Snabbkoll: Har du skottat snö?

Permalänk
Musikälskare

Eftersom man bor i Sveriges Miami aka Malmö så blir här ingen snöskottning

Ganska skönt med varmare klimat men jag saknar dom riktiga vintrarna från när man var yngre då snön låg tjock i snödrivor etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet så för egen del har jag inte behövt skotta!
Däremot så skottade jag från klockan halv 9 till klockan 16:45 igår inom jobbet, skottade idag inom jobbet också men bara 3 hus!

Så nog har man fått kröka ryggen alltid!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Har haft helvetesdagar sedan fredag och kom hem först idag. Såg inte fram emot att skotta snö och till min stora förtjusning har jag världens bästa granne som skottat en gång åt mig. Svaret är nej, men imorgon så.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vårat jobb kör snöjour i Göteborg med plog/salt.

Men man börjar tröttna, inte på snön utan alla otroligt stressade bilister som gör allt i sin makt för att komma förbi...

Permalänk
Medlem

I mitt fall var det piasavakvarst på en parkering men tar mig friheten att kalla det för skotta även om det var någon decimeter att flytta. I snöhöljd då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Bor i norr, vi har 3cm snö

samtidigt i fjollträsk.. fan det har kommit en centimeter snö, vi ställer in lokaltrafik och stänger skolorna

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Nä, inte ännu.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag som tvingas cykla till jobbet året om är jäkligt tacksam dom dagar cykelbanorna har blivit plogade... Eller åtminstone inte fått bilvägens snö plogat upp på sig.

Idag var det jag som var plog med cykeln, inte superkul.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Skotta snö?
Nej då, bor i de nordligare delarna av landet.

Läste här tidigare i höst en krönika av en författare från en närliggande ort.

Här en annan från en som bott (bor?) i norr.

Nog är det väl mycket just så..

Permalänk
Medlem

Jag brukar skotta utanför hemmet och åt mina två grannar som är pensionerade när det behövs, men det har inte hänt ännu då jag bor i sydliga Sverige. Det kom en del snö i går natt men det smälte bort av sig själv under dagen.

Permalänk
Medlem

Har inte skottat något bara sopat av bron.
Det ska nämnas att jag bor i villa i Gällivare.

Har nog inte kommit mer än 5cm totalt skulle jag tro, vilket är extremt ovanligt för årstiden.

Dock är det väldigt kyligt utomhus, -22 grader igår klart samt vindstilla, såg solen mitt på dan, snart orkar den inte över horisonten.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Kom snö i västmanland/köping en dag typ. Sen blev det plus dagen efter o det mesta snart borta igen. Hann sopa av bilen o skotta parkeringen innan plus graderna 😜

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Ytterst lite snö fortfarande, men man får nog börja stretcha kroppen snart i förberedelse för en halvmeter snö i veckan närmaste fem månaderna, och förmodligen temperaturer mellan -15 till -30.

Permalänk

Inte än, men idag kanske blir premiär. / Luleå

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Nja inte riktigt, det är så att säga ganska ont om snö där jag just nu befinner mig, sisådär en 28-32 grader och strålande sol någonstans vid ekvatorn. Men snart så kanske det blir ändring på det, man vet aldrig var man hamlar härnäst

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Får svara tyvärr. Med runt 1000 m2 att skotta hade jag hoppats kunna använda snöslungan men den vägrade starta efter sommaruppehållet. Tänkte släpa in den i verkstan ikväll och kolla upp vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Skotta snö?
Nej då, bor i de nordligare delarna av landet.

Läste här tidigare i höst en krönika av en författare från en närliggande ort.

Här en annan från en som bott (bor?) i norr.

Nog är det väl mycket just så..

Det är det vanliga om att man är snöexperter i Norrland. Att det när det blir så här längre söderut är blytung blötsnö och inte en massa fint fluff är förstås inte relevant…. Att folk sedan envisas med att ut och köra på sommardäck är förstås minst sagt rätt korkat däremot. När det gäller lastbilarna är det dock de utländska som är sämst. Det var en idiotisk krönika i SvD om att den stora faran i Stockholm var den bilburne mannen. Att en av de värsta syndarna är SL med sina bussar glöms bort trots att det står i samma krönika. Ledbussar med driften längst bak fungerar uselt i halka. Det är som om man skulle sätta motorn i husvagnen istället för dragbilen, som om inte det vore nog med ett släp… Det slutar i dessa lägen ofta med att trafiken, i bästa fall, utförs i den utsträckning som de vanliga tvåaxliga bussarna räcker till.

