[Löst]Asus RT68U hänger inte med 500/500 mbps? Telia F1 klarar hastigheten

Permalänk
Medlem

[Löst]Asus RT68U hänger inte med 500/500 mbps? Telia F1 klarar hastigheten

Jag hakade som bekant på Telias 500/500 mbps och när jag packade upp F1-routern för att testa fungerade det klockrent, inklusive via Wifi6 och jag får ut enligt förväntan. För mig som kommer från 50/10 är det en viss skillnad när man ska greja med IRC.

Problemet är att jag försöker använda min gamla router som jag inhandlade 2017. Men den orkar den inte, trots att man kan tycka att den borde ha kapacitet. Enligt specifikation ska den klara Troughput WAN-LAN 755 Mbit/s.

ASUS RT-AC68U Nordic - AC1900 / 1900Mbps / Gigabit Ethernet / Dual-Band / USB 3.0

Routern stryper hastigheten på ca 200 mbps, och 300 mbps när man gör hastighetstest i routern. Samma förutsättningar, bara skiftat kabel. Använder dessutom Telias korta Cat6 mellan väggen och routern vid test.

Vad ska jag göra nu? Some Home Assistant-användare känner jag mig lite låst med Telias router.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Hedersmedlem

Stäng av QoS och se till att NAT acceleration är på.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Moderator
Forumledare

@gothenburg: som ovan, stäng av QoS brukar hjälpa, kommer inte ihåg hur jg gjorde med NAT

Jag kör 500/500 med samma router och det fungerar finfint så det är en inställning som spökar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nej, det fungerade inte. Antar att ytterligare en fabriksåterställning är det enda jag kan göra...

Edit:
Borde byta ssid till "Återställ mig". Senast var det 5g som försvann.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand