Grafikkrets till Geforce RTX 4070 Ti dyker upp på bild

Permalänk
Medlem

Hela det här problemet är med prissättning beror på att Nvidia har för stor marknadsandel och kan göra som dom vill.
Synd att det finns många där ute som stöttar dessa fasoner.
Sedan tycker jag att AMD också följer efter, även om dom lägger sig prismässigt under Nvidia så skulle dom kunna sänka sina priser betydligt mer, med gott resultat troligen (plocka marknadsandelar), men med nuvarande prissättning så kommer det inte bli mycket marknadsandelar plockade.
Och Intel Arc är fortfarande för omoget för den breda massan, deras priser måste också ner för att bli intressanta.
Nä, nu är det viktigare en någonsin att vi konsumenter röstar med plånboken och väljer att inte köpa dessa överprissatta produkter, tyvärr skulle jag säga att det även innefattar även 3000 korten och AMDs 6000 serie kort, även om dom faktiskt har varit på väg ner åt rätt håll på sista tiden.
Går försäljningen i botten så kommer priserna att droppa, men ser tyvärr ut som att tillräckligt med människor väljer att dansa efter Nvidias pipa och hostar upp, även om försäljningen av 4080 faktiskt ser lovande ut, majoriteten av korten ligger kvar och dammar på hyllorna, fortsätt så gott folk!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det finns kort i lägre prisklasser man måste inte ha det värsta.

Dagens grafikkortsmarknad är ungefär att antingen får man köpa ett GT 1030 eller så får man köpa grafikkort för 7000kr++.

Ska man upp i 8000-10 000kr för bara ett grafikkort. Förr kunde man få en komplett PC för runt 10 000kr +/- någon tusenlapp.

Jo jag vet att kronans värde år låg nu.
Men ändå tråkig situation för de som tjänar pengar i SEK och inte är höginkomsttagare.

Det "roliga" är också att till våren fyller GT 1030 6 år.
Så har man en dator som inte är 10+ år gammal så kanske det inte ens är en uppgradering mot vad man redan har.

Efter Core 14000 serien lanserats så kanske DDR5 minnen och moderkort går ner i pris så folk kan få lite bättre iGPU till lite bättre priser åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

AMDs 6000 serie kort, även om dom faktiskt har varit på väg ner åt rätt håll på sista tiden.

AMDs kort säljs långt under ursprungligt MSRP så där finns det inget att klaga på direkt.

Men ja, trögare för Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

AMDs kort säljs långt under ursprungligt MSRP så där finns det inget att klaga på direkt.

Men ja, trögare för Nvidia.

Håller med om att AMDs kort är betydligt mer attraktiva just nu, är lite sugen på att börja bygga på en burk själv med ett rx 6700 Xt. Men tror och hoppas att det ska gå ner ytterligare innan jag slår till.
Tycker dock att AMD kunde gått ut aggressivare med de nya korten.
Men men… man kan ju inte få allt.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Håller med om att AMDs kort är betydligt mer attraktiva just nu, är lite sugen på att börja bygga på en burk själv med ett rx 6700 Xt. Men tror och hoppas att det ska gå ner ytterligare innan jag slår till.
Tycker dock att AMD kunde gått ut aggressivare med de nya korten.
Men men… man kan ju inte få allt.

Det får ju sämre effekt här eftersom kronkursen suger. Plus att det rör rätt få kort och få butiker.

Jänkarna kan shoppa ett 6700XT från $340. Hade det här funnits för "ggr 10" som förr i tiden hade det, även i historiskt perspektiv (Swec:are är ju stora fans av Farmor Agdas 5-öres kola anekdoter, som sagt), varit riktigt prisvärt.

Permalänk
Medlem

Viktigaste frågan är dock namngivningen här. Nvidia målar in sig i ett hörn. 4070 TI ligger så långt efter 4080 att ett kort lätt hade kunnat komma mellan kan tyckas, vad ska det kortet heta?

Sen att Nvidia målar in sig i ett större hörn idag än när båda korten hette 4080... Är detta kortet som skulle vara 12gb 4080?

4070 TI Super 2023, det är givet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Alltså. Jag fattar inte varför GPU är så överlöjligt dyra nu för tiden.
Att komponenter osv gick upp under pandemin okej. Men det har återhämtat sig en hel del.
Och priserna är löjligare än de någonsin varit.

Topkortet idag kostar som en hel highend dator gjorde förr nästan.

Det beror till stor del på att svenska kronan tappat och fortsätter tappa i värde. Sen har så gott som alla komponenter och material gått upp i pris. Stål och plast kostar väldigt mycket mer nu än för bara några år sedan. Lägg där till att dagens GPU:er kommer med sjukt stora kylflänsar som innehåller mycket mer material än för bara 4-5 år sedan.

Sen är det givetvis också en höjning av marginalen ytterligare som läggs ovanpå allt detta. Hela höjningen kommer inte från ren girighet, bara en stor del av den

Min poäng är att det även har blivit dyrare att tillverka, men visst har de utöver att täcka dessa kostnader ökat priset och därmed sina marginaler bara för att de kan och folk tycks köpa, bortsett från 4080 då.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Satt precis och tog fram priser på nytt grafikkort år polaren. 4000 serien är helt ur prisbilden.
6800xt för 8300kr såg helt ok ut. Även om det är för mycket enligt mig.
3080 för 10300kr är helt galet när 6800xt är bättre. Om min polare nu inte vill använda RT och köra FPS i botten.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kotz:

3080 för 10300kr är helt galet när 6800xt är bättre. Om min polare nu inte vill använda RT och köra FPS i botten.

Fast kör man även uppskalning behöver den ju inte vara i botten. 3080 fixar RT i 1440p ganska väl.
(Håller oavsett med om att priset är galet dock, jag skulle inte betala det för ett 3080.)

Cyberpunk: 70 fps med högsta kvalitet, 93 på lägre, t ex. Enligt egen erfarenhet i regel 100-150 fps i Minecraft RTX som ju är 100% RT till skillnad från det mesta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Viktigaste frågan är dock namngivningen här. Nvidia målar in sig i ett hörn. 4070 TI ligger så långt efter 4080 att ett kort lätt hade kunnat komma mellan kan tyckas, vad ska det kortet heta?

Sen att Nvidia målar in sig i ett större hörn idag än när båda korten hette 4080... Är detta kortet som skulle vara 12gb 4080?

4070 TI Super 2023, det är givet!

Förstår inte riktigt hur du menar att det är värre nu. Vad skulle kortet mellan hetat med tidigare namngivningen?
Man kan ju inte t ex ha 4080 12GB Ti som är sämre än ett 4080 16GB.

Själv tycker jag 4075 skulle vara en bra lösning t ex.

Jag tycker att större hopp borde göras med att öka siffrorna och mindre hopp för "Ti" och "Super" osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Viktigaste frågan är dock namngivningen här. Nvidia målar in sig i ett hörn. 4070 TI ligger så långt efter 4080 att ett kort lätt hade kunnat komma mellan kan tyckas, vad ska det kortet heta?

Ahm, 4080 12G?

Du har en poäng faktiskt. 4080 kör med "AD103-300" (lätt nedskalad, full minnesbuss). Vad ska de göra med de kretsar som inte håller måttet?

Det finns ytterligare utrymme att stänga av fler kärnor (och kapa minnesbussen). Säg en "AD103-200" med 8704 kärnor (precis som 3080 10G har, förövrigt) och 192 bit buss. Och ja, det blir ju 4080 12G av det...it's back!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Det förändrar inte min åsikt att det måste ner till 9000:- innan det kan bli intressant!

Edit: Fast nu köper jag iofs. inte hårdvara för att jag behöver det utan för att stilla mitt materiella habegär så jag ska kanske inte dra för stora lass på det här med priset!

Finns det ngn som köper grafikkort för att "de behöver det"?!? Knappast ngt man behöver för att överleva kanske...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ahm, 4080 12G?

Du har en poäng faktiskt. 4080 kör med AD103-300 (lätt nedskalad, full minnesbuss). Vad ska de göra med de kretsar som inte håller måttet?

