenska nummer finns väl öppet? Tror inte detta gör så mycket om det bara är sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Förstår inte riktigt vad de ska med enbart telefonnummer till?

Mitt nummer är nog på vift men vet inte hur. Jag får periodvis många samtal från alla möjliga EU-länder men främst från UK. Har aldrig svarat och vet inte vad de vill. Nu kan man blockera okända nummer på iPhone, problemet är dock att viktiga samtal från sjukvården tex också blockeras.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Skrivet av medbor:

99% av svenska nummer finns väl öppet? Tror inte detta gör så mycket om det bara är sånt

Du tror spammare manuellt söker efter svenska nummer? Du får nog tänka en runda till.

De använder databaslistor.

Permalänk
Avstängd

Surt, telefonnummer är förstås inte så svåra att få tag i ändå, men likväl lär man få mer spam nu.

Jag har blivit intvingad i Whatsapp från diverse håll, mycket för att jag vägrar FB-messenger helt. Typ sonens skola, eller inte skolan officiellt men föräldrarna. Hyresgästföreningens lokala förening behövde någon kanal att kommunicera och FB gick bort där så då var det typ Whatsapp kvar. Jag fick min familj att köra Slack för julplanering för några år sedan och det funkar ju jättebra, men Slack har ju andra problem (en viss saudisk prins som stor investerare exempelvis), så det känns inte riktigt så bra att rekommendera det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Surt, telefonnummer är förstås inte så svåra att få tag i ändå, men likväl lär man få mer spam nu.

Jag har blivit intvingad i Whatsapp från diverse håll, mycket för att jag vägrar FB-messenger helt. Typ sonens skola, eller inte skolan officiellt men föräldrarna. Hyresgästföreningens lokala förening behövde någon kanal att kommunicera och FB gick bort där så då var det typ Whatsapp kvar. Jag fick min familj att köra Slack för julplanering för några år sedan och det funkar ju jättebra, men Slack har ju andra problem (en viss saudisk prins som stor investerare exempelvis), så det känns inte riktigt så bra att rekommendera det nu.

Man valde bort Facebook och valde istället... Facebook.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Man valde bort Facebook och valde istället... Facebook.

Tja, det är samma bolag men jag slipper ju facebook ändå. Jag har ett FB-konto men har inte varit inloggad på minst tio år, så att plötsligt "vara online" där hade blivit jobbigt, en miljard inbjudningar och vänförfrågningar från hemska släktingar och kollegor liksom. Meta kan säkert koppla ihop mitt telefonnummer med min profil, men det spelar ju mindre roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det är samma bolag men jag slipper ju facebook ändå. Jag har ett FB-konto men har inte varit inloggad på minst tio år, så att plötsligt "vara online" där hade blivit jobbigt, en miljard inbjudningar och vänförfrågningar från hemska släktingar och kollegor liksom. Meta kan säkert koppla ihop mitt telefonnummer med min profil, men det spelar ju mindre roll.

Man behöver inte ha facebook bara för messenger

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Man behöver inte ha facebook bara för messenger

Man måste ha facebook för att kunna köra messenger, sen kan man avaktivera kontot för allt annat. Så jag kan skapa ett nytt konto för att avaktivera det, vilket går emot deras villkor, eller så kan jag använda mitt befintliga som jag inte vill, möjligtvis avaktivera det också, men då tappar jag ju allt som finns där, foton, bekanta och så vidare (som jag inte har rört på tio år visserligen, men man vet ju aldrig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man måste ha facebook för att kunna köra messenger, sen kan man avaktivera kontot för allt annat. Så jag kan skapa ett nytt konto för att avaktivera det, vilket går emot deras villkor, eller så kan jag använda mitt befintliga som jag inte vill, möjligtvis avaktivera det också, men då tappar jag ju allt som finns där, foton, bekanta och så vidare (som jag inte har rört på tio år visserligen, men man vet ju aldrig).

Snacka om att krångla i onödan och göra det svårt för sig själv

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

99% av svenska nummer finns väl öppet? Tror inte detta gör så mycket om det bara är sånt

Snarare mindre än hälften. Ytterst få reggar sina nummer utåt längre. De som finns verkar mest vara såna som funnits ganska länge. Kontantkort lär nog nästan aldrig vara reggade, t ex.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fick ta över telefonnummer av någon som antagligen tog mycket lån. Fick hur mycket SMS som helst om erbjudanden på lån och det gick inte bara att blocka för nästa meddelande kom på ett annat nummer. Nu verkar Android kommit i fatt lite så att den kan sortera bort en stor del av skräpposten men tyvärr får man fortfarande en notifiering om att det kommit spam.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är nu jag vill ha MSN Messenger igen! Varför lade Microsoft ner deras bästa chattprogram och ersatte med Skype???

MSN Messenger till folket igen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

För min del, gick jag över till Telegram efter att ha testat "en hel drös" med chattjänster, bland annat Threema och Signal. Än så länge har Telegram inte blivit hackat (rätta mig om jag har fel, och då med säkra källor, tack), och Telegram är så mycket bättre rent integritetsmässigt jämfört med Signal (nej, inte endast på grund av E2EE).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Snarare mindre än hälften. Ytterst få reggar sina nummer utåt längre. De som finns verkar mest vara såna som funnits ganska länge. Kontantkort lär nog nästan aldrig vara reggade, t ex.

Just kontantkort måste reggas med ID enligt nya reglerna dock

https://www.pts.se/sv/privat/internet/integritet/brottsbekamp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Just kontantkort måste reggas med ID enligt nya reglerna dock

https://www.pts.se/sv/privat/internet/integritet/brottsbekamp...

Fast det är inte samma sak som att regga sig så numret blir offentligt sökbart, bara att köparen måste regga sig hos operatören.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Xverminator:

Det är nu jag vill ha MSN Messenger igen! Varför lade Microsoft ner deras bästa chattprogram och ersatte med Skype???

MSN Messenger till folket igen!

Skype vad är det? Teams menar du va?

Fast massa tjat så har jag aldrig skaffat whatsapp. Men utlands kör man det som fan av någon anledning.

Permalänk

Jag har aldrig förstått mig på dessa meddelandetjänster, är det till för personer som har vänner eller?
För min del kör jag teams och skype, det räcker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Snacka om att krångla i onödan och göra det svårt för sig själv

Vad är krånglet? Jag vill inte använda Facebook så jag använder inte Facebook eller Facebook Messenger.

Det enda krånglet är att min morsa tjatar om grejer på Facebook men jag slipper ju kolla på grejerna i alla fall, vilket hade varit jobbigare än att förklara att jag inte kan.