Storbritannien: "Lösenordsdelning bryter mot upphovsrättslagen"

Permalänk
Melding Plague

Storbritannien: "Lösenordsdelning bryter mot upphovsrättslagen"

Uppdatering: Efter att Storbritanniens ställningstagande började spridas har budskapet ändrats och omnämnandet av lösenordsdelning har plockats bort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad som kommer hända här är nog troligare att ifall det är olagligt att betala och dela så kanske man skippar betalbiten och går all in istället. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ja polisen lär väll få jävligt mycket att göra då, får slå in varannan dörr i hela landet.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Citat:

men enligt nya direktiv från Storbritannien likställs lösenordsdelning med piratkopiering

HA HA HA HA!

Är de helt blåsta eller?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Not only are you breaking the law but stopping someone earning a living from their hard work.

Ah, ja, den gamla myten.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Är det inte väldigt svårt att bevisa detta? Snudd på omöjligt?

En person kanske inte alls delar sitt lösen, men tittar på netflix både hemma på TVn, på mobilen på tåget, på jobbdatorn (!), på sin laptop hemma hos sin kompis osv... Allt under en dag. Lite överdrivet, men ändå fullt möjligt och då kan det knappast vara bortom rimligt tvivel.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
DingDongerMcDongface

Logiken är ju top notch ändå. Om jag köper en film på säg Bluray eller DVD eller annat valfritt format, och sedan låter en vän låna hem sagda film i några dagar, har vi brutit mot lagen då? Det är ju bara jag som betalat för filmen.

Att man inte tillåter kontodelning i sina användarvillkor är en sak, jag kan köpa argumentet att man får bestämma över sin egen plattform, men att det skulle bryta mot upphovsrättslagen för att man inte bor i samma hushåll känns...svårmotiverat. Det är ju fortfarande någon som betalar för det.

Permalänk
Medlem

Streamingbranschen (Film & TV) gräver sin egna grav. Folk börjar trötta!
Gammal goding på temat:

Permalänk

Händer ingenting för folk som hackar lösenord så varför skulle de hända nått för en svensson som har 5 profiler på sitt netflix konto....

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

En artikel om piratkopiering på sweclockers?! Ohh boy...

Permalänk
Medlem

Herregud de börjar spåra ur

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

Händer ingenting för folk som hackar lösenord så varför skulle de hända nått för en svensson som har 5 profiler på sitt netflix konto....

För att regler är till för det vanliga folket. Inte de som har råd eller kunskapen att kringgå. Så har det alltid varit.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Logiken är ju top notch ändå. Om jag köper en film på säg Bluray eller DVD eller annat valfritt format, och sedan låter en vän låna hem sagda film i några dagar, har vi brutit mot lagen då? Det är ju bara jag som betalat för filmen.

ge dem inga idéer!

Permalänk
Medlem

Jadu lobbyisterna jobbar på likt tidigare, men frågan är, hur ska de bevisa att du delat lösenordet, eller vem som tittar på TV’n i det andra hemmet.
Räcker ju med att säga att någon i familjen var där och loggade in och tittade, eller hade de tänkt sätta resurser på detektivsarbete i form av spårning av mobiler, på plats-spaning?😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Streamingbranschen (Film & TV) gräver sin egna grav. Folk börjar trötta!
Gammal goding på temat:

https://trendblog.net/wp-content/uploads/2014/01/you-wouldnt-download-a-car.png

I would!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av FabriciusRex:

ge dem inga idéer!

Iofs, har inte detta redan slagit konsolmakarna? Vill säga att jag minns att det gnällts om exakt det i relation till att låna spel mellan varandra. Mycket stabilt ändå, eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Exakt, och dagen detta börjar diskuteras i Sverige och det blir på detta viset här också, då måste vi avskaffa privatkopieringsavgiften.

Permalänk

"Meta counterfeit and piracy campaign" "Pasting internet images into your social media, "

öh... vad annat gör folk på sociala medier(facebook eller instagram)?
Eller är det här bara ett försök att bli av med moderingen av dessa plattformer och skjuta den över till användarna?

Permalänk
Medlem

Bör det inte vara närmare privatkopiering, då jag;

1. Betalar för tjänsten
2. Tjänsten har stöd för flera användare
3. Finns inget i tjänstens användarvilkor som anger att jag inte får dela det med andra människor (typ)

Detta innebär ju således att jag redan idag (Tack CopySwede) betalar för att jag skall kunna dela mina användaruppgifter med människor som jag väljer, då det är att likställa att dela köpta kasettband med andra vilket jag idag får göra då jag redan betalar en avgift för det?

Jag fattar inte varför man fortsätter. Den dagen streaming sätter sig på tvären (eller Spotify går under) så kommer piratkopiering att bli vardagsmat igen. Bakåtsträvare.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Man betalar pengar för att få nyttja en tjänst. Det är självklart att inte alltid är lagligt att dela denna tjänst med hela ens klass.

Problemet idag är att det är som gjort för att begå brott. De borde börja med 2 tvåfaktorsautentisering där nya enheter måste läggas till i ens betroddlista. I denna lista finns maximalt 3st enheter, vill man ha fler så får man köpa till. När man tar bort en enhet, så blir den låst en dag, så folk ej kan byta snabbt och låna ut.

Och detta kan leda till att de som inte missbrukar mest extremt får det billigast, utan mer jämn fördelning för alla. Då säger någon men familjen med 15st barn, ja det är väl rimligt att de ska betala mer än en ensamboende som använder tjänsten 15 gånger så lite.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara något problem i Sverige eftersom vi redan har privatkopieringsersättningen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Livsnjutare 😎

ge er nu. trams

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hulle:

Är det inte väldigt svårt att bevisa detta? Snudd på omöjligt?

En person kanske inte alls delar sitt lösen, men tittar på netflix både hemma på TVn, på mobilen på tåget, på jobbdatorn (!), på sin laptop hemma hos sin kompis osv... Allt under en dag. Lite överdrivet, men ändå fullt möjligt och då kan det knappast vara bortom rimligt tvivel.

/hulle.

Det har gjorts system för att identifiera de som befinner sig i rumm men det är inget som använts i nån större omfattning men ansiktsidentifiering på tittarna är inte så svårt att genomföra om man vill.
Man säljer då bara innehåll till max 5 familjemedlemmar eller nått liknade i stället för antal enheter eller strömmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Bör det inte vara närmare privatkopiering, då jag;

1. Betalar för tjänsten
2. Tjänsten har stöd för flera användare
3. Finns inget i tjänstens användarvilkor som anger att jag inte får dela det med andra människor (typ)

Detta innebär ju således att jag redan idag (Tack CopySwede) betalar för att jag skall kunna dela mina användaruppgifter med människor som jag väljer, då det är att likställa att dela köpta kasettband med andra vilket jag idag får göra då jag redan betalar en avgift för det?

Jag fattar inte varför man fortsätter. Den dagen streaming sätter sig på tvären (eller Spotify går under) så kommer piratkopiering att bli vardagsmat igen. Bakåtsträvare.

Netflix dödade piratkopiering.
Sen kom 12 andra tjänster och filmerna försvann från Netflix... Så marknaden livade upp piratkopieringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Borde inte vara något problem i Sverige eftersom vi redan har privatkopieringsersättningen.

Knappast relevant för frågan såvida den inte höjs och utökas till att tas ut i större omfattning. Lär snarast behövas en hyfsat tilltagen avgift på uppkoppling i så fall.

Permalänk
Medlem

Tänk om SweClockers skulle införa ett system att straffa för sådant.

########################################
GuessWho,

Du har samma lösenord som @Sh4d0wfi3nd
Byt inom 24 timmar eller bli bannad i 30 dagar.

Häslningar SweClockaskitenurdet
########################################

Permalänk
Medlem

Om jag hyr en fysisk bluray film och ser på den med hela familjen och vänner, är jag brottsling då?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jadu lobbyisterna jobbar på likt tidigare, men frågan är, hur ska de bevisa att du delat lösenordet, eller vem som tittar på TV’n i det andra hemmet.
Räcker ju med att säga att någon i familjen var där och loggade in och tittade, eller hade de tänkt sätta resurser på detektivsarbete i form av spårning av mobiler, på plats-spaning?😂

John Pejlman från Radiotjänst knackar kanske på…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

John Pejlman från Radiotjänst knackar kanske på…

Man får kolla efter snigelspår i trapphuset…

Permalänk
Medlem

Storbritannien är ju det land som främst såg 1984 som en instruktionsbok, inte en varning. För att vara ett västligt land är det oerhört auktoritärt och har långtgående inskränkningar i friheter och rättigheter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S