AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT – lag röd slår tillbaka med RDNA 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Alla kommer köpa Nvidia ändå för de "måste" ha RT och DLSS fusk frames ändå.

Ja jag vill ha det 😁

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Köper du det via internet är det distansköplagen som kickar in. Köper du det i butiken är det andra lagar. Har för mig att distansköplagen säger 14 dagar efter det man fått varan. Undantag finns för vissa varor som underkläder, digitalt innehåll etc.

https://www.hallakonsument.se/lagar/lagen-om-distansavtal-och...

Distansköplagen är bara minimum, finns många butiker som erbjuder mer än 14 dagar online

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Samma med Modern Warfare II.

<Uppladdad bildlänk>

Är det jag som är blind eller ser det inte helt tokigt ut? Måste ju vara något fel i 1440p när det är 30% snabbare än 4090, sen i 2160p helt plötsligt 5%? Står iof "MP", lallar dom bara runt som testslinga eller vad försegår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Hade gärna köpt ett AMD-kort om de inte var så långt efter på raytracing, vilket jag ändå tror är en viktigt funktion för många spel de kommande åren. För oss om inte köper korten för att få 500+ fps i CS-go..

Jag är tvärtom, jag fattar inte varför någon efterfrågar RT om det drar ner prestandan oavsett kort men så spelar jag bara Apex legends också i 1440p 270hz och det räcker mitt 6800xt gott till.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är det jag som är blind eller ser det inte helt tokigt ut? Måste ju vara något fel i 1440p när det är 30% snabbare än 4090, sen i 2160p helt plötsligt 5%? Står iof "MP", lallar dom bara runt som testslinga eller vad försegår?

4090 bottleneckar I 1440p, precis som i swec tester

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noobs:

Alla kommer köpa Nvidia ändå för de "måste" ha RT och DLSS fusk frames ändå.

AMD har också fuskframes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

4090 bottleneckar I 1440p, precis som i swec tester

Visst man kan få sån CPU-flaskhalls att det sänker prestandan och inte bara begränsar den, men om 7900XTX är snabbare även i 2160p, borde den väl få liknande beteende i 1440p?

Permalänk
Medlem

Det här ser väl relativt bra ut och i linje med vad både AMD och alla rykten sagt i flera veckor.
AMD lanserar här en helt ny arkitektur med stora ändringar, dom behöver lite tid på sig att trimma in sina drivrutiner.

Tror vi blivit lite väl fartblinda de senaste åren.
Rent krasst så är ju 7900 XTX ca 30% snabbare än ett RTX 3080 på rastrering och jämbördig med det i Raytracing.
De 4 senaste GPU släppen levererar ju rent tekniskt otroligt bra, så det är ju mer energi och pris som blir intressanta parametrar.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Visst man kan få sån CPU-flaskhalls att det sänker prestandan och inte bara begränsar den, men om 7900XTX är snabbare även i 2160p, borde den väl få liknande beteende i 1440p?

Olika kretsar, jag gissar att chiplet inte har samma problem vid lägre upplösning.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

https://youtu.be/tMH9vfvos00?t=302

AMD har MASSOR att jobba på drivrutinsmässigt när korten drar 100W i idle. Samma bug som Intel korten hade ironiskt nog, samt att strömförbrukningen drar iväg med över 150W över 4080 i samma spel. Jag hoppas detta inte är en hårdvarurelaterat och går att fixa med mjukvara.

Mitt 6700XT drar typ 30W i idle, slår man på Freesync går det ner till 5W. Verkar ha fått ärva det problemet från RDNA2.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Det här ser väl relativt bra ut och i linje med vad både AMD och alla rykten sagt i flera veckor.
AMD lanserar här en helt ny arkitektur med stora ändringar, dom behöver lite tid på sig att trimma in sina drivrutiner.

Tror vi blivit lite väl fartblinda de senaste åren.
Rent krasst så är ju 7900 XTX ca 30% snabbare än ett RTX 3080 på rastrering och jämbördig med det i Raytracing.
De 4 senaste GPU släppen levererar ju rent tekniskt otroligt bra, så det är ju mer energi och pris som blir intressanta parametrar.

Alltid roligt läsa sådana här trådar eftersom reaktionerna är så oerhört spridda. Allt från avgrundsdjup besvikelse till strålande överraskning.

Det är också ganska intressant hur snabbt det går från att "RT på 3090 är fantastisk" till "RT är närmast ospelbart på 7900 XTX" trots att de presterar väldigt lika.

