AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT – lag röd slår tillbaka med RDNA 3

Permalänk
Skrivet av zyrien:

Köpte ett 6900XT för 9490 hos inet för två veckor sedan, landar 7900XT på 12k känns det som ett mindre bra köp.

Behålla eller lämna tillbaka?

Har du ett 6900XT i obruten förpackning?

Permalänk
Medlem

hade velat se någon som ger sig på överklockning och vad det kan ge.
eller är det maxat från början så bara UV ger en liten bonus?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Köpte ett 6900XT för 9490 hos inet för två veckor sedan, landar 7900XT på 12k känns det som ett mindre bra köp.

Behålla eller lämna tillbaka?

RX 6900XT har ju varit nre på 6490kr så du borde lämna tillbaks det och vänta tills priset går mere ännu mer.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Riktigt mörka siffror.
XTX drar jämnt med 4080 i vissa titlar, ligger mil bakom i vissa.

Och betyderligt mycket vassare i vissa tittar, bara kolla prestanda index och det till 5000kr mindre hur kan det vara "mörka" siffror? Sen till skillnad från nvidia så håller AMD väldigt bra rent historiskt med kort som åldras otroligt bra

Sure man hade kanske önskat att xtx hade varit närmare 4090 än 4080 men för det priset så är det lite väl mycket att önska sig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om RT så det här va imponerande siffror för AMD i speltesterna dock är kort på över 10k inte aktuella för egen del.

Permalänk
Medlem

För mig är det obegripligt varför det heter 7900 XT och XTX. Varför inte 7900 och 7950 XT som förra generationen?!

Permalänk
Medlem

Misstänker att drivisar kommer göra underverk för dessa kort framöver.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

7900 XTX: Det slutgiltiga beviset på hur overpriced RTX 4080 är.

Bra jobbat AMD! 🙂

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Vad tycker ni: jag köpte 3090 MSI Gaming X Trio för 18270 kr när det kom (ett tidigt returexemplar).

Kan 7900XTX vara värt i prestanda per krona om det hamnar på 16 lax eller billigare?

Jag tänker främst för att kunna spela 3440x1440@100. Ray tracing spelar ingen roll för mig för jag tycker inte jag ser något så!

Visst om du får 14000kr för det eller begagnat men det kommer du inte få idag så nej.

Permalänk
Medlem

Undrar om begagnad marknad kommer flöda med massa kort.
Vi som inte kanske behöver det allra senaste kommer kanske kommer kunna göra några bra kap

Också nyfiken hur butiker kommer görs med sina 6000 kort.. för finns nog ett väldigt stort lager av dem.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Och betyderligt mycket vassare i vissa tittar, bara kolla prestanda index och det till 5000kr mindre hur kan det vara "mörka" siffror? Sen till skillnad från nvidia så håller AMD väldigt bra rent historiskt med kort som åldras otroligt bra

Sure man hade kanske önskat att xtx hade varit närmare 4090 än 4080 men för det priset så är det lite väl mycket att önska sig.

Mörka siffror sett till vad som hypats.
På det stora hela är det ju bra och smiskar ju 4080 på fingrarna så länge man inte bryr sig om RT.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av tBiorrith:

För mig är det obegripligt varför det heter 7900 XT och XTX. Varför inte 7900 och 7950 XT som förra generationen?!

Haha, den frågan ställdes faktiskt under AMD:s avtäckande i Las Vegas. Svaret som levererades då var att de valt att ta tillbaka XTX-ändelsen för att belysa chiplet-biten och att det var nytt. Jag vet inte om det är ett spår de fortsatt går på, men det var åtminstone vad de sa då.

Det var i sig lite förvirrande, eftersom flera av oss då trodde att det endast var XTX-modellen som fick chiplets, men det är gemensamt för båda.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av tBiorrith:

För mig är det obegripligt varför det heter 7900 XT och XTX. Varför inte 7900 och 7950 XT som förra generationen?!

Vänta bara till XFX släpper sin XTX

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Hade gärna köpt ett AMD-kort om de inte var så långt efter på raytracing, vilket jag ändå tror är en viktigt funktion för många spel de kommande åren. För oss om inte köper korten för att få 500+ fps i CS-go..

Många nya spel kommer att använda Unreal Engine 5? Som inte stödjer Ray tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkangbg:

Många nya spel kommer att använda Unreal Engine 5? Som inte stödjer Ray tracing.

inte? huh?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Nu blottlägger jag min okunskap men är det någon vet hur 1000 dollar blir 13000kr? Kursen när jag kollade igår var strax över 10kr för en dollar så 11000kr, inte 13… Surt för jag hade köpt direkt för 12 (Inte särskilt logiskt men där gick min smärtgräns uppenbarligen)

Permalänk
Medlem

Navi33 blir lite intressant nästa år iom inte den nya chiplet-tekniken.
Bra test här på navi31 swec, ert mfl verkar indikera att nåt borde åtgärdas re idle power, har sett en del olika siffror men just idle har varit ett prob förut och åtgärdats via drivrutiner så går att hoppas.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkangbg:

Många nya spel kommer att använda Unreal Engine 5? Som inte stödjer Ray tracing.

"Does Unreal Engine 5 support ray tracing?
The NVIDIA Branch of Unreal Engine 5 (NvRTX 5.0) is now available. This feature-rich branch is fully compatible with Unreal Engine 5 and has all of the latest developments in the world of ray tracing"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badpappan:

Nu blottlägger jag min okunskap men är det någon vet hur 1000 dollar blir 13000kr? Kursen när jag kollade igår var strax över 10kr för en dollar så 11000kr, inte 13… Surt för jag hade köpt direkt för 12 (Inte särskilt logiskt men där gick min smärtgräns uppenbarligen)

Moms 25%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Mörka siffror sett till vad som hypats.
På det stora hela är det ju bra och smiskar ju 4080 på fingrarna så länge man inte bryr sig om RT.

Ja man kan väl summera det som besvikelse enligt hypen (även med normalhypen efter presentation och besvikelsen där) men samtidigt så om priserna blir enligt msrp är det bästa pris/prestanda som går att få tag på... och ändå snordyrt. Så en lagom bergodalbana

Även tester verkar vara lite hejvilt - alla kanske landar på samma average som 4080 men ibland är det snabbare än 4090 och ibland så har det pinsamt dåliga lows (så dåliga att man direkt tänker det kan inte stämma, driver eller ännu värre hårdvaru issue).

Det mest kassa verkar dock vara det förskräckliga coilwhine på XTX som flera reviewers noterat.

Man får väl se hur priserna blir imorgon. Igår hittade jag några kort utlagda på Komplett (typ asus tuf, referens XT men inget XTX etc)... men dom verkar borttagna nu :/

Permalänk
Skrivet av Badpappan:

Nu blottlägger jag min okunskap men är det någon vet hur 1000 dollar blir 13000kr? Kursen när jag kollade igår var strax över 10kr för en dollar så 11000kr, inte 13… Surt för jag hade köpt direkt för 12 (Inte särskilt logiskt men där gick min smärtgräns uppenbarligen)

Priset i dollar räknas alltid utan moms.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Inte så man baxnar men visst är det bra levererat men tanke på omdaningen till chiplet? Det tycker jag! Hade gärna haft ett själv

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Myllerman:

"Does Unreal Engine 5 support ray tracing?
The NVIDIA Branch of Unreal Engine 5 (NvRTX 5.0) is now available. This feature-rich branch is fully compatible with Unreal Engine 5 and has all of the latest developments in the world of ray tracing"

Sedär ja. Är själv inte intresserad av RT, föredrar mer fps än ljus effekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

För mig är det obegripligt varför det heter 7900 XT och XTX. Varför inte 7900 och 7950 XT som förra generationen?!

7950 har inte kommit ännu (dubbelmacka)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

ett klart köp tänk på att dom körde sina tester med beta drivrutiner nu också 😉🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

AMD har MASSOR att jobba på drivrutinsmässigt när korten drar 100W i idle. Samma bug som Intel korten hade ironiskt nog, samt att strömförbrukningen drar iväg med över 150W över 4080 i samma spel. Jag hoppas detta inte är en hårdvarurelaterat och går att fixa med mjukvara.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkangbg:

Sedär ja. Är själv inte intresserad av RT, föredrar mer fps än ljus effekter.

Rt är mer än det. Rt kommer ta över rastesering helt i framtiden men det är ett tag kvar

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

"Does Unreal Engine 5 support ray tracing?
The NVIDIA Branch of Unreal Engine 5 (NvRTX 5.0) is now available. This feature-rich branch is fully compatible with Unreal Engine 5 and has all of the latest developments in the world of ray tracing"

Kommer nog prioritera sin egna mjukvaru "ray-tracing" som heter Lumen

Permalänk
Medlem

Är det 15.00 imorn korten släpps?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TitanFrog:

Kommer nog prioritera sin egna mjukvaru "ray-tracing" som heter Lumen

Frågade bara google så mycket möjligt.