Whatsapp-data från 487 miljoner användare på vift

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Just kontantkort måste reggas med ID enligt nya reglerna dock

https://www.pts.se/sv/privat/internet/integritet/brottsbekamp...

Som sagt, det där har inget med att numret visas hos nummerupplysning, precis som cyklonen skrev. Att registrera det så som PTS skriver gör inte numret automatiskt synligt hos t.ex. Eniro eller Hitta.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

"have nothing to fear, but itself"

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Gå över till Signal om ni inte redan har gjort det https://signal.org/en/

Jag använder Telegram.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Utmaningen med Whatsapp är att det är stort i många länder. Riktigt stort. I Sverige är kanske många lite medvetna om att vissa appar kan ha säkerhetsproblem, men det kan vara fullständigt lönlöst att försöka få mångåriga användare att acceptera att det är en risk för dem.

Jag har släkt i Spanien och de har använt Whatsapp så länge jag kan minnas, för dem är det ett gratis sätt att prata med varandra istället för vanliga telefonabonnemang. Vill jag ha kontakt med dem är jag hänvisad till Whatsapp eller vanlig telefoni, något annat hade absolut inte funkat utan timslånga diskussioner och förklaringar de ändå inte fattar allvaret i.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Mitt nummer är nog på vift men vet inte hur. Jag får periodvis många samtal från alla möjliga EU-länder men främst från UK. Har aldrig svarat och vet inte vad de vill. Nu kan man blockera okända nummer på iPhone, problemet är dock att viktiga samtal från sjukvården tex också blockeras.

Samma här, +44 UK-nummer ringer någon gång i veckan. Nya nummer hela tiden så det hjälper inte att blockera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Samma här, +44 UK-nummer ringer någon gång i veckan. Nya nummer hela tiden så det hjälper inte att blockera dem.

Tyvärr så är chansen stor att det är scam callcenter från Indien som spoofar telefonnummer från UK

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Samma här, +44 UK-nummer ringer någon gång i veckan. Nya nummer hela tiden så det hjälper inte att blockera dem.

Man ska bara låta det vara eller skaffa en app för spamsamtal kanske. Avböjer man ett samtal ringer ett annat nummer på direkten. Bäst är nog att låta de komma till telefonsvararen för det ger kortare ringsignaler och borde kosta dem pengar.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

whatsapp ägs av meta så det är fett nej till att använda det.

Då är det ju lugnt. Bara METADATA som är på vift

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Andvänder Signal och tagit bort mitt konto från whatsapp för nåt år sen. Har ingen lust att dela mina privata samtal med Meta...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV