Finns det något att koppla in hårddiskar med utan att koppla in den?

Permalänk

Finns det något att koppla in hårddiskar med utan att koppla in den?

Nån mellan bridge som man kan koppla mellan datorn och hårddisken så att man läsa av hårddisken och filerna på den utan att direkt koppla in den via USB eller Sata.

Gäller både interna och externa hårddiskar.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Hur tänker du att man ska kunna läsa av något utan att koppla in den på något sätt i datorn? 🤔

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

E-SATA finns, men är väl i stort sett dött numera.
Annars har du hårddiskdocka.
https://www.prisjakt.nu/s/harddiskdocka/

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

Exempel 1. Om man har Windows installerat på C: disk och bootar windows från C disken och sen kopplar in en hårddisk som också har Windows installerat och formaterad som C disk så är det inga problem via "hårddiskdockan"?

Exempel 2. Om det ligger virus på hårddisken och kopplar in den via "hårddiskdockan", slipper man då få viruset överfört till datorn, om det är virus som tex ändrar systemfiler? (windows registry files/keys) tex ändrar så att den inte laddar in alla nödvändinga drivrutiner för att kunna ha ett fungerat ljud, eller andra program på datorn. Och att drivrutiner blir "inte installerade" pga ändringarna i windows registry keys av viruset som ligger på disken?

Sen fråga 1:
Vilken hårddiskdocka rekommenderas att använda/köpa?

Fråga 2:
Är hårddiskdockor plug-and-play alltså om man har den inkopplad när datorn är igång kan man sätta in en hårddisk i dockan när datorn är igång och den hittar den som en USB sticka eller måste man stänga av datorn varje gång man dockar en disk i den?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Exempel 1. Om man har Windows installerat på C: disk och bootar windows från C disken och sen kopplar in en hårddisk som också har Windows installerat och formaterad som C disk så är det inga problem via "hårddiskdockan"?

Exempel 2. Om det ligger virus på hårddisken och kopplar in den via "hårddiskdockan", slipper man då få viruset överfört till datorn, om det är virus som tex ändrar systemfiler? (windows registry files/keys) tex ändrar så att den inte laddar in alla nödvändinga drivrutiner för att kunna ha ett fungerat ljud, eller andra program på datorn. Och att drivrutiner blir "inte installerade" pga ändringarna i windows registry keys av viruset som ligger på disken?

Sen fråga 1:
Vilken hårddiskdocka rekommenderas att använda/köpa?

Fråga 2:
Är hårddiskdockor plug-and-play alltså om man har den inkopplad när datorn är igång kan man sätta in en hårddisk i dockan när datorn är igång och den hittar den som en USB sticka eller måste man stänga av datorn varje gång man dockar en disk i den?

Om det är risken att smitta datorn du tänker på så är det väl säkrast att köra en virtuell maskin.

Annars linux på en usb sticka och köra det live direkt från stickan istället för att installera operativsystemet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här docka (den med plats för 2 diskar): https://www.amazon.se/dp/B083ZW86H1?psc=1&ref_=cm_sw_r_apan_d...

Den går det att sätta in diskar i medans datorn är igång.
Man kan även klona 2 diskar direkt i dockan utan att ha dockan inkopplad i någon dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Misstänker man virus så kör man annan OS än tänkta mål-OS (windows oftast) - säkrast med en linux-distrubition som är byggd för 'rescue' och hantera disk och datastrul då dessa monterar inte diskar förrän användaren ger sådan kommando och att man kan välja att montera denna som read-only (helst efter man gjort en diskimage av disken innan)

kör man ubuntu som live från USB-sticka så har den "udev2-daemon" aktiv vilket gör att de automonterar diskar med filsystem som den känner igen så fort disken ansluts - det är inte alla lägen att man vill att det skall göra det och man vill istället montera disken manuellt som tex. read-only för att inte tex. tidstämplar för access på filerna inne i filsystemet skall uppdatera sig.

Man kan stänga av udev2-servicen innan man ansluter disken som skall undersökas , men jag har en tendens att glömma det och först efteråt är ett 'fan också...' - är det kinkigt/känsligt så kör man dedikerad rescue-Linux distribution på sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag har en sån här docka (den med plats för 2 diskar): https://www.amazon.se/dp/B083ZW86H1?psc=1&ref_=cm_sw_r_apan_d...

Den går det att sätta in diskar i medans datorn är igång.
Man kan även klona 2 diskar direkt i dockan utan att ha dockan inkopplad i någon dator.

Ja - den identifierar diskarna när man sätter ned en SATA-disk i hållaren/dockan

Men - det är blandad kompott i hur bra de fungerar mellan dessa olika modeller beroende på vilken chipset som sitter i dem - en del av dom är notoriskt buggiga så fort man kör dessa under UAS (USB attached SCSI) och det blir USB-buss hängningar och annan trassel. - bl.a https://www.webhallen.com/se/product/182550-Deltaco-Docknings... är trubbig med rejäla prestandaproblem speciellt på A-facket om man inte blacklistar den med USB vendor och Id som man får läsa fram med "lsusb" och sedan lägga in dessa i en textfil under /etc/udev - det går att söka fram instruktioner för detta.

(och nej gör inte kloner med denna deltaco-diskdocka eller liknande med samma chipset i sig mellan två SSD-diskar - det blir sporadiska bitfel spridda över på kopian och detta har kunna vederläggas på 3 olika enheter som köpts under olika tidsperioder av modellen, så det är inte individ-bundet - okänt om det är samma problem på snurrdiskar (då kopieringen går mer långsamt) - kör hashsumma på orginal och kopia med antal samma sektorer för att vara säker på att kopian är lika efter kopiering - det var en hel del trassel innan vi kom på källan till felen då det handlade om enstaka bitfel per MByte och Gbyte ...)

En del modeller/chipset av diskdockor är blacklistade från att användas med UAS i Linux så att man kör den den äldre och lite långsammare USB-protokollet för 'mass storage' - och förmodligen gör windows det alltid...

Permalänk

Vad är det för fördel att ha 2 slotar i en docking station? Är det tex om man har två hårddiskar som man vill kopiera filer från samtidigt? Eller varför kan man inte göra en åt gången?

Kan man installera både linux och Windows på en och samma SSD eller behövs det en seperat installations disk för att installera linux?

Kan linux läsa av/hitta alla filer som en Windows operativsystem skulle kunna hitta?
T.ex om det finns en fil på plats C:\Users\dhjkfhskfhklhfdsk\Windows\Autostart\A\Program\torex.html.hidden så syns den i linux operativ system?

Vill kanske undvika deltaco då jag vet det är ett billigt märke och hade inte tänkt använda en dockning station för att klona diskar... ska jag klona så gör jag det isåfall med båda diskar inkopplade med sata kabel direkt via moderkortet.

Tanken var att jag ska kunna:
- Läsa av diskarna / vad som finns på diskarna
- Ta det vill använda/spara / dra över dem filerna till min "nya" Windows installation , tex en film, text dokument eller foto eller annat smått dylikt (inga spel installationer)
- Göra det här ovan utan att kunna orsaka strul på min "nya" Windows installation OM det nu finns virus som ligger nånstans och rotar på disken i nån systemfil i windows eller osv.
Men det kan även gälla cookies, web historik, och cache till webbläsare som jag skulle vilja/behov att jag kommer kopiera över. (tror inte att virus ligger där direkt på så sätt och gör det det så är det isåfall nog igenkännbart och förhindrat av windows egna antivirus)

OCH jag kommer inte dra över allt på en gång, utan gör det vid behov, om jag behöver nåt, så att jag kan dra över det, annars får det ligga kvar på disken så länge.

(kanske en annan NÄSTA fråga som kommer efter, är det säkert att formatera / nolla en hårddisk som sitter INKOPPLAD i dockning stationen så att den blir wipad som vid en nyköpt disk etc?...ta bort allt) för isåfall kan jag nolla den efter jag är klar och sätta in den vid behov direkt med sata till moderkort och använda den som extra lagringsenhet men inte som C: då självklart

Visa signatur