Permalänk
Medlem
Skrivet av abb3s1:

Använder mig också av bredbandskollen.. Ja kabeln ska va bra och hyffsat modern! CAT6 kabel. Dock har jag en 20m kabel för att få in den i rummet för att undvika borra hål i väggen, kanske därför svarstiden är dålig..

Antar att du kör Bredbandskollen.se via din browser? Jag får väldigt konstiga hastigheter när jag mäter från browser (Både BBK och Speedtest.net) så testa i stället att ladda ner Speedtest-appen direkt från Windows Store:
https://www.microsoft.com/store/productId/9NBLGGH4Z1JC

Permalänk
Medlem

Testa nu så här:
Ethernet från fiberdosan till wanporten på routern.
Ethernet kabel från lanport på routern till datorn. Ha inget annat i kopplat.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Generellt tips. Använd inte FF för att göra tptest/bredbandskollen den ger missvisande resultat.

Visa signatur

.

Permalänk

Koppla internetsladden rakt in i modermodemet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Bredband2 har sämst routing och runt 20 ping är vad man kan förvänta sig.

Jag har bredband2.

270/270 med 7 ms med bredbandskollen via webbläsaren.

Så du kan såklart säga vad du vill om bredband2 men att generalisera sådär är inte nödvändigtvis hjälpsamt

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Bredband2 500/500 med 8 ms. Har haft bredband2 flera år och det har funkat kanon.

Permalänk
Medlem

Bredband2 har...inte jättebra routing alla gånger om man skall formulera det snällt. Hade det på jobbet och när jag pingade min dator hemma (samma stad, annan Leverantör) så routades signalen ner till Holland tror jag (?) innan den kom tillbaka till sverige och lämnades över till 'min' leverantör. Fjärrstyrning/remote desktop etc var ofta oanvändbara pga latens.

Permalänk
Rekordmedlem

Mät alltid via kabel, mätningar med wifi är meningslösa.
Bredband 2 använder numera ibland CGN och det kan ibland ge underliga problem, har du kollat om du sitter bakom CGN ? dvs om ipnummret på inkommande anslutning är mellan 100.64.0.0 och 100.127.255.25.
Är du bakom CGN kan du ha bra fart men saker kan ändå strula.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb3s1:

Använder mig också av bredbandskollen.. Ja kabeln ska va bra och hyffsat modern! CAT6 kabel. Dock har jag en 20m kabel för att få in den i rummet för att undvika borra hål i väggen, kanske därför svarstiden är dålig..

Superduperkillen kan ha rätt här. Längd på kabeln spelar lite roll om du inte börjar närma dig 50-100 meter.
Kolla upp att superkillen har rätt här. Tex kika trustpilot. Personligen trodde jag dessa usla leverantörer borde gått i graven?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Mäta med kabel kan man ju tycka är #1. Att folk ska envisas med wifi och gnälla på pingen/hastigheter. Och det är en orsak till att vissa leverantörer är billigare än andra

Visa signatur

.