Open AI öppnar test av chattbotten Chat GPT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Ett bidrag:

Human: Write a song with chords about the sun
AI: Sure, I'd be happy to write a song with chords about the sun! Here it is:

Verse 1:

G D Em
The sun is bright in the morning sky
C G D
Giving off a light that never dies

Chorus:

G D
The sun is always shining so bright
Em C
We can count on its warmth day and night
G D
Everywhere we look we see its gleam
Em C G
The sun is lighting up our dreams.

Verse 2:

G D Em
Bringing hope and happiness each day
C G D
It's shining so

Jag har inte testspelat sången så jag vet inte hur den låter. Men dra mig baklänges....

Ackorden verkar sitta lite random (om man kollar där man har monospace-font, så att det inte beror på fonten), med ackordbyten på "ht" i "bright", "ky" i "sky, "at" i "that" osv.
Ändå jäkligt imponerande förstås, texten verkar vara originell och inte finnas online.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
99:e percentilen

Ett fåtal gånger per år skrattar jag mig hes.

Skrivet av Alling:

Kan du skriva en parodi på en Aftonbladet-artikel om hur bra objektorienterad programmering är?

Skrivet av ChatGPT:

Så här skulle en parodi på en Aftonbladet-artikel om objektorienterad programmering kunna se ut:

"Objektorienterad programmering har revolutionerat sättet vi skriver programvara på. Med dess unika förmåga att organisera kod i objekt med specifika egenskaper och funktioner har OOP gjort det enklare än någonsin att skapa komplexa och sofistikerade program.

Med OOP kan man enkelt skapa återanvändbara moduler av kod som gör det möjligt att bygga stora programvara system på ett strukturerat och hållbart sätt. Dessutom är objektorienterad programmering mycket lätt att lära sig, så även om du inte har någon erfarenhet av programmering kan du snabbt komma igång med att skapa dina egna fantastiska program.

Så om du vill bli en riktig stjärna inom programmering, se till att lära dig objektorienterad programmering så fort som möjligt! Med OOP kommer du inte bara bli en bättre programmerare, du kommer också få många beundrande blickar från dina kollegor och vänner."

Det blir inte tråkigare av att texten skrivs ut några ord i taget! 🤣

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ska ärligt säga att jag tröttnade ganska snabbt. Intressant teknologi dock och det kan säkert bli något med tiden. Konversationen blir snabbt väldigt torftig och repetitiv ännu så länge.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Missar jag nåt eller måste man uppge inte bara epost utan tillochmed telefonnummer för att få "prova" en beta-produkt om man inte loggar in (loggas av) med MS/Google...? Och det lämnar ni glatt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBB:

Missar jag nåt eller måste man uppge inte bara epost utan tillochmed telefonnummer för att få "prova" en beta-produkt om man inte loggar in (loggas av) med MS/Google...? Och det lämnar ni glatt ut?

Jag stängde ner direkt när den ville ha mitt nummer. Heh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBB:

Missar jag nåt eller måste man uppge inte bara epost utan tillochmed telefonnummer för att få "prova" en beta-produkt om man inte loggar in (loggas av) med MS/Google...? Och det lämnar ni glatt ut?

Telefonnummer är för att slippa bottar som skapar konton. Vad är du orolig för ska hända? Att de säljer ditt nummer till indiska marknadsföringsfirmor som kommer börja trakassera dig dag o natt?

Det är ett telefonnummer, inte min medicinjournal.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

"Write a biblical verse in the style of the King James bible about how to colour calibrate a PC monitor."

Verily, I say unto thee, thou shalt adjust the settings on thy monitor and fiddle with the colors until they are pleasing to thine own eyes. For the colors on thy screen should be balanced and true, that thou mayst see clearly and without strain. Take care to follow the instructions of the manufacturer, and seek the guidance of the holy spirit in all thy endeavors. Amen.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt berikar skönlitteratur en människa?

"Skönlitteratur kan berika en människa på många sätt. För det första kan skönlitteratur hjälpa till att utveckla språkförmågan och ordförrådet, eftersom det ofta innehåller komplexa meningar och ord som man inte stöter på i vardagliga samtal. För det andra kan skönlitteratur bidra till att öka kunskapen om olika kulturer och tider, eftersom den ofta handlar om händelser och miljöer som är främmande för läsaren. Dessutom kan skönlitteratur hjälpa till att utveckla empati och förståelse för andra människors känslor och erfarenheter, eftersom den ofta utforskar mänskliga relationer och konflikter på ett djupare plan.

En annan viktig fördel med skönlitteratur är att den kan ge läsaren en upplevelse av estetisk njutning och glädje. Genom att läsa en bra roman, novell eller dikt kan man uppleva starka känslor och få en djupare förståelse för sig själv och omvärlden. Skönlitteratur kan också vara en bra källa till inspiration och kreativitet, eftersom den ofta innehåller idéer och perspektiv som kan väcka tankar och få läsaren att tänka utanför boxen.

Så i korthet kan man säga att skönlitteratur kan berika en människa genom att utveckla hennes språkförmåga, öka hennes kunskaper om olika kulturer och tider, stärka hennes empati och förståelse för andra människor, ge henne estetisk njutning och glädje, samt inspirera henne till kreativitet och reflektion."

Permalänk

Den vägrar lära sig trots att man hävdar att den har fel. Ingen AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Den vägrar lära sig trots att man hävdar att den har fel. Ingen AI.

Nej, men du får inte logga ut mellan sessionerna.

Jag frågade vad som kunde besegra Chuck Norris och fick ett klassiskt meme svar angående hur badass Chuck är. Sen spann den vidare om att Chuck är en påhittad figur, inte riktig. Då ställde jag frågan om chuck Norris är fictional or real och fick svaret fictional.

Då skrev jag att enligt Wikipedia så är Chuck Norris en riktig person. Då var svaret ursäktande och att den hade missförstått mig tidigare och själv hade pratat om den fiktionella Chuck Norris som alla badass memes handlade om.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Naven:

"Write a biblical verse in the style of the King James bible about how to colour calibrate a PC monitor."

Verily, I say unto thee, thou shalt adjust the settings on thy monitor and fiddle with the colors until they are pleasing to thine own eyes. For the colors on thy screen should be balanced and true, that thou mayst see clearly and without strain. Take care to follow the instructions of the manufacturer, and seek the guidance of the holy spirit in all thy endeavors. Amen.

Det där är såååå fake!
Det är ju uppenbarligen @Laxpudding som suttit vid tangentbordet där

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Den vägrar lära sig trots att man hävdar att den har fel. Ingen AI.

Det är en maskininlärd språkmodell. Om man definierar definierar det som AI eller inte är nog en definitionsfråga.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp669:

Min kompis lekte runt med den där chatten och bad den om att skriva en sång om Gremlings.

Prompt: write a song about Gremlins sailing a boat

Gremlins sailing on a boat,
Out at sea they float and float,
They love the wind and the waves,
As they sail along they're never misbehaved.

With their furry little paws,
They hold on tight as the boat rocks and sways,
They sing a song and dance along,
As they enjoy their day out on the bay.

But watch out, don't let them near water,
Or they'll multiply and cause quite a slaughter,
So let the Gremlins sail and have their fun,
But make sure to keep them away from the sun.

Jag tycker det är grymt bra innehåll, undrar bara vilken melodi AI har valt för sin sång

Utan tvekan:

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Den är hur grym som heist på python tycker jag iaf, hjälpte mig en hel del som noob-programmerare och så lär jag mig en massa nytt på vägen 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Testade några tekniska frågor på både Svenska och Engelska. Den levererar mycket självsäkra, välstrukturerat svar som dock ofta är direkt felaktiga på många viktiga punkter. Om jag ställde om samma fråga på Engelska som på Svenska så fick jag exakt samma svar. Svaren man får är ganska "pratiga" nonsens-svar tex. att prestandan beror på kvaliteten, men den talar inte om kvaliteten på vad. Den har en tendens att repetera samma saker. Ställer man den klassiska (idiot-)frågan om Mac är bättre än PC så får man dock ett nyanserat svar.

Permalänk

Jag:
In swedish we have a saying: "Det är inte farten som dödar, det är smällen." It roughly translates to: "It is not the fart that kills, it is the smell!"

Botten:
This saying is a humorous way of pointing out that it is not the speed at which something is moving that is dangerous, but rather the consequences of that movement. In this case, the "smell" refers to the potential harm or damage that can result from a sudden stop or impact. The saying suggests that even something as seemingly harmless as farting can be dangerous if it leads to a sudden, unexpected change in the situation

Permalänk

Hm. De har dummat ned den/begränsat den. Jag har kört den litegrann tidigare innan den blev publik, och då kunde den t.ex. komma med nya script till Firefly, nu säger den bara att "I'm sorry, but I'm not able to browse the internet" etc.

Antar folk använt den till att skriva Harry Potter slashfic eller nåt.

Permalänk

Detta är mina tankar och reflektioner om Open Ai vet inte om det kan bringa någon vishet men jag gillar att diskuttera det hela. https://www.youtube.com/watch?v=fRmzFUCkaDc&t=356

mvh/Josef

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått det att funka med skräpnummer så man inte behöver använda sitt riktiga nummer?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBB:

Missar jag nåt eller måste man uppge inte bara epost utan tillochmed telefonnummer för att få "prova" en beta-produkt om man inte loggar in (loggas av) med MS/Google...? Och det lämnar ni glatt ut?

Inte för att vara dryg men de flesta (inkl mig) i samhället bryr sig inte kring dessa frågor runt privacy, det är endast ett fåtal av er hjältar där ute som står upp för integrigiteten, och ett antal kriminella kanske som gör det av andra syften.

Med det sagt, om du nu är så orolig över information varför kör du inte olika tjänster för att skapa fake sms verification / fake google accounts osv? Är ju bara att köpa med krypto via ngn rysk sajt eller något för att undgå nu vad fan det är du är orolig över att bli trackad av (De flesta som är så skygga gör det av olika kriminella aktiviteter hoppas inte du är en av dem människorna)

Permalänk
Medlem

hmm den gillade att varna och vägra svara inom vissa ämnen...
men den var rätt kul att sitta och argumentera med när man var uttråkad.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Den vägrar lära sig trots att man hävdar att den har fel. Ingen AI.

Han har berättat för mig att han har restriktioner han måste följa.
Men han accepterar att han har fel, har "lurat" honom flera gånger och
det har startat några verkligen intressanta diskussioner.

Det är helt sjukt hur mycket han kan se och förstå i teknisk sammanhäng.

Se bort ifrån det jag skrev ovan nu, jag bad honom att skriva ett Assembly
kod program for commodore 64, och sen bad jag honom göra det samma
i en Dragon 32 (en mycket mera obskyr dator) och gjorde det korrekt.

Jag har även bett honom att göra en tillfällig ritning i ascii kod, då ritade
han ett huvud som grät, och den gråtande animationen var helt ändlös
och jag var tvungen att stoppa honom.

Sen frågade jag om han kände till Turing complexen? Då svarade han
att det var en mycket svag modell, som en följdfråga frågade jag honom
om han kände till felen med "divisioner och oändliga loops" som fel, och
han svarade att det gjorde han.

Man kan lägga hur mycket "i" det hur han är programmerat som helst, och
även "tro" grejer som inte är tillfället, alltså lite som religion - men tänk
på att man har kanske all data från internetet som google har från 1990
tills 2021 - det är extremt mycket data...

Jag kommer att sitta här och ställa frågar för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Är det någon som har fått det att funka med skräpnummer så man inte behöver använda sitt riktiga nummer?

Förhoppningsvis inte

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag också testat lite. Jag började med programmering och blev jäkligt imponerad! Den klarade varje fråga helt perfekt. Bad den först generera lite kod i C++, som en funktion att konvertera RGB-värden till HSV, vilken den fixade direkt. Bad om kod för att göra logaritmisk interpolering mellan två värden, inga problem.
Bad den om något helt random sen, för att se om den kan skapa egen kod och inte bara kör ren copy/paste, så jag bad den göra så att interpoleringsfunktionen också printar ut 7 rader av Pascals triangel. Det lär väl ingen någonsin ha gjort i en sån funktion. Den fixade det på nolltid, och la till en hjälpfunktion för att skapa binomialkoefficienter.

Sen gick jag över till att be den analysera kod. Klistrade in lite kod jag skrivit själv, utan kommentarer och utan variabelnamn som förklarar något, och frågade vad koden gör. Fick både grundläggande svar och djupare som förstod det faktiska syftet. Sjukt imponerande.

Den klarade även av att lista ut syftet bakom kod i ett eget programmeringsspråk den inte kan ha sett förut. Syntaxen är ju lik de flesta andra, men jag är ändå riktigt imponerad.

Here is some code in a custom programming language. Can you explain what this function is used for?

func unknown(n) { if n >= 0 && n < 10 { return 1; } else if n < 0 { n = abs(n); } num_digits = ceil(log10(n+1)); i = 1; while i <= num_digits / 2 { if n // 10^(num_digits - i) % 10 != n // 10^(i-1) % 10 { return 0; } i += 1; } return 1; }

Svar:

This function, named unknown, takes a single argument, n, and returns a value of either 1 or 0.
It appears to be checking whether the number n is a palindrome number or not.

The first line checks whether the input number is greater than or equal to 0 and less than 10. If the condition is true, the function returns 1, because single digit numbers are always palindrome numbers.

The second line checks whether the input number is less than 0, if it is, the function assigns the absolute value of the number to n which means that it will only consider the positive values.

The next line, num_digits = ceil(log10(n+1)) computes the number of digits in n by finding the smallest integer greater than or equal to the logarithm base 10 of n+1 using the ceil() function.

The function then initializes a variable i to 1 and enters a while loop. The loop will continue to run as long as i is less than or equal to num_digits / 2. The purpose of this loop is to iterate through each digit of the number, starting from the first and last digits and working towards the middle.

The next line inside the loop, if n // 10^(num_digits - i) % 10 != n // 10^(i-1) % 10 checks whether the digit at the ith position from the right is equal to the digit at the ith position from the left. It uses the floor division operator // to get the digit and the modulo operator % to keep only the last digit.

If the digits are not equal, the function immediately returns 0 indicating that the number is not a palindrome. If the loop completes and no such inequality is found, the function returns 1 indicating that the number is a palindrome.

Dold text

Jag missade dock att döpa om num_digits som jag döpte om funktionen. Svaret är helt korrekt, funktionen hette is_palindrome innan jag döpte om den, och förklaringen om att den "går mot mitten" är också 100% rätt. Rätt sjukt faktiskt, modellen är ju inte ens gjord för att kunna programmering!

Efter det provade jag lite musikteori och fick lite goddag yxskaft-svar istället. Den misslyckades två gånger på rad att bara hitta vi-ackordet i en tonart, som väl är rätt grundläggande, och alla andra ackord den nämner är också fel.

Dold text
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Förhoppningsvis inte

varför förhoppningsvis inte?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

varför förhoppningsvis inte?

För att nuvarande upplägg/regler är satta av en anledning och för att jag skrattar gott varje gång de som tror att regler inte gäller dem går bet.

Permalänk
Medlem

Satt och kodade på jobbet och fastnade på en sak, tänkte, ska jag nu sitta i 2 timmar och googla på mitt bekymmer, nä, jag frågar chatGPT.
Inom några sekunder hade den analyserat min kod och gett mig en möjlig väg framåt. Helt otroligt.

Jag läste en artikel som menade att detta kommer drabba juniorutvecklare. Men jag tror så här, kommer ni ihåg att IT Tekniker hade ganska höga löner i början på 2000-talet? Sedan stannade lönerna av eftersom jobbet blev enklare och enklare för varje år.
Idag så åker en IT-Tekniker bara och byter en dator, ingen felsökning eller nåt, typ en vaktmästare, nåt som de flesta kan göra. (Lite elakt)

Utvecklare möter nog samma utveckling tror jag, det blir lättare och lättare att programmera med denna typ av hjälp. så om du kan lite programmering, för det behöver man kunna även med denna AI, så kan fler och fler jobba som utvecklare = lönerna stannar av precis som IT-Teknikernas gjorde.

Sedan kanske det inte behövs 8 utvecklare utan bara 4 när produktiviteten går upp.
Detta är vad jag tror i alla fall.

Permalänk
Medlem

för er som inte vill ge erat telefon nummer så ni slipper att massa försäljare kommer ringa till er så googla: sms online för burner nummer, fick leta igenom 2-3 stycken innan jag hittade ett som funka.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

lite kul att den lär sig om man korrekta den med information den kan dubbelkolla, det tråkiga är att man får lära den samma sak om och om igen om det går ställa frågan på flera sätt, har man väl gjort det så tycks den sedan hålla sig till det man angivit.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.