Fundering/fråga om eARC/ARC

Permalänk
Medlem

Fundering/fråga om eARC/ARC

Ska försöka förklara läget så väl det går. I dagsläget består min setup av:

- Nvidia Shield TV Pro (2019) som sköter all media - streaming från Plex (nu blir det Bluray remux-filer, oftast med Dolby Vision/TrueHD 7.1) och alla streamingtjänster.

- HDMI från Shield (2.1-kabel, 48gbps) in i en Onkyo TX-RZ820. En 7.2-receiver, men som bara stödjer ARC, inte eARC. Och jag har en 7.2-setup för högtalarna.

- HDMI ut från receivern in i en LG C2, med samma typ av 2.1/48gbps-kabel

Det jag undrar nu, är om min förstärkare begränsar mig, bild- eller ljudmässigt, genom att den bara stöjder ARC? Osäker på hur allt det där hänger ihop faktiskt.. Skulle det gå/vore det bättre att koppla Shielden direkt till C2:an och sen mata förstärkaren med bara ljudet på något vis?

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Eller är det kanske så att ARC inte ens används i mitt fall, då jag inte skickar ljudet från TVn till förstärkaren?

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Eller är det kanske så att ARC inte ens används i mitt fall, då jag inte skickar ljudet från TVn till förstärkaren?

Jag har en Chromecast 4K Google TV (HDMI 2.0) inkopplad i TV:ns HDMI port 1 å en Marantz NR 1711 7.2 receiver (HDMI 2.1, via en Nördic certifierad Ultra High Speed HDMI kabel) inkopplad till TV:ns HDMI port 2 (ARC/eARC för spelkonsol bara). Så det blir ARC som används för min del. Kör en Dolby Atmos/DTS:X 5.1.2 set up. Får Dolby Vision/Atmos ljud, inställt på TV:n (DD+ Atmos via Marantz:n) via Netflix appen (4K abb) på Chromecasten. Har även en Apple 4K TV (HDMI 2.1), som är direkt inkopplad via en certifierad Nördic Ultra High Speed kabel i recviern å får då DDAtmos* på recvierns display. * = Filmer/serier som har Atmos/Vision på Netflix.

Ändring i text.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Ska försöka förklara läget så väl det går. I dagsläget består min setup av:

- Nvidia Shield TV Pro (2019) som sköter all media - streaming från Plex (nu blir det Bluray remux-filer, oftast med Dolby Vision/TrueHD 7.1) och alla streamingtjänster.

- HDMI från Shield (2.1-kabel, 48gbps) in i en Onkyo TX-RZ820. En 7.2-receiver, men som bara stödjer ARC, inte eARC. Och jag har en 7.2-setup för högtalarna.

- HDMI ut från receivern in i en LG C2, med samma typ av 2.1/48gbps-kabel

Det jag undrar nu, är om min förstärkare begränsar mig, bild- eller ljudmässigt, genom att den bara stöjder ARC? Osäker på hur allt det där hänger ihop faktiskt.. Skulle det gå/vore det bättre att koppla Shielden direkt till C2:an och sen mata förstärkaren med bara ljudet på något vis?

Skrivet av sqd:

ARC = ljud retur kanal, E-ARC= förbättrad ljud retur kanal (på engelska). För att kunna skicka ljud åt andra hållet/baklänges,
Och används bara mellan de två hdmi portarna som har ARC/E-ARC skrivna på , vilket är TV och Recivern.

Om du hade satt schelden i TVin så hade du blivit begränsad för vad ARC (inte E-ARC då man blir begränsad till den sämsta delen i ledet) klarar av.

Men då du har satt din scheld i recivern först så behöver du inte tänka på om ARC begränsar dig. Begränsningen då hamnar i recivern, schelden och kabeln mellan istället.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren/infon! ARC är helt enkelt inte med i ekvationen för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Tack för svaren/infon! ARC är helt enkelt inte med i ekvationen för mig

Är väl bara å koppla som Mega - Dark skrev: Nvidia Sheilden in recviern å recviern i TV:ns ARC/eARC port, alltså receiver (ARC port) till TV:ns ARC/eARC port. Så var min gamla Yamaha RX - V685 (HDMI 2.0) 7.2 recvier inkopplad till min budget 4K HDMI 2.0, LG 55 UM (någonting) TV, HDMI ARC port 2 (fanns 3 st portar) å körde Dolby Atmos 5.1.2 . Kör samma set up på min nuvarde Panasonic TX - 58HX810E, ARC/eARC port 2. Har även Sony 4K UBP - X700 (HDMI 2.0) Blu ray inkopplad till min recvier å recviern avkoda ljudet från Blu ray filmen, är filmens ljud t.ex i Dolby True HD 7.1 visas det på recvierns display.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.