Sedan är saken den att det helt enkelt inte finns någonstans att göra av dessa snömängder när de kommer samtidigt. Man behöver börja köra bort och dumpa snön på många platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är det vanliga om att man är snöexperter i Norrland. Att det när det blir så här längre söderut är blytung blötsnö och inte en massa fint fluff är förstås inte relevant….

Jag kan bekräfta att blötsnö är inte unikt för huvudstaden, vi har gott om det här i norr också.

Permalänk
Medlem

Jag gillar frågan.
"Har du skottat snö" alla borde svara ja såklart.

Bättre stäldl fråga:
"Har du skotat snö i år"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag kan bekräfta att blötsnö är inte unikt för huvudstaden, vi har gott om det här i norr också.

Klart att det kommer blötsnö ibland, men den aktuella mängden på den yta med den infrastruktur det rör sig om har ni helt enkelt inte. Och det bor flera gånger så många i de olika innerstadsdelarna var för sig som i hela din kommun…

Permalänk
Medlem

Här i Umeå har vi bara någon centimeter snö så det har inte blivit någon skottning för mig än. Jag har dock sopat bron.

Permalänk
Medlem

Nope, bor i hyreslägenhet så sånt slipper jag.
Har väl kommit ca 35cm skulle jag tippa.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är det vanliga om att man är snöexperter i Norrland. Att det när det blir så här längre söderut är blytung blötsnö och inte en massa fint fluff är förstås inte relevant…. Att folk sedan envisas med att ut och köra på sommardäck är förstås minst sagt rätt korkat däremot. När det gäller lastbilarna är det dock de utländska som är sämst. Det var en idiotisk krönika i SvD om att den stora faran i Stockholm var den bilburne mannen. Att en av de värsta syndarna är SL med sina bussar glöms bort trots att det står i samma krönika. Ledbussar med driften längst bak fungerar uselt i halka. Det är som om man skulle sätta motorn i husvagnen istället för dragbilen, som om inte det vore nog med ett släp… Det slutar i dessa lägen ofta med att trafiken, i bästa fall, utförs i den utsträckning som de vanliga tvåaxliga bussarna räcker till.

Sedan är saken den att det helt enkelt inte finns någonstans att göra av dessa snömängder när de kommer samtidigt. Man behöver börja köra bort och dumpa snön på många platser.

Vet att det brukar reta folk lite och det var väl också delvis meningen.

Än har det inte kommit mycket snö här norrut, däremot kyla.

Men jag är helt med på det där, tveklöst.
Det är en kombination av snötypen och inte minst att folk är ovana och oförberedda, politiska beslut ligger också bakom.
Blötsnön är ju klart värre än torrt puder, dessutom i kombination med dubbfria däck.

Bussarna har väl problem ofta, bara det är lite halt.

Även det med att det inte finns någonstans att dumpa snön. Minns när jag bodde i Skåne när de plogade all snö (de enstaka dagar det kom då) på cykelbanorna.

Här längre upp i norr finns särskilda snötippar som aldrig smälter helt ens under sommaren.
Men att få plats med snön på tomter m m är inte lätt. Vi snackar rejält packade snöhögar på runt 3 m på vanliga hustomter.

Permalänk
Medlem

Det ingår i mitt arbete att skotta snö. Just nu endast för hand.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

varje morgon och eftermiddag

Permalänk
Medlem
Permalänk

Skottat mestadels med ATV med ett stort plogblad, garageuppfarter och trottoarer är simpelt , men ute på landet så behövs ibland vissa av grusvägarna skottas med.
Kan bli en utmaning ibland beroende på hur mycket snö som lagt sig.
Det är lite teknik att skotta först måste vinkla bladet för att få rätt kast sen ha lite fart sen ska man sänka ner bladet i farten för att den ska börja kasta ner snön i diket .
Om man släpper på gasen så dyker bladet ner direkt och hinner ej kasta bort snön .
Det resulterar att det blir en stor snö driva och man kastas av nästan direkt. Kör alltid med 4 hjulsdriften i och ibland måste man köra med lock diff på men den blir extremt tung styrd. Har fått in tekniken nu efter 10 år så runt 40-60 km/h är bästa hastigheten att ploga den kastar bort snön lång och blir inga vallar på sidan.
Går köra långsammare men då får du en stor snö vall på sidan och måste åka en extra runda och ta bort den i efterhand.
Och det är tungt man fryser inte man blir oftast varm när man måste streta emot plogbladets tunga skär

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Idag blev det skottning, nu är det igång med snösmockor och pungsparks kyla.

Permalänk
Medlem

Nu trillade snön ner så lär väl bli lite skottande av parkeringen senare.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...