Så håller fullständigt med dig om fartblindheten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Alltid roligt läsa sådana här trådar eftersom reaktionerna är så oerhört spridda. Allt från avgrundsdjup besvikelse till strålande överraskning.

Det är också ganska intressant hur snabbt det går från att "RT på 3090 är fantastisk" till "RT är närmast ospelbart på 7900 XTX" trots att de presterar väldigt lika.

Så håller fullständigt med dig om fartblindheten.

Tror att det har med att folk inbildade sig själv(och/eller varandra) att RT prestanda skulle vara mycket närmre 4080(eller till och med slå den i RT). Såg en massa av det specielt på reddit.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Ah ok, då blir det nog svårt att skicka tillbaka det.

Som någon sa senare i tråden så är 14 dagar minimum och handlare brukar oftast tävla i att ha bättre villkor än sina konkurrenter. Rätt ofta man ser 20-30 dagar. Distansköplagen innebär också oftast att man kan ”prova” produkten då butiker inte har samma lagutrymme att neka återköp

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Inte så illa kanske, men prisläget är extremt även för dessa kort. Tråkigast är att kort i lägre klasser verkar ligga 3-5 månader fram i tiden. (4080 12 GB som blev 4070 Ti lär inte ge upphov till något priskrig direkt)

Man borde väl ha köpt ett "tråkigt" Rx 6800 vid Black Friday, till halva priset mot dessa kort. Tur man inte är beroende av att ha allt bling påslaget hela tiden. 😋

Permalänk
Medlem

Sista som bästa nya grafikkortslanseringen för i år.

NVIDIA enligt mig var inte ALLS spännande eller efterlängtat med 4000 serien.

Väntar på 4060, för vill inte behöva betala 25K samtidigt få en stor flaskhals med tanke på att min CPU må vara gammal.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Som någon sa senare i tråden så är 14 dagar minimum och handlare brukar oftast tävla i att ha bättre villkor än sina konkurrenter. Rätt ofta man ser 20-30 dagar. Distansköplagen innebär också oftast att man kan ”prova” produkten då butiker inte har samma lagutrymme att neka återköp

Skall bli intressant att se hur mycket värdeminskning dom gör..

Permalänk
Medlem

Ser inte hur det kan vara något snack om saken.
Lite tråkigt att priserna är så höga, kronan är svag och det är elektronikskatt för att fullända eländet. Så ska man köpa kort i de prisklasserna så har man inte råd att vara fanboy. Då ska man ha valuta för pengarna helt enkelt.

Permalänk

AMD tycks alltid få lite sämre resultat i tester på Sweclockers än hos Hardware Unboxed.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Alltid roligt läsa sådana här trådar eftersom reaktionerna är så oerhört spridda. Allt från avgrundsdjup besvikelse till strålande överraskning.

Det är också ganska intressant hur snabbt det går från att "RT på 3090 är fantastisk" till "RT är närmast ospelbart på 7900 XTX" trots att de presterar väldigt lika.

Så håller fullständigt med dig om fartblindheten.

Skrivet av adillboy:

Tror att det har med att folk inbildade sig själv(och/eller varandra) att RT prestanda skulle vara mycket närmre 4080(eller till och med slå den i RT). Såg en massa av det specielt på reddit.

Skrivet av Aleshi:

Ser inte hur det kan vara något snack om saken.
Lite tråkigt att priserna är så höga, kronan är svag och det är elektronikskatt för att fullända eländet. Så ska man köpa kort i de prisklasserna så har man inte råd att vara fanboy. Då ska man ha valuta för pengarna helt enkelt.

Ja det blir en rolig tråd att följa, och det speglar lite hur galen GPU marknaden är just nu.
En annan referens är ju att det är enbart 9 månaders sedan RTX 3090 Ti släpptes till dubbla(!) det pris som 7900 XTX släpps för idag och 7900 XTX är snabbare än 3090 Ti med ca 10% marginal.

AMD kommer ju in lite som en moderator i dessa galna tider och gör en "nykterhetskontroll".

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Mitt 6700XT drar typ 30W i idle, slår man på Freesync går det ner till 5W. Verkar ha fått ärva det problemet från RDNA2.

Aaah såg inte Linus review att AMD redan svarat att de redan har en fix som borde vara tillgänglig snart.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

https://youtu.be/tMH9vfvos00?t=302

AMD har MASSOR att jobba på drivrutinsmässigt när korten drar 100W i idle. Samma bug som Intel korten hade ironiskt nog, samt att strömförbrukningen drar iväg med över 150W över 4080 i samma spel. Jag hoppas detta inte är en hårdvarurelaterat och går att fixa med mjukvara.

Jao, men som jag nämnde en del olika siffror.
https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-7900-xtx/37.... 13W idle en skärm, >100W fler skärmar,

swecs test visar drygt 60W för hela systemet (med en skärm) i idle

Optimumtech du länkade såg jag inte vad för skärm användes till men 151W idle för hela systemet (där samma sys med rtx 4080 drog hälften) indikerar kanske fler skärmar

AMD fixade idle och delvis media playback om inte flerskärm tidigare:
https://www.techpowerup.com/281483/what-amd-didnt-tell-us-21-...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Skall bli intressant att se hur mycket värdeminskning dom gör..

Du kan alltid börja att kontakta butiken du köpt kortet i och säga att du ångrar dig och att du endast packat upp kortet man behöver ju inte säga att man monterat och kört det om det inte har fysiska skador. Är produkt och kartong som ”nya” och ångerrätten fortfarande gäller så kan jag inte se hur de skulle kunna neka ett återköp utan att lägga ned betydliga resurser på att motbevisa dig. Vid återköp är det ingen nedräkning av värdet utan det ska återköpas till det värde du köpt kortet. Är det rea eller liknande så kan det ibland gälla andra regler men är det köpt vid bf så brukar det vara samma… du får testa helt enkelt.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Alltid roligt läsa sådana här trådar eftersom reaktionerna är så oerhört spridda. Allt från avgrundsdjup besvikelse till strålande överraskning.

Det är också ganska intressant hur snabbt det går från att "RT på 3090 är fantastisk" till "RT är närmast ospelbart på 7900 XTX" trots att de presterar väldigt lika.

Så håller fullständigt med dig om fartblindheten.

Också märkt det i mitt umgänge och bland pöbeln på internet. Frågar man om RT på ett 3090 är bra så får man ett ja men inte lika bra som 4000 serien såklart. Men frågar man samma om ett 7900 XTX så är svaret nej, att AMD's RT implementering är riktigt kass...

Folks uppfattning av prestandasiffor och data är verkligen vinklad.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jao, men som jag nämnde en del olika siffror.
https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-7900-xtx/37.... 13W idle en skärm, >100W fler skärmar,

swecs test visar drygt 60W för hela systemet (med en skärm) i idle

Optimumtech du länkade såg jag inte vad för skärm användes till men 151W idle för hela systemet (där samma sys med rtx 4080 drog hälften) indikerar kanske fler skärmar

Gammal "bugg", grafikkortsminnet går i fullfart vid flera skärmar anslutna. Hade det med 1080Ti, 2080 Super, 290X. Allt fram tills 3080Ti och nu 4090 som båda inte led av det. AMD lyckades undan det med RX580 men verkar ha kommit tillbaka med nya designen.

Permalänk
Medlem

Dom här korten slotar in precis där dom hör hemma. 20% "Nvidia-tax" för mer features. Precis som vanligt, inget har förändrats.

Permalänk
Medlem

Bra gjort Swecknerds. Kan uppoffra liten ray tracing för dessa kort.
Men kolla på andra recensioner såklart

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst och tittat på flertalet recensioner så ligger rastereringsprestandan strax under och RT-prestandan där jag trodde, dock verkar det som drivrutinerna inte är riktigt färdiga ännu eftersom prestandalyften jämfört med RDNA2 verkar väldigt varierande beroende på titel.
Det enda som gör mig lite besviken och tveksam till ett 7900XTX är faktiskt strömförbrukningen, hade hoppats på att den skulle vara något lägre i speltester.

Permalänk

Hej

Någon som vet något om dom kommer sänka priserna på rx 6650 xt har inte så mycket pengar

Tacksam för svar 😃

Permalänk
Medlem

Hade ljudnivån inte varit så hög så hade jag köpt ett 7900 XTX direkt, men jag pallar inte med högljudda grafikkort så det blir att avvakta tredjepartsmodeller istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyPCbuilder:

Någon som vet något om dom kommer sänka priserna på rx 6650 xt har inte så mycket pengar

Tacksam för svar 😃

Ja när 7650XT kommer ute så om ett bra tag till.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO