Utvecklat spel som främjar/utmanar tangentbordsförmåga

Permalänk
Medlem

Utvecklat spel som främjar/utmanar tangentbordsförmåga

Hejsan clockers!
Jag har utvecklat ett spel som skall främja och utmana både barn och vuxnas tangentbordsförmåga.

Skulle verkligen vilja ha lite feedback
Är det nåt som fattas? Vad hade varit coolt?

Det finns tre svårighetsgrader: Kids, Easy och Normal.

Körs för närvarande bara på dator i valfri webbläsare
https://tutte2k.github.io/TypingGame-OceanAscending/

Vad gör man annars när man vill lära sig var knapparna sitter??

Tack

Permalänk
Medlem

Spelade ett liknande spel i slutet av nittiotalet. Då var det zombies som långsamt gick mot dig (uppifrån o ner) och man skulle skriva ordet för att "döda" zombien. Vissa hade mer HP och krävde många ord.

Skillnaden mot ditt spel var att all text kom från samma håll så då var fokus på skrivandet och dess snabbhet. I ditt spel så var jag mer fokuserad på att se åt vilket håll fiskarna skulle komma från.

Kanske i framtiden kan ha olika varianter, vilket håll texten kommer i från kan ju vara en del av svårighetsgraden

Roligt att du ville dela med dig av ditt alster

Edit: Det var detta jag spelade trodde jag https://en.wikipedia.org/wiki/The_Typing_of_the_Dead fast har nog blandat ihop mina minnen med något liknande. För det jag defacto spelade var i 2D och texten kom bara uppifrån (eller så är det minnet också fel, är till mitt försvar några år sedan!)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kul koncept, visuellt snyggt, och engagerande! Det hade varit fint med någon förklaring av vad man ska göra även om det gick ganska fort att gissa, men det har du kanske redan planerat att lägga till.

En tanke är att om du specifikt vill träna skrivhastighet, så verkar den begränsas av den visuella sökförmågan, åtminstone på "normal". Jag som förmodligen genomsnittlig tangentbordsanvändare använder mer tid till att skifta uppmärksamheten mellan olika vattendjur för att hitta nästa omgång bokstäver, än att hitta bokstäverna på tangentbordet. Så jag är inte säker på att det är tangentbordsrelaterade förmågor som egentligen tränas i mitt fall, snarare visuell sökning. Det försvåras särskilt av att djuren rör sig i olika riktningar, och kanske till viss del att de har olika färger.

Insåg att mitt ursprungliga inlägg var snålare med de positiva omdömena än jag egentligen avsåg
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Lite roligt, även om jag var bedrövligt dålig på det!

Det som irriterade mig mest var när kroken fastnade i käften på fel fisk. T.ex. om det fanns två fiskar som började på samma bokstav, typ RA och RB. Då satt jag och hamrade RA på tangentbordet, när spelet förväntade sig ett (R)B. Kanske kan du göra så att det aldrig finns flera fiskar som börjar på samma bokstav? Då borde problemet försvinna. Alternativt ha en tydligare markering på den fisk som är "aktiv", t.ex. att den får någon skrikig border eller liknande.

Sedan spontant föredrar jag att skriva riktiga ord framför framslumpade bokstäver. Kanske skulle kunna vara ett eget spelläge, fiska ord istället för bokstavskombinationer? Men då blir det förstås inte lika internationellt ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Spelade ett liknande spel i slutet av nittiotalet. Då var det zombies som långsamt gick mot dig (uppifrån o ner) och man skulle skriva ordet för att "döda" zombien. Vissa hade mer HP och krävde många ord.

Skillnaden mot ditt spel var att all text kom från samma håll så då var fokus på skrivandet och dess snabbhet. I ditt spel så var jag mer fokuserad på att se åt vilket håll fiskarna skulle komma från.

Kanske i framtiden kan ha olika varianter, vilket håll texten kommer i från kan ju vara en del av svårighetsgraden

Edit: Det var detta jag spelade trodde jag https://en.wikipedia.org/wiki/The_Typing_of_the_Dead fast har nog blandat ihop mina minnen med något liknande. För det jag defacto spelade var i 2D och texten kom bara uppifrån (eller så är det minnet också fel, är till mitt försvar några år sedan!)

Typing of the dead är fantastiskt!

Permalänk
Hedersmedlem

Testade lite grann och det verkar fungera bra, snyggt jobbat!

Personligen hade jag hellre bara sett ord/meningar snarare än en skärm "full" av random knapptryckningar som flyger omkring.
Då får man även med mer stavning och knappsekvenser från verkligheten och mindre fokus på att flacka omkring med blicken och leta nya mål, men det kanske kan vara ett separat läge framöver?

Lade inte så lång tid på att testa men råkade ut för en bugg tror jag, började skriva "på en sköldpadda" som sedan aldrig kom in i bild utan höll sig utanför så bara första bokstaven var synlig.

Designen på loading-skärmen och valet av svårighetsgrad och lite annat skulle kunna piffas till en del för att inte se riktigt så förlegat ut, givetvis inte kritiskt för spelets funktion i sig så förstår att det inte varit prioriterat.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan det ha varit zType?

Skrivet av Oegat:

Kul koncept, visuellt snyggt, och engagerande! Det hade varit fint med någon förklaring av vad man ska göra även om det gick ganska fort att gissa, men det har du kanske redan planerat att lägga till.
En tanke är att om du specifikt vill träna skrivhastighet, så verkar den begränsas av den visuella sökförmågan, åtminstone på "normal". Jag som förmodligen genomsnittlig tangentbordsanvändare använder mer tid till att skifta uppmärksamheten mellan olika vattendjur för att hitta nästa omgång bokstäver, än att hitta bokstäverna på tangentbordet. Så jag är inte säker på att det är tangentbordsrelaterade förmågor som egentligen tränas i mitt fall, snarare visuell sökning. Det försvåras särskilt av att djuren rör sig i olika riktningar, och kanske till viss del att de har olika färger.

Har lagt till en "how to play". Tack för din feedback

Skrivet av HappySatan:

Lite roligt, även om jag var bedrövligt dålig på det!
Det som irriterade mig mest var när kroken fastnade i käften på fel fisk. T.ex. om det fanns två fiskar som började på samma bokstav, typ RA och RB. Då satt jag och hamrade RA på tangentbordet, när spelet förväntade sig ett (R)B. Kanske kan du göra så att det aldrig finns flera fiskar som börjar på samma bokstav? Då borde problemet försvinna. Alternativt ha en tydligare markering på den fisk som är "aktiv", t.ex. att den får någon skrikig border eller liknande.
Sedan spontant föredrar jag att skriva riktiga ord framför framslumpade bokstäver. Kanske skulle kunna vara ett eget spelläge, fiska ord istället för bokstavskombinationer? Men då blir det förstås inte lika internationellt ...

Har nu patchat så att den söker om det redan finns en fisk som börjar på samma bokstav innan den skickar ut en ny
Ordlistan är på 10 000 ord, sorterat på längd, och i början är det bara smörja, när man kommer upp på slutet av 2.. 3.. så är det ord man säkerligen känner igen.

Skrivet av Daemon:

Testade lite grann och det verkar fungera bra, snyggt jobbat!
Personligen hade jag hellre bara sett ord/meningar snarare än en skärm "full" av random knapptryckningar som flyger omkring.
Då får man även med mer stavning och knappsekvenser från verkligheten och mindre fokus på att flacka omkring med blicken och leta nya mål, men det kanske kan vara ett separat läge framöver?
Lade inte så lång tid på att testa men råkade ut för en bugg tror jag, började skriva "på en sköldpadda" som sedan aldrig kom in i bild utan höll sig utanför så bara första bokstaven var synlig.
Designen på loading-skärmen och valet av svårighetsgrad och lite annat skulle kunna piffas till en del för att inte se riktigt så förlegat ut, givetvis inte kritiskt för spelets funktion i sig så förstår att det inte varit prioriterat.

Haha, tack så mycket.. Speeden är som lägst när sköldpaddorna kommer så får kolla på det.. Så ska det ju inte vara..
Nja ungefär en vecka in i hobbyprojektet och ensam på det dessutom.. "Loadingskärmen" kan definitivt förbättras!! haha

TACK ALLA

Permalänk
Medlem

Provade i Chrome, står bara och snurrar hur mycket jag än trycker F5

Permalänk
Medlem

Samma för mig med Chrome. Bara snurrar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Skrivet av Jonny Myran:

Samma.

Permalänk
Medlem

Chome sätter stopp när du försöker ladda typ 1000 bilder samtidigt. Finns det inget sätt att lagra animationerna på smartare? Sprite maps? Packa ner allt i någon form av resursfil?

2947 requests, >170 MB. Men då lyckades den inte ens ladda allt.

Sen såg jag kanske ett problem i koden, kikade snabbt, längst ner i Main.js. Ser ut som att du väljer fisk efter hur långt ordet är. Vad händer om ordet är exakt 7 tecken långt? Då returneras inget (undefined), men det kanske hanteras på något sätt iofs.

...
if (value.length == 5) {
return new Qocto(value);
}
if (value.length < 7) {
return new Leona(value);
}
if (value.length > 7) {
return new Whale(value);
}
...

Permalänk
Medlem

Såg att en del bilder är uppåt 1 MB styck också, kan vara värt att försöka få ner storleken på dessa också.

Permalänk
Medlem

Btw, googlade snabbt och det finns stöd för sprite sheet animations i p5
https://p5play.org/learn/sprite_animation.html

Då blir det iaf bara en bildfil per fisk, kan vara en bra början.

Permalänk
Medlem

NFS: Underground med piltangeterna som default kontroll.
Leissure suit Larry, hjälper även att lära sig engelsk slang och stavning
CS:GO är inte dumt för att lära sig hitta WASD, space-jump, shift-crouch, tab-stats.
Diablo 2: för att hitta till 1-2-3-4 för potions.
Starcraft eller annat RTS för att hitta kortkommandon.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

ZType finns ju också https://zty.pe/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Kanon, får försöka lösa detta!

Skrivet av Jonny Myran:

^

Skrivet av Hyllbert:

^

Skrivet av cp_:

Chome sätter stopp när du försöker ladda typ 1000 bilder samtidigt. Finns det inget sätt att lagra animationerna på smartare? Sprite maps? Packa ner allt i någon form av resursfil?

2947 requests, >170 MB. Men då lyckades den inte ens ladda allt.

Sen såg jag kanske ett problem i koden, kikade snabbt, längst ner i Main.js. Ser ut som att du väljer fisk efter hur långt ordet är. Vad händer om ordet är exakt 7 tecken långt? Då returneras inget (undefined), men det kanske hanteras på något sätt iofs.

...
if (value.length == 5) {
return new Qocto(value);
}
if (value.length < 7) {
return new Leona(value);
}
if (value.length > 7) {
return new Whale(value);
}
...

Tack så mycket

Skrivet av cp_:

Såg att en del bilder är uppåt 1 MB styck också, kan vara värt att försöka få ner storleken på dessa också.

Yes

Skrivet av cp_:

Tack!!

Skrivet av Fenrisulvfan:

NFS: Underground med piltangeterna som default kontroll.
Leissure suit Larry, hjälper även att lära sig engelsk slang och stavning
CS:GO är inte dumt för att lära sig hitta WASD, space-jump, shift-crouch, tab-stats.
Diablo 2: för att hitta till 1-2-3-4 för potions.
Starcraft eller annat RTS för att hitta kortkommandon.

Haha vad fan, du har helt rätt!!! Jag lärde mig vart knapparna sitter på Tibia

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Det blev najs som satan!

Det funkade fan direkt!

Permalänk
Medlem

Testade igen, känns klart bättre från senaste versionen!

Två saker jag märker är

1) Fiskarna verkar röra sig lika fort oavsett hur stort fönster man har. Det innebär mer tid (och mer kaos, förvisso) med en större skärm.

2) Om jag klickar "Play again" ligger input-fälten och knapparna kvar. Det gör att jag inte ser vad som står på fiskar som simmar bakom dem.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Testade igen, känns klart bättre från senaste versionen!

Två saker jag märker är

1) Fiskarna verkar röra sig lika fort oavsett hur stort fönster man har. Det innebär mer tid (och mer kaos, förvisso) med en större skärm.

2) Om jag klickar "Play again" ligger input-fälten och knapparna kvar. Det gör att jag inte ser vad som står på fiskar som simmar bakom dem.

Det där måste ordnas! hehe, helt klart!

Permalänk
Medlem

Hehe, fastnade lite för det. Kul grej!
Är en fisk, långt ord, där man inte ser någon fisk. Är bara texten som åker mot en. Absinthou eller något sånt

Är det meningen att sniglarna ska ta död på en? Sjukt snabba och första med ett mellanslag. Tog mig verkligen off-guard!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Hehe, fastnade lite för det. Kul grej!
Är en fisk, långt ord, där man inte ser någon fisk. Är bara texten som åker mot en. Absinthou eller något sånt

Är det meningen att sniglarna ska ta död på en? Sjukt snabba och första med ett mellanslag. Tog mig verkligen off-guard!

Haha sniglarna är anti-cheat och kommer bara om man inte träffar nån bokstav på 10 tryck!

Okej får kolla på abezethibou 😅😅

Permalänk
Medlem

Går nu köra på mobilen 😂 OFF TOPIC???

Permalänk
Medlem

Se där, nu funkar det ju snyggt på Chrome Kul spel!

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Officiell jultomte

Kul spel, smått beroendeframkallande men i längden blev det lite långtråkigt. Gav upp efter 1100 poäng.
Fortsätt utveckla så kan det definitivt bli något

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av gazok:

Haha sniglarna är anti-cheat och kommer bara om man inte träffar nån bokstav på 10 tryck!

Okej får kolla på abezethibou 😅😅

Oooh Måste missat en del i rad då

Var tvungen att prova det. Börjar lagga om man tar in en väldans massa sniglar

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Kul att testa, men det känns som att hastigheten har nåt problem, åtminstone på Firefox.
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva, men hastigheten på fiskarna går upp och ner lite sporadiskt. Det verkar ske när en fisk tas bort från skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Kul att testa, men det känns som att hastigheten har nåt problem, åtminstone på Firefox.
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva, men hastigheten på fiskarna går upp och ner lite sporadiskt. Det verkar ske när en fisk tas bort från skärmen.

Jag antog att när man börjar skriva på en att hastigheten sjunker lite. Som att man börjar skjuta så rör sig zombies långsammare. Kändes logiskt för mig iaf.

Visa signatur

Permalänk
Officiell jultomte

Hamnade på 1220 poäng sen hängde det sig? Fiskarna rörde sig men jag kunde inte skriva längre. Vet att när man påbörjat en fisk måste man avsluta men det fanns ingen fisk som hade påbörjats. Skulle påbörja "Chutululu" men den lät mig inte göra någonting. Synd

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Se där, nu funkar det ju snyggt på Chrome Kul spel!

Japp jag fick ett supertips här uppe i tråden om att köra spritesheets istället. Mycket bättre!

Skrivet av Moseby:

Kul spel, smått beroendeframkallande men i längden blev det lite långtråkigt. Gav upp efter 1100 poäng.
Fortsätt utveckla så kan det definitivt bli något

Det kommer mer, har en plan om att man ska kunna plocka juveler och uppgradera sitt fiskespön och kunna köpa nya passiva abilities.
Jag kan ju bara nämna att på djup 250,500,750,1000 så bor det fler och fler mystiska fiskar och varelser.

Skrivet av ghollghost:

Oooh Måste missat en del i rad då

Var tvungen att prova det. Börjar lagga om man tar in en väldans massa sniglar

Haha japp, snigeln är också en av dom som inte fått en spritesheet ännu! Löser idag troligtvis!

Skrivet av Caesar:

Ja av vad jag har märkt så är det högre fps på Chrome. Hoppas verkligen jag får chans att optimera och fortsätta utveckla det här.

Skrivet av ghollghost:

Jag antog att när man börjar skriva på en att hastigheten sjunker lite. Som att man börjar skjuta så rör sig zombies långsammare. Kändes logiskt för mig iaf.

Stämmer!

Skrivet av Moseby:

Hamnade på 1220 poäng sen hängde det sig? Fiskarna rörde sig men jag kunde inte skriva längre. Vet att när man påbörjat en fisk måste man avsluta men det fanns ingen fisk som hade påbörjats. Skulle påbörja "Chutululu" men den lät mig inte göra någonting. Synd

Jag kom på en lösning på den buggen som händer vääääldigt sällan igår när jag skulle tömma kattlådan.

TACK ALLA
❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Gjorde både sprite sheets och bytte format till webp, fick ner storlek med ca 80-90%. Tack för din feedback.