Importera litiumjonbatterier från t.ex. Kina?

Permalänk

Importera litiumjonbatterier från t.ex. Kina?

Hejsan!

Tänkte byta batteriet i mina Bose Quietcomfort 35 II men hittar inga batterier att köpa i Sverige. Finns mängder dock på onlinesidor... Nu till min fråga, får jag som privatperson köpa t.ex. litiumjonbatteri från typ aliexpress (kina)? Eller kommer det bli stoppat i tullen?

Permalänk
Rekordmedlem

Tullen bryr sig nog inte särskilt mycket men de klassas som farligt gods när de ska fraktas så det brukar finnas restriktioner för hur de får transporteras vilket kan försvåra att få hit batteriet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tullen bryr sig nog inte särskilt mycket men de klassas som farligt gods när de ska fraktas så det brukar finnas restriktioner för hur de får transporteras vilket kan försvåra att få hit batteriet.

Okej! Tack för svaret! Får väl helt enkelt beställa hit ett och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Det största problemet är att få batterier som faktisk fungerar från Kina.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Skrivet av PelleRell:

Det största problemet är att få batterier som faktisk fungerar från Kina.

Haha jo så kan det vara men tyvärr hittar jag nästan ingen annan återförsäljare än kinesiska.

Permalänk
Medlem

batteriexperten
Troligen säkrare
Verkar vara samma till 35, och 35II men det får du kolla upp.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Skrivet av PelleRell:

batteriexperten
Troligen säkrare
Verkar vara samma till 35, och 35II men det får du kolla upp.

Där ja! Men verkar vara svagare än originalbatteriet, ska vara på 495 mAh det där är 400 mAh. Fungerar säkert bra fortfarande. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segelbatar2000:

Där ja! Men verkar vara svagare än originalbatteriet, ska vara på 495 mAh det där är 400 mAh. Fungerar säkert bra fortfarande. Tack!

Nu ska man kanske inte lita alltför mycket på angiven kapacitet om man beställer batterier gjorda av äkta kinesium, så det kan nog slå lite hursomhelst.

Permalänk

Jag beställde nya batterier till mina sennheiser momentum true wireless 2 från aliexpress. Det var inga problem att få dem levererade. Enda skillnaden från ett vanligt importpaket var en klisterlapp med varning om brandfarligt innehåll.

Permalänk
Medlem

Har beställt 18650 litiumbatterier från Aliexpress förut. Då har dom skickats med China post och någon special där försändelsen går med tåg och inte med flyg. (Går också mycket budgetförsändelser med tåg nu från Kina, p.g.a. billigare än flyg.)

Svenska tullen tror jag knappast bryr sig, batterier är inte olagligt. Däremot vill många transportbolag inte skicka lösa batterier med flyg.

Permalänk
Medlem

Det jag vet är att t.ex Wurkkos som säljer ficklampor verkar skickar separata batterier inne i billigare ficklampor. Så man får en gratis ficklampa med sitt batteri.
Som jag fattar det så är det krångligare att skicka lösa batterier och troligtvis även dyrare.