Youtube inför avstängning vid otrevliga kommentarer

Permalänk
Melding Plague

Youtube inför avstängning vid otrevliga kommentarer

I ett försök att få bättre ordning på kommentarsfältet sjösätter videotjänsten nya regler och funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ha föredetta Twitter anställda kommit över till YouTube nu för att börja censurera i YouTubes kommentarsfält?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa, "Fuck Trump!!"inget händer. "Fuck Biden!!" Instant ban.

Permalänk
Testpilot

Tack, det var på tiden.
Nog för att YouTube inte är lika illa som Twitter eller Facebook brukar vara av erfarenhet, men ibland går det bra överstyr även där när respektive kanal inte hinner med att moderera.

I slutändan är detta ingen skillnad från hur t.ex. SweClockers moderarer redan idag, eller någon annan större plattform för den delen. Viktigt att särskilja på censur (som är något en stat sysslar med), kontra när ett privat bolag inte vill ha en viss typ av innehåll på sin plattform (t.ex. rasism, xenofobi, homofobi o.s.v.).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vad bra.

Edit:

Ni som skriker åt detta. Är ni medvetna att man kan bli avstängd hos Swec också? Ändå hänger ni här.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Youtubes kommentarsfält (oftast) har en förvånansvärt hyfsad nivå med tanke på omständigheterna, rentav informativt ibland i vissa kategorier. Så det lär ju redan förekomma en hel del moderering. Jag kollar aldrig på livestreams riktade mot yngre iofs.

Eller så har alla tröttnat på att skriva "u r gay lol" kommentarer. Kanske inte så troligt...

Permalänk
Medlem

Känns otroligt bra ärligt talat, är så otroligt mycket skit på den där plattformen =o Sure överlag ser det säkert helt ok på men allt beror nog på vart man tittar, finns tyvärr gott om hot och otrevligheter. Hoppas innerligt detta gör skillnad

För er som är emot detta, har ni möjligtvis en foliehatt över ifall jag ändrar åsikt ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det kommer väl vara en AI som bestämmer om mina kommentarer är acceptabla eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uroth:

Låt mig gissa, "Fuck Trump!!"inget händer. "Fuck Biden!!" Instant ban.

Neh, inte så trovärdigt att Trump supporters stavar korrekt

Skrivet av ChristofferC:

Det kommer väl vara en AI som bestämmer om mina kommentarer är acceptabla eller inte.

Exakt, och sånt tenderar att inte fungera speciellt bra

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Ha föredetta Twitter anställda kommit över till YouTube nu för att börja censurera i YouTube klipp?

Youtube ägs av Alphabet vilket är ägarbolag för Google, dom och fejan är väl högsäten när det gäller åsiktsregistrering och cancel kultur och inte sällan viker sej för allsköns diktaturer och andra restriktiva styrelseskick för att begränsa medborgares yttrandefrihet. Annars har jag inte sätt några större ansamlingar påhopp eller andra otillbörliga kommentarer på tuben, för det mesta dissar folk med viss humor men rädslan bland techbolagen att bli ansvariga för vad några ungar kan häva ur sej kanske får dom agera på detta vis.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ChristofferC:

Det kommer väl vara en AI som bestämmer om mina kommentarer är acceptabla eller inte.

Antagligen inte uteslutande men jag kan tänka mig att en AI tar tag i det första lagret, dvs ren spam, rasism mm mm.
Efter det finns nog vanlig moderering också för att komplettera

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag tycker Youtubes kommentarsfält (oftast) har en förvånansvärt hyfsad nivå med tanke på omständigheterna, rentav informativt ibland i vissa kategorier. ...

Det där är min upplevelse också. Dem jag följer är nog inte i de kategorier som lockar till otrevliga kommentarer.

Det är i princip bara vid strömningar jag har sett den typ av trams som behöver beivras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad bra.

Edit:

Ni som skriker åt detta. Är ni medvetna att man kan bli avstängd hos Swec också? Ändå hänger ni här.

Folk syftar ju på att bans har delat ut godtyckligt där borta. SweC har både högre till tak och är mer rättvisa.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dlq84:

Folk syftar ju på att bans har delat ut godtyckligt där borta. SweC har både högre till tak och är mer rättvisa.

Svårt det där med avstängningar. Generellt så är det ju ingen som blir bannad som skriker ut ”Ja jag sa N-ordet och min ban är såklart helt okej”, utan man hör ju från folk som inte håller med. Tyvärr så är det ju inte alltid dessa talar sanning.

Vi ser ju en hel del kommentarer om att ”jag blev avstängd för att jag sa hej!!” Eller liknande. Dock kan vi ju se att det finns helt andra anledningar bakom avstängningen.

Kan tänka mig att det är liknande för alla fast i större skala.
Mynt och sidor osv

Edit: förr i tiden hade Xbox en sida man kunde gå in på och publikt överklaga sin ban. Visade det sig att man ljög om anledningarna om ban:en så fick alla reda på det. Sjukt kul att läsa genom den ibland

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Youtube lider av många problem. Självklart är hat, förnedrande etc ett problem.

Ett annat är dessa kanaler som censurerar. Det finns många klassiker som bara tillåter rätt kommentarer och blockerar alla andra. Det har funnits inom det ena och andra. Senast tänker jag på en person som är mycket kunnig, gör intressanta vidoes där han utvärderar redskap/verktyg.

Sedan gjorde han en klipp om att hitta vatten med en pinne (Slagruta). Problemet var att hans tittare var typ samma folk som hänger här på swelockers och han fick lite kritik. Då började han banna folk som kritiserade och sedan gjorde en video om detta och sa att han ej tillåt kritik emot denna metod.

Undra vad som händer om de på swelockers skulle göra samma sak. En artikel om att leta efter vattendrag med pinne(Slagruta), alla i artikeltråden som skriver något negativt som att det inte fungerar blir bannad.

Permalänk
Medlem

Censuren sprider ut sig över nätet och fler och fler blir andrahandskränkta och delar ut avstängningar. Går vi mot en framtid med mer yttrandefrihet och öppenhet, eller mot en "tryggare" framtid där vi inte ska uppleva obehagliga saker eller saker som vi inte håller med om(filterbubblan). Jag vet vad jag tror.

Permalänk
Medlem

Ingen frisk person skriver en kommentar under ett Youtube-klipp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Censuren sprider ut sig över nätet och fler och fler blir andrahandskränkta och delar ut avstängningar. Går vi mot en framtid med mer yttrandefrihet och öppenhet, eller mot en "tryggare" framtid där vi inte ska uppleva obehagliga saker eller saker som vi inte håller med om(filterbubblan). Jag vet vad jag tror.

Menar du att du vill begränsa Youtube's "yttrandefrihet" på deras egen plattform?

Yttrandefrihet innebär att du får säga vad du vill, det innebär inte att du kan tvinga andra att sprida det du säger.

Permalänk
Avstängd

"Den som är en flitig Youtube-tittare kan ha noterat att kommentarsfältet på såväl videor som streamade sändningar inte alltid inger en välkomnande känsla."

Jag fy om man skulle behöva utsättas för det som förekommer i verkligheten. Verkligheten ska man ju helst inte existera i för då kan man bli kränkt

Enbart godheten i rosa fluffiga moln bör diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIZNIZ:

Ingen frisk person skriver en kommentar under ett Youtube-klipp.

Du och jag tittar uppenbarligen på helt olika saker.
Jag har ofta stor behållning av att läsa kommentarerna, och bidrar inte sällan med kompletterande information. I princip samma som händer i detta forum med kommentarer till nyhetsartiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tack, det var på tiden.
Nog för att YouTube inte är lika illa som Twitter eller Facebook brukar vara av erfarenhet, men ibland går det bra överstyr även där när respektive kanal inte hinner med att moderera.

I slutändan är detta ingen skillnad från hur t.ex. SweClockers moderarer redan idag, eller någon annan större plattform för den delen. Viktigt att särskilja på censur (som är något en stat sysslar med), kontra när ett privat bolag inte vill ha en viss typ av innehåll på sin plattform (t.ex. rasism, xenofobi, homofobi o.s.v.).

Problemet är att de är techjättar, mycket mäktigare än stater numera...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av snajk:

Menar du att du vill begränsa Youtube's "yttrandefrihet" på deras egen plattform?

Yttrandefrihet innebär att du får säga vad du vill, det innebär inte att du kan tvinga andra att sprida det du säger.

