Intel-dokument bekräftar ny sockel till Core 14000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag är säkert udda, men jag köper Intel för jag vill ha en platform som jag vet 100% fungerar direkt, som det enbart möjligen kommer buggfixar till. Jag respekterar AMD för vad dom gör, det är inte lätt vad dom håller på med och deras test-matriser måste vara enorma efter några år med samma sockel, men buggar har också smygit sig. Grabben har AM4, men det är jag som fixar och jag tror det blir Intel för honom nästa gång också. Man kan väl kalla det att betala sig ur problemen kanske.

Du kan råka ut för buggar oavsett vilken plattform du väljer, kanske till och med är större risk med Intel när de byter sockel varannat år.

Att något fungerar till 100% vid release är önsketänkade.

Bara kolla igenom change log på valfritt BIOS, finns alltid buggar som fixas och samma gäller drivrutiner för chipsets.

Kört alla generationer av Ryzen sedan första släpptes på 3 burkar hemma, enda "stora" problemen jag har haft var:

1. Dålig kompatibilitet med 3000+ MHz minnen på första generationen, löstes senare genom AGESA-uppdatering, inget som hindrade mig från att göra någonting förutom att överklocka.

2. Destiny 2 fungerade inte med R5 3600 när den släpptes, mest spelutvecklarens fel då de inte testat prylarna i förväg.

Samtidigt har vi bara Intel på våra laptops/workstations på jobbet, när du hanterar några hundra av dem så får du en verklig bild av hur problemfria ( eller inte ) plattformarna är när varje större Windows-patch tar sönder någonting och det är ofta saker man tar för givet att man har testat utförligt innan man släpper patcharna.

Att vara trogen till en plattform är oftast bara dyrt...

Permalänk
Medlem

Detta kommer inte som någon stor överraskning då de vill byta plattform för att få bort DDR4 stödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Är det bara jag eller känns det som att deras senaste socket lanserades igår? Känns som att det har gått väldigt fort för Intel med ny socket.

Lite så dom jobbar, man ska inte kunna uppgradera nått direkt utan det är nytt som gäller.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag gjorde en liknande uppgradering (8086K till 13600K) och en sak som motiverade mig att lätta på plånboken var nytt moderkort. Det är rätt trevligt att kunna köra min Gen. 4 SSD som sig bör, fler M.2 platser, mycket bättre USB-kontroller, snabbare ethernet och WiFi, med mera.

Jag tror ni är en ganska nischad grupp då
Alla dessa förbättringar ger ju en väldigt marginell förbättring i upplevelse. M2 platser har ju gått över PCI-e lanes rätt länge nu, i vanlig användning märker man knappt nån skillnad på detta mot en vanlig SATA SSD, USB-kontroller och WIFI på en stationär dator är också inte super intressant för dem flesta. Jag hade iaf lätt kunnat tänka mig att stoppa in en 6-kärnig eller 8-kärnig CPU i mit Z170 kort, men intel valde ju att inte släppa nya bios för dessa (finns hack så klart men orka).

Utöver det finns det INGA skäl att de inte kan släppa alla förbättringar ni snackar om med nya chipset och annat utan att byta sockel och bryta kompatibilitet. AMD har gjort det mycket bättre sista tiden. Detta är ren taktik från Intel att tjäna mer pengar så klart. Jag säger inte att man aldrig ska byta sockel, så klart tekniken måste utvecklas. Men de hade inte behövt göra det så ofta som dem gjort. Nu har det i princip varit 1gen +refresh per sockel sen byter dem.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Well.. Ingen kan anklaga Intel för att inte vara konsekventa i detta fallet. De håller fast vid sin två generationer per sockel.

Skrivet av Dinkefing:

Blir det verkliget varannan? Oavsett om de byter pinout så är det ändå en ny sockel, sockel 1150 är inte samma som sockel 1151.

Det är ju inte övergivet än. 2024 kommen den nya sockeln.

Stämmer men vill minnas att Intel ibland fuskat med sitt sockelbyte där de faktiskt bara bytt en eller två pins för att skapa en icke kompabilitet. Vilket är riktigt fult. Vilket skedde med deras 1151 sockel där folk lyckades trycka in en CPU som skall varit icke kompatibel och fått det att fungera ändå med lite mixtrande i BIOS.

Skrivet av Nautilus011:

Så najs att använda en tandborste i 4 år. *S*

Har haft samma eltandborste i snart fyra år. Byter dock huvudet en aning oftare.

Skrivet av cyklonen:

Jag tycker personligen att det är bra att man byter ofta. Helst skulle man byta varje generation, för att maximera omsättningstakten och kunna införa ny teknik i moderkorten snabbare. Det är försvinnande få av det totala antalet användare som faktiskt byter processor under moderkortets livstid, att det är en ickefråga i praktiken.

Ja.. varför inte slösa på de begränsade material som vi faktiskt har på denna jord? För vadå? För att folk skall få en ökad teoretisk prestanda som andra företag inte har en chans att hänga med?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |