Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bäst programvara kompatibel med Win10 för att försöka laga skadade JPG-filer?

Permalänk

Bäst programvara kompatibel med Win10 för att försöka laga skadade JPG-filer?

Har en laptop vars HDD kraschat och försöker reparera korrupta jpg-filer. Har lyckats få över de till min stationära dator, men i stort sett alla filer är korrupta med varierande symptom. Miniatyrerna är ok. Vissa går att öppna, andra inte alls. De som går att öppna är kraftigt skadade.

Vilken programvara är bäst för sådant? Även om den kostar en del? När jag tittat runt så får man upp massor av resultat som inte känns säkra. Typiska virussidor.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle tro att det är kört. Eftersom miniatyrerna funkar så är nog thumbs.db oskadd iallafall, vet inte vad högsta upplösningen i den brukar vara, men där kanske du kan återskapa lågupplösta varianter iallafall.

Permalänk
Medlem

Hur har du fått dessa läsbara - med olika diskräddningsprogram ?? .. och hur fick du fram filerna - med datas-crape mode på sagda diskräddningsprogram??

Det man först skall försöka med den skadade disken är att med "ddrescue" under linux att försöka få över en så komplett diskimage det bara går - låt den försöka om och om igen i flera veckor för sektorer som inte vill läsas och den vägen kanske rädda 90 - 95% av diskens innehåll - ibland mer och förhoppningsvis också få en komplett $MFT

Varför det är angeläget är att om filsystemets $MFT som har all metadata för dina filer, är läsbart så är förutsättningarna för att få ut bilderna i oskadat skick mycket större än när man försöker läsa ut bilderna med photorec och olika diskräddningsprograms 'data-scrape' moder.

Det beror på att vid data-scrape så går man på header på respektive början av bildfilen och som identifieras via magic number och förutsätter att resterande data ligger sekventiellt efter bildhuvudet. Att datat ligger direkt efter filhuvudet stämmer ofta på filer som är lagrade på SD-minne då det är FAT32-filsystem samt att när kameran skriver bilderna så skrivs filen sekventiellt och därmed lägger sektorerna efter varandra om SD-brickan var tom innan. Men detta gäller inte om filerna sedan kopieras över och läggs på en systemdisk med NTFS som filsystem, utan kan lagras väldigt fragmenterat (och ännu värre om det är SSD/NVMe eftersom man explicit undviker att köra defragmentering på dessa, även om MS gör det i lönndom på stora filer typ 1 ggr i veckan för att de stora filerna inte skall slå i taket i avseende max antal fragment per fil om det är filer som hela tiden sakta växer i storlek som loggfiler, databasfiler etc.)

- är disken väldigt fragmenterade så ligger inte datat sekventiellt utan spritt över diskytan i små block, utan du får element av andra filer i dom säg 1024 sektorerna som läses direkt efter filhuvudet som säger att den är 1024 sektorer lång och har inte alls med bilden att göra och du kommer att se svårt korrumperade filer eller kanske olika bilddelar från olika filer inom samma bild.

Det fins ingen chans att veta vilka fildelar som hör ihop med varandra och i vilken ordning om du inte kan läsa $MFT-filen för din disk utan det är ett enormt pussel av små bitar av olika bildfiler blandat om vart annat.

Det handlar alltså inte om att reparera filerna utan jaga fram alla bitar som hör till aktuella filen och i rätt ordning då luckorna som saknar data eller från andra filbitar från andra bildfiler är inget som man kan reparera fram orginalbilden ifrån.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Hur har du fått dessa läsbara - med olika diskräddningsprogram ?? .. och hur fick du fram filerna - med datas-crape mode på sagda diskräddningsprogram??

Genom att koppla HDDn till min vanliga dator via en usb-adapter.

Permalänk
Medlem

och sedan? - bara att läsa med file-explorern eller använde du något program ???

hur beter det sig när det lästes - hackigt och långsamt eller gick det fort ??

Permalänk
Skrivet av xxargs:

och sedan? - bara att läsa med file-explorern eller använde du något program ???

hur beter det sig när det lästes - hackigt och långsamt eller gick det fort ??

Flyttade bara över filerna till min desktop, det var ett tag sen nu, men har för mig det gick utan större problem. Möjligen gav den lite knakiga ljud.

Sen försökte jag reparera disken med chkdsk utan att lyckas. Blåste den sen för att se om den kunde funka i laptopen igen. Det funkade inte heller. Chkdsk säger att det är fel på den ändå.