Priskoll: AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem

"200.000 nya kort redo" var det ja.
Gissar att 95% av dessa var XT-kort?

Suck, ännu en papperslansering för oss i Sverige...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

14 000 - 16 000 alltså för ett XTX, då ligger det väldigt nära RTX 4080.

Kan like gjerne kjøpe et RTX 4080 for 15 999 kr når priset på AMDs 7900 XTX ligger i det området for pris....var ikke hensikten at AMDs XTX kort ville ligge under RTX 4080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slydotcom:

Löjligt pris för XTX.. 16000kr på komplett. Då blir det inget grafikkort denna generation heller.

Jag ser inga prisuppgifter på XTX på komplett. Bara ett meddela mig.

Permalänk
Medlem

sitter i valet å kvalet att få tag på ett XT Ref kort åt minstone, men de känns fel hade heldre köpt XTX ref. så jag funderar på att vänta, vill inte kasta bort pengar på ett XT kort när prisskillnaden är så liten mellan modellerna. eller ska jag vänta att få rätt kort men få pynta ca 15K istället senare?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Undesired_hero:

Hur kan netonnet erbjuda XTX för 12999 men övriga leverantörer erbjuder för 16000 +. Måste säga att dessa senaste grafikkorts generationer är det största skämten som hänt genom historien...

Dessutom är det fruktansvärt för höga priser.

Det kortet går inte beställa längre så antagligen ett enstaka ex som folk kunde förboka.

Permalänk
Skrivet av jfri:

Jag ser inga prisuppgifter på XTX på komplett. Bara ett meddela mig.

Det fanns innan dom sålde slut.

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Medlem

12900kr för ett XTX det var rimligt. allt annat är ett skämt

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Detta... https://i.imgur.com/gGJ2Hjr.png

Vad borde jag ha sökt på?

Permalänk
Medlem

Så langt jeg kan se på Komplett.se så er det kun XT og ikke XTX der en kan se pris på respektive modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Kan like gjerne kjøpe et RTX 4080 for 15 999 kr når priset på AMDs 7900 XTX ligger i det området for pris....var ikke hensikten at AMDs XTX kort ville ligge under RTX 4080?

asså, AMD ref korten är ju 12 och 13K SEK, AMD har då släppt kort som är bra mycket billigare än Nvidia korten.
problemet är när partnertillverkarna släpper sina kort och skall tjäna pengar. då kan vi glömma de priserna, då blir det betydligt dyrare med kort från Partner som inte är Ref kort.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Detta... https://i.imgur.com/gGJ2Hjr.png

Vad borde jag ha sökt på?

Sök inte. Gå direkt till kategorin: Grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

*Okänt lanseringsdatum* på alla nya korten på Inet, hur fan kan de inte ens veta varken leverans eller pris vid det här laget?

Som @Kaninjägarn skrev, de har fått väldigt få kort, och med tankte på att nya kort säljs oftast slut inom en minut eller två, det är bättre att ha en ”Meddela mig”-knapp så att systemet tar inte emot flera bokningar än de har kort - nåt som kan leda till sura eller besvikna kunder, när de får veta att de måste vänta tills nästa inleverans av kort...

Ninja-edit: Inköpspriset för ett kort kan varierar mellan 2 leveranser från AMD, vilket svarar på varför det inte står ett pris.

Permalänk
Medlem

Kunde inte beställa direkt från AMD.
1.163,38 € för XTX
1.046,93 € för XT
Fyllde i mina leveransuppgifter, fick popup med JavaScript errors och kunde inte gå vidare, sedan laddade sidan om och XTX kan inte beställas längre. RIP.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk

Ska jag lika väl betala 16000kr för ett xtx så kan jag lika gärna ta smällen och byta ut min 9mån gamla PSU för en som går att köra med 4080 och gå på den istället. Samma sak men radikalt bättre RT.

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Sök inte. Gå direkt till kategorin: Grafikkort.