Jag håller med. Lite samma sak är det med politik.
Folk som har facebook sidor, andra sidor. Vill inte ha en massa hot och hat från olika personer, bara för att det finns en massa idioter som anser sig ha rätt att diskutera politik på deras kanaler. Och de lågintellektuella som hotar väljer den enkla vägen och ta kanalägaren.

Jag ser dock ett stort problem med skenöppenhet idag. Det finns hur många ställen som helst där man inte får skriva något negativt. Folk som läser får då en uppfattning om att folk i allmänhet tycker något.
Detta blir också skit. Såklart det finns olika nivåer, men extremisterna censur blir riktigt dålig.

Jag vet ett politikforum där man kunde ange personer som man misstänkte att de inte hade korrekt politisk åsikt, om moderator ansåg att personen kanske hade en liten annan politisk åsikt så bannade de personen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Du och jag tittar uppenbarligen på helt olika saker.
Jag har ofta stor behållning av att läsa kommentarerna, och bidrar inte sällan med kompletterande information. I princip samma som händer i detta forum med kommentarer till nyhetsartiklar.

Jo, det beror förstås på vad man tittar på. Letar man efter en lösning på ett problem och hittar ett klipp på Youtube så kan det vara bra att kolla kommentarerna för att se om det fungerat för någon annan t.ex.

Det jag menar är att under de flesta videos så är det inga friska personer som kommenterar.
Då menar jag att det till 90% består av smörja och klagomål samt botar. Jag har nog aldrig kommenterat ett klipp och har inte läst kommentarer på flera år pga just detta.
Samma sak med Twitter som dock är värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

"Den som är en flitig Youtube-tittare kan ha noterat att kommentarsfältet på såväl videor som streamade sändningar inte alltid inger en välkomnande känsla."

Jag fy om man skulle behöva utsättas för det som förekommer i verkligheten. Verkligheten ska man ju helst inte existera i för då kan man bli kränkt

Enbart godheten i rosa fluffiga moln bör diskuteras.

Och i verkligheten så sker det rätt så ofta att folk som inte klarar av att bete sig märker att deras bekanta inte längre vill ha med dem att göra. Såvida då inte deras bekanta inte heller klarar av att bete sig (finns ju ställen på nätet för de som inte klarar av att bete sig...)

Bara för att man är anonym eller semi-anonym på nätet så innebär det inte att man är fri från konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Menar du att du vill begränsa Youtube's "yttrandefrihet" på deras egen plattform?

Yttrandefrihet innebär att du får säga vad du vill, det innebär inte att du kan tvinga andra att sprida det du säger.

Eh, öh? Får kraftiga "So you're saying vibbar".

Yttrandefrihet innebär inte att du får säga vad du vill, det finns alltid begränsningar. Det andra påståendet stämmer dock

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag finner all form av reklam väldigt otrevligt så jag vill ha dessa avstängda, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag fy om man skulle behöva utsättas för det som förekommer i verkligheten. Verkligheten ska man ju helst inte existera i för då kan man bli kränkt

Har du ens läst de flesta kommentarsfält på Youtube? Jag anser inte att man det är "verklighet" bara för att folk skriver rasistiska eller sexistiska kommentarer om en i ens eget kommentarsfält.
Eller vad för slags "verklighet" är det som du tänker på?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Det kommer väl vara en AI som bestämmer om mina kommentarer är acceptabla eller inte.

Klart det kommer vara en AI, sett till antal videor som postas varje dag, och antalet kommentarer som skrivs så går det inte att modderera youtube utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har du ens läst de flesta kommentarsfält på Youtube? Jag anser inte att man det är "verklighet" bara för att folk skriver rasistiska eller sexistiska kommentarer om en i ens eget kommentarsfält.
Eller vad för slags "verklighet" är det som du tänker på?

Väldigt många verkar tro att yttrandefrihet handlar om deras rätt att säga vad de vill utan konsekvenser.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är samma problem som vanligt, vissa kan inte hålla sig från att skriva riktigt rövhattiga kommentarer vilket gör att plattformsägaren måste agera mer eller mindre hårt.

Omodererade kommentarsfält fungerar tyvärr inte längre, det spårar ur fullständigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||