Det finns ytterligare utrymme att stänga av fler kärnor (och kapa minnesbussen). Säg en AD103-200 med 8704 kärnor (precis som 3080 10G hade, förövrigt) och 192 bit buss. Och ja, det blir ju 4080 12G av det...it's back!

TSMC's N4-process, som är en förbättrad "5 nm", ryktas ha ruskigt bra yield, över 95 % vid det här laget. Kanske blir det inte så många kretsar som behöver skäras upp mer än 4080'n.

I.s.f. skulle jag, om jag var Nvidia, spara på de fåtal kretsarna som behöver gimpas mer än 4080 och sälja dem till någon OEM som inte har minsta trubbel att lura konsumenter med en nedbantad 4080.

Men det är bara spekulation.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det finns kort i lägre prisklasser man måste inte ha det värsta.

Subtil ironi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

TSMC's N4-process, som är en förbättrad "5 nm", ryktas ha ruskigt bra yield, över 95 % vid det här laget. Kanske blir det inte så många kretsar som behöver skäras upp mer än 4080'n.

I.s.f. skulle jag, om jag var Nvidia, spara på de fåtal kretsarna som behöver gimpas mer än 4080 och sälja dem till någon OEM som inte har minsta trubbel att lura konsumenter med en nedbantad 4080.

Men det är bara spekulation.

Spekulation är alltid kul så här kommer mer.

Även yielden är bra så finns det alltid skäl att "bredda" ett chips nyttjande.

En väg är "AD103-175", att man bygger 4070Ti-kort baserat på rejält nedskalade AD103-kretsar. De har gjort det förr, 2060KO var en sån tex.

En mer spännande variant är att eftersom "4080 12G" namnet är rökt så får de väl köra med "4080 14G" istället. En "AD103-250" med 9216 kärnor och 224 bits buss för 14 GB minne.

Två snarlika (om än med skillnad i både prestanda och minne) 80-kort är inte heller nått nytt, vi har ju 3080 10G och 12G idag.

Tror Nvidia snart fattar att 4080 16G måste ner till $999. Då möter de 7900 XTX.

Vidare, 4080 14G kan då gå för $899 och vips så möter de 7900XT.

Att AMD korten har bättre raster-prestanda (och mer minne) kompenseras med "ja men RT och DLSS då" samt framförallt att Nvidia är ett starkare namn.

[/ if I was Läderjackan]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ahm, 4080 12G?

Du har en poäng faktiskt. 4080 kör med "AD103-300" (lätt nedskalad, full minnesbuss). Vad ska de göra med de kretsar som inte håller måttet?

Det finns ytterligare utrymme att stänga av fler kärnor (och kapa minnesbussen). Säg en "AD103-200" med 8704 kärnor (precis som 3080 10G har, förövrigt) och 192 bit buss. Och ja, det blir ju 4080 12G av det...it's back!

Kan ju behålla 7 minneskanaler för 224-bit om de vill göra en med 14GB (även om den siffran ger mig lite huvudvärk)

Edit: haha, note to self, uppdatera tabben innan du svarar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan ju behålla 7 minneskanaler för 224-bit om de vill göra en med 14GB (även om den siffran ger mig lite huvudvärk)

Edit: haha, note to self, uppdatera tabben innan du svarar!

Haha, hade samma känsla. 14 GB känns mer än lovligt obekvämt. Lite som 11GB i 80Ti.

Men nu vill jag att det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tack och lov så är jag nöjd med 3080 ännu, siktar på nästa generation som tidigast.

Är bla. lite det jag är inne på, sedan låt oss säga release av PS4 / Xbox One eller vilket som var motsvarande har kraven dalat ganska rejällt, visst finns utstickare om man ska ha allt påslaget men rent generellt får du en betyliigt bättre speluppelvelse med ett mellan kort idag än du fick 2010 och tidigare, om du inte hade det värsta då kanske du låg på 30 fps även med skit inställingar. Men de flesta spelen numera är nånstans gjorda mot konsolerna och kraven kommer därefter.. Är samma för cpu förr gjorde det ju faktiskt skillnad med cpu framförallt innan multicore, numera kan man säga "den är bra för spel" men antingen är det på fps nivåer som är 180fps+ eller så är det 36 mot 38 fps och jag i slutänden spelar det ingen större roll finns utstickare även där men du förstår vad jag menar..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Hallå, 70-serien är inte det värsta...🤦 Det ä ju kort för fattiga studenter som käkar nudlar 24/7.