Det gjorde jag också, hittade inget då heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Papperslansering alltså, det är ingen som har XTX i lager alls?

Fanns +100 kort på komplett när klockan slog 15. Nu är de borta.

Permalänk
Medlem

Direkt från AMDs egna hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta... https://i.imgur.com/gGJ2Hjr.png

Vad borde jag ha sökt på?

Fikk samme beskjed når jeg bruke søk funksjonen på NetOnNet, men kan nå se visse kort av 7900 XT og 7900 XTX. Kanskje noe feil i NetOnNets side der gjorde at 7900 XT(X) ikke kunne vises og nå er synlig igjen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Det gjorde jag också, hittade inget då heller.

Prova annan webbläsare då.

Eller trollar du bara för att ingenting finns i lager?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd?p...

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

<Uppladdad bildlänk>

Direkt från AMDs egna hemsida.

Aldrig i livet! AMD kommer aldrig få några kort sålda men den prissättningen inte heller Nvidia med sitt RTX 4080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Prova annan webbläsare då.

Eller trollar du bara för att ingenting finns i lager?

Nej. Jag är på riktigt besviken eftersom jag behöver byta ut mitt Radeon VII. Korten dök aldrig upp för mig innan de var slut. Nu hoppas jag på att få nån sorts chans på Inets "väntelista" eller vad man ska kalla det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Nej. Jag är på riktigt besviken eftersom jag behöver byta ut mitt Radeon VII. Korten dök aldrig upp för mig innan de var slut. Nu hoppas jag på att få nån sorts chans på Inets "väntelista" eller vad man ska kalla det.

Går fortfarande att beställa XT modellen, lagerstatus är Dec 15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Hur kan netonnet erbjuda XTX för 12999 men övriga leverantörer erbjuder för 16000 +. Måste säga att dessa senaste grafikkorts generationer är det största skämten som hänt genom historien...

Dessutom är det fruktansvärt för höga priser.

RX 7900XTX fanns i lager hos komplett för ungefär 13300kr i typ 10 minuter innan det tog slut. Så om man verkligen vill ha ett kort så hade man gott om tid att få det för någon hundra lap över mspr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Tror jag fick beställt ett XFX Radeon RX 7900 XTX MBA för 12490 NOK hos Komplett.no, de har dragit pengar men har status "Ordre motatt" så får se då.

MBA är made by AMD? Så referanse men på vägnar av XFX?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av python_ormen:

Tror jag fick beställt ett XFX Radeon RX 7900 XTX MBA för 12490 NOK hos Komplett.no, de har dragit pengar men har status "Ordre motatt" så får se då.

MBA är made by AMD? Så referanse men på vägnar av XFX?

Stämmer bra! Oklart om "MBA"-stycket tillför jättemycket, men det gör det lite lättare att skilja på modellerna i tabellen om inte annat.

Permalänk

Om dom kan få in XTX varianten i tillräckliga lager dom kommande månaderna på MSRP 12999kr så slipper man väl lägga ut 22papp på gpu nästa gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Wow hur fick jag tag på ett RX 6800 för 7800 kr, jag kände mig skändad av det priset men de finns inte så "billiga" ens idag.

Om AMD verkligen har en miljon kort på väg ut så borde priserna sjunka i vår, eller säljer folk sina mammor för att få korten i dessa tider?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Går fortfarande att beställa XT modellen, lagerstatus är Dec 15.

Dock så är det extremt oprisvärt. mellan 12 och 15k för det är för dyrt.

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Går fortfarande att beställa XT modellen, lagerstatus är Dec 15.

Är inte sugen på att betala 92% av priset när prestandan är 15-20% lägre.

Permalänk
Medlem

Lyckades beställa från amd.com. Gick in vid 15.04 och var nån kö på 2 min enligt sidan. Sedan beställde jag och det har gått igenom. Landade på 13 100 kr ungefär med frakt och efter växlingskostnad från euro till kronor.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5