Asus Zenbook med böjbar OLED landar i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Asus Zenbook med böjbar OLED landar i Sverige

Med Zenbook 17 Fold OLED sjösätter Asus en dator med mobilvärldens färska böjbara koncept till en prislapp på 44 999 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande concept, men jag ser inte riktigt vad som är bättre än en vanlig laptop eller surface

Priset är ju som det är med dessa concept

Permalänk

Jag tycker också det är coolt problemet är dock flera. Det mest uppenbara är att det är en produkt som man får att fundera på om man ens skulle ta med sig i väskan eller något annat. Och sedan ett pris på 45 000kr avgör nog valet för de flesta.

Men vi har idag ett problem som är att en skärm på laptoppen inte räcker till för mycket arbete, såvida den inte är gigantisk som typ 40". Jag vet folk som har med portabla usb c skärmar som de pluggar i laptoppen för att kunna utföra "något arbete" på laptoppen på resande fot mer än det allra enklaste.
Men denna aktuella lösning löser inte alls detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spännande concept, men jag ser inte riktigt vad som är bättre än en vanlig laptop eller surface

Priset är ju som det är med dessa concept

Har själv kollat på att köpa en extern skärm till min surface typ denna, när man är på resande fot och skulle vilja jobba på en större skärm.

https://www.komplett.se/product/1157299/gaming/spelutrustning...

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Har själv kollat på att köpa en extern skärm till min surface typ denna, när man är på resande fot och skulle vilja jobba på en större skärm.

https://www.komplett.se/img/p/1200/1157299_1.jpg
https://www.komplett.se/product/1157299/gaming/spelutrustning...

Något liknande har en bekant till mig.
I mitt fall så är det så sällan jag har behovet att jobba på en laptop så jag släpar mig med en extern 27" skärm när behovet uppstår och ingen skärm finns att låna på plats. Hade skärmen kostat runt 1000kr så hade jag nog köpt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men vi har idag ett problem som är att en skärm på laptoppen inte räcker till för mycket arbete, såvida den inte är gigantisk som typ 40". Jag vet folk som har med portabla usb c skärmar som de pluggar i laptoppen för att kunna utföra "något arbete" på laptoppen på resande fot mer än det allra enklaste.
Men denna aktuella lösning löser inte alls detta problem.

Det känns som ett edgecase att man inte kan utföra något arbete utan extern skärm.
För den stora massan funkar en laptop skärm om man är på resande fot (baserat på hur många som reser med externa skärmar ).
Så nej, för folk med edgecasekrav är detta ingen lösning.

OnT:
Nice att kunna få en större skärm än måtten på det man bär med sig på en laptop!
Dyrt uta ******* klart men så blir det ju med koncept.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Något liknande har en bekant till mig.
I mitt fall så är det så sällan jag har behovet att jobba på en laptop så jag släpar mig med en extern 27" skärm när behovet uppstår och ingen skärm finns att låna på plats. Hade skärmen kostat runt 1000kr så hade jag nog köpt en.

Skulle vilja se minen på säkerhetspersonalen när man lägger upp en 27" på bandet.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Skulle vilja se minen på säkerhetspersonalen när man lägger upp en 27" på bandet.

Inga problem. Om det inte är ett ställe där de inte tillåter någon datorutrustning alls in. En 27" väcker inga större misstankar, värre är det med en datorväska.

Sedan på såna ställen får man alltid långa skärmar och det finns ingen mening att släpa med en egen. Det är mer när man ska göra något dataarbete "ute i skogen" som man behöver ha med en egen skärm.

Permalänk
Medlem

Tycker tangentbordet också kunde vikts ut till en större storlek. Coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inga problem. Om det inte är ett ställe där de inte tillåter någon datorutrustning alls in. En 27" väcker inga större misstankar, värre är det med en datorväska.

Menade på flyget, Brukar bara resa med datorväska+handbagage.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Menade på flyget, Brukar bara resa med datorväska+handbagage.

Ok. Och då kommer vikt storlek in. För min del flyger jag aldrig med dator.
Problemet med datorn som tråden handlar om är att det går komma på fall när den är bra. Men är dessa fall värt att lägga ut 45000kr på? För mig, då släpar jag hellre med mig min klump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har själv kollat på att köpa en extern skärm till min surface typ denna, när man är på resande fot och skulle vilja jobba på en större skärm.

https://www.komplett.se/img/p/1200/1157299_1.jpg
https://www.komplett.se/product/1157299/gaming/spelutrustning...

reser en del i jobbet själv (50 övernattningar/år). Har en sådan extern skärm och den funkar ok.
Men jag har alltid med mig en miracast till hotellet och kopplar in på teven på rummet.
Funkar faktiskt klockrent

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ok. Och då kommer vikt storlek in. För min del flyger jag aldrig med dator.
Problemet med datorn som tråden handlar om är att det går komma på fall när den är bra. Men är dessa fall värt att lägga ut 45000kr på? För mig, då släpar jag hellre med mig min klump.

Ja jag har verkligen svårt att se vem som ska hoppa på det här som early adopter i nuläget. Hoppas att de fortsätter utveckla tekniken dock. Och det är enbart för de tillfällen som jag behöver jobba på hotellet, on site så har jag som krav att de ska tillhandahålla iaf 2x24". Fördelen med att vara intern "konsult" inom bolaget

Skrivet av Kern:

reser en del i jobbet själv (50 övernattningar/år). Har en sådan extern skärm och den funkar ok.
Men jag har alltid med mig en miracast till hotellet och kopplar in på teven på rummet.
Funkar faktiskt klockrent

Skulle kanske kika på en sån, brukar ha med en hdmi-kabel men är inte alltid det går att använda för mer än att kolla film på kvällen pga placering av skrivbord och TV.

Permalänk
Medlem

Skulle kanske kika på en sån, brukar ha med en hdmi-kabel men är inte alltid det går att använda för mer än att kolla film på kvällen pga placering av skrivbord och TV.
[/quote]

Så är det. Jag fattar inte varför skrivbordet ALLTID ska stå rakt under eller längs med samma vägg som teven på 95% av landets hotell...

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har själv kollat på att köpa en extern skärm till min surface typ denna, när man är på resande fot och skulle vilja jobba på en större skärm.

https://www.komplett.se/img/p/1200/1157299_1.jpg
https://www.komplett.se/product/1157299/gaming/spelutrustning...

Jag har Lenovos version som är 15,6". Fungerar kalas! Har den även som "TV" när jag flyger etc. Har också utöver Lenovo-skärmen även dual-skärmar som man hänger på laptopens skärm för att få tre skärmar när jag jobbar mer seriöst från Ofiyaa. Lite små, men fullHD och perfekt för att få 3 skärmar på tåget, flyget, ute i trädgården etc. Kan varmt rekommendera

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

gimmicky och kommer gå sönder snabbt

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Är riktigt nyfiken på hur denna fungerar, speciellt long term. Efter att ha använt Samsung Galaxy Fold en längre tid har det blivit rätt omfattande märken på skärmen precis vid krökningen. Måste ju vara ett ännu större problem med enheter som denna.