Att Nvidia sedan har fått storhetsvansinne iom att de tillverkar maskiner som trycker krypto pengar är en annan femma. Men som ordspråket går:

"Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one."
-- Charles Mackay, The wisdom, and madness, of crowds

Vem det är för ställs väl snarast av pris/funktion snarare än modell beteckning, i alla andra områden tex bilar så innebär allt du inte "behöver" massa extra kostnad, och numera behövs inte lika högmodell längre för att spela "ok" ställt mot 10 år sen, så det är av den anledningen fullt rimligt att det finns flera "dyra" modeller. Med det sagt så visst "de är dyra" men lagret tar ju slut minuter efter release även för 4090, så.... "för dyra" knappast.

I och slutändan är en dator även för 50k över 2-3 år ganska billig ställt mot att häst, cross mm.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Haha, så sjukt härlig rant video!

https://youtu.be/tdSyWOARxr8

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Finns det ngn som köper grafikkort för att "de behöver det"?!? Knappast ngt man behöver för att överleva kanske...

Nja, jag spelar företrädesvis UT2003/2004 & Quake Champions någon enstaka gång/månad & tänkte mer på att man kanske spelade krävande spel vilket jag inte gör tycker jag!?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Sånt ska de bli, med vatten block. Sånt man absolut behöver då man spelar cs i 1024 x 768 xDDD

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Haha, så sjukt härlig rant video!

https://youtu.be/tdSyWOARxr8

4080 kostar ryktesvis alltså bara 300$ att tillverka.. och det blir 21000kr.. OK XD

Permalänk
Medlem

300$ är ju bara från någon slumpmässig person på internet. Den uträkningen tar inte heller hänsyn till kostnaden för kylare och R&D.

Sen lär Nvidia för all del kryddat priset rejält, men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vem det är för ställs väl snarast av pris/funktion snarare än modell beteckning, i alla andra områden tex bilar så innebär allt du inte "behöver" massa extra kostnad, och numera behövs inte lika högmodell längre för att spela "ok" ställt mot 10 år sen, så det är av den anledningen fullt rimligt att det finns flera "dyra" modeller. Med det sagt så visst "de är dyra" men lagret tar ju slut minuter efter release även för 4090, så.... "för dyra" knappast.

I och slutändan är en dator även för 50k över 2-3 år ganska billig ställt mot att häst, cross mm.

Ryktet är att 4080 har sålt ungefär lika bra som flytande diarré, att folk betalar miljoner för en Lamborghini är ingen nyhet men folk är betydligt mindre intresserade av att lägga en miljon på en sketen Volvo.
Så de flesta gör en kostnadskalkyl, 3080 är ett 2år gammalt kort och 4080 är dubbelt så dyrt och ger ca 50% mer prestanda, svaret är att 4080 luktar flänsost och att man väntar på nästa generation, lite som 2000-serien ingen var intresserad av.

Din jämförelse haltar en Xbox kostar knappt 6k.. Och för att PC-marknanden ska överleva är det konsolerna den ska jämföras mot.
Finns valet mellan att köpa en kryssbox 5k på en rea eller en dator för en månadslön till sonen så är valet ganska enkelt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ryktet är att 4080 har sålt ungefär lika bra som flytande diarré, att folk betalar miljoner för en Lamborghini är ingen nyhet men folk är betydligt mindre intresserade av att lägga en miljon på en sketen Volvo.
Så de flesta gör en kostnadskalkyl, 3080 är ett 2år gammalt kort och 4080 är dubbelt så dyrt och ger ca 50% mer prestanda, svaret är att 4080 luktar flänsost och att man väntar på nästa generation, lite som 2000-serien ingen var intresserad av.

Din jämförelse haltar en Xbox kostar knappt 6k.. Och för att PC-marknanden ska överleva är det konsolerna den ska jämföras mot.
Finns valet mellan att köpa en kryssbox 5k på en rea eller en dator för en månadslön till sonen så är valet ganska enkelt..

Fast 4080 är ju avsevärt bättre än en ps5 eller xbox?
Du kan få en likvärdig pc som en ps5 för ca 8k att jämföra mot gpuer som ger över 150% mer fps än ps5/xbox till en högre kostnad...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vem det är för ställs väl snarast av pris/funktion snarare än modell beteckning, i alla andra områden tex bilar så innebär allt du inte "behöver" massa extra kostnad, och numera behövs inte lika högmodell längre för att spela "ok" ställt mot 10 år sen, så det är av den anledningen fullt rimligt att det finns flera "dyra" modeller. Med det sagt så visst "de är dyra" men lagret tar ju slut minuter efter release även för 4090, så.... "för dyra" knappast.

I och slutändan är en dator även för 50k över 2-3 år ganska billig ställt mot att häst, cross mm.

Lagren säljer slut för att de är små. Sen är det inte ens alla som säljer slut, utan snarare de populäraste modellerna. Det faktum att Nvidia backar kraftigt är en annan indikation på att prissättningen är helt fel ställt mot marknaden. För att inte tala om att USA ser vi scalpers som sitter på små lager med kort de inte kan sälja, och butikerna tillåter inte returer (jättetråkigt, verkligen jättetråkigt).

Sen tror jag de flesta skiter högaktningsfullt i hur priset är ställt med en häst. Datorer har aldrig varit en särskilt dyr hobby, men det behöver fan inte bli det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ryktet är att 4080 har sålt ungefär lika bra som flytande diarré, att folk betalar miljoner för en Lamborghini är ingen nyhet men folk är betydligt mindre intresserade av att lägga en miljon på en sketen Volvo.
Så de flesta gör en kostnadskalkyl, 3080 är ett 2år gammalt kort och 4080 är dubbelt så dyrt och ger ca 50% mer prestanda, svaret är att 4080 luktar flänsost och att man väntar på nästa generation, lite som 2000-serien ingen var intresserad av.

Din jämförelse haltar en Xbox kostar knappt 6k.. Och för att PC-marknanden ska överleva är det konsolerna den ska jämföras mot.
Finns valet mellan att köpa en kryssbox 5k på en rea eller en dator för en månadslön till sonen så är valet ganska enkelt..

Kryssboxen har alltid varit en betydligt bättre deal om du bara ska spela och vore korkat att rekommendera annat innan dagen "sonen" kommer och frågar / motiverar varför de ska ha en dator istället för ett xbox/ps.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast 4080 är ju avsevärt bättre än en ps5 eller xbox?
Du kan få en likvärdig pc som en ps5 för ca 8k att jämföra mot gpuer som ger över 150% mer fps än ps5/xbox till en högre kostnad...

Bygger ingen dator idag för 8k som kan spela spel i 4k.
Är en jävla skillnad på 16k för endast grafikkortet och en kryssbox för 5k på en bra rea.
Känns som folk är extremt Historielösa eller så köpte du din dator första dator nyligen, under alla mina år har Fps/kr aldrig minskat iallafall mellan generationerna. Mining har ställt till det nån gång, men cryptomining är så dött det kan bli.

Hade 3080 behållt sitt msrp så hade fps/kr ökat med ca 50%, istället för tvärtom som 4080..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Din jämförelse haltar en Xbox kostar knappt 6k.. Och för att PC-marknanden ska överleva är det konsolerna den ska jämföras mot.
Finns valet mellan att köpa en kryssbox 5k på en rea eller en dator för en månadslön till sonen så är valet ganska enkelt..

En dator behöver iofs inte kosta en månadslön; även om den förstås är dyrare än 5K.

Ang Volvo så startar väl nya EX90 på 1.2 miljoner nånstans.