AMD uppges ha över 200 000 nya grafikkort redo

Permalänk
Melding Plague

AMD uppges ha över 200 000 nya grafikkort redo

Med lansering ett drygt dygn bort uppges det röda laget ha minst 200 000 enheter på gång, varav 30 000 är referensmodeller som ska finnas vid lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Måtte det vara något vettigt så att Nvidia kan få lite eld i röven.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

10k till emea, av det kanske 500-1000 till Sverige på sin höjd, delat på 10+ ÅF så typ 50-100 kort per ÅF, grovt skattat. Det är inte jättemånga så att säga. dock finns det kanske en chans att dom inte tar slut direkt då dollarkursen är alldeles för stark mot kronan just nu.

Permalänk
Medlem

Vilket klockslag släpps recensionerna @sweclockers?

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Bra, ska hugga ett 7900XTX.

Skrivet av JacobMardfelt:

Vilket klockslag släpps recensionerna @sweclockers?

Brukar vara kl 15. Det är vad jag räknar med idag också. Klockslaget är under embargo också, så SweC lär inte svara på det.

Permalänk
Medlem

Å ena sidan vill jag vänta på 5090, men å andra sidan vill jag spamma F5 på tisdag. 💁🏻‍♂️

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

10k till emea, av det kanske 500-1000 till Sverige på sin höjd, delat på 10+ ÅF så typ 50-100 kort per ÅF, grovt skattat. Det är inte jättemånga så att säga. dock finns det kanske en chans att dom inte tar slut direkt då dollarkursen är alldeles för stark mot kronan just nu.

jag tror du har rätt, skulle korten distribueras jämt efter population på global nivå (vilket av flera skäl inte kommer ske) så skulle vi svenskar få dela på 267 kort, men runt 1000 som du säger låter rimligt.

Permalänk
Medlem

Kanske. Men svenska butiker står nog tomma som vanligt.
Jag hoppas mest att denna lansering ger Nvidia lite eld i röven. Väntar fortfarande på min beställning av 4090.
Vill ha bättre RT prestanda och DLSS 3 så AMD går bort för mig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Inte ens när Vega släpptes var ryktena så tokfel som det var denna gången. Typ ingenting har stämt. Från början var det tre gånger snabbare än 6900XT som stadig har krymt till 30-50%. Samtidigt var Nvidia rykten precis åt andra hållet, 800W monster pratades det om. AMD skulle verkligen ge Nvidia på näsan denna release. Nu handlar det mer om att hålla sig flytande känns det som. Det tråkigaste är att åter igen ligger man långt efter Nvidias flaggskepp. Det börjar redan snackas om "stepping stone" och "price/perfomance" då vet man ungefär hur det ligger till. Priser kan alltid justeras, av båda företagen. I slutändan vinner den med bäst produkt. Fråga AMD vad gäller Ryzen.

Angående lager behöver man ju bara gå tillbaka till 6800(XT) som knappt fick en release överhuvudtaget, ligger för närvarande på 0.19% på steam survey. Det skulle finnas ordentliga lager lovade AMD. Och detta var ett rätt bra kort jämfört med Nvidias grejer.

Jag tror på det när jag ser det ger jag detta senaste ryktet. Vem vet, det kanske faktiskt är sant. Jag tycker mer och mer det känns som AMD satsar på konsoller i första hand, tyvärr.

Permalänk
Digital fyndjägare

Kan man tro på detta? Om detta visar sig vara sant då lär det bli en besvikelse samt en tråkig historia för AMD...
https://www.youtube.com/watch?v=HjGmufUDZiM

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Att 200 000 exemplar är redo säger mig inte så mycket då det saknas motsvarande siffra för föregående release av 6000-serien samt hur exemplaren delas upp geografiskt.

Får hålla tummarna för att AMD kan introducera en rejäl skopa konkurrenskraft oavsett

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

10k till emea, av det kanske 500-1000 till Sverige på sin höjd, delat på 10+ ÅF så typ 50-100 kort per ÅF, grovt skattat. Det är inte jättemånga så att säga. dock finns det kanske en chans att dom inte tar slut direkt då dollarkursen är alldeles för stark mot kronan just nu.

Ja, det är väl priset som möjligen skulle "rädda" det hela i något slags lätt absurd mening, för det är ju inte många kort.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Lisa Su: storm the beach!!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

190.000 till Asien / Nordamerika och sen får europa slåss om resterande tillsammans med Sydamerika/Australien/Afrika suck..

Permalänk
Medlem

Edit: Redan linkad. SWec server hade hicka.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det finns en del RTX4080 i lager enligt prisjakt, pris-start på ca 17k, det är väl där ribban är.
Antingen blir de "inte bäst" och för dyra just som rtx4080 eller så tar de slut i ett nafs kan man tro.
Hursomhelst kan man hoppas att de är OK och att AMD lyckas leverera fler i början av nästa år så att Nvidia får något mindre än .9999999997% av all mindforce och steam dominance för jag kan inte tro att utvecklingen går bäst om det bara finns en tillverkare.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Är mest intresserad av att de skall konkurrera men även temperaturerna och ljudnivån är av stort intresse.
Oavsett det så kommer AMD's websida att vara trög i morgon, ni som vill köpa referens får spamma F5 här:
https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd

Trist utveckling inte bara vad gäller priser utan även att high-end korten släpps först.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Kan man tro på detta? Om detta visar sig vara sant då lär det bli en besvikelse samt en tråkig historia för AMD...
https://www.youtube.com/watch?v=HjGmufUDZiM

Svaret är nog att ingen vet, eftersom vi inte vet om de testerna eller andra är på riktigt, och då menar jag med riktiga drivrutiner etcetera. Det är nog bara att sitta lungt i båten tills recensionerna kommer ut. Att 7900XTX inte går ut mot 4090 är välkänt sen länge, men om det innebär platt fall för AMD är väl en fråga för framtiden att utvisa.

Här är en annan "rescension" som visar på visst övertag ändå för AMD (gentemot 4080 och antar jag i så fall 4070Ti): https://www.youtube.com/watch?v=W2r7awNGre8

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Angående lager behöver man ju bara gå tillbaka till 6800(XT) som knappt fick en release överhuvudtaget, ligger för närvarande på 0.19% på steam survey. Det skulle finnas ordentliga lager lovade AMD. Och detta var ett rätt bra kort jämfört med Nvidias grejer.

Jag tror på det när jag ser det ger jag detta senaste ryktet. Vem vet, det kanske faktiskt är sant. Jag tycker mer och mer det känns som AMD satsar på konsoller i första hand, tyvärr.

Yep en vaskad chans av AMD, RDNA2 var verkligen en toppen generation sett till prestandan. Pris och tillgängligheten förstörde ju tyvärr allt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Kan man tro på detta? Om detta visar sig vara sant då lär det bli en besvikelse samt en tråkig historia för AMD...
https://www.youtube.com/watch?v=HjGmufUDZiM

Den där snubben verkar ju dock bara jaga visningar. I den artikel som han baserar hela sin "uträkning" på klargörs det hur RX 7900 XTX klår ett överklockat RTX 4080 i Fire Strike Extreme och RX 7900 XT är inte lång ifrån. AMD har även bekräftat att deras 7900-kort inte är menade att utmana RTX 4090 utan de siktar på RTX 4080-nivå. Att då säga att AMD skulle vara dödsdömda genom att jämföra syntetiska testresultat mellan kort från olika prestandaklasser är helt orimligt. Samt att de drivrutiner som använts för RX 7900-omgångarna i 3DMark förmodligen inte är helt stabila.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se Sweclockers test.

Ytterligare ett amerikanskt test där det ser mörkt ut för team röd:

Edit: Bäst att tillägga att man ska ta de tester som redan kommit ut med en stoooor nypa salt

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att veta hur många 4090 och 4080 kort som sålts som jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det finns en del RTX4080 i lager enligt prisjakt, pris-start på ca 17k, det är väl där ribban är.
Antingen blir de "inte bäst" och för dyra just som rtx4080 eller så tar de slut i ett nafs kan man tro.
Hursomhelst kan man hoppas att de är OK och att AMD lyckas leverera fler i början av nästa år så att Nvidia får något mindre än .9999999997% av all mindforce och steam dominance för jag kan inte tro att utvecklingen går bäst om det bara finns en tillverkare.

Komplett.se har 527 st RTX 4080 på lager vilket är något färre än de över 700 de hade för några veckor sedan.
De billigaste ligger på 16499kr, finns 63st. Antingen har någon köpt de 200+ som försvunnit eller så har de skickats tillbaka till grossiten? Vet inte vem som vill betala de priserna för ett 4080.

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Är mest intresserad av att de skall konkurrera men även temperaturerna och ljudnivån är av stort intresse.
Oavsett det så kommer AMD's websida att vara trög i morgon, ni som vill köpa referens får spamma F5 här:
https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Vilken tid släpps dom?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kanske. Men svenska butiker står nog tomma som vanligt.
Jag hoppas mest att denna lansering ger Nvidia lite eld i röven. Väntar fortfarande på min beställning av 4090.
Vill ha bättre RT prestanda och DLSS 3 så AMD går bort för mig.

då förtjänar du nuvarande prisbilden. allt för många som tänker såhär. och om man tänker såhär kommer markaden aldrig att ändra sig. Nvidia vet att alldeles för många tänker såhär och då kan dom fortsätta tar höga priser. Spela ingen roll vad AMD släpper. om ingen köper AMD.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det skulle vara intressant att veta hur många 4090 och 4080 kort som sålts som jämförelse.

https://videocardz.com/newz/nvidia-has-sold-160k-geforce-rtx-...

Ger en liten fingervisning, det är samma siffror som rapporterades av andra källor tidigare också. Runt 150K 4090 har skeppats rapporterades det om i slutet av November, och eftersom de är slut överallt har de även sålts. Sen rapporterades att endast hälften av det skeppats av 4080, och där säljs det istort sett bara större mängder i USA just nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasmann1:

Vilken tid släpps dom?

Det brukar vara 15:00 för recensioner och även 15:00 för kort släpp. Sen kan dagarna vara lite olika rån släpp till släpp men det ska vara recension idag 15:00 och släpp i morron 15:00. Men jag skulle kolla varje heltimma från klockan 12 just in case.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Ska bli intressant att se Sweclockers test.

Ytterligare ett amerikanskt test där det ser mörkt ut för team röd:

<Uppladdad bildlänk>

Edit: Bäst att tillägga att man ska ta de tester som redan kommit ut med en stoooor nypa salt

Är detta representativt för spelprestandan ljög AMD något så in i helvete under deras presentation. Reviews blir enormt spännande!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT